راهکارهای درمان چرب شدن بینی بعد از جراحی

3

چرب شدن بینی بعد از عمل جراحی بسیار رایج و کاملاً طبیعی است و بسیاری از افراد این مسئله را پس از عمل تجربه خواهند کرد. بینی شما به دلایل مختلفی پس از عمل چرب می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف این چربی را کنترل کنید. در این مقاله به بررسی دلایل چرب شدن بینی بعد از عمل می‌پردازیم و راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

چرا پوست بعد از جراحی بینی چرب می‌شود؟

چرب شدن بینی بعد از عمل دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

چربی از بدن شما پس از عمل حفاظت می‌کند. در واقع مثل یک عایق عمل می‌کند. به همین دلیل هم پس از جراحی، غدد چربی بدن فعالیت خود را بیشتر می‌کنند تا بتوانند آسیب‌های ناشی از عمل را ترمیم کنند.

یکی از دلایلی که جراحان تأکید دارند عمل جراحی بینی پس از بلوغ انجام شود، این است که در دوره بلوغ هورمون آندروژن ترشح می‌شود. این هورمون به غدد پوست دستور می‌دهد تا چربی بیشتری تولید کنند. به همین دلیل معمولاً غدد بدن در این دوره شروع به ترشح سبوم می‌کنند. ممکن است این غدد در برخی افراد بیش از حد فعال شوند و پوست آنان نیز چرب‌تر شود. حال امکان دارد چربی پوست پس از گذر از این دوره کم شود. اگر عمل جراحی در این دوره انجام شود، پوست خیلی چرب خواهد شد.

علت دیگر این چرب شدن اسپلینت و پانسمان بینی است. اسپلینت به مدت یک هفته یا گاهی هم بیشتر باید روی بینی شما باشد. پس از درآوردن آن، باید مدتی از چسب استفاده کنید تا فرم بینی حفظ شود. همین مسئله باعث می‌شود تا روی بینی شما چربی جمع شود؛ زیرا منافذ پوست بسته شده‌اند.

در این مدت که روی بینی خود پانسمان و چسب دارید، نمی‌توانید آن را به خوبی بشویید. عدم شستشوی مناسب نیز از دیگر دلایل تجمع چربی است.

علت دیگر هم کوچک شدن بینی است. معمولاً یکی از اهداف افراد برای عمل بینی، کوچک کردن آن است. وقتی بینی کوچک می‌شود، پوست شما نیز جمع‌تر خواهد شد. در واقع پوستی که بخش وسیع‌تری را پوشش می‌داد، حال بخش کوچک‌تری را می‌پوشاند و همان مقدار چربی برای مقیاس کوچک‌تری تولید می‌شود. به همین دلیل هم پوست بینی بعد از عمل چرب می‌شود.

بینی‌های گوشتی معمولاً دارای پوست چرب و بسیار ضخیم هستند. برای همین این افراد ممکن است بعد از عمل چربی بیشتری احساس کنند.

اسپلینت و پانسمان بینی یکی از علل چرب شدن بینی

راهکارهایی برای کاهش چربی بینی بعد از عمل

راهکارهای مختلفی برای کاهش چربی بینی پس از عمل جراحی وجود دارد که در این بخش آنان را توضیح می‌دهیم.

  • استفاده از قرص‌های کاهش‌دهنده چربی پوست

اگر پوست شما چرب است یا بینی گوشتی دارید، باید قبل از عمل به فکر کاهش چربی پوست خود باشید. معمولاً پزشک برای این افراد قرص‌هایی تجویز می‌کند که چربی را کاهش می‌دهند.

  • کنترل رژیم غذایی

همچنین باید قبل از عمل رژیم غذایی خود را کنترل کنید. غذای چرب و فست فود نخورید. تا جایی که امکان دارد از روغن و کره استفاده نکنید و غذاهای سرخ کردنی را کنار بگذارید. از مصرف غذای تند هم خودداری کنید. غذاهای تند باعث براق شدن پوست و چرب شدن آن می‌شوند.

  • استفاده از پاک سازی و لایه‌برداری

علاوه بر این، ممکن است پزشک توصیه کند قبل از عمل چند جلسه پاک سازی و لایه‌برداری صورت انجام دهید تا چربی پوست کاهش پیدا کند. وقتی هم پزشک پس از یک الی دو هفته پانسمان بینی را باز کرد، می‌توانید با یک شوینده ملایم صورت خود را بشویید. به هیچ عنوان از پاک‌کننده‌های قوی و لایه‌بردار استفاده نکنید. به بینی خود در حین شست و شو فشار وارد نکنید. می‌توانید از تونر برای کنترل چربی پوست استفاده کنید.

  • کاغذهای جذب‌کننده چربی پوست

روش دیگر این است که از نوارها یا کاغذهای جذب‌کننده چربی پوست استفاده کنید. البته تا یک الی سه ماه پس از عمل نمی‌توانید از این کاغذها استفاده کنید؛ اما پس از آن، به توصیه پزشک خود این کاغذها را تهیه و استفاده کنید.

  • عدم استفاده از لوازم آرایشی

تا قبل از بهبود زخم‌های بینی نباید از لوازم آرایشی برای پوشاندن آن‌ها استفاده کنید. این لوازم چربی پوست را افزایش می‌دهند و روند ترمیم زخم‌ها را کند می‌کنند. پس از بهبود زخم هم از لوازم آرایشی مناسب پوست خود استفاده کنید.

  • شست و شوی روزانه صورت

پس از باز کردن پانسمان و برداشتن چسب، صورت خود را با مواد ملایم و مناسب بشویید. اکثر متخصصان پوست معتقدند که یک پاک‌کننده خوب ضمن انجام یک عمل پاکسازی عمیق، باید بسیار ملایم، تسکین‌دهنده و مغذی پوست باشد و البته به پوست احساس شادابی، سبکی و یکنواختی بدهد.

استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید، سالیسیلیک اسید، اسید گلیکولیک یا بتا هیدروکسی اسید گزینه‌های خوبی برای کاهش چربی پوست و درمان آکنه هستند. سعی کنید یک روتین پوستی صحیح را دنبال کنید. حتماً از تونر استفاده کنید. تونر باید بدون الکل باشد. پس از شست و شوی صورت هم از یک آبرسان و مرطوب‌کننده بدون چربی استفاده کنید. عدم استفاده از این موارد پس از شستشو باعث تولید چربی بیشتر می‌شود.

  • انتخاب صحیح کرم ضد آفتاب

پوست شما پس از عمل کمی نازک و حساس می‌شود؛ بنابراین، در برابر آفتاب نیز بیشتر واکنش نشان خواهد داد. حتماً از کرم ضد آفتابی که مناسب پوست شما است، استفاده کنید. تا هم از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید و هم با انتخاب اشتباه موجب افزایش چربی پوست نشوید.

  • استفاده از ماسک خاک رس

توصیه می‌کنیم برای کنترل چربی پوست از ماسک خاک رس استفاده کنید. این ماسک شامل موادی مانند بنتونیت و اسید سالیسیلیک است که چربی‌ها را از منافذ شما خارج می‌کند.

  • نوشیدن آب کافی

اگر پوست شما آب کافی نداشته باشد، خشک می‌شود و در نتیجه، پوست چربی بیشتری تولید می‌کند. در واقع غدد چربی سعی می‌کنند با تولید چربی، آب ناکافی پوست را جبران کنند. آب زیاد بنوشید.

  • ماسک عسل

عسل دارای خواص ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده است که می‌تواند به پاکسازی آکنه و کنترل تولید چربی کمک کند. عسل طبیعی را به آرامی روی بینی خود ماساژ دهید. اجازه دهید عسل به مدت ۱۰ دقیقه روی بینی شما بماند و سپس بشویید.

نکته: تمامی موارد گفته شده باید به آرامی انجام شود. بینی شما بعد از عمل بسیار حساس است.

علاوه بر این، قبل از استفاده از مواد شوینده، کرم‌ها و… آنان را روی بخش دیگری از بدن خود تست کنید تا مطمئن شوید پوست شما به مواد درون آن‌ها واکنش منفی نشان نمی‌دهد. پس کرم و… را بدون تست روی بینی خود استفاده نکنید.

راهکارهایی برای کاهش چربی بینی بعد از عمل

کلام آخر

چرب شدن بینی بعد از عمل جراحی امری کاملاً طبیعی است و ممکن است برای افراد زیادی این اتفاق بیفتد. در این مقاله به بررسی دلایل بروز این مسئله پرداختیم و راهکارهایی را برای کنترل چربی بینی ارائه دادیم. در اکثر موارد، پس از بهبود دوره ترمیم و نقاهت، این مشکل نیز رفع می‌شود. البته نمی‌توان چرب شدن بینی بعد از جراحی را «مشکل» نامید زیرا همان طور که اشاره شد، یکی از دلایل چرب شدن بینی، محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از جراحی است. آیا پوست شما هم پس از جراحی بینی چرب شده است؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − دو =