هر آن چه که باید درباره عمل بینی گوشتی و نتیجه آن بدانید!

3

هر انسانی بینی منحصر به فرد خود را دارد اما می‌توان بینی‌ها را به چند نوع تقسیم کرد. بینی گوشتی یکی از این انواع است. معمولاً بخش پایینی و نوک بینی گوشتی گرد و پهن است. به همین دلیل ممکن است برخی از افراد بخواهند آن را تغییر دهند یا اصلاح کنند اما شایعاتی درباره عمل بینی گوشتی وجود دارد. در این مقاله به بررسی عمل بینی گوشتی می‌پردازیم و در مورد نتیجه آن توضیح می‌دهیم و به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم که آیا می‌توان بینی گوشتی را جراحی کرد و نتیجه خوب و ماندگاری گرفت؟ برای پیدا کردن پاسخ این سوال و سایر نکات لازم با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

منظور از بینی گوشتی چیست؟

پیش از این که وارد جزئیات عمل جراحی بینی گوشتی شویم، باید بگوییم که منظور ما از این نوع بینی چیست و به چه نوع بینی‌ای، بینی گوشتی می‌گویند؟ اگر بینی شما دارای ویژگی‌های زیر باشد، می‌توان آن را در دسته بینی‌های گوشتی قرار داد:

  • پوست ضخیم
  • نوک بینی پهن و بزرگ، به گونه‌ای که هیچ استخوانی در زیر آن احساس نمی‌شود
  • وجود منافذ پوستی بزرگ‌تر در نوک و اطراف سوراخ‌های بینی
  • وجود غضروف‌های ضعیف و نرم در قسمت پایینی و کناری بینی
  • استخوان و ساختار ضعیف‌تر از بینی استخوانی
  • وجود غدد چربی زیاد در نوک بینی
  • بینی‌های گوشتی برخلاف اسمشان گوشت یا ماهیچه زیادی در خود ندارند.

معمولاً این نوع بینی در مردان بیشتر دیده می‌شود.

همان‌طور که پیشتر ذکر شد، بینی گوشتی دارای پوست ضخیم و منافذ بزرگ و چرب است. در این نوع بینی، غضروف دارای بافت ضعیفی است و زمانی که قسمت پایینی بینی را لمس کنید، به راحتی بالا و پایین می‌شود. بینی‌های گوشتی در قسمت پایین حالت دایره‌ای و پهن دارند و دلیل اصلی آن ضخیم بودن پوست و وجود غضروف ضعیف در این نوع بینی است. یکی از دلایل داشتن بینی گوشتی، ضعیف بودن بافت غضروفی است و به همین دلیل جراحی بینی‌های گوشتی نسبت به بینی‌های استخوانی سخت‌تر می‌شود. در واقع برای انجام صحیح جراحی و حصول نتیجه مطلوب لازم است که پزشک با نحوه افزودن غضروف به بینی، آشنایی کامل داشته باشد.

منظور از بینی گوشتی چیست؟

جراحی بینی گوشتی چگونه انجام می‌شود؟

در گذشته وقتی فردی عمل بینی انجام می‌داد و به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، این حرف را می‌شنیدیم که بینی او گوشتی بوده و بعد از جراحی شل شده است! این حرف تا حد زیادی درست است؛ زیرا در گذشته بافت‌های غضروفی بینی و تفاوت بافت بینی در انواع آن، چندان مورد مطالعه قرار نمی‌گرفت؛ اما امروزه می‌دانیم که بخش بزرگی از جراحی‌های بینی به ترمیم و اصلاح غضروف‌ها ختم می‌شود.

ممکن است لازم باشد جراح در حین عمل بینی گوشتی که غضروف بسیار ضعیف دارد، غضروف مصنوعی به بافت بینی اضافه کند تا به نتیجه مطلوب برسد، کاری که در گذشته (برای افراد دارای بینی‌های گوشتی) انجام نمی‌شد. نتیجه عدم انجام این کار این بود که به افرادی که بینی گوشتی داشتند هشدار داده می‌شد تا سراغ جراحی بینی نروند زیرا ممکن است بینی آن‌ها خراب شود یا به شکل قبلی خود برگردد.

برای جراحی بینی گوشتی از تکنیک باز استفاده می‌شود. تکنیک دیگری که وجود دارد، تکنیک بسته نام دارد که در اینجا به آن نمی‌پردازیم. در تکنیک باز جراح تمام پوست بینی را بالا می‌کشد تا به بافت‌های داخلی دسترسی کامل داشته باشد و تغییرات لازم را به راحتی انجام دهد. در حالی که در روش بسته محدودیت‌هایی برای انجام کارهایی مانند افزودن غضروف وجود دارد که انجام آن برای جراحی بینی‌های گوشتی لازم است.

برای اجرای این عمل از بیهوشی عمومی و گاهی موضعی استفاده می‌شود. معمولاً هم عمل دو تا سه ساعت طول می‌کشد. بیمار یک شب پس از جراحی ترخیص می‌شود. در صورت طبیعی بودن شرایط و نبود مشکل، پس از ۸ ساعت می‌توانید به خانه بروید.

در جراحی بینی گوشتی از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • پیوند غضروف: از آنجایی که پوست بینی ضخیم است، بهتر است از پیوند غضروف برای نمایان کردن بهتر نوک و پل بینی استفاده شود.
  • کاهش چربی در بافت نرم: چربی‌های تشکیل‌دهنده بافت نرم، به ویژه در نوک بینی، به طرز ماهرانه‌ای باید نازک شوند تا فرم بینی را بهتر نشان دهند.
  • کاهش متناسب اندازه بینی: اگر فاصله بین پوست و اسکلت بینی زیادتر از حد معمول باشد، احتمال ایجاد اسکار یا ایجاد چربی اضافی بیشتر می‌شود که این امر باعث تغییر شکل نامطلوب بینی خواهد شد.
  • حفظ ساختاری بینی: پوست ضخیم‌تر به دلیل وزن سنگین‌تر به ساختار محکم‌تری نیاز دارد؛ بنابراین جراح زیبایی باید تناسب صحیحی بین اندازه و ساختار بینی ایجاد کند. پس از بازگرداندن پوست بینی به موقعیت طبیعی خود، ساختار تقویت شده بینی به پوست کمک می‌کند تا موقعیت بهتری پیدا کند.

به طور کلی، جراحی بینی با پوست ضخیم گوشتی به تخصص و تجربه بالایی نیاز دارد، زیرا برای به دست آوردن نتیجه مطلوب، درک درست جراح از اندازه مناسب بینی با توجه به سایر اجزای صورت، حیاتی است.

استفاده از بیهوشی عمومی برای عمل بینی گوشتی

سن مناسب برای عمل بینی گوشتی

بهتر است این جراحی را همانند سایر جراحی‌های زیبایی دیگر پس از بلوغ کامل انجام دهید؛ زیرا پس از این سن اجزای صورت شما رشد کرده‌اند و پس از بلوغ، رشد آن چنانی نخواهند داشت. البته باید دید هدف از جراحی چیست. گاهی جراحی دلیلی پزشکی دارد. به عنوان مثال، فرد دارای پولیپ است یا مشکلات تنفسی دارد. در این حالت جراحی محدودیت سنی ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله در چه سن عمل بینی بیشترین تأثیر را دارد و بدون بازگشت است؟ بخوانید.

چند مشکل رایج نوک بینی را در مقاله علل افتادگی نوک بینی بعد از عمل + راه های اصلاح آن مطالعه کنید.

نکاتی برای قبل و بعد از عمل بینی

نکته مهمی که در جراحی بینی وجود دارد این است که ابتدا پزشکی ماهر در زمینه عمل بینی گوشتی پیدا کنید. سپس با راهنمایی او تغذیه سالم را در پیش بگیرید. سیگار و الکل بعد از عمل بینی را برای مدتی کنار بگذارید. داروهای لازم را مصرف کنید. در صورت داشتن بیماری خاص و مصرف داروی متناسب با آن، به پزشک اطلاع بدهید. قبل از عمل هم حتما حمام بروید؛ زیرا انجام این کار بعد از عمل دشوار خواهید بود و برای چند روز نباید همانند قبل حمام کنید.

پس از عمل متوجه کبودی و تورم در بینی و صورت خود خواهید شد. تنفس از راه بینی مشکل خواهد بود. برای مدتی باید به گونه‌ای بخوابید که سرتان بالاتر از قلب قرار بگیرد. از انجام هر گونه فعالیتی که به بدن و بینی فشار می‌آورد، به شدت خودداری کنید. به مدت چند روز باید غذای نرم و ولرم بخورید. مایعات فراوان بنوشید. نباید دهان خود را زیاد تکان دهید زیرا به بینی فشار وارد می‌شود. در واقع، مراقبت‌های لازم برای این نوع عمل همانند سایر عمل‌های بینی است و تمام موارد را باید با دقت رعایت کنید تا نتیجه نهایی تحت تأثیر اعمال شما قرار نگیرد.

نکاتی برای قبل و بعد از عمل بینی گوشتی

آیا نتیجه جراحی بینی گوشتی برگشت‌پذیر است؟

یکی از رایج‌ترین سؤالات در زمینه عمل بینی گوشتی، همین است، آیا می‌توان بینی گوشتی را عمل کرد؟ آیا نتیجه آن پس از مدتی برمی‌گردد؟ باید بگوییم که اگر پزشک شما مهارت کافی داشته باشد و از جدیدترین روش‌های عمل بینی استفاده کند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد. کیفیت و ضخامت پوست از عوامل تعیین‌کننده در نتیجه جراحی بینی هستند. به همین دلیل نتیجه نهایی را می‌توان پس از انقباض بافت نرم پوست و شکل‌گیری ساختار بینی مشاهده کرد. البته مراقبت‌های بعد از عمل بینی بسیار مهم هستند و بخشی از نتیجه عمل به خودتان برمی‌گردد.

البته نکته مهم این است که برای مشاهده نتیجه نهایی عمل بینی باید حداقل شش ماه صبر کرد. بهترین حالت را هم پس از یک سال مشاهده خواهید کرد. پس عجله نکنید و صبور باشید. در بینی گوشتی هم حتما باید این زمان طی شود تا نتیجه خود را نشان دهد.

پس می‌توان گفت با توجه به پیشرفت علم در این زمینه نیازی نیست نگران برگشتن نتیجه عمل باشید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی نحوه عمل بینی گوشتی پرداختیم و آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. بسیاری از افراد هنوز فکر می‌کنند که بینی گوشتی قابل جراحی کردن نیست زیرا نتیجه آن برمی‌گردد و… . این تفکرات اشتباه است و با روش‌های جدید جراحی دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اگر پزشک شما دانش کافی داشته باشد و شما هم پس از عمل از خود به خوبی مراقبت کنید، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید؟ آیا بینی شما هم گوشتی است و قصد عمل کردن دارید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک + 1 =