در چه سنی عمل بینی بیشترین تأثیر را دارد و بدون بازگشت است؟

25

جراحی بینی که به آن رینوپلاستی نیز گفته می‌شود، زندگی میلیون‌ها نفر را تغییر داده است. افراد به دلایل مختلفی به انجام جراحی زیبایی بینی روی می‌آورند. ممکن است شما هم جز این دسته از افراد باشید. حال سوال مهم این است که برای عمل بینی باید چند سال داشته باشید؟ آیا انجام این عمل محدودیت سنی دارد؟ آیا ممکن است سن روی نتیجه عمل تأثیر بگذارد؟ در این مقاله به بررسی بهترین سن عمل بینی می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رینوپلاستی چیست؟

در رینوپلاستی یا جراحی بینی ظاهر این بخش از بدن شما تغییر پیدا می‌کند. از آنجایی که بینی در نقطه مرکزی صورت شما قرار دارد، ظاهر آن تا حد زیادی روی بخش‌های دیگر صورت تأثیر می‌گذارد. با این حال، همه با بینی جذاب متولد نمی‌شوند. حوادث و بیماری‌ها هم می‌توانند عملکرد و ظاهر بینی شما را تغییر دهند. چه عمل پزشکی باشد و چه جراحی زیبایی، عمل بینی می‌تواند بسیاری از مشکلات شما را حل کند. رینوپلاستی یک عمل جراحی بزرگ است که نیاز به یک جراح ماهر و با تجربه دارد.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک جراحی ایمن و مؤثر داشته باشید، باید سراغ بهترین جراح بینی بروید. این عمل با برشی در بخشی از بینی شما انجام می‌شود و برای تغییر ظاهر و زاویه آن، معمولاً بخش‌های اضافی را برش می‌دهند. ظاهر انسان در طول سال‌های عمرش تغییر می‌کند. برای همین این سوال پیش می‌آید که آیا سن ارتباطی با عمل بینی و نتیجه آن دارد؟

جراح ماهر و با تجربه عمل زیبایی بینی

جراحی بینی برای نوجوانان

جراحی بینی می‌تواند تاثیرات زیادی را روی یک نوجوان بگذارد. این عمل پیچیده است و وقتی شما یک نوجوان هستید، زندگی خانواده و والدینتان را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای همین باید با هم در این باره تصمیم بگیرید. جراحی بینی برای نوجوانان دارای مزایا و معایبی است که والدین و فرزندانشان باید این موارد را در نظر داشته باشند.

برخی از والدین فکر می‌کنند که جراحی بینی نباید در سنین پایین انجام شود. با این حال، برخی از نوجوانان به دلیل تصادف یا شرایط مادرزادی نیاز به جراحی بینی دارند. علاوه بر این، نوجوانی دوره‌ای است که در آن نوجوانان از ظاهر خود آگاه می‌شوند. اگر بینی‌هایی عجیب و غریب داشته باشند، اعتماد به نفسشان پایین می‌آید. در نتیجه رشد عاطفی و رشد اجتماعی آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. انحراف سپتوم نیز می‌تواند باعث ناراحتی و مشکل در تنفس شود. از این رو، والدین باید به فرزندان خود اجازه دهند تا تحت عمل جراحی انحراف سپتوم قرار گیرند. در حالی که هیچ قانونی وجود ندارد که افراد زیر سن قانونی را از عمل بینی منع کند، جراحی بینی نیاز به رضایت والدین دارد. اگر فرزند شما کمتر از ۱۸ سال دارد، باید رضایت خود را برای انجام عمل جراحی اعلام کنید. از این نظر، این والدین هستند که مسئولیت تصمیم‌گیری درست را بر عهده دارند. علاوه بر این، قبل از تصمیم‌گیری باید با فرزند خود صحبت کنید و دیدگاه فرزندتان را در این باره در نظر بگیرید. در نهایت، قبل از عمل با یک جراح مجرب مشورت کنید. با انجام این کار، از خطرات، مزایا و مدت زمان این عمل آگاه می‌شوید.

جراحی بینی در جوانان

درست مانند بسیاری از نوجوانان، جوانان نیز ممکن است نگران ظاهر خود باشند. با فشار ناشی از رسانه‌های اجتماعی، جوانان بیشتر و بیشتر به جراحی بینی فکر می‌کنند. در حالی که جوانان به سن قانونی رسیده‌اند و برای انجام جراحی بینی به اجازه کسی نیاز ندارند، باید تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد این عمل بگیرند و با دیگران مشورت کنند. اهداف جوانان برای عمل می‌تواند متفاوت باشد. برخی برای تغییر ظاهر عمل می‌کنند. برخی دیگر برای بهبود عملکرد بینی این کار را انجام می‌دهند. اهداف شما هر چه که هستند، باید در طول مشاوره در مورد آن‌ها صحبت کنید.

با انجام این کار، جراح زیبایی می‌تواند تشخیص دهد که آیا جراحی بینی بهترین روش برای شما است یا خیر. علاوه بر این، شما باید از خطرات مرتبط با جراحی بینی آگاه باشید. این موارد شامل تورم و کبودی می‌شود. از آنجایی که عمل بینی یک عمل جراحی بزرگ است، باید به فکر بهبودی باشید. زمان بهبودی ممکن است چندین هفته طول بکشد، بنابراین باید برنامه کاری خود را از قبل آماده کنید؛ زیرا نیاز به مرخصی خواهید داشت. همچنین ممکن است ازدواج کرده باشید و دارای همسر و فرزند باشید. قبل از عمل، در مورد تمام مسئولیت‌های خود برنامه‌ریزی کنید و زمان استراحت را در نظر بگیرید.

البته در نظر گرفتن این نکته هم مهم است که برخی از افراد با نقایص مادرزادی متولد می‌شوند. به عنوان مثال، فرد دارای شکاف لب است یا ناهنجاری بینی دارد. در این حالت محدودیت سنی وجود ندارد؛ مثلا جراحی شکاف لب که باعث عدم تقارن بینی می‌شود، ممکن است در سه ماهگی انجام شود. علاوه بر این، ممکن است به صورت فرد ضربه وارد شود و بینی او از لحاظ ظاهری بدفرم شود. در نتیجه، انجام عمل ضروری است و انجام دادن آن، بهتر از نادیده گرفتن آن است.

جراحی بینی برای نوجوانان

بهترین سن عمل بینی

شما می‌توانید در مراحل مختلف زندگی خود عمل بینی انجام دهید. با این حال، به بیماران توصیه می‌شود تا زمانی که بینی آن‌ها به طور کامل رشد نکرده است، عمل بینی انجام ندهند. معمولاً رشد بینی زنان در سن ۱۵ الی ۱۶ سالگی متوقف می‌شود. در مردان نیز سن ۱۷ سالگی را مطرح می‌کنند. اگر بینی شما به طور کامل رشد نکرده باشد، امکان این امر وجود دارد که نتایج جراحی بینی بعدا دچار تغییر شود. گاهی هم حتی نیاز است عمل دوباره انجام شود. همچنین باید توجه داشته باشید که بینی در سنین نوجوانی تقریباً به ۹۰ درصد بلوغ خود رسیده است. البته ممکن است تغییرات جزئی در طول ۲۰ سالگی فرد ایجاد شود.

علاوه بر این، باید توجه داشته باشید که قسمت‌های خاصی از بینی شما همچنان در حال رشد هستند. رشد استخوان شما ممکن است پس از بلوغ متوقف شود، اما رشد غضروف متوقف نخواهد شد. از آنجایی بیشتر بینی شما از غضروف تشکیل شده است، بینی شما به تغییر ادامه خواهد داد. حتی اگر بیماران بعد از بلوغ، عمل بینی انجام دهند، ممکن است در طول زمان تغییرات جزئی را مشاهده کنند. با این حال، این تغییرات به سختی قابل‌مشاهده هستند از طرف دیگر، رشد غضروف مرتبط با افزایش سن در طی چندین دهه اتفاق می‌افتد، بنابراین نیازی نیست نگران این تغییرات باشید.

با توجه به موارد گفته شده می‌توان گفت که رشد و تکامل صورت در اکثر انسان‌ها در ۱۸ سالگی پایان می‌یابد. البته این نکته را باید در نظر بگیرید که این عدد برای همه صدق نمی‌کند و حداقل سن مشخصی برای جراحی بینی وجود ندارد. برخی از افراد در سن ۱۶ و حتی ۱۴ سالگی عمل بینی انجام می‌دهند. بلوغ روانی نیز در این میان مهم است؛ زیرا فرد باید دلیل انجام این کار را سبک سنگین کند و بتواند پس از بهبودی با تغییرات صورت خود کنار بیاید.

از طرف دیگر، افراد مسن هم می‌توانند تا زمانی که از نظر پزشکی مناسب باشد، تحت عمل جراحی بینی قرار بگیرند. در واقع، عمل بینی یک جراحی رایج در میان این جمعیت است. با بالا رفتن سن، غضروف بینی نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و باعث می‌شود که نوک بینی بلندتر و افتاده شود. در نتیجه، بسیاری از افراد مسن برای بازگرداندن هماهنگی صورت و بهبود عملکرد بینی، جراحی بینی را انتخاب می‌کنند. در ادامه به این مورد بهتر می‌پردازیم.

عمل بینی در سنین بلوغ

بهترین سن برای عمل بینی در بین افراد میانسال

در واقع، نمی‌توان گفت که بهترین سن عمل بینی در میان افراد میانسال چه سنی است؛ زیرا بینی آن‌ها شکل خود را پیدا کرده است؛ اما هر چه زودتر این کار انجام شود، بهتر است. البته منظور ما از زودتر، سنین پایین و زیر هجده سال نیست. به عنوان مثال، در دهه بیست یا سی. با این حال، فرد ممکن است به دلایل مختلف عمل خود را به تاخیر بیندازد؛ مثلا شرایط مالی آن را نداشته باشد. مسئولیت‌های زیادی داشته باشد و نتواند از آن‌ها برای مدتی دور شود. بسیاری از افراد هم به دلیل شرم این کار را انجام نمی‌دهند. هر چند تمایل زیادی به انجام آن دارند. برای همین هر زمان که این شرایط برای فرد محیا شود، می‌تواند عمل جراحی بینی انجام دهد.

این عمل بسیاری از افراد را جوان‌تر نشان می‌دهد. پس می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد میانسال باشد. البته نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که تغییر ظاهر بینی در سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی می‌تواند یک شوک غیرمنتظره باشد. ممکن است برخی از افراد نتوانند با تغییرات ایجاد شده در صورت خود کنار بیایند؛ زیرا با عمل بینی شما تنها این بخش را دستکاری نمی‌کنید. بلکه سایر اجزای صورت شما هم دستخوش تغییرات می‌شوند. حتماً با پزشک خود در مورد این تغییرات صحبت کنید. حتی پیشنهاد می‌کنیم برای مشورت در این زمینه با یک مشاور صحبت کنید.

درباره پولیپ بینی چقدر اطلاعات دارید؟ برای آشنایی بیشتر می توانید مقاله عمل پولیپ بینی + تشخیص، درمان، مراقبت ها را بررسی کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به یکی از مهم‌ترین سوالات در مورد عمل بینی پاسخ دادیم. این که بهترین سن عمل بینی چه زمانی است؟ همان طور که اشاره شد بهترین زمان انجام این جراحی زمانی است که رشد بینی شما به پایان رسیده باشد و شما هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای انجام این کار آماده باشید. سنی که به صورت میانگین اعلام شده است، هجده سالگی است؛ یعنی زمانی که رشد بینی اکثر انسان‌ها متوقف می‌شود؛ اما باید به این مورد توجه کنید که این مسئله از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است انجام عمل بینی در این سن برای یک فرد مناسب نباشد اما برای فرد دیگری کاملا مناسب باشد. پس تفاوت‌ها را در نظر بگیرید.

توجه به این نکته هم مهم است که نمی‌توان گفت بعد از عمل بینی هیچ تغییر دیگری ایجاد نمی‌شود. همان طور که توضیح دادیم، بینی انسان تا آخر عمرش رشد و تغییر می‌کند و ممکن است متوجه تغییرات جزئی شوید. البته این هم در صورتی است که به بینی شما هیچ ضربه‌ای وارد نشود. منظور هم آسیب‌هایی است که چه بینی عمل شده و چه بینی جراحی نشده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس بهترین کار این است که قبل از انجام این کار با یک پزشک ماهر و باتجربه مشورت کنید. سپس در این باره تصمیم بگیرید. نظر شما در این باره چیست؟ شما می‌خواهید در چه سنی این عمل را انجام دهید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: drshahidi

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 3 =