۶ نکته قابل توجه در تمیز کردن بینی بعد از عمل

3

بخش بزرگ و حیاتی پروسه عمل بینی مربوط به دوران نقاهت و مراقبت های بعد از عمل بینی است. یکی از مهمترین نکات این دوره بهبود، مربوط به باید ها و نباید های تمیز کردن بینی بعد از عمل است. در واقع در اکثر موارد، ایمنی بدن می تواند بدون هیچ گونه مداخله خارجی به بهبود و دفع هر گونه آلودگی کمک کند. اما با این حال، تمیز کردن بینی در فواصل زمانی منظم بخشی جدایی ناپذیر از روند بهبودی بعد از جراحی بینی است.

معمولاً پزشک بیماران را ترغیب می کند که بینی خود را تمیز کنند تا روند بهبودی را سرعت ببخشند و خطر ابتلا به عفونت و عوارض جانبی ناشی از آن را کاهش دهند. دو قانون که باید رعایت کنید این است، همیشه به جراح گوش و حلق و بینی که این عمل را انجام داده است گوش دهید و هنگام تمیز کردن بینی، بسیار محتاط باشید. در ادامه این مطلب در مورد نحوه تمیز کردن بینی بعد از جراحی و باید ها و نباید های آن صحبت خواهیم کرد.

بایدها و نبایدهای تمیز کردن بینی بعد از عمل

اگر قصد انجام جراحی زیبایی بینی را دارید، احتمالاً می خواهید بدانید که چگونه بعد از اتمام جراحی بینی خود را به درستی تمیز کنید. بسیار مهم است که بینی خود را تمیز و عاری از باکتری نگه دارید تا از هرگونه عارضه یا عفونت جلوگیری کنید. در این مقاله، نحوه مراقبت از بینی جدید خود پس از بهبودی و بهترین روش ها برای تمیز کردن بینی بعد از عمل جراحی بینی را بررسی خواهیم کرد.

ریکاوری بعد از جراحی بینی چیزی فراتر از استراحت و چند هفته مراقبت کردن از بینی جدید است. شما باید از بینی خود مراقبت کنید تا به درستی بهبود یابد. یکی از مهم ترین مراقبت ها مربوط به شیوه تمیز کردن بینی بعد از عمل است. هنگام تمیز کردن، باید دقت لازم به خرج دهید تا این کار نتیجه عکس ندهد و نتیجه نهایی بینی را به خطر نیاندازد. اکثر جراحان اعمال فشار ملایم و پرهیز از فشار دادن زیاد را هنگام تمیز کردن بینی توصیه می کنند. توجه کنید که ناحیه اطراف بینی شما حساس خواهد بود، اما تمیز نگه داشتن آن بهترین راه برای جلوگیری از عفونت و تسریع بهبودی جای زخم و برش جراحی است. در ادامه با باید ها و نباید های تمیز کردن بینی بیشتر آشنا می شویم:

بایدها و نبایدهای تمیز کردن بینی بعد از عمل

روش صحیح تمیز کردن بینی بعد از عمل

همانطور که اشاره کردیم یکی از راه های مراقبت از بینی بعد از جراحی، تمیز کردن بینی بعد از جراحی است؛ البته اگر به شیوه درستی انجام شود. در ادامه با انواع شیوه های صحیح تمیز کردن بینی آشنا می شویم:

۱. پاک کردن خون خشک شده در اطراف سوراخ بینی

پس از این عمل، جراح بینی شما احتمالاً توصیه می کند که داخل بینی خود را با استفاده از اسپری بینی نمکی ۳ تا ۵ بار در روز مرطوب نگه دارید، اما با این وجود معمولاً خون خشک شده در اطراف لبه های سوراخ بینی شما جمع می شود. این کاملا طبیعی است و می توانید با مراحل زیر آن را پاک کنید:

  • از آب نمک یا استریل (غیر الکلی) روی گوش پاک کن یا پدهای گاز استفاده کنید تا به آرامی خون خشک شده را از سطح بینی خود جدا کنید.
  • با استفاده از پاک کننده، داخل بینی خود را با یک دستگاه سرنگ حباب آسپیراتور بینی که با دستمال مرطوب الکلی استریل شده است، بشویید.
  • داخل بینی خود را با استفاده از محلول آب نمک و بدون دست زدن به قسمت دیگری از صورت کاملاً بشویید.
  • بینی خود را پس از شست  وشو به آرامی خشک کنید اما مطمئن شوید که هیچ فشاری به بینی خود وارد نمی کنید.

۲. تمیز کردن قسمت خارجی بینی بعد از عمل

تمیز کردن قسمت خارجی بینی می تواند با برداشتن اسپلینت یا گچ بینی شروع شود. این معمولاً پس از ۷ روز از جراحی شما توسط جراح رخ می دهد. برای تمیز کردن قسمت خارجی بینی شما می توانید تمیز کردن معمول روزانه صورت خود را از سر بگیرید، اما مطمئن شوید که ۴ تا ۶ هفته از شروع دوران نقاهت عمل بینی شما گذشته باشد. برای تمیز کردن قسمت بیرونی بینی می توانید روش های زیر را امتحان کنید:

  • اگر بقایای چسب از گچ های برداشته شده یا پانسمان بینی پیدا کردید، می توانید با دقت آن را با محلول استریل یا الکل روی یک گوش پاک کن یا یک تکه گاز تمیز کنید.
  • از استفاده از پاک کننده های پوستی که برای شستن آنها نیاز به مالش شدید دارند، خودداری کنید. همچنین از بین بردن جوش های سر سیاه با نوار بینی یا روش های مشابه تا بهبودی کامل پس از جراحی خودداری کنید.

یکی از اتفاقات رایج بعد از جراحی بینی، جوش زدن روی بینی است. علل و درمان آن را در مقاله جوش زدن بعد از عمل بینی؛ علل و درمان بخوانید.

۳. استفاده از پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن بینی بعد از عمل

این ماده شیمیایی که به نام های دی هیدروژن دی اکسید، دی اکسید هیدروژن، اکسید هیدروژن، اکسیدول، پراکسید نیز شناخته می شود، به راحتی در داروخانه ها در دسترس است. این مواد با غلظت ۳ درصد کم و بیش در دسترس هستند. اما به یاد داشته باشید که آن را با استفاده از آب تمیز رقیق کنید. برای استفاده از این محلول می توانید از دستمال های ضدعفونی شده و تمیز یا گوش پاک کن برای تمیز کردن داخل سوراخ بینی استفاده کنید تا با وارد کردن آنها به داخل بینی، خون و مخاط خشک شده را از بین ببرید.

استفاده از پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن بینی بعد از عمل

۴. تمیز کردن انسدادهای بینی

بینی ممکن است در اثر سفت شدن خون و مخاط بعد از جراحی مسدود شود. این می تواند تا حدی یا به طور کامل جریان هوا را از طریق حفره بینی مسدود کند. این گرفتگی می تواند تنفس را دشوار و بیمار را مجبور به تنفس از طریق دهان کند. برای باز کردن بینی خود می توانید از اسپری های بینی کمک بگیرید.

شستشوی بینی بعد از عمل چگونه انجام می شود؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

۵. استفاده از یک حوله مرطوب برای تمیز کردن بینی بعد از عمل

گاهی اوقات مخاط داخل بینی می تواند سفت شود و پوسته ای در اطراف بینی ایجاد کند. برای تمیز کردن پوسته سفت شده، آن ناحیه را به آرامی با یک دستمال مرطوب بمالید تا نرم شود. به جای آب سرد از آب گرم استفاده کنید زیرا باعث راحتی بیشتر می شود. جالب است بدانید که استفاده منظم از یک حوله مرطوب می تواند تورم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

۶. استفاده از محلول سالین

در عرض ۲۴ ساعت پس از جراحی بینی، پزشکان از بیماران می‌خواهند که از شستشوی آب نمک برای شستشوی مجاری بینی برای جلوگیری از هرگونه عفونت استفاده کنند. در این شیوه آب از یک سوراخ بینی عبور می کند در حالی که از سوراخ دیگر بیرون می آید. بیمار می‌تواند با جوشاندن نصف قاشق چای‌خوری نمک در یک فنجان آب، محلول آب‌کشی با نمک را در خانه درست کند.

روش اشتباه تمیز کردن بینی بعد از عمل

تمیز کردن بینی بعد از عمل می تواند شما را در بهبودی کمک زیادی کند، البته اگر آن را به روش صحیح اجام دهید. در ادامه با نبایدها و روش های اشتباه تمیز کردن بینی بعد از عمل بیشتر آشنا می شویم:

  1. استفاده از گوش پاک کن در نزدیکی لبه سوراخ‌های بینی مشکلی ندارد، اما باید از فرو کردن عمیق آن داخل سوراخ بینی اجتناب کنید. اگر گوش پاک کن را به داخل بینی خود فرو ببرید در حالی که هنوز در حال بهبود است، می توانید به بخش هایی از ساختار بینی بازسازی شده آسیب زیادی وارد کنید.
  2. برای تمیز کردن داخل بینی بعد از جراحی از گوش پاک کن یا گاز استریل و کاملا تمیز استفاده کنید و هرگز دست یا یک جسم بزرگ را داخل بینی خود فرو نبرید. این کار باعث می شود بینی شما دفرمه شود و یا بخیه های شما باز شوند.
  3. به هیچ عنوان هنگام شست و شوی صورت یا تمیز کردن بینی خود فشار زیادی به بینی خود وارد نکنید.
  1. دوش گرفتن یا حمام کردن بعد از ۳ تا ۴ روز بعد از جراحی اشکالی ندارد. با این حال، اگر پانسمان خارجی روی بینی وجود دارد، مطمئن شوید که خیس نمی شود.
  2. در صورت نیاز می توانید ۲ تا ۳ بار در روز داخل بینی خود را تمیز کنید اما بیشتر از آن مجاز نیست زیرا بهبود زخم را به تعویق می اندازد.
روش اشتباه تمیز کردن بینی بعد از عمل

اگر به فکر انجام یک عمل جراحی بینی بوده اید یا اخیراً این عمل را انجام داده اید، ممکن است در مورد سفر هوایی سؤالاتی داشته باشید. برای پاسخ به این سؤالات به مقاله پرواز بعد از عمل بینی مراجعه نمایید.

در آخر

رینوپلاستی یک جراحی رایج است که آناتومی بینی را تغییر می دهد. این روش رایج را می توان به دلایل زیبایی یا عملکردی انجام داد و رعایت بهداشت مناسب پس از جراحی بینی برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت بسیار مهم است. تمیز کردن بینی بعد از عمل باید به درستی و در کمال دقت انجام شود، در غیر این صورت نتیجه نهایی جراحی بینی را تغییر می دهد. در این مطلب در مورد باید ها و نباید های تمیز کردن بینی بعد از جراحی صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + سه =