خطرات و عوارض دست زدن به بینی بعد از عمل جراحی

5

هنگامی که جراحی زیبایی بینی شما تمام شد، قابل درک است که شما می خواهید که هر چه زودتر به فعالیت های عادی خود بازگردید. با این حال، بافت ‌های ظریف درگیر در جراحی بینی می‌ توانند بدون مراقبت‌های پس از جراحی بینی و صبر مناسب در طول دوران نقاهت آسیب ببینند. یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل که می تواند روی نتیجه نهایی بینی تاثیر چشمگیری داشته باشد، دست زدن به بینی بعد از عمل است.

با استفاده از پیشرفته ترین ابزارها و فن آوری های امروزی جراحی بینی، از بهبودی روان، بهبودی موفقیت آمیز و نتایج خیره کننده می توان لذت برد، فقط و فقط اگر مراقبت های بعد از جراحی بینی و دستورالعمل های پزشک در دوران نقاهت بعد از عمل جدی گرفته شود. در ادامه این مطلب بعد از توضیح کوتاه در مورد مراقبت های لازم بعد از عمل به عوارض  و خطرات ناشی از دست زدن به بینی بعد از جراحی می پردازیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نکات مهم در مورد عمل بینی

رینوپلاستی که معمولاً به آن “عمل بینی” نیز گفته می شود، برای تغییر شکل بینی یا بهبود تنفس انجام می شود. با تغییر شکل، اندازه و یا نسبت ساختار بینی برای دستیابی به اهداف عملکردی یا زیبایی شناختی، نتایج چشمگیری ارائه می دهد. در طی عمل جراحی بینی، ساختار بینی با تراز کردن یا برداشتن غضروف، پوست یا ساختار استخوانی ناحیه بینی تغییر می‌ کند. مهم است که قبل از جراحی بینی به طور کامل با جراح خود مشورت کنید تا هرگونه شک و تردید در مورد انتظارات خود، مراقبت های بعد از جراحی بینی و کارهایی که نباید بعد از جراحی بینی انجام دهید تا بهبودی سریع تر و بدون دردسر برطرف شود را با خیال راحت کنار بگذارید. این مطلب در مورد اصول اولیه کارهایی که نباید بعد از عمل زیبایی بینی انجام داد و نکات ضروری مراقبت های بعد از جراحی بینی است. خواندن این مطلب تضمین می کند که شما به تمام اطلاعات مورد نیاز برای جلوگیری از عوارض بعد از جراحی بینی مجهز شده اید و از بهبودی سریع تر لذت می برید. اما چه کارهایی را نباید بعد از عمل بینی انجام داد؟

نکات مهم در مورد عمل بینی

لیست کارهای ممنوعه بعد از عمل بینی

رعایت و انجام مراقبت های بعد از عمل می تواند در دستیابی به نتایج بهتر از عمل بینی، افزایش ماندگاری نتایج جراحی و دور ماندن از عوارض جانبی و خطرات جراحی بینی کمک کند. اما این مراقبت ها شامل کارهای ممنوعه هم می شوند، مثل دست زدن به بینی بعد از عمل که در ادامه با برخی از مهم ترین آنها آشنا می شویم:

از فعالیت های شدید خودداری کنید

پس از جراحی بینی از انجام هر گونه فعالیت شدید بدنی خودداری کنید. این شامل رفتن به باشگاه، انجام تمرینات سخت، تمرینات هوازی، تمرینات با شدت بالا، بلند کردن وزنه های سنگین، حرکات فیزیکی شدید و هر نوع فعالیت بدنی است که بر بدن شما فشار وارد می کند. حداقل دو هفته بعد از جراحی بینی باید این کار را رعایت کرد. ایده کلی این مراقبت این است که اجازه دهید بینی شما بدون هیچ گونه فشار اضافی روی ناحیه بینی که می تواند بر روند بهبودی تأثیر منفی بگذارد، بهبود یابد.

جلوگیری از فشار دادن بینی 

نیازی به گفتن نیست که در هنگام سرماخوردگی، سرفه و آنفولانزا و به علت آبریزش بینی میل به فشار دادن بینی خود با دستمال دارید. با این حال، در حین و بعد از جراحی بینی، ضدعفونی ماندن، شستن مرتب دست ها و دوری از افراد بیمار ضروری است. یک ضد عفونی کننده در اطراف خود حمل کنید تا میکروب ها را بلافاصله پس از تماس از بین ببرید و از عفونت جلوگیری کنی تا احتمال مریض شدنتان را پایین بیاورید. به یاد داشته باشید که اعمال فشار به بینی پس از جراحی بینی حداقل برای چند هفته اکیداً ممنوع است.

اقدامات پیشگیرانه را در محیط خود انجام دهید تا ایمن بمانید و از ابتلا به سرماخوردگی، سرفه یا آنفولانزا جلوگیری کنید و از این طریق از دست زدن به بینی بعد از عمل جلوگیری کنید!

جلوگیری از فشار دادن بینی پس از عمل

از خیس کردن بینی در حمام خودداری کنید

ناحیه بینی و گچ نصب شده در داخل بینی باید خشک بماند تا یک هفته پس از جراحی بینی توسط پزشک خارج شود. استفاده از دوش می تواند مانع این امر شود. می توانید بقیه بدن خود را در حمام یا زیر دوش بشویید.

عینک نزنید

یکی از کار هایی که نباید بعد از جراحی بینی انجام داد استفاده از عینک است. اگر از عینک استفاده می کنید، قبل از جراحی بینی، لنزهای تماسی را تهیه کنید و سعی کنید از آنها استفاده کنید. همانطور که عینک روی پل بینی قرار می گیرد، می تواند به بینی شما فشار وارد کند و بر بهبودی تأثیر بگذارد. این یکی از نکات ضروری مراقبت های بعد از جراحی بینی است که باید از قبل برای آن آماده شوید.

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید

طبیعی است که بعد از جراحی بینی نیاز به بیرون رفتن و آفتاب گرفتن داشته باشید. با این حال، از وسوسه دوری کنید و مدتی در داخل خانه، دور از نور خورشید بمانید. ناحیه بینی بعد از جراحی بینی حساس است و قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مانند قبل نیاز به بهبودی کامل دارد.

عدم دست زدن به بینی بعد از عمل

ممکن است بعد از جراحی بینی در مورد ساختار بینی خود کنجکاو باشید و ممکن است وسوسه شوید که آن را لمس کنید، نوک بزنید یا فشار دهید. اما به هر قیمتی از دست زدن به بینی بعد از عمل خودداری کنید. یکی از رایج ترین سوالات بیماران برای مراقبت های بعد از جراحی بینی این است که آیا می توانم بینی خود را سه هفته بعد از جراحی بینی لمس کنم؟ خوب، پاسخ مثبت است، شما می توانید بینی خود لمس کنید، اما بسیار نرم و حساس و فقط در صورت لزوم. تا زمانی که جراح شما تأیید کند که هدف از جراحی بینی محقق شده و ناحیه بینی به طور کامل بهبود یافته است از دست زدن به بینی بعد از جراحی خودداری کنید. هرگونه لمس، فشار یا ضربه ناخواسته می تواند غضروف یا استخوان جراحی شده بینی را ناهنجار کند و حتی نتایج مثبت را هم خنثی کند. ناحیه بینی را از هرگونه تهدید خارجی از جمله وسوسه لمس کردن محافظت کنید. به همین دلیل توصیه می شود تا یک ماه پس از جراحی بینی از آرایش خودداری شود زیرا به طور اجتناب ناپذیری منجر به لمس ناحیه بینی و ایجاد عوارض ناخواسته می شود.

عدم دست زدن به بینی بعد از عمل

عوارض ناشی از دست زدن به بینی بعد از عمل

جلوگیری از دست زدن به بینی بعد از عمل یکی از مراقبت های بعد از جراحی بینی مهم است. لمس و شار وارد کردن به بینی می تواند به صورت ناخواسته باعث ایجاد ضربه یا آسیب به بینی و برش های جراحی شود. فراموش نکنید که دوران نقاهت عمل بینی کمی طولانی مدت است و اگر بخواهید بینی خود را بعد از عمل و قبل از بهبودی کامل مداوماً لمس کنید، ممکن است با آسیب وارد کردن به رگ های خونی، برش جراحی و بخیه هایی که به خوبی جوش نخورده یا حل نشده اند؛ نتیجه نهایی و شکل جدید بینی خود را خراب کنید. ممکن است بعد از عمل بینی شما دچار خارش شود، به خصوص اگر از چسب یا اسپلینت استفاده می کنید، اما باید با وسوسه خاراندن بینی بعد از عمل مقابله کنید تا از عوارض آن مثل بد فرمی بینی جدید، آسیب به ساختار بینی، شکستگی بینی، جا به جا شدن غضروف بینی، پاره کردن بخیه های بعد از عمل و ایجاد عدم تقارن و کجی بینی جلوگیری کنید.

در آخر

به‌عنوان یکی از رایج‌ترین عمل ‌های جراحی زیبایی که این روز ها انجام می ‌شود، مطمئن باشید اگر دستورالعمل های مراقبت‌های بعد از جراحی بینی جراح را دنبال کنید، جای نگرانی زیادی از بابت عوارض جانبی و نتیجه نهایی بینی وجود ندارد. یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عملی که باید انجام داد، جلوگیری از دست زدن به بینی بعد از عمل است. ما در این مطلب نکات مهم عمل بینی و کارهای ممنوعه من جمله دست زدن به بینی بعد از جراحی را توضیح دادیم و عوارض جانبی و خطرات ناشی از آن را نیز بازگو کردیم. اگر شما نیز تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =