بررسی کامل جنبه‌های مختلف جراحی بینی طبیعی

6

بینی از اصلی‌ترین اجزای صورت است زیرا در مرکز آن قرار دارد. برای همین شکل و اندازه آن تأثیر خاصی بر شکل کلی صورت می‌گذارد. بسیاری از افراد دوست دارند بینی آن‌ها یک زیبایی طبیعی داشته باشد و نمی‌خواهند در برخی از ویژگی‌های آن اغراق شود. این جا است که جراحی بینی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع عمل قرار نیست بینی شما خیلی کوچک و باریک شود، نوک آن بالا برود و… . فقط قسمتی از بین که نقص دارد، ترمیم می‌شود. این روزها که زیبایی طبیعی، آرایش طبیعی و… مد شده است، جراحی‌ها هم به سمت طبیعی‌تر شدن می‌روند. در این مقاله به جنبه‌های مختلف جراحی بینی طبیعی می‌پردازیم و نکات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

رینوپلاستی طبیعی چیست؟

جراحی بینی طبیعی، زمانی که به درستی انجام شود، ظاهری هماهنگ با تمام ویژگی‌های صورت شما (بر اساس قومیت، جنسیت و آناتومی طبیعی شما) ایجاد می‌کند. ظاهر آن طبیعی است و نفس کشیدن با آن نیز راحت است. در این عمل تمامی تغییرات در جهت یکپارچگی طبیعی بینی اعمال می‌شوند. گاهی حتی این نوع عمل زیبایی به فرد کمک می‌کند که بتواند بهتر نفس بکشد. با عمل صورت شما غیرواقعی نمی‌شود و در اکثر مواقع تشخیص این که فرد عمل کرده است، غیرممکن است؛ زیرا هدف جراحی بینی طبیعی عالی شدن نیست. بلکه هماهنگی بینی با اجزای دیگر و طبیعی بودن آن مهم است. بینی نباید در کنار سایر اعضای صورت نامناسب به نظر برسد.

رینوپلاستی طبیعی چیست

دلایل انجام عمل بینی طبیعی

افراد ممکن است به دلایل مختلف بخواهند بینی خود را به شکل طبیعی عمل کنند. بسیاری از افراد از شکل و اندازه بینی خود راضی نیستند اما خواهان تغییر زیاد هم نیستند. برخی هم ممکن است بخواهند آسیبی را که در اثر جراحت در گذشته ایجاد شده است، ترمیم کنند. گاهی هم عیوبی از بدو تولد وجود دارد که با این عمل می‌توان آنان را اصلاح کرد. برخی از بیماران هم برای بهبود تنفس و جلوگیری از گرفتگی بینی این کار را انجام می‌دهند. اصولاً ورزشکاران به این هدف بینی خود را به شکل طبیعی عمل می‌کنند. در مقاله همه چیز درباره تحرک و ورزش بعد از عمل بینی با بایدها و نبایدهای ورزش بعد این عمل آشنا شوید.

جراحی بینی طبیعی چگونه انجام می‌شود؟

دقت و ظرافت در این عمل بسیار مهم است. این عمل با برش‌های دقیق و شکل‌دهی ظریف همراه است. ساختار زیرین بینی و در نتیجه ظاهر آن با این روش اصلاح می‌شود. در این عمل بخش‌های مختلف بینی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند:

  • بافت بینی
  • استخوان بینی
  • غضروف، به ویژه غضروف جانبی فوقانی (قسمت میانی بینی) و غضروف جانبی تحتانی (نزدیک به سوراخ‌های بینی)

جراحی بینی طبیعی نیز مانند سایر جراحی‌های بینی نیاز به بیهوشی دارد.

ایجاد برش‌های دقیق و بدون جای زخم

در این مرحله، جراحان دو رویکرد در اختیار دارند تا ساختار داخلی بینی را باز کنند و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنند:

  • شیوه باز
  • شیوه بسته

اکثر پزشکان از شیوه اول استفاده می‌کنند. حالتی که در آن دهانه‌ها و برش‌ها از بیرون ایجاد می‌شود. این روش منجر به زخم‌هایی می‌شود که مدت‌ها پس از عمل باقی می‌مانند؛ اما برای این که بینی حالتی طبیعی داشته باشد، بهتر است از روش دوم استفاده شود. در روش بسته، برش‌های لازم در داخل بینی ایجاد می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود ندارد و طبیعی‌ترین نتایج حاصل می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره جراحی و ترمیم سوراخ بینی این مقاله را مطالعه نمایید.

تغییر شکل ظریف و بهبودی جریان هوا از طریق سوراخ‌های بینی

از آنجایی که بینی‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند و شرایط هر بیمار منحصر به فرد است، پزشک باید بتواند رویکردی سفارشی و ظریف برای هر بیمار اتخاذ کند:

در بیمارانی که بینی بسیار بزرگ یا پیازدار دارند، غضروف اضافی برداشته می‌شود.

در برخی بیماران، انحراف تیغه بینی مشکل‌ساز است. این زمانی اتفاق می‌افتد که سپتوم بینی (دیواره نازک غضروفی که دو سوراخ بینی را از هم جدا می‌کند) کج یا نامتقارن باشد. انحراف تیغه بینی می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی، خونریزی از بینی یا درد صورت شود. سپتوم بینی را می‌توان بدون آسیب رساندن به ظاهر کلی و عملکرد بینی به حالت طبیعی اصلاح کرد.

پایان جراحی طبیعی بینی

در این مرحله جراح برش‌ها را می‌بندد تا هیچ بریدگی و زخمی وجود نداشته باشد. در این عمل هیچ عجله‌ای وجود ندارد و همه کارها باید در نهایت دقت انجام شود.

تغییر شکل ظریف و بهبودی جریان هوا از طریق سوراخ‌های بینی برای عمل بینی طبیعی

مطالعه مقاله همه چیز درباره عمل زیبایی بینی با لیزر از دست ندهید.

در جراحی طبیعی بینی چه مواردی باید رعایت شود؟

در حین عمل بینی طبیعی باید به نکات مختلفی توجه شود تا نتیجه واقعا طبیعی به نظر برسد. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

حفظ موقعیت تشریحی طبیعی و تخریب نکردن ساختار بینی

برخی از جراحان بینی بیش از حد روی نوک بینی کار می‌کنند و آن را تیز می‌کنند. کاهش بیش از حد غضروف می‌تواند منجر به عدم تقارن بینی یا عدم تعادل در ظاهر آن شود. وجود غضروف کافی برای حفظ موقعیت طبیعی و آناتومیکی بینی و به حداقل رساندن عدم تقارن آن لازم است.

البته نکته مهمی که در عمل بینی وجود دارد این است که این بخش از بدن فرد ساختار غضروفی و ​​استخوانی قوی داشته باشد تا این گونه از پایین رفتن بیش از حد دیواره‌های بینی و تنگ شدن راه هوایی در حین دم جلوگیری کند. اگر این غضروف‌ها در حین عمل بینی بیش از حد ضعیف یا برداشته شوند، دیواره‌های جانبی بینی از بین می‌روند. بینی در حین دم به داخل کشیده می‌شود و باعث تنگی نفس می‌شود.

در طی جراحی بینی، کونکای بینی باید به اندازه طبیعی کوچک شود تا تنفس مختل نشود. همچنین اندازه سوراخ‌های بینی نقش مهمی در تنفس راحت دارند. بر اساس این نکات، حفظ ساختار اسکلتی و غضروفی اصلی بینی در جراحی طبیعی بسیار مهم است و نباید به خاطر کوچک کردن بیش از حد بینی ساختار طبیعی آن را تخریب کرد. این کار بدون عوارض تنفسی غیرممکن است و تنفس را سخت خواهد کرد. هر چند فرد ممکن است در طول زمان به حالت تنفسی جدید عادت کند اما این عادت کردن، صورت مسئله را پاک نمی‌کند و مشکل همیشه وجود خواهد داشت. در جراحی بینی طبیعی، تغییرات باعث بروز این مشکل نمی‌شوند.

جلوگیری از نمایان شدن بیش از حد سوراخ‌های بینی

به نمایان شدن بیش از حد سوراخ‌های بینی حالت خوکی گفته می‌شود. اگر نوک بینی بیش از حد به سمت بالا برود، این حالت به وجود می‌آید. در برخی موارد، طبیعی است که تورم بعد از عمل بینی به طور موقت باعث ایجاد چنین حالتی شود؛ اما پس از خوابیدن ورم بینی هم فرم درست خود را پیدا می‌کند؛ اما در صورتی که بینی به این شکل عمل شود، سوراخ‌ها بیش از حد مشخص خواهند بود و فرد ظاهر طبیعی خود را از دست می‌دهد.

جلوگیری از نمایان شدن بیش از حد سوراخ‌های بینی

عدم ایجاد زخم نمایان و بیرونی

این که برش‌های بینی در کدام قسمت انجام شود، بسیار مهم است. در عمل طبیعی برش‌ها به روش بسته ایجاد می‌شوند. این نوع برش سریع‌تر هم بهبود می‌یابد. در این روش برش روی مخاط انجام می‌شود و نه روی پوست. در نتیجه، احتمال ایجاد اسکار بسیار کم می‌شود.

حفظ یکپارچگی ساختاری و در نظر گرفتن زوایای صورت ایدئال

در این نوع عمل هیچ تلاشی برای تغییر یکپارچگی طبیعی صورت شما انجام نمی‌شود و هدف این است که بینی جدید با این ساختار هماهنگ باشد.

لازم به ذکر است که کوچک شدن بینی لزوماً باعث زیبایی چهره نمی‌شود بلکه زیبایی، به تناسب بینی با سایر قسمت‌های صورت بستگی دارد. برای مثال طول بینی باید متناسب با فاصله ابتدای بینی تا خط رویش مو و همچنین فاصله نوک بینی تا چانه باشد. اگر طول بینی بیش از حد کوچک شود، تناسب بین فواصل ذکر شده ممکن است به هم بخورد و زیبایی چهره تحت‌الشعاع قرار گیرد. ضمناً نسبت پهنای لب‌ها به پهنای بینی باید متناسب باشد و اگر بینی خیلی باریک یا پهن شود، همین مشکل در این حالت هم پیش می‌آید.

زاویه بین محل اتصال بینی به بالای لب در عمل طبیعی بسیار اهمیت دارد. این زاویه باید در زنان حدود ۹۵ الی ۱۰۰ درجه باشد و در مردان ۹۰ الی ۹۵ درجه. در این حالت است که بینی طبیعی جلوه می‌کند. تفاوت بین بینی طبیعی با بینی عروسکی در این زاویه است. اگر این نسبت رعایت نشود و زاویه آن بیشتر از ۱۰۰ درجه باشد، نتیجه عمل بینی غیرطبیعی خواهد شد.

زاویه پیشانی و بینی هم باید حدود ۱۱۵ تا ۱۳۰ درجه باشد. این زاویه می‌تواند در مردان کمی جمع‌تر باشد؛ اما برای بانوان بهتر است در همین محدوده باشد.

انتظارات واقع بینانه

هم بیمار و هم جراح باید انتظارات واقع‌بینانه‌ای از جراحی بینی داشته باشند. در واقع عمل بینی طبیعی محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان با آن به هر هدفی رسید. به همین دلیل بهتر است هر دو طرف انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشند تا در صورت بروز تغییراتی در نتیجه نهایی، غافلگیر نشوند یا نارضایتی پیش نیاید؛ مثلاً ممکن است فرد فکر کند که جراحی بینی قرار است چهره او را از این رو به آن رو کند. خیر! با یک جراحی نمی‌توان به این هدف رسید.

دقت پزشک

مهارت جراح در این نوع عمل بسیار مهم است. شاید به دلیل نام این عمل، یعنی طبیعی بودن، فکر کنید که فرایند انجام آن راحت‌تر است. در صورتی که چنین نیست. اگر جراح در کار خود مهارت کافی نداشته باشد، نمی‌تواند تغییرات مناسبی در بینی ایجاد کند و ممکن است در حین جراحی اشتباهاتی رخ دهد که نه تنها شما را از رسیدن به ظاهر طبیعی باز دارد، بلکه آسیب‌های جدی نیز به همراه داشته باشد.

به همین علت باید بهترین جراح بینی را برای اجرای این عمل انتخاب کنید. به خوبی تحقیق کنید و صفحات مجازی پزشک را مشاهده کنید. تصاویر قبل و بعد عمل بیماران پزشکان را بررسی کنید و ببینید پزشک چقدر در نوع عملی که شما می‌خواهید مهارت دارد. در انتخاب پزشک باید به نکات زیر هم توجه کنید:

  • رشته تخصصی
  • مهارت و تجربه
  • سابقه بلند مدت در عمل بینی طبیعی
  • صبر در پاسخگویی به بیماران

در انتخاب پزشک عجله نکنید. مسلماً کمیت و میزان سابقه پزشک اهمیت دارد اما تنها فاکتور نیست و در کنار آن باید به کیفیت هم توجه شود. همچنین باید مطمئن شوید که پزشک از ساختار آناتومیکی بینی اطلاعات عمیقی دارد.

توجه به عملکرد بینی

پیشتر ذکر کردیم که این عمل می‌تواند راه تنفسی بسیاری از بیماران را باز کند و نفس کشیدن را برای آنان راحت‌تر کند. بهترین جراحی بینی صرفا با هدف زیبایی انجام نمی‌شود. نباید کارکرد اصلی بینی فدای این هدف شود. نباید ساختار داخلی بینی را به دلیل زیبایی و کوچک کردن بین خراب کرد. شما قرار است تا آخر عمر با این بینی زندگی کنید و شاید در وهله اول فکر کنید که زیبایی مهم‌ترین هدف است اما مطمئن باشید که پس از گذشت مدتی خواهید دید که آن چه اهمیت دارد، تنفس راحت در روز و به ویژه شب است. هیچ کس نمی‌خواهد مدام با دهان باز نفس بکشد و دهان و لب‌ها را در اثر چنین تنفسی خشک کند.

توجه به عملکرد بینی برای عمل بینی طبیعی

فرق جراحی بینی طبیعی با جراحی عروسکی

حتماً شما هم بینی‌های عروسکی را دیده‌اید. بینی‌هایی کوچک، باریک با نوک‌تیز و سر بالا! نمی‌توان گفت که این نوع عمل کارکرد بینی را مختل می‌کند؛ زیرا اگر پزشک مهارت داشته باشد، می‌تواند تا جایی که امکان دارد کارکرد بینی را حفظ کند و مسیر تنفسی را تنگ نکند؛ اما رسیدن به هر دو هدف یعنی بینی عروسکی و حفظ عملکرد این بخش از بدن، دشوار است؛ زیرا در این عمل سوراخ‌های بینی خیلی کوچک می‌شود و برای این که بینی باریک و ظریف شود، پزشک مجبور می‌شود بخش بالایی آن را تنگ کند.

در صورتی که در عمل بینی طبیعی صرفا قرار است نقص این بخش از بدن اصلاح شود. عمل بینی به گونه‌ای انجام می‌شود که اثری از جراحی باقی نماند و جای هیچ زخمی مشاهده نشود. معمولاً در این عمل انحراف اصلاح می‌شود و تیغه بین صاف می‌شود؛ اما در عمل عروسکی قوس زیادی در پشت بینی ایجاد می‌شود تا با کمک آن قوس، نوک بینی به سمت بالا برود. بینی بسیاری از افراد با این نوع عمل آن قدر کوچک می‌شود که شاید با دیدن فرد فکر کنیم چیزی در صورت او کم یا ناقص است. اغراقی که این عمل ایجاد می‌کند، در شیوه طبیعی دیده نمی‌شود. قرار نیست هیچ ویژگی بینی اغراق‌آمیز باشد. همه چیز باید طبیعی و متناسب به نظر برسند.

حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که بینی تا چقدر کوچک شود، مشکلی را ایجاد نمی‌کند؟ این سوال پاسخ ثابتی ندارد زیرا صورت هر شخص منحصر به فرد است و بینی‌ها انواع مختلفی دارند؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که بینی تا جایی می‌تواند کوچک شود که عملکردش دچار اختلال نشود و با سایر اجزای چهره تناسب داشته باشد.

سوال دیگر هم این است که قوس بینی چقدر باشد، مشکلی ایجاد نمی‌شود؟ پاسخ این سوال هم همانند قبلی است. در عمل طبیعی ترجیح داده می‌شود که بینی قوس نداشته باشد و صاف باشد. یا اگر قرار است قوسی متناسب با دیگر اجزای چهره ایجاد شود، بسیار کم باشد. میزان قوس به افتادگی نوک بینی و کجی بینی هم ربط دارد و این موارد در صورت هر فرد متفاوت است.

نکته‌ای درباره رسیدن به نتیجه مطلوب

همان طور که گفتیم انتخاب پزشک بامهارت بسیار مهم است. حال فرض کنید پزشک خوبی را انتخاب کردید. عمل هم به خوبی انجام شده است، حال زین پس شما هم در نتیجه عمل نقش دارید. باید دستورالعمل‌های پزشک خود را جدی بگیرید و با جدیت دنبال کنید. باید از خودتان مراقبت کنید و داروهای خود را به درستی مصرف کنید. علاوه بر این، باید مراقبت باشید که به بینی شما ضربه و آسیب وارد نشود. درست بخوابید. درست غذا بخورید. تحرک صحیح داشته باشید.

حتی انتخاب لباس هم برای مدتی روی عمل شما تأثیر می‌گذارد! مثلاً نباید لباس با یقه بسته بپوشید و تا جایی که امکان دارد باید لباس‌های دکمه دارد و یقه‌باز بپوشید. چون نباید به بینی شما فشار وارد شود. هر گونه فشاری می‌تواند فرم بینی را تغییر دهد و نتیجه را عوض کند. پس در کنار پزشک شما هم مسئول نتیجه عمل خود هستید.

همچنین با ۶ تفاوت جراحی زیبایی بینی مردان و زنان بیشتر آشنا شوید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی چیستی جراحی بینی طبیعی پرداختیم و بایدها و نبایدهای آن را بررسی کردیم. هدف از این عمل همان گونه که از نام آن پیدا است، طبیعی بودن است. به همین دلیل صرفا نقص‌های بینی اصلاح می‌شوند و قرار نیست بینی خیلی کوچک و سربالا شود. امروزه نیز افراد تمایل زیادی به طبیعی بودن پیدا کرده‌اند و ترجیح می‌دهند صورت آنان طبیعتاً زیبا باشد و با فانتزی جلوه دادن بخشی از صورت آن زیبایی طبیعی حاصل نمی‌شود. شما کدام نوع عمل را ترجیح می‌دهید؟ لطفاً نظرات، تجربیات و سوالات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: scarlessnose

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 4 =