همه چیز درباره تحرک و ورزش بعد از عمل بینی

5

مسلما هر جراحی و عمل زیبایی در کنار مزایایی که دارد، می‌تواند کمی دست و پای فرد را برای انجام کارهای مختلف ببندد. عمل جراحی بینی نیز از این امر مستثنا نیست. این عمل حساس است و با عدم مراقبت و انجام فعالیت‌های اشتباه ممکن است نتیجه کار دستخوش تغییراتی شود. تغییراتی که برای فرد خوشایند نیست. یکی از فعالیت‌هایی که بعد از عمل جراحی باید با دقت بیشتری انجام شود و چه بسا برای مدتی کنار گذاشته شود، تحرک و ورزش بعد از عمل بینی است. در این مقاله به بررسی تمام نکات مربوط به تحرک و ورزش بعد از عمل بینی می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عمل جراحی بینی چیست؟

در ابتدا نگاهی مختصر به عمل بینی می‌اندازیم. از این عمل برای ایجاد تغییر شکل، اندازه یا زاویه بینی استفاده می‌شود. در این عمل ممکن است سطح پوست بین دو سوراخ بینی را برش دهند یا بریدگی کوچکی در داخل سوراخ‌های بینی ایجاد کنند. سپس جراح برای کاهش اندازه بینی غضروف و استخوان اضافی را برمی‌دارد یا این بخش را تنظیم می‌کند تا شکل دلخواه ایجاد شود.

این عمل بسیار چالش‌برانگیز است زیرا بینی افراد با هم فرق دارد و همه چیز باید با توجه به فرم بینی و شکل صورت انجام شود تا بین اجزای مختلف هماهنگی ایجاد شود. این عمل از ۱.۵ ساعت تا تقریباً سه ساعت طول خواهد کشید. در برخی موارد هم امکان دارد تا شش ساعت طول بکشد. پس از عمل، برای یک روز یا حتی بیشتر از آن، بینی را پانسمان می‌کنند. آتلی را هم به مدت یک هفته روی بینی قرار می‌دهند. این آتل باید تا زمانی بماند که بخیه‌ها برداشته شوند. ممکن است یک هفته طول بکشد تا بتوانید دوباره از طریق بینی نفس بکشید. پس از چند هفته، کبودی‌ها و تورم محو می‌شوند، اما ممکن است تا شش ماه طول بکشد تا تورم به طور کامل از بین برود.

تغییر شکل، اندازه یا زاویه بینی با عمل جراحی بینی

چرا باید بعد از جراحی بینی از ورزش خودداری کنیم؟

در بخش پیشین توضیح دادیم که در زمان انجام عمل بینی چه اتفاقی می‌افتد. مسلما فرد پس از این جراحی نیز همانند سایر عمل‌ها نیاز به استراحت و مراقبت از خود دارد. در فرایند این عمل بخیه‌هایی در بینی زده می‌شود. ممکن است بخشی از استخوان یا غضروف برداشته شود یا جا به جا شود. این بخش از بدن و به طور کلی صورت فرد نیز بسیار حساس می‌شود. ممکن است حتی برای چند روز درد داشته باشید. پس همه این‌ها موجب می‌شوند تا فرد نتواند تمامی فعالیت‌های روزانه خود را همانند قبل انجام دهد و بدن او نیاز به زمان دارد تا ترمیم شود.

حتی انجام حرکات ساده پس از عمل بینی می‌تواند ناراحت‌کننده و دردناک باشد. چه برسد به اینکه بخواهید تمرین‌های ورزشی را انجام دهید. بینی شما هنوز درد می‌کند و متورم است. علاوه بر این، از میزان تنفس شما کاسته می‌شود و همان طور که پیشتر اشاره شد ممکن است مدتی نتوانید از بینی نفس بکشید. شما برای انجام تمرینات ورزشی به اکسیژن زیادی نیاز دارید.

در برخی از جراحی‌های بینی از غضروف بخش دیگری از بدن استفاده می‌شود. معمولاً در این حالت از غضروف دنده استفاده می‌شود. پس فرد جراحت بیشتری را نسبت به عمل جراحی بینی عادی تجربه خواهد کرد و نیاز به استراحت بیشتری خواهد داشت. برداشتن غضروف یک عمل بسیار تهاجمی محسوب نمی‌شود ولی با این حال بخش دیگری از بدن فرد را درگیر می‌کند. غضروف لازم برای بینی را از طریق ایجاد یک برش کوچک به طول حدود ۲-۳ سانتی‌متر برمی‌دارند. معمولاً این برش در قسمت زیر سینه زنان و روی قفسه سینه مردان ایجاد می‌شود. مسلما این مرحله اضافی می‌تواند تنفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

نمی‌توان زمان دقیقی را برای خودداری از ورزش بعد از عمل جراحی بینی اعلام کرد و این زمان بسته به نوع ورزشی که دوست دارید انجام دهید، متفاوت است.

همچنین مقاله آشنایی با روش‌های مراقبت بعد از عمل بینی مطالعه نمایید.

از بینی جدید خود محافظت کنید

یکی از دلایلی که تاکید می‌شود از تحرک و ورزش بعد از عمل بینی خودداری کنید، حفاظت بینی در حال ترمیم است. توصیه می‌شود ده روز صبر کنید. به خوبی استراحت کنید و همچنین مراقب باشید تا در سه ماه اول بینی ضربه نخورد. پس از این مدت می‌توانید فعالیت‌های ورزشی را انجام دهید و خطرات موجود در ورزش با حالت عادی فرقی نخواهند داشت. بیشتر باید مراقب ورزش‌هایی باشید که در حین انجام آن با فرد دیگری در ارتباط هستید. ورزش‌هایی مثل بوکس یا کیک بوکسینگ می‌توانند مشکل‌ساز شوند. توصیه می‌شود پیش از انجام این گونه ورزش‌ها حداقل هشت هفته صبر کنید و در حالت ایده آل سه ماه صبر کنید تا بینی کاملاً بهبود یابد. البته همان طور که گفتیم، این موارد در حالت ایده آل است و ممکن است به زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز داشته باشید. در انتخاب لباس ورزشی هم دقت کنید. اکثر لباس‌های ورزشی تنگ هستند و ممکن است در زمان وارد کردن سر به درون یقه دچار مشکل شوید. برای چند هفته لباس گشاد بپوشید.

ورزش بوکس بعد از عمل بینی

تغییرات تنفسی بعد از جراحی بینی

تنفس شما بعد از عمل جراحی زیبایی بینی متفاوت خواهد بود. این مورد را در اوایل جراحی متوجه خواهید شد. علت این امر هم تورم بینی است که حداقل شش ماه طول می‌کشد تا به حالت عادی برگردد. این تورم در بخش داخلی بینی هم وجود دارد. پس ممکن است بیشتر خر و پف کنید. تنفس سخت‌تر شود. از قدرت بویایی شما کاسته شود. البته این مشکل رفع خواهد شد؛ اما بهبود آن زمان‌بر است. البته اگر جراحی خوب انجام نشود، ممکن است مشکل تنفسی برای همیشه وجود داشته باشد؛ زیرا با کوچک کردن بیش از حد بینی راه تنفسی تنگ‌تر می‌شود. البته یک پزشک خوب و ماهر تمامی این موارد را در نظر خواهد گرفت و کاری نمی‌کند به خاطر ظاهر، فرد دچار مشکل تنفسی شود. اگر به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنید و ورزشکار هستید، حتماً قبل بینی از انجام عمل درباره تنفس از پزشک خود سؤال بپرسید.

ایجاد تورم در زمان تمرین و ورزش

ممکن است متوجه شوید که با در حین یا پس از ورزش کردن، بینی شما متورم می‌شود. این اتفاقاً در اکثر مواقع می‌افتد. مخصوصاً زمانی که پس از انجام عمل بینی برای اولین بار ورزش کنید. ورزش می‌تواند بینی را متورم کند اما زمانی که سیستم لنفاوی بینی و خون‌رسانی به حالت عادی برمی‌گردد، بینی کمتر ورم می‌شود. تکنیکی که جراح بینی شما برای انجام جراحی استفاده می‌کند نیز در این امر نقش دارد.

انجام تمرین در هوای سرد هم می‌تواند موجب آب‌ریزش بینی شود. این مسئله ممکن است بدتر هم شود زیرا پوشش داخلی بینی ریزش می‌کند تا پوشش جدید ایجاد شود. البته تورم ایجاد شده بعد از ورزش بعد از چند ساعت از بین می‌رود. تورم بینی و آبریزش ممکن است شما را وارد کند تا به بینی خود دست بزنید. کشیدن بینی و ماساژ دادن بیش از حد برای از بین بردن درد می‌تواند مشکل را بدتر کند و موجب ایجاد زخم‌های عمیق در داخل بینی شود. به عبارتی، دست‌هایتان را از بینی دور نگه دارید و به آن دست نزنید. مسلما این کار پس از تورم می‌تواند سخت باشد. اتاق‌های بخار و سونا نیز می‌توانند موجب گشاد شدن عروق و تورم بینی شوند، بنابراین معمولاً بهتر است تا چهار تا شش هفته پس از جراحی از این موارد اجتناب کنید. در ادامه به نحوه انجام برخی از ورزش‌ها و تمرینات پس از عمل جراحی بینی می‌پردازیم.

مقاله آموزش کامل نحوه ماساژ بینی بعد از عمل را از دست ندهید.

۱. کاردیو بعد از جراحی بینی

انجام کاردیو را به مدت ده روز به طور کلی کنار بگذارید. افزایش فشار خون ناشی از این ورزش می‌تواند خطر خونریزی را افزایش دهد و در نهایت موجب عفونت و نتیجه بد شود. به مدت ۴ الی ۶ هفته ورزش‌های سنگین را کنار بگذارید. می‌توانید پس از ۳ الی ۴ هفته پیاده‌روی آرام را شروع کنید. پس از شش هفته هم می‌توانید به باشگاه برگردید، بدوید یا دوچرخه‌سواری کنید. پیش از شروع هر گونه تمرینات کاردیو با جراح بینی خود مشورت کنید و سر خود سراغ ورزش نروید. به طور معمول توصیه می‌شود که با ورزش ملایم و با شدت کم شروع کنید و سپس، به تدریج به تمرینات هوازی شدیدتر برسید.

۲. وزنه زدن بعد از جراحی بینی

موارد ذکر شده در مورد پیشینی برای انجام تمرینات قدرتی بعد از جراحی بینی نیز صدق می‌کند. ممکن است در حین کار با وزنه به صورت خود ضربه وارد کنید. وزنه‌ها اغلب سنگین هستند و این امر می‌تواند نتیجه کار را بسیار تغییر دهد و از حالت دلخواه دور کند.

یوگا بعد از جراحی بینی

۳. یوگا بعد از جراحی بینی

بدیهی است که یوگا تمرین ملایم‌تری نسبت به دویدن یا پریدن است و می‌توانید پس از ۲ تا ۳ هفته و البته اگر احساس خوبی دارید و حالتان خوب است، آن را از سر بگیرید. البته منظور ما انجام یوگای ساده و بدون حرکات وارونگی است. این کار خون را به سر می‌فرستند و فشار خون و فشار داخل جمجمه را در صورت و سر افزایش می‌دهد. این موارد برای پیلاتس نیز صدق می‌کند. از انجام هر کاری که شما را به جلو خم می‌کند، خودداری کنید.

۴. شنا بعد از جراحی بینی

تا زمانی که پوست بیرونی و داخلی بینی به طور کامل بهبود نیافته است، نباید در استخر شنا کنید. معمولاً سه تا چهار هفته طول می‌کشد تا این مورد بهبود یابد. علاوه بر این، ممکن است آب استخر آلوده باشد و موجب عفونت شود. در شنا کردن هم ممکن است به بینی ضربه وارد شود؛ مثلا وقتی شیرجه می‌زنید یا برای دور زدن به لبه استخر نزدیک می‌شوید. همچنین ممکن است در بین دست و پای دیگران قرار بگیرید و از این طریق به بینی شما ضربه وارد شود. وقتی هم به شنا کردن برگشتید، از عینک سفت و محکم استفاده نکنید.

مطالعه مقاله استفاده از عینک بعد از عمل بینی از دست ندهید.

۵. ایروبیک بعد از جراحی

انجام پیاده‌روی عادی پس از جراحی ایرادی ندارد. تا زمانی که حرکات شما موجب تشکیل لخته‌های خون نشود، مشکلی وجود ندارد. دویدن و هر گونه فعالیت هوازی دیگر در هفته اول ممنوع است. در صورتی که ایروبیک کار می‌کنید باید آن را به تدریج به برنامه بعد از عمل خود اضافه کنید. از حرکات سبک هم باید شروع کنید.

زمان مناسب برای ورزش بعد از جراحی بینی

در بخش‌های قبلی به صورت مختصر به زمان بازگشت به ورزش اشاره کردیم. در این بخش یک جمع‌بندی در این باره ارائه خواهیم داد. شما باید حداقل ده روز استراحت کنید و از خود مراقبت کنید. تقریباً شش هفته طول می‌کشد تا ساختارهای بینی شما ترمیم شوند. پس از این مدت می‌توانید به روال عادی برگردید. پس از سه الی چهار هفته می‌توانید ورزش‌های ملایم و غیر تماسی را شروع کنید. از آنجایی که مدتی از ورزش کردن دور بودید، باید با احتیاط به روال خود برگردید. مسافت کمتری را برای پیاده‌روی انتخاب کنید.

اگر وزنه می‌زنید، از وزنه‌های کمتر شروع کنید. برای از سرگیری ورزش‌های تماسی باید زمان بیشتری را صبر کنید. ضربه خوردن بینی آن هم بلافاصله پس از عمل، می‌تواند ظاهر آن را به طور چشمگیری تغییر دهد. بسکتبال، فوتبال، بیس بال و هر ورزش دیگری که ممکن است در آن به طور بالقوه مورد ضربه توپ یا شخص دیگری قرار بگیرید، باید حداقل تا شش هفته پس از تاریخ جراحی متوقف شود. در صورتی که ورزشی را به صورت تخصصی انجام می‌دهید، دستورالعمل‌های لازم را در رابطه با آن از پزشک خود دریافت کنید. ممکن است به شما توصیه شود برای مدتی از وسایل حفاظتی مانند محافظ صورت و کلاه ایمنی استفاده کنید.

از وسوسه شدن خود جلوگیری کنید. همه این مراقبت‌ها موقتی است؛ اما مراقبت این دوره بسیار حیاتی است و در نتیجه تأثیرگذار خواهد بود. راه‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند روند بهبود خود را سرعت ببخشید. از مواد غذایی مثل زردچوبه، زنجبیل، آناناس و زغال‌اخته که دارای خواص ضدالتهابی طبیعی هستند، استفاده کنید. همچنین استراحت و خواب کافی و هیدراته ماندن نیز مهم است. نگران نباشید. خیلی زود به سطح تناسب اندام اولیه خود باز خواهید گشت. اگر به درستی از خود مراقبت کنید و یک جراح پلاستیک صورت ماهر و با تجربه را انتخاب کنید، ریکاوری بعد از جراحی بینی برای شما سریع‌تر و روان‌تر خواهد گذشت.

ضربه خوردن بینی بلافاصله پس از عمل

نکاتی که برای ورزش بعد از عمل جراحی بینی باید رعایت کنید

علاوه بر وارد ذکر شده، لازم است تاکید کنیم که ورزش را باید به آرامی شروع کنید. نه تنها ورزش، بلکه سایر فعالیت‌های خود را هم باید آهسته از سر بگیرید. شاید این عمل را با سایر عمل‌ها مقایسه کنید و فکر کنید چیز خاصی نیست و آن قدر بزرگ نیست؛ اما باید بدانید که عمل حساسی است و به هر حال عملی تهاجمی است. به همین دلیل فورا سراغ ورزش‌های سنگین نروید. به خود وقت دهید و اجازه دهید بدن شما ترمیم شود. همچنین به شدت از خم شدن خودداری کنید. از بلند کردن چیزهای سنگین مخصوصاً وزنه‌های بزرگ خودداری کنید. فشار ناشی از بلند کردن و خم شدن می‌تواند باعث کنده شدن بخیه‌ها و کند شدن روند بهبودی شود.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی نکات لازم برایتحرک و ورزش بعد از عمل بینی پرداختیم. همان طور که اشاره شد، نباید فورا به تمرینات خود بگردید. بلکه باید مدتی را استراحت کنید و پس از آن هم ورزش خود را آهسته شروع کنید. نباید به خود فشار بیاورید زیرا هر گونه خطایی می‌تواند روی نتیجه تأثیرگذار باشد و فرم بینی شما را بد کند. مراقبت‌های لازم را جدی بگیرید تا در نهایت، از عمل خود راضی باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: houstonfaces

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + هجده =