عمل شکستگی بینی+مراحل درمان، هزینه

3

بینی می‌تواند اولین نقطه‌ای از صورت باشد که در اثر ضربه آسیب می‌بیند. اگر بینی آسیب ببیند و بشکند، فرم و ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند. گاهی این تغییر به گونه‌ای است که در تنفس فرد اختلال ایجاد می‌شود و ممکن است آن آسیب روی عملکرد تیغه بینی اثر منفی بگذارد. تیغه بینی ساختاری انعطاف‌پذیر است که بینی را به دو نیمه تقسیم می‌کند. در واقع، شکل تیغه بینی روی جریان هوا و نحوه خروج آن از بینی تأثیر می‌گذارد. برخی از افراد ممکن است بلافاصله بعد از ضربه بینی خود را عمل کنند اما برخی دیگر ممکن است پس از چند سال این کار را انجام دهند. در این مقاله می‌خواهیم نحوه عمل شکستگی بینی را به طور کامل توضیح دهیم و نکات مربوط به آن را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عمل شکستگی بینی

بینی شکسته را می‌توان با توجه به درد، قرمزی، تورم، تغییر شکل و بروز مشکل در تنفس تشخیص داد. در این حالت فرد می‌تواند بینی خود را عمل کند تا هم ظاهر قبلی را به گونه‌ای بازگرداند و هم مشکلات تنفسی خود را رفع کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند عمل بینی صرفاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود. در حالی که بسیاری از بیماران به دلایل پزشکی سراغ جراحی بینی می‌روند.

رینوپلاستی یا جراحی بینی یک عمل جراحی زیبایی است که می‌تواند به اصلاح شکستگی بینی یا انحراف تیغه بینی کمک کند. با اصلاح ظاهر استخوان، غضروف و پوست، شکل بینی فرد تغییر پیدا می‌کند. همان طور که گفتیم این کار را می‌توان به دلایل پزشکی انجام داد، مانند اصلاح انحراف تیغه بینی با کمک سپتوپلاستی یا جابجایی استخوان‌های شکسته بینی و اطمینان از ترمیم آن‌ها به شکل زیبا و فرم مناسب با صورت.

با کمک عمل رینوپلاستی می توان شکستگی بینی را اصلاح کرد

 یکی از دلایل بروز اختلال تنفسی، بزرگ و متورم بودن شاخک بینی است. در مقاله عمل جراحی کوچک کردن شاخک های بینی + مراحل درمان، هزینه در آن بیشتر بخوانید.

علائم شکستگی بینی چیست؟

وقتی بینی می‌شکند، قطعاً فرد متوجه آن خواهد شد زیرا شکسته شدن عضوی از بدن با درد شدیدی همراه است. در کنار درد شدید، نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که در ادامه آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تورم و قرمزی
  • خونریزی
  • احساس ناراحتی مداوم در داخل و اطراف بینی
  • منحرف و خمیده شدن بینی و تغییر شکل دادن
  • ورم کردن نواحی مجاور بینی
  • انسداد مجاری بینی (یا مشکل در تنفس)
  • کبودی یا زخم در اطراف بینی و چشم
  • اگر فرد به بینی خود دست بزند، متوجه صدای تق تق یا تکان خوردن غضروف بینی می‌شود.

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • بینی شما به شدت و به طور مداوم خونریزی می‌کند
  • مایع شفافی از بینی شما ترشح می‌شود
  • در تنفس دچار مشکل می‌شوید
  • بینی شما پیچ خورده یا منحرف به نظر می‌رسد
علائم شکستگی بینی چیست؟

خود مراقبتی در زمان شکستگی خفیف بینی

اگر شکستگی بینی شدید نباشد و مشکلات خاصی ایجاد نکند، فرد می‌تواند در خانه ورم و درد را کاهش دهد. در این زمان نباید به بینی دست بزنید و سعی کنید که آن را جا به جا یا صاف کنید. در اینجا چند نکته برای خود مراقبتی قبل از مراجعه به پزشک می‌آوریم:

اگر بینی خونریزی دارد، بنشینید. سپس به جلو متمایل شوید. سر خود را به عقب خم نکنید زیرا خون وارد دستگاه گوارش شما می‌شود و دچار اسهال یا حالت تهوع شدید می‌شوید.

کمپرس یخ را به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی بینی خود نگه دارید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. در ناحیه اطراف بینی نیز کمپرس یخ بگذارید.

برای تسکین درد و تورم از داروهای مسکن استفاده کنید.

اگر صورت و بینی زخم شده است، آن را تمیز کنید و با پانسمان بپوشانید.

برای کاهش تورم، دراز بکشید. به گونه‌ای که سر شما بالاتر از بدن و قلب قرار بگیرد. در واقع، نباید در این زمان به طور کامل دراز بکشید. حتماً چند بالش زیر سر خود بگذارید.

اگر شکستگی باعث جا به جا شدن استخوان یا غضروف شده باشد، پزشک ممکن است بتواند آن را به صورت دستی جا به جا کند. تا ۷ روز پس از حادثه وقت دارید این کار را انجام دهید. هر چه زودتر، بهتر!

این کار بهتر است تحت بیهوشی عمومی انجام شود. در این حالت پزشک برای کاهش درد و ناراحتی برای شما داروی بی‌حسی تجویز می‌کند. سپس سوراخ‌های بینی را با اسپکولوم باز می‌کنند. از ابزارهایی برای کمک به تنظیم مجدد استخوان‌ها و غضروف‌های شکسته استفاده خواهد شد. سپس بینی را آتل می‌بندند و آن را پانسمان می‌کنند. در صورت شدید بودن شکستگی ممکن است از آتل داخلی نیز استفاده شود.

برای جلوگیری از عفونت هم برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

درمان شکستگی شدید بینی

اگر شکستگی شدید باشد و حتی پس از ۱۴ روز به پزشک مراجعه نکرده باشید، دیگر نمی‌توان بینی شما را به صورت دستی تنظیم کرد. در این حالت به عمل شکستگی بینی نیاز پیدا می‌کنید؛ زیرا با روش‌های دیگر نمی‌توان استخوان‌های بینی را مجدداً تنظیم کرد و شکل بینی را تغییر داد. اگر شکستگی به تیغه بینی شما آسیب رسانده و باعث انسداد یا مشکل در تنفس شده است، ممکن است جراحی سپتوپلاستی توصیه شود. این نوع جراحی ترمیمی بهتر است توسط جراح پلاستیک متخصص انجام شود.

مزایای انجام جراحی بینی شکسته

ممکن است فرد بخواهد به دلایل زیر بینی خود را پس از ضربه و آسیب عمل کند:

  • زیبایی کلی بینی را بهبود بخشد.
  • بهبود عملکرد تنفسی بینی
  • کاهش احتمال مشکلات تنفسی، عفونت‌های مکرر سینوسی و مشکلات خواب
  • از بین بردن هر گونه مشکل مرتبط با انحراف سپتوم
  • حفاظت از بینی در برابر جدا شدن و افتادگی

ممکن است در کنار این موارد بخواهید جراحی زیبایی بینی هم انجام دهید زیرا پس از ضربه و آسیب بینی شما تغییر شکل داده است:

  • کم یا زیاد کردن اندازه بینی
  • صاف کردن پل بینی
  • کاهش اندازه پل بینی
  • تغییر شکل سوراخ‌های بینی با آلارپلاستی
  • کاهش اندازه نوک بینی
  • فرم دهی کلی به بینی

سپس پزشک متخصص باید شما را به خوبی معاینه کند. درست مانند هر استخوان شکسته دیگری، نمی‌توانید خودتان از پس بینی شکسته برآیید. جراح پلاستیک متخصص باید میزان آسیب را ارزیابی کند. سپس برنامه درمانی مناسب برای شما مشخص کند. تشخیص معمولاً با انجام معاینه بصری و معاینه فیزیکی صورت فرد انجام می‌شود.

پزشک ابتدا در مورد چگونگی وقوع آسیب و علائم آن از شما پرس و جو خواهد کرد.

سپس علائمی چون تورم، زخم خونریزی بررسی می‌شود.

بینی و نواحی مجاور بررسی می‌شود

داخل مجرای بینی بررسی می‌شود

ممکن است برای بررسی آسیب‌ها یا عوارض احتمالی نیاز به انجام آزمایش‌های اضافی مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن باشد.

سپس پزشک تصاویر را بررسی خواهد کرد. قبل از عمل نیز پزشک سوابق پزشکی شما را بررسی خواهد کرد. پس از آن در مورد نحوه انجام عمل برای شما توضیح خواهد داد. چون اگر بخواهید بینی خود را از جنبه زیبایی هم عمل کنید، می‌توانید انواع مختلفی از فرم بینی را انتخاب کنید.

بهتر است قبل از عمل از سیگار کشیدن، مصرف الکل، مصرف آسپرین و هر گونه داروی ضدالتهابی خودداری کنید. این موارد ممکن است احتمال خونریزی بعد از عمل بینی را افزایش دهند. همچنین ممکن است پزشک از شما بخواهد غذاهای خاصی را بخوردی تا بدن شما برای ترمیم زخم آماده باشد. برای مطالعه بیشتر درباره سیگار بعد عمل به مقاله اثرات و عوارض سیگار کشیدن بعد از عمل زیبایی بینی مراجعه فرمایید.

خود مراقبتی در زمان شکستگی خفیف بینی

نحوه اجرای عمل شکستگی بینی

در طی جراحی بینی از آرام‌بخش داخل وریدی یا بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. انتخاب نحوه بیهوشی به گستردگی عمل جراحی بستگی دارد. جراحی بینی را می‌توان با استفاده از روش بسته یا باز انجام داد. در روش بسته، برش‌ها در داخل بینی پنهان می‌شوند، در حالی که در روش باز، برشی روی کلوملا ایجاد می‌شود.

در واقع همان نوار باریکی از بافت که سوراخ‌های بینی را از هم جدا می‌کند. سپس پوستی را که استخوان‌ها و غضروف‌های بینی را می‌پوشاند، به آرامی از این طریق می‌توان بلند کرد و امکان دسترسی به ساختارهای داخلی بینی ایجاد می‌شود.

گاهی ممکن است برای تغییر شکل بینی شکسته نیاز به غضروف اضافی باشد. پزشک این غضروف را از گوش، داخل بینی یا دنده‌ها برمی‌دارد. معمولاً در تغییرات اساسی از غضروف دنده‌ها استفاده می‌شود. اگر دیواره بین دو طرف بینی یعنی سپتوم خم شده یا انحراف داشته باشد، می‌توان با استفاده از پایه‌های غضروفی داخل بینی (برای بهبود تنفس) آن را اصلاح کرد. پس از ایجاد تغییرات لازم، پوست و بافت بینی به حالت اولیه برگردانده می‌شود و بخیه‌هایی روی برش‌های بینی و کلوملا اعمال می‌شود تا بینی بسته شود.

اصلاح شکستگی بینی از طریق رینوپلاستی معمولاً بین ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد، اما اگر جراحی پیچیده‌تر باشد، ممکن است بیشتر هم طول بکشد.

روند بهبودی جراحی بینی شکسته چگونه است؟

بسته به پیچیدگی درمان، بهبودی ممکن است از یک تا دو هفته طول بکشد. بینی بین یک الی دو هفته متورم خواهد بود. سپس تورم کاهش می‌یابد به گونه‌ای که خودتان متوجه آن نخواهید شد. در صورتی که بینی همچنان تا ۱۲ ماه متورم خواهد بود. این تورم بسیار خفیف است و بیشتر در بخش داخلی بینی است.

پس از عمل باید به خوبی از مراقبت کنید. خوب غذا بخورید. بینی و زخم خود را خیس نکنید. سر را خم نکنید. ورزش و کارهای سنگین بعد از عمل انجام ندهید. توصیه می‌شود تا ۶ هفته پس از جراحی از فعالیت‌های زیر خودداری کنید:

  • فعالیت بدنی شدید و دویدن
  • شنا کردن
  • فین کردن
  • جویدن زیاد
  • هر گونه حالت صورت که نیاز به حرکت زیاد دارد
  • کشیدن لباس روی سر
  • قرار دادن عینک روی بینی
  • مسواک زدن شدید

یک آتل روی بینی شما قرار می‌گیرد که به بینی شما کمک می‌کند شکل جدید خود را در حین بهبودی حفظ کند. ممکن است آتل‌هایی در درون بینی هم قرار داده شود تا سپتوم تثبیت شود. اسپلینت‌ها و پانسمان‌ها نیز تا یک هفته پس از جراحی باید روی بینی باقی بمانند.

در صورت انجام یک جراحی اصلاحی جزئی، حداقل چند ساعت پس از جراحی تحت نظر خواهید بود و بعداً در همان روز اجازه خروج خواهید داشت و می‌توانید به خانه برگردید. با این حال، اگر جراحی بینی شکسته شما یک جراحی پیچیده باشد، ممکن است مجبور شوید یک شب در بیمارستان بمانید. پس از جراحی باید سر خود را بالاتر از قفسه سینه نگه دارید تا احتمال خونریزی و تورم کاهش یابد. ممکن است احساس تنگی نفس کنید زیرا بخش‌های داخلی بینی متورم شده‌اند. اصولاً از بخیه قابل‌جذب استفاده می‌شود و نیازی به کشیدن آن‌ها نیست.

خطرات و عوارض عمل شکستگی بینی

این عمل نیز همانند سایر جراحی‌ها عوارضی دارد که اصولاً موقتی هستند و پس از گذران دوره نقاهت خوب می‌شوند. در مشاوره تمامی خطرات و عوارض برای شما شرح داده می‌شود. این عوارض شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • خطرات مربوط به بیهوشی
  • مشکل در تنفس از طریق بینی
  • بی‌حسی در بینی و اطراف آن
  • درد، تغییر رنگ، تورم
  • جای زخم یا اسکار
  • سوراخ شدن سپتوم

آیا می‌توان از عمل برای ترمیم آسیب‌دیدگی قدیمی بینی استفاده کرد؟

بله، اگر چند سال است که از شکستگی بینی شما گذشته است و اکنون قصد دارید، آن را عمل کنید، باید نزد یک جراح پلاستیک ماهر بروید؛ زیرا بینی شما در همان حالت شکسته جوش خورده است و اکنون یک پزشک ماهر می‌تواند آن را به خوبی شکل و فرم دهد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی عمل شکستگی بینی پرداختیم. شکستگی بینی می‌تواند مشکلات زیادی را برای فرد آسیب‌دیده ایجاد کند. علاوه بر مشکلات ظاهری، ممکن است تنفس فرد نیز دچار اختلال شود. برای همین عمل کردن بینی پس از آسیب و ضربه بسیار مهم است. برخی از افراد بینی خود را در همان ابتدا عمل نمی‌کنند و گاهی تا چند سال صبر می‌کنند. اگر قصد عمل کردن بینی خود را ندارید، بهترین کار این است که فورا پس از بروز حادثه به پزشک مراجعه کنید و معاینه شوید. ممکن است مشکل بینی شما جزئی باشد و پزشک بتواند استخوان یا غضروف شکسته را به صورت دستی جا به جا کند. آیا شما هم دچار این مشکل شده‌اید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − 9 =