هر آنچه که درباره اسپلینت بینی باید بدانید

4

رینوپلاستی یا جراحی تغییر شکل بینی، روشی رایج برای اصلاح عیوب در اندازه، شکل یا عملکرد بینی است. یکی از راه های حمایت و نگه داری از نتایج عمل بینی، استفاده از اسپلینت بینی است.

در طول ریکاوری جراحی بینی، بیماران با آتل بینی یا گچ بینی دست و پنجه نرم می کنند. در حقیقت می توان گفت اسپلینت های رینوپلاستی بخش مهمی از ریکاوری جراحی هستند. اگر شما نیز در مورد اسپلینت ها و گچ گرفتن بینی بعد از عمل سوال و دغدغه ای دارید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد اسپلینت های بینی و چرایی استفاده از آن ها ، می توانید این مطلب را مطالعه کنید.

اسپلینت بینی چیست؟

اسپلینت رینوپلاستی مانند گچ برای بینی است، فقط نسبت به گچ ‌هایی که در سایر قسمت ‌های بدن استفاده می‌ شود، بسیار کوچک ‌تر و ظریف تر است. خود آتل یا اسپلینت های بینی یک قطعه پلاستیکی یا سیلیکونی هستند که پس از جراحی بینی در امتداد پل بینی (و گاهی اوقات داخل بینی) و برای تثبیت بینی بعد از جراحی بینی استفاده می شوند.

روش های مورد استفاده برای قرار دادن اسپلینت ها در محل نسبتا ساده است. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، پزشک یا پرستار باید نحوه مراقبت از آنها و مدت زمان ماندن آنها به شما دستورالعمل هایی ارائه می کنند. در ادامه با این مراقبت ها و چگونگی کارکرد گچ بینی بیشتر می خوانیم.

اسپلینت بینی چیست؟

کاندیدای مناسب برای عمل نوک بینی چه کسی است؟ برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

اهمیت استفاده از اسپلینت بینی

بینی بعد از جراحی زیبایی بسیار ظریف و شکننده است، چنانکه تنها گذاشتن عینک بر روی پل بینی یا عطسه کردن می تواند اثرات نامطلوبی بر شکل بینی شما پس از جراحی داشته باشد. بنابراین گچ گرفتن بینی بعد از عمل یا قرارگیری اسپلینت‌ بینی، به بینی شما کمک می ‌کند در حین بهبودی در یک موقعیت باقی بماند، که به معنای نتایج زیبایی بهتر پس از بهبودی کامل از جراحی بینی است.

انواع اسپلینت بینی 

به طور کلی دو نوع اسپلینت بینی وجود دارد، داخلی و خارجی. در ادامه با هر دو نوع آتل بینی بیشتر آشنا می شویم:

اسپلینت های خارجی بینی

این اسپلینت ها در قسمت بیرونی بینی قرار می گیرند تا به بهبودی بعد از عمل کمک کنند. تمام افرادی که تحت جراحی بینی قرار می گیرند، آتل های خارجی دریافت می کنند.

اسپلینت های داخلی بینی

اسپلینت های داخلی در داخل سوراخ های بینی قرار می گیرند تا به حمایت از سپتوم بینی کمک کنند. استفاده از این اسپلینت ها در رینوپلاستی کمتر و در سپتوپلاستی، روشی که برای اصلاح انحراف تیغه بینی انجام می شود، بیشتر دیده می شود.

نکته قابل توجه این است که در برخی بیماران هم اسپلینت خارجی و هم داخلی قرار داده می شود که در این صورت جراح به شما توضیحات مربوطه را ارائه می دهد.

اسپلینت های داخلی بینی

مزایای اسپلینت بینی بعد از جراحی

همانطور که پیشتر هم توضیح دادیم وظیفه مهم گچ بینی حمایت از بینی جدید شما بعد از عمل است. اما سایر مزایای قرار دادن اسپلینت بینی عبارتند از:

  • حفظ فرم ایده آل برای بینی
  • به حداقل رساندن تورم بعد از عمل
  • کنترل خونریزی بینی بعد از عمل
  • جلوگیری از تشکیل هپاتوم
  • بهبود تنفس بعد از جراحی

لازم به ذکر است که با وجود اینکه اسپلینت های بینی روی خود بینی یا داخل سوراخ های بینی قرار دارند، با بهبودی بیمار باعث درد یا ناراحتی بی مورد نمی شوند و این یکی از مهم ترین فواید اسپلینت بینی است.

روند قرار گرفتن اسپلینت بینی

در ادامه روند و روش هایی که برای قرار دادن اسپلینت بینی خارجی و داخلی استفاده می شود، آورده شده است.

روند قرار گرفتن اسپلینت خارجی بینی

رینوپلاستی یکی از رایج ترین عمل هایی است که نیاز به اسپلینت خارجی بینی دارد. بعد از جراحی بینی، بینی را بانداژ می‌ کنند و یک اسپلینت خارجی انعطاف‌پذیر روی باند قرار می ‌دهند تا بینی را محکم نگه دارد. ممکن است یک باند اضافی روی اسپلینت گذاشته شود و در روز اول یا بیشتر دور سر شما پیچیده شود. با برداشتن بانداژ ها، آتل های خارجی یا همان اسپلینت خارجی بینی نیز برداشته می شوند.

روند قرار گرفتن اسپلینت داخلی بینی

پس از جراحی که نیاز به آتل داخلی بینی دارد، جراح یک اسپلینت را در هر سوراخ بینی قرار می دهد و به طور موقت آنها را با یک یا دو بخیه به دیواره داخلی سوراخ بینی می چسباند. لازم به ذکر است که پس از چند روز یا یک هفته، به مطب جراح بینی خود باز می‌گردید و هم بخیه ‌ها و هم آتل ‌ها را بر می دارید.

روند قرار گرفتن اسپلینت بینی

مراقبت های لازم برای اسپلینت بینی

بعد از گرفتن اسپلینت بینی چه انتظاری باید داشته باشید؟ معمولاً یک یا دو هفته بعد از جراحی بینی، اسپلینت خارجی بینی در جای خود باقی می ماند و پس از یک سپتوپلاستی معمولی نیز، باید انتظار داشته باشید که اسپلینت های داخلی برای چند روز یا تا یک هفته یا بیشتر در جای خود باقی بمانند. در اینجا مراقبت هایی برای انجام و کارهایی که نباید در هنگام استفاده از اسپلینت بینی بعد از جراحی انجام دهید، آورده شده است:

  • ممکن است لازم باشد پانسمان روی اسپلینت را عوض کنید. قبل از خروج از بیمارستان حتماً دستورالعمل های لازم را از جراحتان دریافت کنید.
  • در چند روز اول از فشار دادن و لمس اسپلینت خارجی بینی و محل عمل خودداری کنید.
  • اگر اسپلینت بینی شما پس از عطسه در عرض ۴۸ ساعت پس از جراحی شل شد یا افتاد، در اسرع وقت با مطب پزشک خود تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.
  • اگر بعد از جراحی بینی متوجه خونریزی شدید یا تب شدید، با پزشک خود تماس بگیرید یا فورا به پزشک مراجعه کنید.
  • از اسپری های نمکی برای کمک به کاهش تجمع مخاط در اطراف اسپلینت داخلی استفاده کنید. اسپلینت های داخلی بینی دارای لوله های توخالی برای تنفس راحت تر هستند، اما تجمع مخاط همچنان می تواند تنفس را سخت کند.
  • اسپلینت های داخلی بینی ممکن است ناراحت کننده باشند و ممکن است بینی شما را پهن تر نشان دهند. اما این فقط موقتی است تا زمانی که آنها برداشته شوند، زمانی که شکل واقعی بینی خود را ببینید.
  • بهبودی در جراحی بینی با برداشتن اسپلینت کامل نمی شود. در بسیاری از موارد، اسپلینت های خارجی با چسب طبی جایگزین می شوند. اگر نیازی به چسب نباشد، بیماران باید مراقب محافظت از بینی خود باشند و از فعالیت ‌هایی که می‌توانند باعث آسیب ‌های بینی شوند، مانند ورزش‌ های سخت و بلند کردن اجسام سنگین اجتناب کنند.
  • حدود سه تا چهار هفته پس از جراحی، به بیماران اجازه داده می شود تا ورزش و سایر فعالیت های سنگین را از سر بگیرند.

در آخر

گچ بینی که به نام اسپلینت بینی نیز شناخته می شود، برای کمک به حفظ شکل بینی پس از جراحی بینی استفاده می شود. اسپلینت‌های بینی معمولاً از سیلیکون یا آلومینیوم ساخته می ‌شوند و بخش رایجی از روند بهبودی هستند. در حقیقت این آتل های بینی نقش حمایتگر بینی جدید شما را ایفا می کنند و باعث می شوند تا بهترین نتایج ممکن از عمل بینی گرفته شود. در این مطلب تمام آنچه را که لازم است در مورد اسپلینت های بینی بدانید را گفتیم. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان این صفحه به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 + 11 =