جراحی آندوسکوپی سینوس

دکتر ذوالفقاری جراح آندوسکوپی سینوس در تهران

دکتر علی اصغر ذوالفقاری فلوشیپ جراحی پلاستیک بینی و صورت

معایب جراحی آندوسکوپی سینوس

از جمله معایب جراحی آندوسکوپی سینوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایا جراحی آندوسکوپی سینوس

از جمله مزایا جراحی آندوسکوپی سینوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عدم به جای ماندن جای زخم
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر و سریع‌تر
  • میزان خونریزی کمتر
  • عدم استفاده از پرتوهای خطرناک در تصویربرداری

بهترین جراح زیبایی گوش در تهران

دکتر علی اصغر ذوالفقاری یکی از بهترین جراح آندوسکوپی سینوس در تهران هستند که با سابقه ، تجربه و مهارت زیادی در زمینه جراحی گوش دارند .
برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید از راه های زیر با ما در تماس باشید.

دکتر علی اصغر ذوالفقاری فلوشیپ جراحی پلاستیک بینی و صورت

آندوسکوپی، کاربردهای گسترده‌ای در پزشکی دارد. امروزه بسیاری از متخصصان برای تشخیص و درمان بیماری‌ها و مشکلات مربوط به قسمت‌های مختلف بدن از آندوسکوپی کمک می‌گیرند. به طور کلی آندوسکوپی، آزمایشی برای بررسی داخل بدن شما است. آندوسکوپ، یک لوله بلند و نازک است که یک دوربین کوچک در داخل و همچنین یک چراغ دارد. آن از طریق یک سوراخ طبیعی مانند دهان، بینی، ناف و … وارد بدن می‌شود و به بررسی و تشخیص مشکلات می‌پردازد. جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس نیز یکی از کاربردهای متعدد آندوسکوپی می‌باشد. این جراحی که اغلب توسط فوق تخصص آندوسکوپی سینوس انجام می‌شود، می‌‌تواند کاربرد تشخیصی، درمانی و یا هر دو مورد را داشته باشد. در مطلب امروز قصد داریم شما عزیزان را به طور کامل با آندوسکوپی بینی و سینوس آشنا کنیم. از توجه شما تا پایان مقاله بی نهایت سپاسگزاریم.

سینوس‌ها چه هستند؟

سینوس‌ها فضاهای پر از هوا در جلوی جمجمه، بین چشم‌ها و بالای فک بالا هستند که به داخل بینی شما متصل می‌باشند. شما چهار جفت سینوس دارید. این جیب‌های پر از هوا به حفره‌های بینی شما متصل می‌شوند. غشای مخاطی که سینو‌س‌های شما را می‌پوشاند، مخاط تولید می‌کند که به تمیز، گرم و مرطوب نگه داشتن هوایی که تنفس کمک می‌نماید. اگر دهانه بین سینوس و داخل بینی مسدود شود، مخاط به دام می‌افتد و می تواند عفونی شود. این مسئله می‌تواند باعث التهاب غشای مخاطی شود و به تورم آن و ایجاد چین‌های اضافی در بینی و سینوس‌ها منجر شود. به اینها پولیپ (توده‌های کوچک) می‌گویند و معمولا علائم را بدتر می‌کنند.

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس چیست؟

جراحی آندوسکوپی سینوس، روشی برای رفع گرفتگی‌ها و درمان سایر مشکلات در سینوس‌ها با استفاده از  یک لوله نازک و سفت است که مجهز به دوربین و چراغ می‌باشد. در این نوع جراحی هیچ برشی در پوست ایجاد نمی‌شود زیرا به طور کامل از طریق سوراخ‌های بینی انجام می‌شود. جراحی آندوسکوپی سینوس یک عمل سرپایی است که در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی و یا بیحسی موضعی قرار دارد، انجام می‌شود.

کاربرد جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس

همانطور که گفتیم این جراحی می‌تواند جنبه تشخیصی یا درمانی داشته باشد. ارزیابی وضعیت سینوس‌ها و بینی عموما توسط CT اسکن و یا MRI صورت می‌گیرد. اما در مواردی که این روش‌ها قادر به تشخیص مشکل نباشند، انجام اندوسکوپی سینوس و بینی توصیه می‌شود.

به طور کلی این این جراحی می‌تواند در شرایط زیر موثر واقع شود:

• تشخیص بیماری‌های سینوس و بینی مانند سینوزیت، تورم مخاط و آلرژی
  • تشخیص علت سردردهای شدید
  • هنگامی که جسم خارجی یا تومورهای مشکوکی در بینی وجود دارد.
  • وجود پولیپ در بینی
  • مختل شدن حس بویایی
  • نشت مایع مغزی نخاعی
  • جراحی تومورهای قاعده جمجمه
  • انحراف تیغه میانی بینی
  • تنگی مجرای خروجی سینوس

جراحی آندوسکوپی سینوس

چه زمانی پزشک به شما اندوسکوپی سیوس و بینی را جویز می‌کند؟

زمانی که شما با یکی از شرایط زیر موجخ باشید، پزشک به شما اندوسکوپی سیوس و بینی را جویز می‌کند.

• سینوزیت مزمن: اگر علائم سینوزیت شما بیش از ۱۲ هفته طول بکشد، ممکن است پزشک آندوسکوپی را برای بررسی دقیق تر سینوس‌ها و یافتن علت عفونت مزمن تجویز کند.
  • پولیپ بینی: پولیپ‌ها توده‌های خوش خیمی هستند که در داخل بینی و سینوس‌ها رشد می‌کنند. آندوسکوپی می‌تواند برای تشخیص پولیپ و تعیین اندازه و محل آن‌ها استفاده شود.
  • تومورهای بینی و سینوس: آندوسکوپی می‌تواند برای تشخیص تومورهای بینی و سینوس و تعیین نوع و گسترش آن‌ها استفاده شود.
  • خونریزی بینی: اگر خونریزی بینی شما شدید یا مکرر باشد، آندوسکوپی می‌تواند برای یافتن منبع خونریزی استفاده شود.
  • ناهنجاری‌های بینی: آندوسکوپی می‌تواند برای تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی یا اکتسابی بینی مانند سپتوم انحرافی یا نقص دیواره بین دو حفره بینی استفاده شود.

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس چیست؟

جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس چگونه انجام می‌شود؟

اگر دوست دارید با مراحل جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس آشنا شوید باید بگوییم برای انجام این جراحی می‌توان از بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی استفاده کرد. اما در اغلب موارد بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. یک میله نازک به نام آندوسکوپ که به یک دوربین کوچک و یک لامپ مجهز است، از طریق سوراخ‌های بینی وارد بینی می‌شود. دوربین آندوسکوپ از لحظه‌ای که وارد می‌شود، تصاویر با کیفیت و بزرگنمایی شده‌ای از مسیر حرکت خود، بافت‌ها و فضاهای داخلی ارائه می‌دهد که روی یک مانیتور برای پزشک نمایش داده می‌شود. در صورت مشاهده مشکلاتی نظیر گرفتگی، پولیپ و … جراح از ابزارهای خاصی برای برداشتن آن‌ها استفاده خواهد کرد. بدین ترتیب گرفتگی‌های بینی برطرف شده، ترشحات جمع شده در سینوس‌ها تخلیه می‌شوند و راه‌های هوایی بازتر از قبل می‌گردند.

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی بر روی چه سینوس‌هایی انجام می‌شود؟

جراحی آندوسکوپی سینوس و بینی می تواند بر روی تمام سینوس‌ها انجام شود، از جمله:

• سینوس‌های پیشانی: این سینوس‌ها در بالای ابروها و پشت پیشانی قرار دارند.
  • سینوس‌های فکی: این سینوس در زیر چشم‌ها و در استخوان‌های گونه قرار دارند.
  • سینوس‌های پروانه ای: سینوس پروانه‌ای در پشت بینی و بین چشم‌ها قرار دارند.
  • سینوس‌های اسفنوئید: این سینوس‌ها در پشت و عمق حفره بینی قرار دارند.

جراح سینوس با توجه به محل انسداد یا مشکل، سینوس یا سینوس‌های مربوطه را جراحی می‌کند.

مزایای آندوسکوپی سینوس و بینی

پیش از استفاده از آندوسکوپی در جراحی سینوس و بینی، پزشک جراح برای دسترسی به سینوس‌ها مجبور بود چندین برش در صورت ایجاد کند. برخی جراحان از طریق فک بالا به سینوس دسترسی پیدا می‌کردند و بعضی دیگر از طریق گونه‌ها. بدیهی است که در این روش‌های قدیمی، جای زخم به جای می‌ماند و بیمار درد زیادی را بعد از عمل تجربه می‌کرد. اما با بهره گیری از آندوسکوپی در جراحی سینوس‌ها دیگر هیچ برشی در کار نیست و کل پروسه از طریق سوراخ‌های بینی انجام می‌شود.

عمده‌ترین مزایای جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس عبارتند از:

• عدم به جای ماندن جای زخم
  • در اغلب موارد، یک جراحی سرپایی محسوب می‌شود و بیمار در همان روز عمل می‌تواند از بیمارستان مرخص شود.
  • درد و ناراحتی کمتر بیمار در حین و پس از جراحی
  • دوره نقاهت کوتاه‌تر و سریع‌تر
  • میزان خونریزی کمتر
  • ایمنی و موفقیت بالاتر نسبت به روش‌های قدیمی جراحی سینوس‌ها
  • عدم استفاده از پرتوهای خطرناک در تصویربرداری
  • عدم آسیب به بافت‌های داخلی و امکان تکرار روش در صورت نیاز
  • ایمنی بالا؛ حتی روی خانم های باردار نیز قابل انجام است.

عوارض بعد از عمل آندوسکوپیک سینوس چیست ؟

عمل آندوسکوپی سینوس به طور کلی یک روش امن و موثر است، اما مانند هر عمل جراحی، عوارضی هم دارد. از عوارض بعد از عمل آندوسکوپیک سینوس می‌توان به خونریزی، التهاب، درد، تورم، خشکی بینی و ترشحات بینی اشاره کرد که این عوارض بسیار شایع است و با گذراندن دوره نقاهت این علائم برطرف خواهد شد. در بیشتر موارد، عوارض بعد از عمل آندوسکوپیک سینوس خفیف و موقتی هستند. با این حال، اگر هر گونه علائم غیرمعمول یا نگران کننده‌ای را تجربه کردید، باید فوراً با جراح خود تماس بگیرید.

آندوسکوپی سینوس و بینی چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد؟

آندوسکوپی بینی یک روش کم تهاجمی است که برای مشاهده و درمان داخل بینی و سینوس ها از طریق یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام آندوسکوپ استفاده می‌شود. در حالی که سایر روش‌های جراحی مانند جراحی باز، نیاز به ایجاد برش های خارجی در پوست دارند. این جراحی دوره نقاهت بسیار کمی دارد و از آسیب زدن به بخش‌های سالم در طول جراحی جلوگیری می‌شود.

اقدامات قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس

جراح‌تان به شما خواهد گفت که قبل از جراحی چه کاری باید انجام دهید. وضعیت هر فرد متفاوت است، اما اکثر پزشکان اقدامات زیر را قبل از جراحی آندوسکوپی سینوس توصیه می‌کنند:

• در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید زیرا برخی از داروها بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارند.
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، ویتامین E، ناپروکسن، ایبوپروفن را از دو هفته قبل عمل قطع کنید.
  • اگر سیگار می کشید، حداقل سه هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن می‌تواند علائم سینوس شما را بدتر کند.
  • حداقل ۱۰ روز قبل از جراحی آسپرین مصرف نکنید. حتی مقادیر کم آسپرین می‌تواند میزان خونریزی شما را در حین و بعد از جراحی افزایش دهد.
  • اگر جراحی شما شامل بیهوشی عمومی است، بعد از نیمه شب روز عمل چیزی نخورید یا ننوشید.

نکات و مراقبت‌های بعد از عمل آندوسکوپی بینی

مراقبت‌های بعد از جراحی آندوسکوپی سینوس

بعد از جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس به موارد زیر توجه کنید.

• پس از جراحی سینوس، جراح معمولاً برای جلوگیری از چسبندگی پس از عمل و به حداقل رساندن خونریزی، پانسمان‌هایی را در حفره‌های سینوس قرار می‌دهد. این پانسمان‌ها ممکن است جذبی (که نیازی به برداشتن ندارند) یا غیر قابل جذب (که معمولا بین ۵ تا ۱۰ روز پس از جراحی برداشته می‌شوند) باشند.
  • در برخی شرایط ممکن است «پک‌های بینی» در حفره‌های بینی قرار داده شود تا خونریزی پس از جراحی به حداقل برسد. این پک‌های بینی غیر قابل جذب هستند و معمولاً در عرض ۱ تا ۲ روز برداشته می‌شوند.
  • بسته به وسعت عمل سینوس ممکن است به بیمار اجازه داده شود در همان روز به خانه برود (به عنوان یک روش جراحی سرپایی) یا ممکن است در بخش بستری شود و یک شب تحت نظر قرار گیرد.
  • یک گاز بینی در زیر بینی قرار داده می‌شود تا خونی که بیرون می‌چکد را جمع آوری کند.این گاز معمولاً قبل از رفتن بیمار به خانه برداشته می‌شود.
  • ممکن است بعد از جراحی درد خفیفی وجود داشته باشد اما معمولاً با مسکن‌ها به خوبی کنترل می‌شود.
  • از آنجایی که بینی بیمار در اثر مواد پانسمان و لخته شدن خون مسدود شده است، او باید از طریق دهان نفس بکشد.
  • پس از بیدار شدن از خواب، بیمار احساس خستگی، گلودرد، گرفتگی بینی و تشنگی می‌کند. بیمار باید تمام ترشحات و خون دهانش را به بیرون تف کند.
  • بیمار در صورت نیاز می‌تواند کمی آب بنوشد و نباید زیاد غذا بخورد زیرا احتمال استفراغ وجود دارد.
  • بیمار در چند هفته اول احساس سرماخوردگی خواهد داشت زیرا مخاط بینی بعد از جراحی متورم شده است. او به وضوح موکوس، جریان خون از بینی به حلق را احساس می‌کند که حدود ۳ ماه پس از جراحی ادامه دارد. اینها واکنش‌های طبیعی هستند، پس زیاد نگران نباشید.
  • تا یک هفته پس از عمل از فعالیت‌های شدید، بلند کردن اجسام سنگین، مصرف داروهای رقیق کننده خون و ژلوفن اجتناب کنید.
  • در هنگام خواب، زیر سر خود چند بالش قرار دهید.
  • با دهان باز عطسه کنید.
  • حداقل تا یک ماه بعد از عمل به استخر و شنا نروید و تا دو هفته مسافرت هوایی نداشته باشید.

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس چقدر است؟

هزینه جراحی آندوسکوپی سینوس به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع و شدت بیماری که هزینه جراحی برای بیماری‌های پیچیده تر یا شدیدتر بیشتر است. از دیگر عوامل تاثیرگذار در هزینه این جراحی هزینه‌های جانبی مانند داروها، آزمایشات و عکس برداری است. نوع بیهوشی و تجربه مهارت و جراح شما نیز موثر است.

چگونه بهترین پزشک متخصص جراحی آندوسکوپی سینوس را پیدا کنیم؟

انتخاب بهترین پزشک متخصص جراحی آندوسکوپی سینوس، نقش مهمی در موفقیت عمل و بهبودی شما دارد. برای یافتن بهترین جراح، می‌توانید در مورد سابقه و تجربه جراحان تحقیق کنید و با جراح مورد نظر خود مشورت کنید. و با پرسیدن سوالات مورد نظر خود از جراح می توانید اطلاعات لازم را برای انتخاب بهترین جراح متخصص جراحی آندوسکوپی سینوس بدست آورید.

در نهایت، انتخاب جراح مناسب یک تصمیم شخصی است و به عوامل مختلفی مانند سابقه و تجربه جراح، محل انجام عمل، هزینه عمل و احساس راحتی شما با جراح بستگی دارد.

از زبان بیماران

برای اعتماد فقط کافیست نظرات سایر بیماران را مشاهده کنید.

alifarhang

عالی بود من که خیلی راضی هستم ممنون آقا دکتر عزیز❤️🌹

alifarhang

واقعا کارتون حرف نداشت اقای دکتر… خیلیا باور نمیکنن ک عملم بدون چسب بوده👏😍

ghazal_banoo

دست همه ی پرسنل درد نکنه واقعا زحمتکش و دلسوز هستند من بی نهایت سپاسمندم🙏🌹❤

سوالات پر تکرار جراحی آندوسکوپی سینوس

دکتر ذوالفقاری در ادامه به سوالات پر تکرار جراحی آندوسکوپی سینوس جواب داده اند. اگر شما هم بدنبال پاسخ سوالات خود هستید، این بخش را از دست ندهید.