جراحی بینی به روش بسته + مراحل، مزایا، معایب

2

اندازه، شکل و فرم بینی نسبت به بقیه اجزای صورت ما نقش مهمی در جذابیت چهره ما دارد و برای برخی، ظاهر بینی مایه غرور و اعتماد به نفس است. بنابراین برای تغییر و اصلاح بینی اکثر افراد گزینه جراحی بینی را انتخاب می کنند. اما جراحی بینی به دو روش مختلف انجام می شود، جراحی بینی به روش بسته و باز.

در روش جراحی بینی بسته، پزشک . جراح بینی تمام برش ها را در داخل بینی ایجاد می کند و هیچ جای زخم قابل مشاهده ای باقی نمی گذارد. اصلاحات انجام شده بر روی غضروف، استخوان و سپتوم بینی، همه با برش های بینی کامل انجام می شود. روش رینوپلاستی بسته همچنین مزیت کاهش زمان بهبودی را  هم دارد. اگر شما هم قصد انجام یک جراحی بینی بسته را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا  تمام اطلاعات لازم را در مورد این روش ایمن و محبوب بدانید؛ از مراحل انجام آن گرفته تا مزایا و معایب رینوپلاستی بسته.

انواع روش های جراحی بینی

رینوپلاستی که به آن جراحی بینی نیز گفته می شود، یک عمل جراحی است که برای تغییر شکل، اندازه و ظاهر بینی و البته تغییر و اصلاح سوراخ های بینی انجام می شود. بر اساس خواسته و انتظار بیمار و همچنین تشخیص جراح، عمل بینی معمولاً به دو روش رینوپلاستی بسته و رینوپلاستی باز انجام می شود. امروزه جراحانی وجود دارند که از هر دو تکنیک استفاده می کنند و هنگام تصمیم گیری برای تکنیک مناسب، ساختار بینی بیمار نقش زیادی در این امر ایفا می کند. با این وجود اگر مشکل عملکردی یا چشمگیر وجود نداشته باشد، به طور کلی جراحی بینی بسته ترجیح داده می شود. در ادامه با هر دو روش بیشتر آشنا می شویم:

   جراحی بینی به روش باز چیست

این روش عمل بینی که به جراحی بینی خارجی نیز مشهور است، نیاز به بیهوشی عمومی دارد و جراح یک برش کوچک روی کلوملای بیمار یا بافت نرمی که سوراخ ‌های بینی را جدا می ‌کند؛ ایجاد می‌ کند. این امر به جراح امکان دسترسی به استخوان زیرین و ساختار غضروف بینی را می دهد.

مزیت اصلی رینوپلاستی باز این است که امکان بازسازی کامل بینی را فراهم می کند و همچنین برای رینوپلاستی ترمیمی نیز ایده آل است زیرا شکل اصلی بینی قبلاً اصلاح شده است و حالا نیاز به تغییرات جزئی است. این امکان بازسازی کامل از ابتدا را فراهم می کند و جراح بینی را به هر ساختار دلخواه مد نظر خود و بیمارش تغییر می دهد.

مزیت رینوپلاستی بسته

جراحی بینی به روش بسته چیست

این روش جراحی بینی یا همان رینوپلاستی اندونازال، در واقع جایگزینی برای روش جراحی بینی باز است. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود اما با کمک برش هایی که در سوراخ های بینی روی مخاط ایجاد می شود. جراح معمولاً سوراخ های جراحی جداگانه ای در سوراخ های چپ و راست بینی ایجاد می کند. در مقایسه با جراحی بینی باز، کمتر تهاجمی است و باعث تورم کمتری می شود. این روش برای جراحی بینی اولیه و یا برای بیمارانی که قیبل تر جراحی زیبایی بینی روی بینی خود انجام نداده اند، توصیه می شود.

مزیت اصلی جراحی بینی به روش بسته این است که ویژگی های طبیعی بینی را تغییر نمی دهد و به سادگی آناتومی فعلی بیماران را اصلاح و بهبود می بخشد. این روش به بیمار اجازه می دهد تا بدون تغییرات شدید، بینی را اصلاح کند و به معنای دیگر بینی طبیعی تری داشته باشد.

بسیاری از بیماران نمی خواهند یک ظاهر بیش از حد جراحی شده داشته باشند که برای خانواده یا همسالانشان مشخص کند که تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند. به همین دلیل، رینوپلاستی بسته اغلب ترجیح داده می شود، زیرا نشانه های کمتری از  در آن جود دارد. مزیت دیگر رینوپلاستی بسته این است که بریدگی یا اسکار خارجی بر جای نمی گذارد و برای افرادی که به جای زخم و اسکار حساس هستند، بسیار مناسب است.

از سوی دیگر تا چند روز پس از عمل احتمال کبودی بعد عمل بینی، تورم بعد از عمل و حساسیت وجود خواهد داشت و بعد از عمل از اسپلینت یا گچ نیز به طور موقت استفاده می شود. نتایج این نوع از رینوپلاستی دائمی است و ظرف یک سال نتایج نهایی مشاهده می شود.

جراحی بینی به روش بسته چه تغییراتی ایجاد می کند؟

همانطور که توضیح دادیم جراحی بینی به روش بسته از داخل بینی انجام می گیرد و برای افرادی که اولین تجربه عمل بینی دارند، مناسب تر است. اما این نوع عمل بینی چه تغییراتی روی بینی بیمار ایجاد می کند؟

شکل بینی

رینوپلاستی بسته به جراح اجازه می دهد تا بافت نرم بینی (مانند پوست و غضروف بینی) و استخوان بینی را طبق خواسته و نیاز بیمار تغییر دهد.

اندازه بینی

در این روش جراحی بینی غضروف و پوست بینی را می توان برای افزایش اندازه بینی و تناسب با سایر اجزای صورت برداشت و از این طریق فرم بینی فرد متقاضی را اصلاح کرد.

مشکلات تنفسی زیبایی

به طور کلی شکل و ساختار بینی نحوه پردازش هوا از طریق سیستم تنفسی را تعیین می کند. رینوپلاستی بسته می تواند ساختار داخلی بینی را تغییر دهد تا جریان هوا و تنفس بیمار راحت تر شود و بنابراین می توان گفت علاوه بر زیبایی در عمل های درمانی بینی نیز نقش ویژه ای دارد. جراح شما تنفس بینی را در طول مشاوره ارزیابی می کند و اگر مشکل آناتومیکی مانند انحراف سپتوم یا فروپاشی دریچه بینی را تشخیص دهد، می‌تواند گزینه‌ های شما برای عمل بینی را مورد بحث قرار دهد.

زاویه بینی

بسیاری از عوامل وجود دارند که می توانند روی ظاهر بینی شما تاثیر منفی بگذارند، برای مثال ژنتیک یا ضربه بینی می تواند باعث کج شدن بینی، انحراف بینی یا نگرانی در مورد زاویه بینی شود و این نگرانی ها را می توان با مداخله جراحی به روش بسته برطرف کرد.

برآمدگی بینی

برای افرادی که با قوز روی بینی سر سروکار دارند، هم روش های عمل بینی غیرجراحی و هم جراحی بینی به روش بسته می تواند کارساز باشد و این نواقص را در بینی فرد بر طرف کند.

مراحل جراحی بینی به روش بسته

مراحل رینوپلاستی بسته و فرآیند انجام آن به وسیله پزشک به شرح زیر است:

  1. در روز عمل بینی به روش بسته به شما بیهوشی داده می شود. برخی از پزشکان بیهوشی عمومی را در حین جراحی بینی ترجیح می دهند، زیرا این عمل می تواند منجر به خون در گلو شود که در صورت بیهوشی بیمار می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد.
  2. هنگامی که شما بی حس شدید، جراح شما به جای قسمت خارجی بینی که پوشیده از پوست است، برش هایی را در داخل سوراخ های بینی شما و از طریق مخاط ایجاد می کند تا جای زخم قابل مشاهده نباشد.
  3. آنها پوست شما را از غضروف جدا می کنند، سپس با افزودن غضروف یا تراشیدن یا افزودن استخوان، فرآیند تغییر شکل را آغاز می کنند. یک جراح بینی بسیار ماهر می‌ تواند ساختار بینی را تجسم کرده و آن را به نتیجه زیبایی‌ شناختی مطلوب تغییر و شکل دهد. لازم به ذکر است که در این مرحله افزودن استخوان به پیوند استخوان نیاز دارد.
  4. پس از اتمام عمل و وقتی شکل دهی بینی کامل شد، جراح برش ها را با بخیه های قابل حل هر برش را می بندد. جراح همچنین یک گچ یا آتل کوچک روی بینی قرار می دهد تا به بهبودی کمک کند. یک عمل جراحی بینی بسته معمولاً ۱ تا ۲ ساعت طول می کشد.
مراحل جراحی بینی به روش بسته

مطالعه مقاله اهمیت انتخاب بهترین فصل برای عمل زیبایی بینی پیشنهاد میدهیم.

جراحی بینی به روش بسته برای چه کسانی مناسب است؟

یک مشاوره با پزشک و جراح حرفه ای کلید درک این موضوع است که آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی بینی بسته هستید یا خیر. اگر مطمئن نیستید که کاندیدای بهتری برای جراحی بینی باز یا بسته هستید، با یک پزشک صادق مشورت کنید که شما را به بهترین گزینه بر اساس شکل طبیعی بینی و نتیجه دلخواهتان راهنمایی کند.

اما پیش از مشورت به پزشک جراح فرامواین نکته را در ذهن خود داشته باشید که که رینوپلاستی بسته برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی که نیاز به سپتوپلاستی دارند، یک روش تغییر شکل بینی است و همچنین برای صاف کردن استخوان های تیغه بینی، همراه با بهبود های زیبایی مانند تراشیدن پل بینی، تراشیدن نوک بینی، رفع افتادگی نوک بینی و بلند کردن بینی نیز ایده آل است.

از سوی دیگر رینوپلاستی به طور کلی برای بیماران بالای ۱۵ سال توصیه می شود. در این سن، اسکلت صورت معمولاً به اندازه کافی بالغ است که تحت تغییرات زیبایی قرار گیرد. راه دیگری برای جراحان برای تعیین اینکه آیا اسکلت صورت به طور کامل رشد کرده است یا خیر این است که بفهمند چه زمانی رشد سایز پای بیمار متوقف شده است، زیرا رشد پا با رشد اسکلت صورت مرتبط است.

شایان ذکر است که رینوپلاستی بسته یک روش کمتر تهاجمی است، بنابراین، به اندازه روش رینوپلاستی باز اجازه تغییرات و اصلاحات گسترده روی بینی فرد متقاضی را نمی دهد. کاندیداهایی که به پیوند غضروف کمتری نیاز دارند و کسانی که بر خلاف نوک بینی نیاز به کار بیشتری بر روی نواحی فوقانی بینی دارند، برای جراحی بینی به روش بسته ایده آل هستند.

کاندید جراحی بینی بسته

مطالعه مقاله همه چیز درباره عمل زیبایی بینی با لیزر از دست ندهید.

مزایای جراحی بینی به روش بسته چیست؟

کاندید های عمل بینی ممکن است به دلایل مختلفی از جراحی بینی بسته استفاده کنند، از جمله مزایای جراحی بینی به روش بسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برش های پنهان

یکی از مزیت های اصلی جراحی بینی بسته این است که تمام برش ها در داخل بینی بدون بریدگی یا اسکار خارجی ایجاد می شود، بنابراین خطر ایجاد اسکار خارجی دائمی وجود ندارد، که اغلب در جراحی بینی باز و سایر روش هایی که شامل برش های خارجی است، صدق می کند.

بدون جای زخم

بیمارانی که نگران اسکار یا کلوئید احتمالی هستند باید به جای جراحی بینی باز به جراحی بینی بسته فکر کنند، زیرا در این روش برش ها داخلی هستند و هیچ برشی خارجی در طول عمل ایجاد نمی شود.

زمان جراحی کوتاه‌تر

در جراحی بینی باز، نیمی از زمان عمل صرف برش‌ های خارجی، تخریب بینی و بستن آن برش‌ ها می‌ شود، به همین دلیل است که تکمیل این عمل بیشتر طول می‌ کشد. اما در مقابل، جراحی بینی بسته به دلیل اینکه بینی از ابتدا بازسازی نمی شود، زمان عمل کوتاه تری دارد.

گردش خون بهتر روی پوست نوک بینی

به طور کلی، بیماران پس از عمل بینی به روش بسته تورم کمتری را تجربه می کنند زیرا کانال های تخلیه طبیعی پوست در طول جراحی تا حد زیادی دست نخورده باقی می مانند. این به این دلیل است که رگ های خونی کلوملار در طول عمل دست نخورده باقی می مانند در حالی که این رگ های خونی در طی جراحی بینی باز بریده می شوند. این موضوع در نهایت منجر به کاهش گردش خون در نوک بینی و باعث تورم بیشتر می شود.

زمان بهبودی سریع‌تر

به طور کلی، بیماران دوره نقاهت سریع‌تری را به دلیل برش ‌های داخلی بدون بریدگی یا اسکار خارجی برای بهبود دارند. اکثر بیماران می ‌توانند ۷ روز پس از عمل جراحی و زمانی که گچ برداشته می ‌شود، به فعالیت روزمره خود بازگردند.

دوره نقاهت در جراحی بینی به روش بسته

معایب جراحی بینی به روش بسته چیست؟

مانند هر روش جراحی دیگری، رینوپلاستی به روش بسته با عوارض جانبی و خطرات محاسبه شده ای همراه است که یک جراح آموزش دیده می تواند آن ها را مدیریت کند. این بدان معناست که احتمال انجام عمل بینی ناقص و پر از اشکال در جراحی بینی بسته بسیار کمتر است، به خصوص زمانی که توسط یک جراح بینی ماهر که این عمل را به طور منظم انجام می دهد، انجام شود. برخی از معایب جراحی بینی بسته به شرح زیر است:

  • کبودی و تورم در اطراف بینی به مدت ۷ تا ۱۰ روز قابل مشاهده است.
  • مشکلات تنفسی
  • خونریزی بینی
  • عدم تقارن
  • واکنش آلرژیک به بیهوشی

برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه مقاله جراحی بینی کج؛ روش درمان، مراقبت، هزینه را پیشنهاد میدهیم.

مراقبت های بعد از جراحی بینی به روش بسته

معمولاً حدود دو هفته طول می کشد تا بتوانید بعد از جراحی بینی به سر کار و فعالیت روزمره خود بازگردید. شما باید حداقل چهار هفته پس از جراحی از ورزش های شدید یا بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید، اگرچه برخی جراحان ممکن است مدت زمان بیشتری را توصیه کنند. به علاوه پس از اتمام جراحی بینی بسته، بیمار باید اقداماتی را برای اطمینان از بهبودی و گرفتن بهترین نتیجه از آن انجام دهد. برخی از مراقبت های بعد از جراحی بینی به روش بسته شامل موارد زیر است:

بینی خود را باد نکنید

اگر در بینی شما انسداد یا تخلیه وجود دارد، ممکن است به آرامی محتویات آن را بو کنید، قورت دهید یا تف کنید، اما بینی خود را باد نکنید و سعی کنید داخل بینی خود را تمیز کنید. اگر باید عطسه کنید، سعی کنید با دهان باز عطسه کنید تا در حین بهبودی، هر گونه اختلال در شکل بینی به حداقل برسد.

رژیم غذایی نرم داشته باشید

معمولاً به بیماران توصیه می شود در ۲۴ ساعت اول پس از جراحی بینی بسته از غذاهای خنک و نرم استفاده کنند. توصیه می شود در چند روز اول جراحی از غذا های نرم مانند سوپ، بلغور جو دوسر، پوره سیب زمینی یا اسموتی استفاده کنند و در این مدت از خوردن غذا ها و نوشیدنی های داغ یا تند خودداری کنند. برای مطالعه بیشتر به مقاله راهنمایی کامل تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی مراجعه فرمایید.

از فعالیت‌های سنگین یا شدید اجتناب کنید

در دوران نقاهت پس از جراحی، از انجام فعالیت‌ های بدنی سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین، ورزش‌های شدید بعد از عمل بینی یا موارد مشابه برای حداقل شش هفته، به منظور محافظت از محل جراحی و اطمینان از بهبودی مناسب خودداری کنید.

نسخه های دارویی خود را با دقت مصرف کنید

هر گونه داروی تجویزی برای کمک به بهبودی و مدیریت درد تا روز جراحی از سوی پزشکتان ارائه می شود. بنابراین برای گذراندن بهتر دوران نقاهت بعد عمل بینی نسخه های خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

گچ بینی خود را تمیز و خشک نگه دارید

گچ بینی خود را در طول بهبودی بعد از جراحی بینی به روش بسته تمیز و خشک نگه دارید. برای مرطوب نگه داشتن بخیه‌ها، باید پماد آنتی‌بیوتیک را با استفاده از یک اپلیکاتور تمیز با نوک نرم روی محل جراحی بمالید.

به پشت بخوابید

جراحان معمولاً به بیماران توصیه می کنند که حداقل یک تا شش هفته به پشت بخوابند. این امر به کنترل بیشتر تورم کمک کرده و از هرگونه فشار به بینی جلوگیری می کند.

سر خود را بالا نگه دارید

سر خود را روی دو بالش قرار دهید تا برای کمک به تورم، سر خود را بالا نگه دارید.

فراموش نکنید که جراح شما در طول دوران نقاهت و بهبودی بهد از عمل باید شما را پشتیبانی کند و مطمئن شود که شما تمام اطلاعات مورد نیاز برای بهبودی به موقع پس از جراحی بینی بسته را دارید. برای جراحان معمول است که جلسات بعدی را با بیماران برای بحث در مورد نتایج جراحی بینی تشکیل دهند.

بعد از جراحی بینی بسته بینی خود را باد نکنید

در آخر

جراحی بینی به عنوان یک عمل زیبایی پرطرفدار، به  دو روش باز و بسته انجام می گیرد. پزشک و جراح در جراحی بینی به روش بسته تمام برش ها را در داخل بینی ایجاد می کند و هیچ جای زخم قابل مشاهده ای باقی نمی گذارد. اصلاحات انجام شده بر روی غضروف، استخوان و سپتوم بینی، همه با برش های بینی کامل انجام می شود. در این مطلب ما سایر نکات مهم در مورد جراحی بینی بسته را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید، گردآوری کردیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: nizarhamadeh

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =