راه‌ حل ‌های قطعی برای کاهش ورم بینی پس از عمل

70

بروز تورم و کبودی بعد از جراحی بینی کاملاً طبیعی است. ممکن است برخی از افراد این عوارض را به شکل جدی‌تری تجربه کنند. در صورتی که برخی دیگر عوارض جانبی کمتری داشته باشند. این تورم به تدریج بهبود می‌یابد. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که تورم و کبودی تا چه زمانی باقی می‌ماند و چگونه می‌توان ورم بینی را بعد از عمل کاهش داد؟ در این مقاله به بررسی راه‌حل‌های کاهش ورم بینی پس از عمل می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عوامل موثر بر ورم بینی پس از جراحی زیبایی

ورم صورت و بینی در روزهای اول پس از عمل در بدترین حالت خود قرار دارد؛ اما به تدریج این ورم کاهش می‌یابد. اصولاً پس از یک هفته از میزان ورم کاسته می‌شود. هر تورمی باید در عرض شش هفته به طور کامل بهبود یابد. در واقع در این زمان است که شکل جدید بینی شما مشخص می‌شود. عوامل زیادی در بروز کبودی و تورم بعد از جراحی بینی مؤثر است:

  • تکنیک رینوپلاستی: برخی از تکنیک‌های جراحی بینی می‌توانند تورم را افزایش دهند. به عنوان مثال، حرکت استخوان‌های بینی می‌تواند تورم را افزایش دهد، اما اگر فقط سوراخ‌های بینی تغییر شکل داده شوند، ممکن است مقدار تورم بسیار کم باشد.
  • وسعت عمل: به طور کلی، هر چه جراحی بینی گسترده‌تر باشد، میزان تورم هم بیشتر خواهد بود.
  • واکنش بدن بیمار به جراحی: برخی از بیماران بیشتر از دیگران مستعد ورم هستند. سن، ضخامت پوست، گردش خون، تغذیه و عوامل دیگر همگی می‌توانند بر پاسخ بدن شما به بهبودی پس از جراحی بینی تأثیر بگذارند.
  • مراقبت‌های پس از جراحی: پزشک به شما دستورالعملی خواهد داد و باید برای مدتی طبق آن عمل کنید تا روند بهبودی سرعت پیدا کند. به عنوان مثال، نحوه خواب، حمام کردن و… همگی مهم هستند.
  • داروها: برخی از داروها می‌توانند تورم و خونریزی را پس از جراحی افزایش دهند. اجتناب از مصرف این داروها در هفته‌های قبل و بعد از عمل اهمیت دارد.
  • سیگار کشیدن: سیگار می‌تواند از سرعت روند درمانی بکاهد.
  • نوع پوست: پوست ضخیم‌تر، پوست چرب یا پوست کبود شده یا پوستی که به طور کلی سریع‌تر متورم می‌شود.
  • جراحی مجدد بینی: اگر برای اولین بار است که بینی خود را عمل می‌کنید، معمولاً روند بهبودی سریع‌تری نسبت به افرادی خواهید داشت که بینی خود را مجدداً عمل کرده‌اند.
  • کوچک شدن بیش از حد بینی: هیچ پوستی در طی جراحی بینی برداشته نمی‌شود؛ بنابراین، برای این که پوست شما با بینی کوچک تطابق پیدا کند، نیاز به زمان بیشتری دارد و در این زمان متورم می‌ماند.

مطالعه مقاله ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل از دست ندهید.

تا چه مدت ورم بینی وجود خواهد داشت؟

بافت نرم بینی تمایل دارد تورم را برای مدت طولانی‌تری (نسبت به سایر قسمت‌های بدن) حفظ کند. در همان ماه اول از میزان تورم به طور قابل‌توجهی کاسته می‌شود. می‌توان گفت نود درصد تورم بینی در سه ماه اول از بین می‌رود. با این حال، باید توجه داشت که ممکن است ۱۲ تا ۱۸ ماه طول بکشد تا ۱۰ درصد باقیمانده تورم (معمولاً در نوک) ناپدید شود و بینی شما به شکل جدید خود برسد.

با این حال ورم بینی به عوامل مختلفی ربط دارد و نوع بینی شما نیز با آن ارتباط مستقیم دارد؛ مثلا بهبودی کامل ورم بینی گوشتی ممکن است بیش از یک الی دو سال طول بکشد. البته این ورم بسیار نامحسوس خواهد بود. گاهی جنسیت هم بر مدت زمان بهبودی تورم اثر می‌گذارد و در زنان مدت زمان بهبودی کمی بیشتر طول می‌کشد.

کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی

انواع تورم بینی پس از جراحی

پس از عمل بینی دو نوع تورم ممکن است ایجاد شود:

  • تورم حاد بینی

تورم حاد بینی در یک تا دو ماه اول پس از جراحی بینی شایع است. این تورم به دلیل ضربه‌های حین جراحی و بازسازی بینی ایجاد می‌شود. معمولاً این تورم و کبودی در ماه اول از بین می‌رود اما برای بینی‌های گوشتی ممکن است تا دو ماه یا بیشتر طول بکشد. نیازی نیست نگران این نوع تورم باشید زیرا در اکثر افراد از بین می‌رود.

  • تورم مزمن بینی

در التهاب مزمن، مایع بینابینی بعد از جراحی بینی در زیر پوست رسوب می‌کند و ممکن است در قسمت‌های مختلف بینی حالات متفاوتی داشته باشد. تورم مزمن ممکن است تا چند ماه در دو طرف بینی وجود داشته باشد. ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا تورم پل بینی (که از تشکیل قوس بینی جلوگیری می‌کند) از بین برود. همچنین تورم نوک بینی به زمان بیشتری نیاز دارد تا ناپدید شود.

اقدامات قبل از جراحی بینی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود این مقاله را مطالعه نمایید.

مراحل کاهش ورم بینی پس از عمل

در این بخش مراحل کاهش ورم بینی را در هر ماه تجزیه و تحلیل می‌کنیم تا بهتر متوجه شوید که پس از عمل چه اتفاقی قرار است بیفتد.

ورم بینی بعد از یک هفته

هفته اول بعد از جراحی بیتی

ولی با وجود این ورم اگر تغییرات زیادی روی بینی شما انجام شده باشد، از نزدیک متوجه آن‌ها خواهید شد؛ مثلا اگر قوز بزرگی را برداشته باشند، می‌توانید متوجه تغییر آن شوید. میزان کبودی از صفر (۵۰ درصد بیماران) تا خفیف (۴۰ درصد بیماران) و متوسط ​​(۱۰ درصد بیماران) متغیر است. مشاهده عدم تقارن خفیف همراه با تورم ناهموار رایج است.

ورم بینی در هفته چهارم تا ششم پس از جراحی

حال دیگر می‌توانید تغییرات قابل‌توجهی را مشاهده کنید. در این زمان افرادی که بینی استخوانی دارند، بهتر می‌توانند حالت جدید بینی خود را ببینند؛ اما افرادی که بینی گوشتی دارند یا برای دومین بار است که بینی خود را عمل می‌کنند، تورمی را مشاهده خواهند کرد و هنوز پوست بینی آن‌ها شکل خوبی به خود نگرفته است. در ماه اول برای کاهش تورم باید از چسب استفاده کنید. برخی از افراد باید برای مدت زمان بیشتری چسب بزنند. هر زمان که پزشک توصیه کند، می‌توانید چسب را بردارید. در این زمان نمی‌توانید نتیجه نهایی عمل را قضاوت کنید؛ زیرا هنوز عوارض وجود دارند و بافت‌ها بازسازی نشده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر درباره کبودی چشم بعد از عمل بینی می توانید مقاله علت کبودی چشم بعد از جراحی بینی + راهنمای کامل رفع آن مطالعه نمایید.

ورم بینی بعد از سه ماه

حال دیگر از بخش زیادی از ورم بینی کاسته شده است و می‌توانید فرم بینی خود را مشاهده کنید. نوک بینی هم به تدریج شکل خود را نشان می‌دهد؛ اما باید بگوییم که هنوز هم نتیجه نهایی به طور کامل مشخص نشده است. معمولاً هم دیگر نیازی نیست از چسب استفاده کنید یا بینی خود را ماساژ بدهید.

ورم پس از برداشتن چسب

یکی از دلایل چسب زدن بینی کاهش تورم آن است. ممکن است وقتی چسب را بردارید، متوجه شوید که بینی شما کمی متورم شده است. این تورم کاملاً طبیعی است و به دلیل برداشتن فشار چسب از روی بینی است.

بسته به نوع بینی شما چسب زدن از یک الی سه ماه ضروری است.

مراقبت‌های قبل از عمل برای کاهش ورم بینی بعد از جراحی

عوامل زیادی می‌توانند دلیل بروز ورم باشند. البته داشتن ورم پس از جراحی کاملاً طبیعی است. حتی کارهایی که قبل از عمل می‌کنید هم می‌توانند روی ورم بینی شما پس از جراحی اثر بگذارند. پس در ابتدا مراقبت‌های قبل از عمل را توضیح می‌دهیم که رعایت آن‌ها می‌تواند موجب این شود که بینی شما کمتر ورم کند.

پیروی از دستورالعمل‌های قبل از جراحی برای کاهش تورم

دستورالعمل‌های ارائه شده توسط جراح خود را به خوبی اجرا کنید. جراح دستورالعمل‌های خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهد که از دو هفته قبل از جراحی باید آنان را اجرا کنید. برخی از دستورالعمل‌ها برای جلوگیری از حوادث پزشکی ناخواسته در حین و پس از جراحی شما مربوط می‌شوند. دستورالعمل‌های دیگر به بدن شما کمک می‌کنند تا برای جراحی و روند بهبودی پس از آن آماده شود. این اقدامات روی ورم پس از عمل اثر می‌گذارند.

توجه به تأثیر داروها بر ورم پس از عمل بینی

تمامی تغییرات را باید حداقل دو هفته قبل از عمل اجرا کنید. در رابطه با داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید؛ زیرا داروها می‌توانند اثر زیادی بر جراحی و روند بهبودی شما بگذارند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید هم‌زمان با جراح زیبایی و پزشک متخصص آن بیماری مشورت کنید تا بهترین تصمیم در رابطه با مصرف داروها برای شما تجویز شود.

فرقی ندارد که این داروها بدون نسخه هستند، گیاهی هستند یا توسط پزشکی تجویز شده‌اند. فهرست کاملی از آن‌ها تهیه کنید و در اختیار جراح قرار دهید. برخی از داروها را می‌توان برای مدتی قطع کرد اما مصرف برخی دیگر را اصلاً نباید قطع کنید. به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشکان متخصص داروهای خود را قطع نکنید. از یک ماه قبل لیستی تهیه کنید و در اختیار پزشک خود قرار دهید.

معمولاً داروهای بدون نسخه و ضدالتهابی همانند ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین باید دو هفته قبل از جراحی قطع شوند. این داروها می‌توانند موجب خونریزی بیشتر و ایجاد تورم شوند. برخی از داروهای گیاهی هم می‌توانند موجب اختلال در بیهوشی شوند. برخی دیگر هم خونریزی و تورم را افزایش می‌دهند. محصولاتی که شامل امگا ۳ و ۶ می‌شوند، می‌توانند اختلالاتی را عمل ایجاد کنند و موجب تورم بیشتر شوند. این مواد در مکمل‌های روغن ماهی، دانه کتان، زنجبیل، شیرین بیان، افدرا، ما هوانگ، سنبل‌الطیب و… وجود دارد.

تأثیر رژیم غذایی بر ورم بعد از جراحی بینی

رژیم غذایی قبل از عمل بینی

میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از فیبر هستند مصرف کنید. غذاهای پر فیبر شامل نخود، عدس، کنگر فرنگی، کلم بروکسل، لوبیا لیما و لوبیا سیاه می‌شوند. این غذاها از ابتلای شما به یبوست جلوگیری می‌کنند. داروهای مسکن تجویز شده برای درد جراحی اغلب باعث یبوست می‌شوند. زور زدن به دلیل یبوست می‌تواند منجر به خونریزی در محل جراحی و تورم اضافی شود. حتماً هم مصرف سدیم را کاهش دهید. بسیار آب و مایعات مفید بنوشید.

تأثیر سیگار و الکل بر ورم بینی

سیگار و الکل را چند هفته قبل از عمل کنار بگذارید. روند بهبودی در افراد سیگاری کندتر است. سیگار می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را نیز افزایش دهد. الکل نیز خون را رقیق می‌کند و برای عمل شما مضر است. همچنین برای اطلاعات تکمیلی می توانید مقاله اثرات و عوارض سیگار کشیدن بعد از عمل زیبایی بینی را مطالعه نمایید.

کاهش تورم بینی پس از جراحی

در ابتدا باید بگوییم که باید منتظر صورتی ورم کرده باشید. پس از دیدن ورم صورت خود پس از عمل وحشت نکنید زیرا به تدریج رفع می‌شود. برای این که بتوانید این ورم را زودتر کاهش دهید، ابتدا باید روش‌های مراقبت قبل از عمل را اجرا کنید. در کنار این روش‌ها، راه‌حل‌های کاهش ورم بینی پس از عمل را اجرا کنید تا نتیجه بهتری بگیرید. در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد می‌تواند بسیار مؤثر باشد. به محض اینکه پس از جراحی به خانه رسیدید، در اطراف بینی خود کمپرس سرد بگذارید. کمپرس را در اطراف چشم‌ها، روی چشم‌ها، روی پیشانی و گونه‌ها و نواحی اطراف بینی قرار دهید. از قرار دادن مستقیم یخ روی بینی خودداری کنید. این کار را به مدت چند روز انجام دهید. معمولاً بیشترین میزان تورم را در روز سوم پس از جراحی مشاهده خواهید کرد. پس در دو روز اول حتماً از کمپرس سرد استفاده کنید تا از میزان ورم صورت شما در این روز کاسته شود. می‌توانید از کیسه ژلی کمپرس سرد استفاده کنید.

بالا نگه داشتن سر

طوری استراحت کنید یا بخوابید که سر شما بالاتر از قلب قرار بگیرد. پیدا کردن موقعیت این چنینی برای استراحت می‌تواند دشوار باشد. برای همین بهتر است زیر سر خود دو یا سه بالش بگذارید. مطمئن شوید که در هنگام خواب سر شما پایین نمی‌آید. می‌توانید برای خوابیدن از صندلی استفاده کنید. برخی از صندلی‌ها را می‌توان تنظیم کرد و کمی عقب داد تا در هنگام استراحت کردن حالت نشسته نداشته باشید.

از خم شدن خودداری کنید. لوازم سنگین بلند نکنید؛ زیرا موجب می‌شود فشار خون شما بالا بروید و بینی متورم شود.

عدم دست زدن به صورت

به پانسمان و صورت خود دست نزنید. آتل و چسب باید مدتی روی صورت شما بمانند و یکی از دلایل استفاده از آن‌ها همین کاهش ورم بینی است. پانسمان را طبق دستور پزشک تغییر دهید و خودتان چیزی را کم یا اضافه نکنید.

پیاده‌روی آهسته

داشتن تحرک بعد از عمل بینی کمی دشوار است و برخی از تمرین‌ها و ورزش‌ها را باید تا مدتی کنار بگذارید اما راه رفتن و پیاده‌روی آهسته می‌تواند به کاهش ورم کمک کند. پیاده‌روی از تشکیل لخته خون جلوگیری می‌کند و تورم را کاهش می‌دهد.

مصرف درست داروها

داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید. دستورالعمل‌های جراح خود را برای هر دارویی که مربوط به تسکین درد و تورم می‌شود، دنبال کنید. هیچ دارویی را بدون توصیه جراح خود مصرف نکنید. سایر داروهایی را که پیش از عمل قطع کردید، با مشورت پزشک از سر بگیرید.

مصرف برخی داروها موجب افزایش تورم و خونریزی می شود.

همچنین با خطرات و عوارض دست زدن به بینی بعد از عمل بیشتر آشنا شوید.

توجه به شیوه نظافت و حمام کردن

استحمام نادرست می‌تواند موجب ورم بینی شما شود. در زمان استحمام نباید آب به بینی شما بخورد. نباید از آب گرم استفاده کنید و آب باید حتماً ولرم باشد. بخار و عرق نیز می‌تواند این مورد را بدتر کند. رطوبت درون حمام می‌تواند بانداژ و چسب‌ها را شل کند و باعث کند شدن روند بهبود بافت‌ها شود. حتماً در زمان حمام از فرد دیگری کمک بگیرید یا تا مدتی از دستمال و حوله مرطوب برای تمیز کردن خود استفاده کند.

به شدت مراقب مسواک زدن باشید. دهان خود را زیاد باز نکنید؛ و به دهان خود مخصوصاً بخش بالایی آن فشار وارد نکنید. در کل از هر گونه ضربه یا فشار به بینی خودداری کنید. گاهی ممکن است در اثر حادثه ضربه‌ای به بینی وارد شود. برای همین تا می‌توانید در این مدت از قرار گرفتن در دست و پای دیگران دوری کنید و حواستان به حرکت سرتان باشد.

مراقبت در زمان عطسه و فین کردن

درست است که عطسه کردن یک کار غیرارادی است اما قبل از بروز آن اغلب متوجه می‌شویم که قرار است عطسه کنیم. برای همین سعی کنید تا حد امکان این کار را آرام انجام دهید. می‌توانید فشار را از دهان خود خارج کنید. سرفه هم همین میزان فشار را روی بینی شما وارد می‌کند. از چیزهایی که موجب عطسه کردن شما می‌شوند، دوری کنید؛ مثلا برخی از افراد به بوی فلفل، گرده گل و موارد این چنینی واکنش نشان می‌دهند و ممکن است عطسه کنند.

از طرفی هم به هیچ عنوان فین نکنید. اگر بینی شما گرفته است، از روش‌های دیگری برای باز کردن راه تنفسی استفاده کنید. حتی خندیدن و لبخند زدن هم می‌تواند موجب وارد شدن فشار بیشتر بر بینی شوند.

تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش تورم

از ماده‌ای به نام کورتیکواستروئید برای کاهش ورم بینی استفاده می‌شود. این ماده ضدالتهابی است. دوز مصرفی برای تزریق زیرپوستی بسیار پایین است. برای همین نگران عوارض آن نباشید. با تزریق این ماده ورم‌های موضعی به خصوص ورم‌های یک طرفه از بین می‌رود. نمی‌توان زمان دقیقی را برای تزریق این ماده بیان کرد اما معمولاً آن را یک ماه بعد از جراحی و در یک تا سه جلسه تزریق می‌کنند. معمولاً هم آن را در کناره‌های بینی، پشت نوک بینی یا خود نوک بینی تزریق می‌کنند.

نکاتی دیگر برای کاهش ورم بینی پس از عمل

حتماً از ضد آفتاب استفاده کنید و از پوست خود محافظت کنید. سعی کنید زیاد د ر معرض نور خورشید قرار نگیرید. می‌توانید از کلاهی پهن برای ایجاد سایه روی صورت استفاده کنید. گرمای زیادی می‌تواند موجب بروز تورم در بینی شود.

تا جایی که امکان دارد از زدن عینک خودداری کنید. عینک می‌تواند به بینی شما فشار وارد کند.

در زمان پوشیدن لباس مراقب باشید که یقه به بینی شما فشار نیاورد. تا جایی که می‌توانید در این مدت از لباس‌های دکمه‌دار یا یقه‌باز استفاده کنید که نیازی نباشد برای پوشیدن آن‌ها سر خود را با فشار وارد یقه کنید.

حتماً در زمان ورزش کردن مراقب خود باشید. انجام ورزش سنگین ممنوع است و می‌تواند موجب تورم شود. از انجام ورزش‌هایی همچون بوکس، کاراته و… تا مدتی خودداری کنید.

با ویژگی های بهترین جراح زیبایی بینی بیشتر آشنا شوید.

کلام آخر

تجربه ورم بینی بعد از عمل جراحی کاملاً طبیعی است. تورم این بخش از بدن انواع خاصی دارد و هر کدام از این موارد زمان متفاوتی را برای ترمیم می‌طلبند. مدت زمان تورم نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد اما شما می‌توانید برای کاهش ورم صورت و بینی از روش‌های مختلفی استفاده کنید. ما در این مطلب روش‌های کاهش ورم بینی پس از عمل را بررسی کردیم. در صورت رعایت این موارد و اجرای سایر روش‌های مراقبتی، ورم بینی شما سریع‌تر بهبود می‌یابد. شما از کدام یک از این روش‌ها استفاده کرده‌اید؟ کدام یک از آن‌ها برای شما مؤثر بوده‌اند؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + شش =