اثرات و عوارض سیگار کشیدن بعد از عمل زیبایی بینی

4

اگر سیگاری هستید و قصد عمل کردن بینی خود را دارید، باید پس از انجام عمل مدتی به خود استراحت دهید. اکثر پزشکان توصیه می‌کنند حداقل ۴ هفته قبل و بعد از عمل بینی از استعمال دخانیات خودداری کنید. حال ممکن است فکر کنید که سیگار کشیدن چه ارتباطی با جراحی زیبایی بینی دارد؟ اگر برای مدت زیادی است که سیگار می‌کشید، ممکن است سلامت شما در حین عمل به خطر بیفتد. اگر هم با وجود سیگار کشیدن هنوز از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید، احتمالاً پزشک به شما توصیه می‌کند که برای ایمن بودن و جلوگیری از عوارض، چند هفته قبل از جراحی، از سیگار کشیدن خودداری کنید. در این مقاله اثرات و عوارض کشیدن سیگار بعد از عمل بینی را بررسی می‌کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

آیا سیگار کشیدن واقعاً روی عمل بینی تأثیر می‌گذارد؟

سیگار کشیدن می‌تواند از جهات مختلف نتیجه عمل بینی را تحت تأثیر قرار دهد. همه می‌دانیم که سیگار به صورت کلی برای سلامتی مضر است. حال فکر کنید قرار است یک جراحی انجام دهید که با بیهوشی همراه است، بخشی از صورت شما دستکاری می‌شود، بخیه زده می‌شود، تورم وجود خواهد داشت و… مسلما در این شرایط سیگار هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. در ادامه اثرات و عوارض کشیدن سیگار بعد از عمل بینی را توضیح می‌دهیم.

بهبودی آهسته یا نامناسب

سیگار باعث افزایش مونوکسید کربن در خون می شود.

این مونوکسید کربن با منبع هموگلوبین بدن ترکیب می‌شود و توانایی خون را برای رساندن اکسیژن به سلول‌ها محدود می‌کند. بدون تأمین مناسب اکسیژن، سلول‌های شما بسیار کندتر بهبود می‌یابند. نیکوتین و مونوکسید کربن نیز رگ‌های خونی را کوچک می‌کنند و جریان خون را محدود می‌کنند. این امر زمان بهبودی بیمار را طولانی‌تر می‌کند و ممکن است موجب بروز نتایج نامطلوب شود.

مراحل بهبود یک فرد غیر سیگاری به شکل زیر خواهد بود:

هفته اول: برداشتن اسپلینت بینی. در این هفته کبودی و تورم صورت به خصوص در اطراف چشم قابل توجه خواهد بود.

هفته دوم: کبودی‌ها و تورم همچنان ادامه خواهد داشت.

هفته سوم و چهارم: امکان از سرگیری فعالیت‌های معمولی قلبی

هفته ششم: در این زمان استخوان بینی به اندازه کافی ترمیم یافته است که فرد بتواند با وزنه تمرین کند یا فعالیت‌هایی از این قبیل را انجام دهد.

ماه سوم تا ششم: بی‌حسی و حساسیت پوستی همچنان ادامه خواهد داشت.

پس از یک سال: بهبودی کامل

اگر قبل از هفته سوم و چهارم سیگار کشیدن را شروع کنید، زمان بیشتری را برای بهبودی باید صرف کنید. علاوه بر این، باید بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید.

از دست دادن پوست

نیکوتین باعث کوچک شدن رگ‌های خونی می‌شود. این بدان معنی است که خون دیگر نمی‌تواند در بدن شما آزادانه جریان یابد. در نتیجه اکسیژن با سرعت لازم به بافت‌های آسیب دیده نمی‌رسد. این مورد پس از جراحی بسیار خطرناک خواهد شد زیرا بافت‌های آسیب دیده زیادی دارید که به مواد مغذی سالم و اکسیژن ناشی از سلول‌های خونی نیاز دارند. این کمبود اکسیژن می‌تواند منجر به مرگ بافت‌ها شود. اگر سلول‌های آسیب‌دیده ناشی از جراحی بینی شما به‌درستی اکسیژن دریافت نکنند، ممکن است پوست صورت یا بینی‌تان از بین برود.

جای زخم عمیق

سیگار کشیدن بهبود بافت‌ها را به تاخیر می‌‌اندازد.

این روند بهبودی آهسته می‌تواند احتمال ایجاد اسکارهای بزرگ را افزایش دهد. دود سیگار می‌تواند سلول‌ها را در طول فرآیند بهبودی زنده نگه دارد، اما توانایی تحرک آن‌ها را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند باعث شود که سلول‌ها در جایی که زخم وجود دارد، اسکاری عمیق ایجاد کنند و جای عمل و بخیه شما مشخص بماند.

انسداد راه هوایی

اگر عمل بینی را به منظور اصلاح انحراف تیغه بینی یا سایر مشکلات انسداد راه هوایی انجام می‌دهید، پس از جراحی باید برای حداقل چند هفته از سیگار کشیدن خودداری کنید. اگر راه تنفسی شما به درستی بهبود نیابد، نه تنها باعث عفونت می‌شود، بلکه دچار مشکلات تنفسی در طولانی‌مدت نیز می‌شوید. استعمال دخانیات به طور کلی بر سیستم تنفسی اثر منفی می‌گذارند؛ زیرا موجب تشکیل و تجمع مخاط می‌شوند و راه‌های هوایی را مسدود می‌کنند.

عوارض قلبی و افزایش فشار خون

سیگار کشیدن فشار خون بیمار را افزایش می‌دهد و آن‌ها را بیشتر در معرض خطر خونریزی حین جراحی، حمله قلبی یا مسائلی که بر بیهوشی تأثیر می‌گذارد، قرار می‌دهد. همان طور که گفتیم نیکوتین و مونوکسید کربن حاصل از سیگار باعث تنگ شدن رگ‌ها، کاهش اکسیژن می‌شود.

افزایش خطر عفونت

بدن ما دائماً در حال مبارزه با انواع مختلف باکتری‌ها، سموم و آلرژن ها است؛ بنابراین، پس از جراحی، سلول‌های ما باید بیشتر از قبل کار کنند تا به بهبودی بینی و تمام استخوان‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده کمک کنند. نیکوتین می‌تواند بر سلول‌های خونی نوتروفیل ها تأثیر بگذارد. این سلول نقش عمده‌ای در بهبود بافت‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از عفونت دارد، بنابراین پس از انجام عمل جراحی باید این نقش را به خوبی اجرا کند.

کشیدن سیگار بعد از عمل بینی می‌تواند از فعالیت این سلول بکاهد و تأثیر منفی روی بهبودی شما بگذارد.

کند شدن گردش خون

همان طور که اشاره شد، خون اکسیژن و مواد مغذی را حمل می‌کند و آن‌ها را به سلول‌ها می‌رساند. در دوران نقاهت به مواد مغذی و اکسیژن بیشتری نیاز دارید. مشکل این است که وقتی سیگار می‌کشید، سموم قیر سیگار وارد خون شما می‌شود و آن را غلیظ‌تر می‌کند؛ و بدتر از آن، سیگار کشیدن برای مدت طولانی می‌تواند باعث تصلب شرایین شود، بیماری که در آن شریان‌ها به دلیل ایجاد پلاک باریک می‌شوند.

آیا باید قبل از جراحی بینی سیگار را ترک کرد؟

با توجه به موارد ذکر شده پاسخ این سوال، مثبت است. البته شما هر جراحی داشته باشید، پزشک به شما توصیه می‌کند قبل از آن سیگار را ترک کنید. هنگامی که سیگار را ترک می‌کنید، سطح مونوکسید کربن خون به سطح طبیعی خود باز می‌گردد و به خون کمک می‌کند تا اکسیژن بیشتری را به سلول‌ها برساند. ترک سیگار همچنین فشار خون شما را کاهش می‌دهد و در صورت نیاز تنظیم فشار خون را با دارو آسان‌تر می‌کند. معمولاً جراحان از بیماران می‌خواهند تا حداقل دو الی سه هفته قبل از عمل، سیگار را ترک کنند. اگر زودتر این کار را بکنید، بهتر هم خواهد بود.

آیا قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران بر نتیجه جراحی بینی تأثیر می‌گذارد؟

ممکن است خودتان سیگاری نباشید اما در محل کار یا زندگی شما افرادی وجود داشته باشند که سیگار می‌کشند. خبر بد این است که اگر مرتباً در معرض دود دست‌دوم قرار می‌گیرید، دیگر مهم نیست که خودتان سیگاری نیستید، زیرا هنوز دود سیگار را استنشاق می‌کنید و همان ترکیبات شیمیایی وارد خون شما می‌شود که یک فرد سیگاری دریافت می‌کند.

پژوهش‌هایی در این زمینه انجام شده است و افرادی که به صورت مداوم در معرض دود سیگار دیگران قرار می‌گیرند، برای بهبودی به زمان بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری نیاز دارند و در عین حال، این مدت زمان نسبت به افراد سیگاری کمتر است. این نتایج نشان می‌دهد که استنشاق دود حتی زمانی که سیگاری نیستید می‌تواند بر بهبودی شما تأثیر بگذارد؛ بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از مکان‌هایی که افراد به طور مداوم در آن سیگار می‌کشند، دوری کنید و چند هفته قبل و بعد از جراحی بینی خود در این مکان‌ها رفت و آمد نکنید. اگر اعضای خانواده شما سیگار می‌کشند، می‌توانید از آن‌ها بخواهید سیگار را برای مدتی ترک کنند یا اطراف شما سیگار نکشند.

تا چه مدت پس از عمل بینی نباید سیگار کشید؟

توصیه می شود بعد از عمل بینی دو هفته الی یک ماه سیگار نکشید

این نکته را در نظر بگیرید که هر چه مدت ترک سیگار بیشتر باشد، روند بهبودی شما هم سریع‌تر خواهد بود. درست است که ترک سیگار برای این مدت برای برخی از افراد دشوار است اما از خود بپرسید که آیا ارزشش را دارد؟ کدام یک بدتر است؟ ترک سیگار یا بهبودی کند؟

تأثیر انواع دیگر دخانیات بر عمل بینی

سایر دخانیات هم تاثیرات سیگار را دارند و چه بسا بدتر هستند. ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا قلیان یا سیگار الکترونیکی را می‌توانند در این مدت جایگزین سیگار کنند؟ در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم.

کشیدن قلیان بعد از جراحی بینی

بسیاری از افرادی که قلیان می‌کشند معتقدند که آب به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند، اما این حرف فقط یک افسانه است. قلیان هم قیر و مونوکسید کربن دارد و همان اثر سیگار را روی شما می‌گذارد.

ویپ بعد از عمل بینی

سیگارهای الکترونیکی از جایگزین‌های رایج برای سیگارهای معمولی هستند. این روزها افراد زیادی هستند که از سیگارهای الکترونیکی و سایر دستگاه‌های بخار به عنوان منبع ایمن نیکوتین استفاده می‌کنند. با این حال، با وجود این که تصور می‌شود این دستگاه‌ها نسبت به سیگارهای سنتی ایمن‌تر هستند، به این معنی نیست که پس از جراحی بینی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

مطالعات نشان داده‌اند که استعمال ویپ می‌تواند مانند سیگار کشیدن معمولی روی انقباض عروق تأثیر بگذارد. نیکوتین سیگارهای الکترونیکی می‌تواند باعث انقباض رگ‌های خونی شود و در نتیجه جریان خون را کاهش دهد و روند بهبودی پس از جراحی بینی را کندتر کند.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی عوارض و اثرات کشیدن سیگار بعد از عمل بینی پرداختیم. سیگار به طور کلی برای بدن مضر است. وقتی عمل بینی انجام دهید، بدن شما در وضعیت ضعیف‌تر از حالت عادی قرار دارد. در نتیجه برای ترمیم بینی و بهبودی نیاز به اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دارید و سیگار می‌تواند این امر را مختل کند؛ زیرا تأثیر مستقیمی بر خون که منبع این موارد است، می‌گذارد. پس بهتر است از قبل از عمل برای مدتی سیگار را ترک کنید و برای چند هفته بعد از جراحی بینی نیز همچنان از سیگار دوری کنید. البته عمل بینی می‌تواند بهانه خوبی برای ترک همیشگی سیگار باشد. بهتر است به خود شانسی دهید و آن را در این دوره ترک کنید. تجربه شما در این زمینه چیست؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 8 =