عمل پولیپ بینی + تشخیص، درمان، مراقبت ها

6

یکی از شایع ترین شرایط پزشکی در سراسر جهان پولیپ بینی است که گزارش شده است که تقریباً ۱۲٪ از جمعیت بزرگسال را تحت تأثیر قرار می دهد. به طور معمول، پولیپ بینی در بزرگسالی در دهه ۳۰ یا ۴۰ سالگی ایجاد و با التهاب حفره های بینی و سینوسی مشخص می شود. این نوع گرفتگی بینی معمولا در هر دو طرف حفره بینی وجود دارد، اما پولیپ های یک طرفه بینی ممکن است نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند زیرا ممکن است تومورهای بدخیم بینی یا سینوس باشند.

بسیاری از افراد به دنبال راه حلی برای درمان پولیپ بینی خود می گردند و خوشبختانه راه های زیادی هم برای رفع این مشکل وجود دارد. بنابراین تصمیم داریم تا در این مطلب ضمن آشنایی بیشتر با پلیپ بینی، راه های تشخیص و درمان و همچنین مراقبت های مربوط به آن را بررسی کنیم.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی رشد غیر طبیعی، نرم، متورم و کیسه مانند بافت ملتهب بینی است که داخل بینی یا سینوس های شما را می پوشاند. سینوس ها گروهی از فضا های پر از هوا در داخل استخوان های صورت شما هستند و با حفره بینی ارتباط دارند. این فضای بزرگ و پر از هوا در پشت بینی شماست و معمولاً هم این فضا ها نسبتاً باز هستند، اما پولیپ های بینی می توانند به اندازه ای بزرگ شوند که آنها را مسدود کنند. همین امر می تواند باعث مشکلات تنفسی شود و فرد را به فکر درمان پولیپ بینی بیاندازد. برای مطالعه بیشتر به مقاله رفع مشکل تنفسی با عمل جراحی سپتورینوپلاستی مراجعه فرمایید.

در واقع می توان گفت پولیپ زیرگروهی از رینوسینوزیت مزمن است. رینوسینوزیت مزمن مشکلی است که در آن حفره بینی و سینوس ها برای بیش از ۴ تا ۱۲ هفته ملتهب هستند. اما نکته جالب توجه اینجاست که همه افراد مبتلا به این بیماری دچار پولیپ نمی شوند، با این وجود پولیپ بینی نسبتاً شایع است و هر کسی می تواند آنها را داشته باشد.

برخی از افراد نگران هستند که پلیپ بینی خطرناک باشد، اما جای نگرانی نیست. با وجود اینکه گاهی اوقات در حفره بینی انواع دیگری از توده ها رشد پیدا می کنند و برخی از این انواع هم ممکن است سرطان باشند؛ اما این عارضه بینی سرطان نیست و خطر بزرگی محسوب نمی شود.

پولیپ بینی چیست؟

در این مقاله نحوه عمل شکستگی بینی و نکات مربوط به آن را به طورکامل بخوانید.

علت ایجاد پولیپ بینی

محققان هنوز در حال یادگیری در مورد علل پولیپ و ایجاد آن در بینی هستند و به نتایج مشخصی نرسیده اند اما احتمال برخی موارد بیشتر از سایر علل است. طبق تحقیقات صورت گرفته پولیپ بینی در افراد مبتلا به این بیماری ها شایع تر است:

  • آسم
  • حساسیت به آسپرین
  • عفونت های مزمن سینوسی
  • فیبروز سیستیک
  • تب یونجه (رینیت آلرژیک)

برخی از ژن ها نیز ممکن است به ایجاد پولیپ در بینی کمک کنند. این موضوع به ویژه در مورد ژن هایی که در سیستم ایمنی و پاسخ التهابی بدن نقش دارند صادق است.

اگر سایر اعضای خانواده شما به پولیپ بینی مبتلا شده باشند، ممکن است احتمال ابتلا به پولیپ شما بیشتر باشد.

علائم پولیپ بینی

اگر پولیپ بینی دارید، ممکن است احساس کنید که سرما خورده اید و این موضوع می توانید ماه ها یا بیشتر طول بکشد. از سوی دیگر برخی از علائم سرماخوردگی  شما ممکن است به دلیل پلیپ بینی باشد و برخی دیگر ممکن است ناشی از رینوسینوزیت مزمن باشد که باعث پولیپ شما شده است. اما به طور کلی شایع ترین علائم پولیپ بینی عبارتند از:

  • گرفتگی بینی (احتقان بینی)
  • آبریزش بینی
  • پری سینوس صورت (که معمولا درد ندارد)
  • کاهش حس بویایی
  • احساس انسداد در بینی و نیاز به نفس کشیدن از طریق دهان

علائمی مانند تب یا تخلیه زرد یا سبز از بینی تنها در صورتی در بیمار مشاهده می شود که عفونتی داشته باشد. فراموش نکنید که عوارض آن ممکن است علائم اضافی نیز ایجاد کند. همانطور که دیدیم علائم پولیپ ممکن است مشابه سایر بیماری ها یا مشکلات به نظر برسد. بنابراین برای اطلاعات بیشتر همیشه به متخصص و پزشک گوش و حلق و بینی خود مراجعه کنید. اما یک پزشک چگونه پولیپ بینی را تشخیص می دهد؟

نداشتن حس بویایی بعد از عمل بینی تا چه زمانی ادامه دارد؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را پیشنهاد می دهیم.

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص پولیپ بینی معمولاً با بررسی یک تاریخچه سلامت کامل و معاینه فیزیکی بیمار شروع می شود. پزشک شما بینی شما را معاینه خواهد کرد و طبق این معاینه ممکن است بتواند پولیپ های شما را با یک ابزار ساده روشن ببیند.

پزشک شما ممکن است به اطلاعات بیشتری در مورد سینوس ها و حفره بینی شما نیاز داشته باشد. آنها ممکن است سعی کنند محرک خاص پولیپ شما، مانند آلرژی های خاص را تشخیص دهند و برای این کار ممکن است نیاز به آزمایش هایی داشته باشند؛ مانند:

  • آندوسکوپی بینی که در این آزمایش پزشک و جراح بینی شما یک لوله بلند و قابل انعطاف را در بینی شما قرار می دهد. در انتهای این لوله چراغ دارد و این کار یک نمای دقیق از داخل بینی و سینوس های شما می دهد.
  • سی تی اسکن که در صورتی انجام می شود که تشخیص دکتر واضح نباشد. اشعه ایکس از بینی شما عبور می کند و تصاویری ایجاد می کند که توسط کامپیوتر تجزیه و تحلیل می شوند.
  • ام آر آی که در صورت نیاز به تصویربرداری بیشتر این کار انجام می شود. یک دستگاه MRI از یک میدان مغناطیسی برای ایجاد تصویری از ساختار های داخل بدن شما استفاده می کند.
  • تست آلرژی نیز برای تشخیص پولیپ بینی نیاز است و برای تشخیص آلرژی نیز انجام می شود.
  • علاوه بر این موارد ممکن است آزمایش های دیگری برای تشخیص این ناحیه و جریان هوای حفره بینی انجام شود.
  • بیوپسی پولیپ نیز جزو آزمایشات مهم در تشخیص پولیپ بینی است. این آزمایش اغلب تنها در صورت نیاز برای رد رشد سرطانی انجام می شود. در این آزمایش دکتر شما پولیپ شما را برمی دارد یا نمونه برداری می کند و این نمونه آزمایش می شود که آیا سرطان است یا خیر.

برای تشخیص این عارضه می توانید به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی که یک پزشک عمومی است مراجعه کنید. با این وجود بسیاری از افراد مبتلا به پولیپ در نهایت نیاز به مراجعه به پزشک گوش، حلق و بینی (با تجربه و حرفه ای دارند. ما نیز توصیه می کنیم برای تشخیص این بیماری حتما به یک پزشک حاذق و معتبر مراجعه کنید زیرا تشخیص آن اهمیت زیادی دارد. شاید از خودتان بپرسید چرا تشخیص پولیپ بینی مهم است؟

علت اهمیت این موضوع این است که پولیپ به تنهایی باعث ناراحتی بیمار می شود و می تواند روی سایر بیماری های بیمار نیز تاثیر منفی بگذارد. از آنجایی که بیماران نمی توانند از طریق بینی نفس بکشند، هنگام خواب تنفس دهانی دارند و باعث خروپف آنها می شود. گاهی اوقات پولیپ و گرفتگی در بینی می تواند خروپف را آنقدر شدید کند که بیمار را به آپنه خواب سوق دهد که تأثیر قابل توجهی بر بیماران دارد و بسیار خطرناک است. بیماران مبتلا به آپنه خواب، خوب نمی خوابند و در معرض خطر بیشتری برای سایر مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی و مشکلات حافظه و تمرکز هستند.

یک تشخیص به موقع می تواند بسیاری از مشکلات بیمار را حل کند.

پولیپ بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

مطالعه مقاله تأثیر و درمان سرماخوردگی قبل و بعد از عمل بینی را پیشنهاد میدهیم.

درمان پولیپ بینی

کسانی که از داشتن پولیپ در بینی خود رنج می برند به دنبال راه هایی برای درمان آن هستند. برای درمان این مشکل تنفسی در مرحله اول، بینی و سینوس های شما باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی با تجربه معاینه و ارزیابی شود. هنگامی که پولیپ بینی تشخیص داده شد، می توان گزینه های درمانی را مورد بحث قرار داد. یکی از نکات مهم در روند درمان پولیپ بینی، شناسایی علت زمینه ای پولیپ است تا درمان هدفمندتر و موفقیت آمیزتر باشد. برای درمان این مشکل دو راهکار غیر جراحی و جراحی وجود دارد.

گزینه های درمانی غیر جراحی پولیپ بینی

گزینه های درمانی غیر جراحی / محافظه کارانه شامل موارد زیر است:

آنتی هیستامین ها

علاوه بر درمان علائم پولیپ بینی، به ویژه برای التهاب ناشی از آلرژی مفید است.

اسپری‌های استروئیدی بینی

این اسپری ها برای کاهش موقت علائم گرفتگی و احتناق بینی استفاده می شود و می ‌تواند به رفع انسداد و کوچک کردن پولیپ کمک کند. زمانی که از اسپری های بینی یا قطره های حاوی استروئید های بینی استفاده می شود، پولیپ های بینی کوچک می شوند. لازم به ذکر است که این اسپری ها فقط باید با احتیاط و محدود به دوره ‌های کوتاه استفاده شوند، زیرا مقداری از آن در بدن جذب می ‌شود.

استفاده از قطره یا اسپری در ۸۰ درصد افراد پاسخ می دهد و پولیپ بینی را کوچک می کنند و بسیاری از آنها شش هفته زمان می برد تا اثر کامل آن ‌ها احساس شود. عوارض جانبی این اسپری ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گلو درد
  • سردرد
  • خونریزی بینی

استروئید های خوراکی

در مواردی که بیمار پولیپ بزرگتر یا التهاب شدیدتر دارد، ممکن است برای درمان قرص های استروئیدی تجویز شود که به تنهایی یا همراه با اسپری بینی مصرف شود. مصرف استروئید ها به شکل قرص یا خوراکی می توانند علائم را به خوبی تسکین دهند، اما اثرات آن کوتاه مدت هستند و به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی، مانند افزایش وزن؛ از آنها به مقدار کم استفاده می شود. اگر این دارو ها موثر نباشند، جراحی پولیپ بینی لازم است.

آنتی بیوتیک

این نوع درمان برای درمان پولیپ های ناشی از عفونت باکتریایی مفید است

درمان پولیپ بینی

به نظر شما مهم ترین دلایل کاهش وزن بعد از عمل جراحی بینی چیست؟ برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه نمایید.

برداشتن پولیپ بینی با جراحی

پولیپ و مسدود کننده بینی را می توان با جراحی برداشت و این عمل درمانی اغلب به بیمار کمک می کند تا بهتر نفس بکشد. در شرایطی که درمان‌ های غیرجراحی نتایج مؤثری ایجاد نمی‌کنند، برداشتن پولیپ بینی از طریق جراحی گزینه ای است که توسط پزشک در نظر گرفته می شود.

عمل پولیپ معمولاً به عنوان بخشی از جراحی آندوسکوپی عملکردی سینوس یا عمل FESS انجام می شود. این یک روش کم تهاجمی است که از طریق سوراخ های بینی انجام می شود، بنابراین هیچ جای زخم قابل مشاهده ای وجود ندارد. در حین عمل، از یک دوربین کوچک برای هدایت ابزار برای برداشتن پولیپ، باز کردن مجرای بینی و همچنین باز کردن سینوس های بینی استفاده می شود. هدف از جراحی برداشتن تمام عفونت و التهاب داخل سینوس بینی و همچنین باز شدن سینوس های بینی است. این جراحی می تواند در  یک روز انجام شود و به حداقل زمان مرخصی و دوران نقاهت نیاز دارد.

برداشتن پولیپ بینی و جراحی بینی و سینوس ممکن است منجر به کاهش علائم شود. با این حال، ممکن است برای جلوگیری از رشد مجدد توده پولیپ، به درمان های پزشکی اضافی مانند استروئیدهای داخل بینی نیز نیاز باشد.

برداشتن پولیپ و مسدود کننده بینی

مطالعه مقاله بررسی کامل تاثیر جراحی بینی برای بیماران قلبی را پیشنهاد می دهیم.

مراقبت های لازم برای پولیپ بینی

انجام دستورالعمل ها و مراقبت های روزانه نقش به سزایی در تسکین و درمان پولیپ بینی دارد. برای مثال هر فردی که پولیپ و گرفتگی بینی دارد باید سیگار را ترک کند. پولیپ های اولیه ممکن است با دارو های خوراکی بینی به راحتی در خانه درمان شوند، مانند آنتی هیستامین ها یا آنتی بیوتیک ها.

برای کمک به کاهش احتمال ایجاد پولیپ یا جلوگیری از عود آن، مهم است که تا حد امکان از هر گونه محرک مانند برخی از آلرژی زاها، مواد شیمیایی و آلاینده های موجود در هوا پرهیز کنید و در صورت وجود آلرژی یا آسم آن را مدیریت کنید.

اگر هوای خانه شما خشک است، از یک مرطوب کننده استفاده کنید. همچنین شستن منظم و کامل دست ‌ها خطر ابتلا به عفونت ‌های باکتریایی یا ویروسی را کاهش می ‌دهد و در نتیجه موارد کمتری از التهاب سینوس ‌ها و مجرای بینی ایجاد می ‌شود.

مراقبت های لازم برای پولیپ بینی

در آخر

پولیپ بینی نتیجه التهاب مزمن داخل حفره بینی است که باعث ایجاد توده های گوشتی در داخل سینوس ها و حفره بینی می شوند. این عارضه ممکن است مجرای بینی را به طور کامل مسدود کند و باعث ایجاد احساس انسداد بینی شود. بنابراین افرادی که از داشتن پولیپ در بینی خود رنج می برند درمان های گوناگونی از اسپری استروئیدی گرفته تا جراحی پولیپ بینی را امتحان می کنند. ما نیز در این مطلب علاوه بر معرفی این عارضه و علائم آن، شما را با راه های درمان و مراقبت های آن آشنا کردیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبین این صفحه به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 4 =