نداشتن حس بویایی بعد از عمل بینی تا چه زمانی ادامه دارد؟

9

بسیاری از افرادی که از ظاهر بینی خود ناراضی هستند به جراحی پلاستیک فکر می کنند و تحت عمل زیبایی بینی قرار می گیرند. اگرچه رینوپلاستی می تواند بینی جدید و زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد، اما برخی از بیماران ممکن است پس از جراحی دچار کاهش چشایی یا بویایی شوند.

از دست دادن حس بویایی پس از عمل بینی ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما جای نگرانی نیست، زیرا این عارضه موقتی است. در واقع بسیار نادر است که جراحی بینی به طور دائم بر توانایی چشایی یا بویایی شما تأثیر بگذارد. اما چرا در وهله اول این اتفاق می افتد و این موضوع تا چه زمانی ادامه دارد؟ در ادامه این مطلب اطلاعات کاملی در این مورد را در اختیار شما قرار می دهیم.

حس بویایی چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه حس بویایی پس از عمل بینی را بررسی کنیم، بهتر است در مورد نحوه کار کردن حس بویایی و اینکه بدن ما اصولاً چگونه بو و مزه را درک می کند صحبت کنیم. چشایی و بویایی به عنوان حواس شیمیایی شناخته می شوند. ما در زندگی روزمره خود توسط محرک ‌های بو احاطه شده‌ایم، مثل قهوه، گل‌ های تازه، ی حتی یک پرتقال که مولکول‌ های بو را به محیط اطراف ما آزاد می‌ کنند. بینی شما دارای رشته های ظریفی است که در یک عصب حسی به نام عصب بویایی سازماندهی شده اند. این عصب که حاوی نورون های گیرنده تخصصی است، از نظر تشریحی برای تشخیص بو طراحی شده است. وقتی مولکول ‌های بو به نورون های گیرنده می ‌رسند، حس بویایی ما را تحریک می ‌کند. اما چه اتفاقی پس از جراحی بینی برای فرد می افتد که باعث کاهش حس بویایی می شود؟

حس بویایی چگونه کار می کند؟

یکی از اتفاقات رایج بعد از جراحی بینی، جوش زدن روی بینی است. علل و درمان آن را در مقاله جوش زدن بعد از عمل بینی؛ علل و درمان بخوانید.

علت کاهش حس بویایی پس از عمل بینی

پس از جراحی بینی یا رینوپلاستی، مجاری بینی ملتهب می شود و در نتیجه جریان هوا به داخل بینی کاهش می یابد. از آنجایی که راه های بینی مسدود شده است، مولکول های بو نمی توانند به گیرنده های انتهای عصب بویایی برسند. هنگامی که این گیرنده های تشخیص بو بو را ثبت نمی کنند، حس چشایی نیز کاهش می یابد. درست مانند زمانی که دچار احتقان و گرفتگی مجاری تنفسی یا سرماخوردگی هستید و فقط می توانید طعم بسیاری از غذاهای تند را بچشید.

امروزه، جراحان بینی متوجه شده اند که بسیاری از بیماران آنها صرفاً به دلایل زیبایی شناسی برای عمل مراجعه نمی کنند. بسیاری از مردان و زنان در تنفس مشکل دارند و امیدوارند که عمل جراحی بینی بتواند تنفس را برای آنها آسان تر کند. از آنجایی که بسیاری از بیماران رینوپلاستی نگران عملکرد بینی خود هستند، جای تعجب نیست که بسیاری از بیماران جراحی بینی از جراحان بپرسند که آیا حس بویایی آنها در اثر جراحی زیبایی بینی تغییر می کند یا خیر.

در حقیقت باید گفت جراحی بینی فقط به طور موقت بر حس بویایی و چشایی تأثیر می گذارد. شما بلافاصله پس از جراحی بینی، متوجه خواهید شد که احساس کردن بوی و مزه غذا برای شما سخت تر شده است. دلیل این امر این است که جراحی زیبایی بینی در ابتدا باعث تورم بینی می شود که باعث می شود مولکول های بویایی راه خود را از مجرای بینی و پشت بینی به سختی پیدا کنند، جایی که میلیون ها نورون حسی خوابیده اند و هزاران عطری که ما در آن استشمام می کنیم را تفسیر می کنند.

از آنجایی که حس بویایی ما به شدت با حس چشایی ما مرتبط است، چشیدن بیشتر غذاها بلافاصله پس از جراحی بینی نیز برای شما دشوار خواهد بود.

علت کاهش حس بویایی پس از عمل بینی

مطالعه مقاله تأثیر و درمان سرماخوردگی قبل و بعد از عمل بینی را پیشنهاد میدهیم.

مدت زمان کاهش حس بویایی پس از عمل بینی

لازم نیست نگران از دست دادن موقت حس بویایی پس از عمل بینی خود باشید و نگران باشید که به یک بیماری طولانی مدت تبدیل شود. با کاهش تدریجی تورم بعد از جراحی بینی، ادراک حسی بینی بهبود می یابد و بوها و مزه ها دوباره مشخص می شوند. مشکل در بویایی و چشایی حدود ۴ تا ۶ هفته پس از جراحی بینی طبیعی است زیرا بینی شما متورم شده است، دقیقاً مانند زمانی که دچار احتقان بینی به دلیل سرماخوردگی می شوید، بوییدن و مزه غذاها برای شما دشوار می شود. در واقع بسیار نادر است که بعد از جراحی زیبایی بینی، حس بویایی خود را برای همیشه از دست بدهید. در واقع، از آنجایی که این روزها جراحی های زیبایی بینی به همان اندازه بر اهداف عملکردی بینی تمرکز دارند، ممکن است متوجه شوید که بهبود مجاری بینی منجر به حس بویایی طولانی مدت شما هم شود.

راه های بازگرداندن حس بویایی پس از عمل بینی

بازگرداندن حس بویایی پس از عمل بینی و کاهش خطرات ناشی از آن به خصوص در دوران نقاهت بعد از جراحی بینی بسیار مهم است. از آنجایی که از دست دادن بویایی به التهاب و تورم بینی مربوط می شود، می توانید اقدامات لازم را برای اطمینان از بهبودی بدن خود به بهترین شکل ممکن انجام دهید. در حقیقت اجرای مراقبت های بعد از عمل بینی کلید حل این مشکلات است. شما بعد از جراحی بینی خود از سوی جراح یا پزشک بینی یکسری دستورالعمل ها و مراقبت هایی دریافت می کنید که با انجام آن ها از بسیاری از عوارض جانبی عمل بینی مثل کاهش حس بویایی و چشایی جلوگیری می کنید و یا آن ها را کاهش می دهید.

همچنین رعایت این نکات می تواند شما را در طی کردن راحت تر و آسان تر دوران نقاهت بعد از رینوپلاستی کمک کند. به خصوص مراقبت های بعد از عملی که مربوط به کاهش تورم بینی است، چراکه همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم دلیل اصلی از دست دادن حس بویایی بعد از جراحی بینی، تورم و التهاب ناشی از عمل بینی است. بنابراین به نظر می رسد هرگونه راهکاری که تورم و التهاب بینی شما را کاهش دهد در بازگرداندن حس بویایی و چشایی شما نیز نتیجه بخش است. برخی از این مراقبت ها و راهکارها را با هم می خوانیم:

  1. استراحت کنید و هنگام خوابیدن یا استراحت کردن سر خود را رو به بالا نگه دارید. این کار باعث کاهش میزان تورم بینی شما و کمک به بازگرداندن حس چشایی و بویایی بعد از جراحی بینی می شود.
  2. در دوران نقاهت بعد از عمل بینی خود مایعات زیادی بنوشید و بدن خو را هیدراته نگه داری. هر چه بدن سالم تری داشته باشید دوران نقاهت و بهبودی خود را زودتر سپری می کنید و التهاب و تورم بینی سریعتر از بین می رود.
  3. از فعالیت هایی که می تواند به بینی آسیب برساند (مانند ورزش های خاصی که خطر ضربه را به همراه دارند) یا فعالیت های سنگین اجتناب کنید.
  4. در نهایت اگرچه خطر از دست دادن دائمی بویایی بعد از عمل بینی کم است، اما بهترین راه برای به حداقل رساندن خطرات، انتخاب یک جراح پلاستیک با تجربه برای جراحی بینی است.
راه های بازگرداندن حس بویایی پس از عمل بینی

برای آشنایی بیشتر با مراقبت بعد عمل مطالعه مقاله آشنایی با روش‌های مراقبت بعد از عمل بینی را پیشنهاد میدهیم.

در آخر

اگر در فکر انجام جراحی زیبایی بینی بوده اید یا اخیراً این عمل را انجام داده اید، ممکن است تغییراتی در حس بویایی خود داشته باشید. خبر خوب  این است که دست دادن حس بویایی پس از عمل بینی موقت است و دائمی نیست.

پس از عمل بینی، فرد دچار عوارض جانبی مثل تورم و التهاب بینی می شود. این تورم و التهاب مجاری تنفسی فرد را می بندند و در نهایت باعث می شوند تا حس بویایی و چشایی فرد ضعیف شوند یا از بین بروند. برای کاهش این عوارض و برگرداندن حس بویایی می توانید مراقبت هایی انجام دهید که در این مطلب به آنها اشاره کردیم. اگر تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: .drfurze

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 5 =