اقدامات قبل از جراحی بینی چیست؟

2

امروز جراحی بینی به عنوان یکی از روش‌های زیباسازی صورت مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. اگر شخصی در اطرافیان شما جراحی بینی انجام داده باشد، به احتمال زیاد درباره خطرات و نگرانی‌های قبل و بعد از عمل بینی برای شما توضیح داده است. اگرچه رعایت مراقبت‌ها و اقدامات بعد از جراحی بینی اهمیت بسیار زیادی دارد، ولی تا جایی که ممکن است متقاضیان جراحی بینی باید مراقبت‌های قبل از عمل را نیز رعایت کنند. مراقبت‌های قبل از جراحی بینی مانند مراقبت‌های بعد از آن پیچیده و دشوار نیست. در ادامه این مقاله، به طور کامل درباره نکاتی که باید قبل از جراحی بینی رعایت شود صحبت خواهیم کرد.  بنابراین تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اقدامات قبل از جراحی بینی 

همانطور که گفته شد، قبل از انجام جراحی بینی لازم است چند نکته خاص رعایت شود که در ادامه برای شما بیان خواهد شد:

  • با جراح صحبت کنید

یکی از مهم‌ترین اقدامات قبل از جراحی بینی، شرکت در جلسه مشاوره با پزشک زیبایی است. اصولاً جراحی بینی بدون برگزاری جلسه مشاوره انجام نمی‌شود. چرا که لازم است ابتدا پزشک بینی شما و نواقص آن را بررسی کرده و با توجه به صلاحدید خود بهترین شکل جراحی را پیشنهاد دهد. همانطور که می‌دانید، بینی در مرکز صورت قرار دارد. بنابراین اگر به شکل درست جراحی نشود، تاثیر بسیار بدی بر ظاهر شخص خواهد گذاشت. این موضوع به مرور زمان بر اعتماد به نفس شخص نیز تاثیرگذار است.

به عنوان مثال، طی چند سال گذشته موارد مختلفی مشاهده شده است که در آن زیباجویان بعد از جراحی، به علت شکل نامناسب بینی اعتماد به نفس خود را از دست داده و نسبت به اجتماع کاملا منزوی شده‌اند. به همین دلیل، شرکت در جلسه مشاوره به شما کمک می‌کند تا دقیقاً برای پزشک بیان کنید که چه نوع بینی را می‌پسندید. بعد از آن، پزشک می‌تواند با توجه به فرم صورت و میزان نواقص بینی تشخیص دهد که آیا فرم دلخواه شما برای جراحی بینی مناسب است یا خیر. امروزه برخی از مراکز درمانی کلینیک‌های زیبایی از امکانات پیشرفته مثل طراحی سه بعدی بینی قبل از عمل استفاده می‌کنند.

ابزارهای طراحی سه بعدی بینی به همراه جلسه مشاوره با پزشک متخصص در نهایت به شما کمک می‌کنند تا تصمیم بهتری برای انتخاب نوع و مدل بینی بگیرید. یکی از نکات مهم قبل از جراحی بینی، این است که به هیچ وجه برای فرا رسیدن روز جراحی عجله نکنید. سعی کنید به آرامی مراحل قبل از جراحی را طی کنید تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود. جدا از همه این موارد، شرکت در جلسه مشاوره قبل از جراحی بینی امری الزامی است. چرا که شما باید به طور کامل سابقه پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهید تا پزشک مطمئن شود که شما فرد مناسبی برای انجام جراحی بینی هستید.

محبوبیت جراحی زیبایی بینی در بین عموم

برای نحوه درست استحمام بعد عمل مطالعه مقاله نحوه صحیح استحمام بعد از عمل بینی از دست ندهید.

  • تحقیق درباره پزشک 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید قبل از جراحی بینی انجام دهید، تحقیق درباره پزشک است. همانطور که می‌دانید، تعداد پزشکان جراحی زیبایی در سطح کشور بسیار زیاد است. به طوری که در هر شهر حدود ۵ الی ۶ جراح خبره وجود دارد که می‌توانند انتخاب مناسبی برای زیباجویان باشند. بنابراین، باید با جستجو و پرسش از آشنایان خود، بهترین پزشک برای جراحی بینی را انتخاب کنید. پروسه تحقیق درباره عملکرد پزشک زیبایی، از ۶ ماه قبل از جراحی بینی شروع می‌شود. برخی از افراد ترجیح می‌دهند به صورت حضوری به مطب پزشک مراجعه کرده و از نزدیک زیباجویان و عملکرد پزشک را مشاهده کنند.

هر یک از پزشکان زیبایی، روش خاصی برای جراحی بینی دارند. به عنوان مثال، برخی از پزشکان بینی را کاملا مطابق با خواسته و نظرات زیباجویان جراحی می‌کنند. در حالی که برخی دیگر ترجیح می‌دهند بینی زیبا جویان را فقط به شکل طبیعی یا نیمه فانتزی جراحی کنند. بنابراین قبل از عمل بینی، باید تمام این موارد را در نظر بگیرید. سوالاتی که می‌توانید مستقیماً از پزشک جراحی زیبایی بینی بپرسید، شامل موارد زیر هستند:

  • آیا شما عضو هیئت جراحی پلاستیک صورت هستید؟
  • چند سال سابقه کار در این زمینه دارید؟
  • چند عمل جراحی بینی انجام داده‌اید؟
  • آیا من کاندید خوبی برای جراحی بینی هستم؟
  • کجا این روش را انجام خواهید داد؟
  • جراحی بینی چگونه انجام خواهد شد؟
  • چه روش جراحی را برای مورد من توصیه می‌کنید؟
  • دوره بهبودی چقدر طول می‌کشد؟
  • در صورت بروز عوارض چه اتفاقی می‌افتد؟
  • در صورتی که از نتایج جراحی راضی نباشم، چه گزینه‌های دیگری دارم؟
  • آیا می‌توانم به عکس‌های قبل و بعد از زیباجویان نگاه کنم؟ آیا می‌توانم تعدادی ویدیوی جراحی زیبایی بینی را که انجام داده‌اید ببینم؟
  • از چه نوع داروی بیهوشی استفاده خواهید کرد؟

سوالات بالا نمونه‌هایی از پرسش‌هایی هستند که شما می‌توانید از پزشک جراحی زیبایی بپرسید. جدا از این مسئله، از پرسیدن هر تعداد سوال دیگری که ذهن شما را درگیر کرده است دریغ نکنید. زیرا جراحی بینی یک تغییر بسیار بزرگ در زندگی و ظاهر شما است. بنابراین باید بدون هیچ مشکلی انجام شود. تنها کسی که می‌تواند به شما اطمینان خاطر بدهد، پزشک است بنابراین اگر احساس کردید جراح زیبایی تمایلی به پاسخ دادن به این سوالات ندارد یا اطلاعات درستی را در جلسه مشاوره به شما منتقل می‌کند، سریع‌تر مطب او را ترک کرده و جراح دیگری را انتخاب کنید.

  • اقدامات دوره ریکاوری

از دیگر اقدامات قبل از جراحی بینی، آماده شدن برای دوره ریکاوری است. جراحی بینی برای برخی از افراد ممکن است بسیار خطرناک باشد. بنابراین نباید به یک باره انجام شود. شما باید ۷ تا ۱۴ روز قبل از جراحی وارد دوره ریکاوری شوید. 

رعایت اقدامات دوره ریکاوری به شما کمک می‌کند بعد از جراحی بینی نیز به راحتی به فعالیت‌های عادی خود ادامه دهید. اما اگر مراقبت و اقدامات دوره ریکاوری را رعایت نکنید، کنار آمدن با شرایط بعد از جراحی بسیار سخت خواهد بود. برای آماده شدن در دوره ریکاوری، تمامی شرایط بعد از جراحی را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، ممکن است بعد از جراحی بینی کبودی و تورم شدیدی را تجربه کنید. بنابراین، به احتمال زیاد ترجیح می‌دهید تا زمانی که گچ برداشته شود، در خانه بمانید. این مدت زمان ممکن است یک الی دو هفته طول بکشد. بنابراین باید تمامی شرایط در خانه برای مراقبت از بینی مهیا باشد. اقداماتی که می‌توانید در دوره ریکاوری انجام دهید شامل موارد زیر هستند:

  • لوازم پزشکی را تهیه کنید 

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید در دوره ریکاوری انجام دهید، تهیۀ لوازم پزشکی است. برای انجام این کار از پزشک خود بپرسید که بعد از جراحی به چه داروهایی نیاز دارید و آن را قبل از عمل خریداری کنید. سعی کنید تمامی نسخه‌های دارویی را فراهم کنید. به عنوان مثال، گاز استریل، چسب بینی، کرم ترمیم کننده و سرم شستشو نمونه‌هایی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز در دوره بعد از جراحی بینی هستند. بنابراین لازم است که این موارد را نیز در کنار نسخه‌های دارویی تهیه کنید.

  • غذا و نوشیدنی مناسب خریداری کنید

شما هنگام جراحی بینی مقدار زیادی خون از دست خواهید داد. بنابراین بعد از عمل، بدن شما ضعیف می‌شود. علاوه بر این، به دلیل اینکه گچ روی بینی قرار گرفته است، هنگام جویدن غذا با مشکل مواجه خواهید شد و فقط می‌توانید تا چند روز غذای مایع مصرف کنید. پس بهتر است چند روز قبل از جراحی بینی، مواد غذایی یا نوشیدنی بخرید. نوشیدنی‌های حاوی ویتامین خریداری کنید تا مواد مغذی را به بدن شما برساند. قبل از فرارسیدن روز جراحی بینی، مطمئن شوید که آب کافی و میان وعده‌های سالم برای حفظ سلامتی و بهبود سریع‌تر در اختیار دارید.

برخی از مواد غذایی مفید که ممکن است بعد از جراحی بینی به آنها نیاز داشته باشید، شامل موارد زیر هستند:

  • میوه‌ مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی.
  • سبزیجات مانند هویج پخته‌شده، سیب زمینی پخته‌شده.
  • غلات مانند ماکارونی، گندم، برنج قهوه‌ای پخته شده، نان گندم و پاپ کورن.
  • آووکادو، ماهی چرب و روغن زیتون.
  • توت فرنگی، زغال اخته، کلم بروکلی، قارچ، انگور و گوجه فرنگی، شکلات تیره و چای سبز.
  • گوشت، ماهی، تخم مرغ، ماست و غذاهای سرشار از ویتامین A مثل هویج، پرتقال و غیره.
  • مراقبت از کودکان و حیوانات خانگی را هماهنگ دهید

یکی دیگه از اقداماتی که باید در دوره ریکاوری به آن توجه کنید، مراقبت از کودکان و حیوانات خانگی بعد از جراحی بینی است. با توجه به اینکه به دلیل مصرف داروهای بیهوشی بعد از جراحی بینی گیج و سردرگم هستید، قادر نخواهید بود از کودکان یا حیوانات خانگی مراقبت کنید. علاوه بر این، از ۳ تا ۵ روز بعد از جراحی بینی، توانایی حرکت کردن یا جابه جایی نخواهد داشت. بنابراین بهتر است از شخصی بخواهید که حداقل ۲۴ تا ۷۲ ساعت از کودکان و حیوانات خانگی شما مراقبت کند.

  • لباس‌ های کاربردی تهیه کنید

از دیگر اقدامات دوره ریکاوری، تهیه لباس‌های مناسب است. پوشیدن لباس‌های تنگ بعد از جراحی بینی بسیار سخت است. با توجه به اینکه روی بینی شما گچ یا بخیه قرار دارد، بهتر است پیراهن‌های دکمه دار یا گشاد بپوشید. زیرا کشیدن لباس روی سر ممکن است بسیار آزاردهنده باشد یا به طور ناگهانی آسیب شدیدی به بینی شما وارد کند.

  • رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

یکی دیگر از اقداماتی که باید قبل از جراحی بینی انجام دهید، تعیین رژیم غذایی است. جراحی زیبایی بینی ممکن است استرس و اضطراب زیادی به شما وارد کند. برای جلوگیری از بروز نگرانی بعد از جراحی بینی و دریافت آرامش روحی، باید ابتدا به سلامت بدن خود فکر کنید. بنابراین برای یک الی سه ماه باید از یک رژیم غذایی درست پیروی کنید. تنظیم رژیم غذایی بعد از جراحی بینی کار بسیار مشکلی است. چرا که شما حدود دو تا سه هفته درگیر برداشتن گچ یا کشیدن بخیه هستید و نمی‌توانید به متخصص تغذیه مراجعه کنید.

متخصصین تغذیه با توجه به شرایط بدنی شما و نوع جراحی بینی می‌توانند برنامه‌های غذایی خاصی تنظیم کنند. به عنوان مثال، بهتر است مصرف غذاهای فراوری شده بعد از جراحی بینی را کاهش دهید و تا جایی که می‌توانید از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده کنید. با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین عوارض بعد از جراحی بینی بروز یبوست است، بهتر است به صورت مداوم از غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید. همچنین توجه داشته باشید که رژیم غذایی خود را تا ۹۰ روز بعد از جراحی بینی حفظ کنید تا به طور کامل آسیب.های بدنی شما التیام پیدا کند و به حالت قبل از جراحی بینی برسید.

  • مرخصی بگیرید

دوره نقاهت جراحی بینی برای هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است. بنابراین اگر شاغل هستید، به طور میانگین بهتر است ۷ الی ۱۰ روز از محل کار خود مرخصی بگیرید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید. درست است که مرخصی ده روزه ممکن است آسیب مالی بسیار زیادی به کسب و کار شما وارد کند، ولی اگر دوره نقاهت بعد از جراحی بینی به خوبی سپری نشود ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری باشید.

فرقی نمی‌کند که به شکل حضوری کار می‌کنید یا دورکاری، در هر صورت برای حدود یک هفته توانایی برخاستن و کارکردن نخواهید داشت. اگر شغل شما با بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت‌های ورزشی شدید مرتبط است، باید با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود که تا چه زمانی باید از کار فاصله بگیرید.

  • محل استراحت خود را آماده کنید

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید قبل از جراحی بینی انجام دهید، آماده سازی محل استراحت است. داروهای بیهوشی که هنگام جراحی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است بعد از عمل باعث احساس خستگی و خواب‌آلودگی شوند. در ابتدا یک مکان مناسب برای قرار دادن لوازم استراحت تعیین کنید. بهتر است یک مکان گرم و راحت با لوازم ضروری آماده شود تا برای دسترسی به ابزارهای مورد نیاز خود، نیازی به حرکت کردن یا جابه جایی نداشته باشید. اگر صاحب فرزند هستید، یک اتاق بازی جداگانه برای او آماده کنید و از شخصی بخواهید که به مدت یک هفته از فرزند شما نگهداری کند.

  • حتماً به اندازه کافی بخوابید

قبل از جراحی بینی خواب کافی داشته باشید. زیرا بدن شما برای بهبودی بعد از عمل بینی به انرژی بیشتری نیاز دارد. لازم است که حدود یک هفته قبل از جراحی بینی به طور کامل استراحت کنید. همچنین توصیه می‌شود که دو تا سه روز قبل از عمل، از محل کار خود مرخصی بگیرید و به استراحت و ذخیره سازی انرژی بپردازید.

شرکت در جلسات مشاوره قبل از عمل بینی از دیگر اقدامات قبل از جراحی است

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره اقدامات قبل از جراحی بینی صحبت شد. اگر تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد به طور کامل رعایت شود، دوره نقاهت بعد از جراحی در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان خواهد رسید. برخی از افراد صرفاً به مراقبت‌های بعد از جراحی بینی توجه دارند. در حالی که رعایت برخی نکات مهم و آماده سازی محل استراحت یا خرید مواد غذایی قبل از عمل اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین انجام آزمایشات لازم و شرکت در جلسات مشاوره یکی از مهم‌ترین مراحل جراحی بینی است که باید به آن توجه شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =