علت کبودی چشم بعد از جراحی بینی + راهنمای کامل رفع آن

5

تورم و کبودی چشم پس از عمل بینی امری طبیعی است. کبودی چشم ممکن است در برخی از افراد بیشتر و جدی‌تر باشد. هر چند کبودی چشم به تدریج خوب می‌شود اما ممکن است روند بهبودی در برخی از افراد بیشتر طول بکشد و این اشخاص بخواهند این مشکل را زودتر حل کنند. در این مقاله به بررسی روش‌های رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

عوامل مؤثر بر کبودی چشم بعد از عمل بینی

عوامل مختلفی باعث کبودی چشم می‌شوند. ما معتقدیم که مهم‌ترین عامل در به حداقل رساندن هرگونه کبودی احتمالی به انتخاب جراح بینی بستگی دارد. هر چه جراح باتجربه‌تر باشد، احتمال کبودی و تورم بیش از حد کمتر می‌شود. به غیر از متخصص، تعدادی از عوامل دیگر نیز وجود دارند که می‌توانند بر احتمال بروز کبودی چشم تأثیر بگذارند:

نوع جراحی

معمولاً میزان کبودی چشم با نحوه اصلاح استخوان بینی مرتبط است. به عنوان مثال، تراشیدن پل یا باریک کردن نیمرخ بینی می‌تواند کبودی بیشتری ایجاد کند. نوعی منبع خون‌رسانی به استخوان بینی وجود دارد که پریوستوم نام دارد. این خون‌رسانی در زمان تغییر شکل بینی دچار اختلال می‌شود. در نتیجه در اطراف چشم‌ها کبودی ایجاد می‌شود و گاهی کبودی‌ها تا گونه نیز گسترش می‌یابند.

این مشکل اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که جراح مجبور است یک شکستگی کوچک در استخوان بینی ایجاد کند تا عرض پل را باریک کند. در نتیجه پزشک مجبور است پریوستئوم را که سطوح تحتانی و فوقانی استخوان‌های بینی را می‌پوشاند، برش دهد.

اگر زمان و دقت کافی برای انجام این کار گذاشته شود، میزان کبودی به حداقل می‌رسد زیرا با دقت بیشتر می‌توان میزان آسیب را بسیار کاهش داد.

ارتباط کبودی چشم بعد از عمل بینی با نحوه اصلاح استخوان بینی

سن بیمار

بیماران مسن اغلب رگ‌های خونی شکننده‌تری دارند و همین امر می‌تواند منجر به کبودی بیشتر پس از جراحی بینی شوند. منظور هم سنین بالاتر از ۴۵ سال است. برای مطالعه بیشتر درباره بهترین سن عمل بینی به مقاله در چه سن عمل بینی بیشترین تأثیر را دارد و بدون بازگشت است؟ مراجعه فرمایید.

اختلالات خونریزی

اگر خود بیمار یا یکی از اعضای خانواده او سابقه کبودی یا خونریزی بیش از حد پس از عمل را دارند، باید با پزشک در میان بگذارند؛ زیرا بیمار احتمالاً این مشکل را پس از عمل بینی هم تجربه خواهد کرد.

سیگار کشیدن

بدن شما باید بتواند پس از ایجاد برش‌ها خون را لخته کند؛ اما این توانایی در افرادی که سیگار می‌کشند، مختل می‌شود. در نتیجه روند بهبودی نیز کمی طولانی می‌شود. هر چه مدت زمان بهبودی طولانی‌تر شود، طبیعتاً کبودی نیز برای مدت بیشتری باقی می‌ماند. همچنین برای اطلاعات تکمیلی می توانید مقاله اثرات و عوارض سیگار کشیدن بعد از عمل زیبایی بینی را مطالعه نمایید.

داروها

برخی از داروها خون را رقیق می‌کنند. حتماً قبل از عمل لیستی از داروهایی را که مصرف می‌کنید، به پزشک ارائه دهید؛ زیرا برخی از این داروها باید قطع شوند یا دوزشان تغییر داده شود؛ زیرا ممکن است موجب بروز اختلالاتی شوند.

واکنش بدن بیمار

درست است که عوامل مختلفی می‌توانند موجب بروز کبودی چشم شوند اما از مهم‌ترین عوامل واکنش بدن بیمار به عمل است. ممکن است جنس پوست، ضخامت آن، گردش خون و… روی این مورد اثر بگذارند.

مراقبت‌های دوران نقاهت

از دیگر عواملی که باعث کبودی و تداوم آن می‌شود، نحوه اجرای دستورات پزشک و مراقبت پس از عمل بینی است. نکات بسیاری را باید در زمان نقاهت رعایت کنید تا کبودی چشم و صورت زودتر بهبود یابد.

مطالعه مقاله اهمیت انتخاب بهترین فصل برای عمل زیبایی بینی پیشنهاد میدهیم.

کبودی چشم پس از عمل بینی تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟

شما تا مدتی عوارض جراحی بینی را مشاهده خواهید کرد. معمولاً کبودی دور چشم در هفت الی ده روز اول بهبود پیدا می‌کند اما این امر بستگی به میزان کبودی هم دارد. همان طور که پیشتر اشاره کردیم عوامل مختلفی بر کبودی چشم اثر می‌گذارند. این عوامل هم روی مدت زمان بهبودی اثر می‌گذارند. ممکن است برخی از افراد اصلاً کبودی نداشته باشند و کبودی جزئی دور چشم و صورت هم پس از چند روز برطرف شود.

تعداد کمی از بیماران هستند که کبودی شدید را تجربه می‌کنند که معمولاً به دلیل یکی از عوامل خطر ذکر شده در بالا این اتفاق می‌افتد. بیمارانی که عمل جراحی آن‌ها با تکنیک رینوپلاستی بسته انجام شده است می‌توانند پس از ۱۰ تا ۱۴ روز ظاهر طبیعی خود را به دست آورند. بهبودی بیماران با رینوپلاستی باز یا جراحی ترمیمی پیچیده بیشتر طول می‌کشد. ممکن است تا ۴ هفته هم کبودی وجود داشته باشد.

کبودی چشم پس از عمل بینی تا چه مدت ادامه خواهد داشت

روش‌های رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

با وجود این که عوامل مختلفی باعث ایجاد کبودی چشم پس از جراحی بینی می‌شوند، شما می‌توانید با رعایت برخی نکات از میزان کبودی بکاهید یا باعث بهبود سریع‌تر آن شوید. برخی از این روش‌ها را باید قبل از عمل اجرا کنید و برخی دیگر هم مربوط به بعد از عمل می‌شوند. در این بخش نحوه رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی را توضیح می‌دهیم.

پیش از عمل جراحی بینی

در صورت امکان از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید. حداقل دو هفته باید بین مصرف داروهای رقیق‌کننده خون و عمل جراحی فاصله وجود داشته باشد. البته سرخود نباید دارویی را قطع کنید. در صورتی که پزشک دستور به قطع دارویی را داد تا زمان تائید دوباره او دارو را مصرف نکنید. برخی از داروهایی که باید از آن‌ها اجتناب کرد شامل ایبوپروفن، آسپرین و سایر داروهای ضدالتهابی می‌شوند.

قبل از عمل از مصرف قرص‌های گیاهی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی خودداری کنید. بیماران باید از مصرف دوز بالای داروهای گیاهی، مولتی‌ویتامین‌ها یا چای حاوی مقادیر زیادی جینسینگ، روغن ماهی، جینکو و ویتامین E خودداری کنند. این موارد می‌توانند بر بیهوشی عمومی در جراحی تأثیر بگذارند و همچنین بر نحوه بهبودی بدن شما پس از عمل اثر می‌گذارند.

قبل از عمل هم سیگار و الکل را کنار بگذارید. علاوه بر این، به تغذیه خود توجه کنید. شما باید قبل از عمل تغذیه سالم را شروع کنید؛ زیرا تغذیه قبل از عمل بر روند جراحی و بهبودی پس از آن اثر می‌گذارد. تغذیه سالم، دوری از سیگار و الکل را هم باید تا بعد از عمل ادامه دهید. غذاهای پر فیبر بخورید. نخود، عدس، کنگر فرنگی، کلم بروکسل، لوبیا لیما و لوبیا سیاه جز غذاهای پر فیبر محسوب می‌شوند.

کرم‌هایی برای کمک به رفع کبودی

برای رفع کبودی‌ها می‌توانید از کرم‌های آرنیکا، لاسونیل یا هیرودوئید استفاده کنید. به طور معمول از این کرم‌ها باید ۳ بار در روز استفاده شود. بهتر است ۴۸ ساعت پس از عمل مصرف کرم‌ها را آغاز کنید. کرم را به آرامی روی بخش‌های کبود بمالید. مکمل‌های گیاهی مانند بروملین و آرنیکا ممکن است مفید باشند. بروملین آنزیمی است که در آناناس یافت می‌شود و به همین دلیل هم برخی از بیماران چند روز قبل از جراحی آناناس تازه می‌خورند. از طرف دیگر، Bromelain را می‌توان به عنوان یک قرص از اکثر داروخانه‌ها خریداری کرد.

قرص آرنیکا یک داروی هومیوپاتی است و به واکنش بدن نسبت به کبودی کمک می‌کند. به طور کلی، توصیه می‌کنیم که دوز ۳۰C را سه بار در روز مصرف کنید. بهتر است از ۷ روز قبل از عمل زیبایی بینی مصرف دارو را شروع کنید.

کمپرس سرد

از بهترین روش‌های از بین بردن کبودی و تورم، استفاده از کمپرس سرد است. می‌توانید کیسه یا ژل مخصوص کمپرس سرد را خریداری کنید. در یخچال قرار دهید و پس از سرد شدن، روی چشمان خود بگذارید. هیچ وقت یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید. می‌توانید یخ را در کیسه فریزر و سپس درون پارچه‌ای نرم و تمیز بپیچید و سپس روی چشمان خود قرار دهید. این کار را همه روز انجام دهید، مخصوصاً دو روز اول که میزان تورم و کبودی بیشتر است.

بالا نگه‌داشتن سر

تا مدتی نباید سرخود را به سمت پایین بگیرید یا به گونه‌ای بخوابید که سر شما هم سطح با قلب قرار بگیرد. تا جایی که امکان دارد از خم شدن خودداری کنید. وقتی می‌خواهید بخوابید، زیر سرخود چند بالش قرار دهید تا سر از قلب بالاتر قرار بگیرد.

وقتی خم می‌شوید یا سرخود را پایین می‌آورید، خون در صورت جمع می‌شود و همین امر می‌تواند کبودی دور چشم را تشدید کند.

کمپرس سرد برای رفع کبودی چشم بعد از عمل بینی

همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره روش های پیشگیری و درمان خونریزی بعد از عمل بینی این مقاله را مطالعه نمایید.

درست مصرف کردن داروها

ممکن است پزشک با توجه به پرونده پزشکی، بیماری‌های قبلی و… داروهایی را برای شما تجویز کند که اتفاقاً روی کبودی و تورم مؤثر هستند. پس داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. از قطع خودسرانه یا تغییر دوز بپرهیزید. تا زمانی هم که پزشک دستور نداد دارویی را مصرف نکنید.

عدم استفاده از آب بسیار گرم

حمام کردن بعد از عمل بینی شما در دوره نقاهت بعد از عمل بینی کمی دشوار می‌شود. نباید زیاد در محیطی گرم و مرطوب بمانید. نباید صورت خود را آب بزنید. اگر می‌خواهید چشمان خود را بشویید بهتر است در دستمالی مرطوب استفاده کنید و آب را مستقیماً روی صورت نپاشید زیرا بخیه‌های شما نباید خیس و مرطوب شوند. آب گرم هم باعث می‌شود کبودی چشم بدتر و دیرتر خوب شود. در نتیجه تا مدتی از آب ولرم استفاده کنید و زیاد در حمام نمانید تا گرمای حمام باعث بدتر شدن کبودی و تورم شما نشود.

عینک زدن

وقتی چشمان شما کبود است، صورت شما متورم است و بینی شما نیز در پانسمان است، نباید از عینک استفاده کنید. ممکن است تورم صورت به حدی باشد که حتی عینک هم به درستی روی صورت شما قرار نگیرد. با گذاشتنم عینک ممکن است بینی خود را بدفرم کنید. درست است که بینایی افرادی که چشمان ضعیفی دارند، ممکن است دشوار شود اما باید برای مدتی تحمل کنید یا در صورت تائید پزشک از لنز طبی استفاده کنید.

همچنین برای اطلاع بیشتر درباره استفاده از عینک بعد از عمل بینی این مقاله را از دست ندهید.

نکاتی دیگر برای کاهش کبودی چشم بعد از عمل بینی

بهتر است در زمان نقاهت خود کمتر در معرض آفتاب شدید قرار بگیرید. هوای گرم می‌تواند کبودی و تورم را بدتر کند. علاوه بر این، ممکن است حالتان هم بد شود. مخصوصاً اگر روزهای اول بعد از عمل بینی باشد.

در دوران نقاهت خود از ورزش کردن خودداری کنید. وقتی هم حالتان کمی بهتر شد، می‌توانید با ورزش‌های سبک شروع کنید. به هیچ عنوان وزنه‌های سنگین را بلند نکنید و تمرینات چند ساعته انجام ندهید. بینی شما هنوز نرم است و ممکن است هر خطایی روی نتیجه کار تاثیر منفی بگذارد.

مراقبت عطسه و سرفه کردن خود باشید. عطسه محکم و سرفه‌های طولانی می‌تواند روی بینی شما تاثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، بینی خود را فین نکنید. هر گونه فشار بر بینی باعث می‌شود دوره نقاهت شما طولانی‌تر و سخت‌تر شود. همین امر باعث می‌شود تا کبودی چشمان نیز دیرتر خوب شود.

با رعایت موارد ذکر شده و به کار بردن این روش‌ها کبودی دور چشم پس از عمل بینی زودتر خوب می‌شود. بسیاری از این راهکارها هم باعث می‌شوند تا کبودی شما کمرنگ‌تر شود و روزهای کمتری را با کبودی‌های بنفش و ارغوانی سر کنید. وقتی کبودی به رنگ زرد درآید، در واقع در حال خوب شدن است و رنگ‌دانه‌های زرد مرحله نهایی تغییر رنگ کبودی هستند. پس از آن کبودی چشم بهبود پیدا می‌کند.

نکات مهم برای کاهش کبودی چشم بعد از عمل بینی

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی علل بروز کبودی چشم بعد از عمل بینی را پرداختیم و روش‌های رفع این مشکل را توضیح دادیم. بروز کبودی امری کاملاً طبیعی است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولاً هم پس از یک هفته رفع می‌شود اما با توجه به شرایطی که در مقاله ذکر شد، ممکن است دوره درمان طولانی‌تر هم شود. آیا شما هم بعد از عمل بینی دچار کبودی چشم زیاد و گسترده شدید؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان گذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + 15 =