مناسب‌ ترین زمان بارداری بعد از عمل بینی

6

بسیاری از زنان تمایل دارند که قبل از بارداری نسبت به انجام عمل‌ زیبایی بینی اقدام کنند؛ زیرا در حین بارداری بدن تغییرات زیادی می‌کند و پس از آن نیز مسئولیت‌های فرد بیشتر از پیش می‌شود و ممکن است زمان کافی برای رسیدگی به خود نداشته باشد.. اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح باشد که بهترین زمان برای باردار شدن بعد از عمل بینی چه زمانی است؟ باید و نبایدهای آن چیست؟ و اینکه باردار شدن بعد از انجام این عمل در چه شرایط و با چه فاصله زمانی، بی‌خطر است؟ اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که مناسب‌ترین زمان بارداری بعد از عمل بینی چه زمانی است، با ادامه این مطلب همراه باشید تا ضمن پرداختن به این موضوع، در خصوص چالش‌ها و نکاتی که باید موردتوجه قرار گیرد نیز اطلاعات لازم را کسب کنید.

بارداری بعد از عمل بینی؛ خوب یا بد؟

شاید در قدم اول برایتان این سوال پیش آمده باشد که اساساً اقدام برای بارداری پیش از انجام عمل بینی بهتر است یا بعد از آن؟ باید در نظر داشته باشید ترکیب این دو فرآیند پیچیده و استرس‌زا معمولاً برای افراد بسیار دشوار خواهد بود. از یک سو عمل بینی یک جراحی با دوره نقاهت نسبتاً طولانی است و از سوی دیگر بارداری با تحت تأثیر دادن تمام بدن در مدت طولانی دغدغه‌ها و چالش‌های خاص خود را به همراه دارد؛ بنابراین نکته اساسی این است که این دو فرآیند با در نظر گرفتن فاصله زمانی مناسب از هم انجام گیرند.

بارداری دورانی بسیار حساس و پراسترس برای خانم‌هاست

بدن زنان در دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. به عنوان مثال، تجمع آب و سایر تغییرات بیولوژیکی در بافت‌های بدن و صورت باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر یا ساختار بینی از جمله تورم بینی، ضخیم شدن مخاط و دیواره بینی، احتقان در بینی می‌شود. بافت‌ها و حفره‌های سینوسی نیز تحت تأثیر قرار گرفته و همه این‌ها می‌تواند برای بینی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته و هنوز به حالت طبیعی خود بازنگشته است، مشکل ایجاد کند.

همچنین در نظر داشته باشید که تغییرات به وجود آمده در بینی پس از عمل، معمولاً بسیار حساس و ظریف است. برای رسیدن به نتایج مطلوب، گذراندن دوره نقاهت و مراقبت‌های مربوط به آن باید بسیار دقیق و جدی پیگیری شود؛ بنابراین هرگونه تداخل بارداری با عمل زیبایی مانند جراحی بینی چه قبل و چه بعد از آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در نتیجه بهتر است که برای رفع این مشکلات احتمالی، پس از اتمام دوره بهبودی جراحی بینی، بهبود زخم‌ها و سفت شدن غضروف‌ها باردار شوید. چرا که با این کار این فرصت را به بدن خود می‌دهید که با تغییرات عمل قبلی هماهنگ شده و برای تغییرات جدید آماده شود.

از سوی دیگر اگر بلافاصله پس از عمل نسبت به بارداری اقدام شود ممکن است با شروع حاملگی و تورم نسبی صورت و بینی، فرم نهایی بینی عمل شده از بین برود. هرچند پس از پایان بارداری و زایمان، تورم بدن و صورت مجدداً فروکش می‌کند و بینی شما به حالت عادی بازمی‌گردد. با این حال، ممکن است تا یک سال نتوانید شکل نهایی و مطلوب بینی خود را مشاهده کنید.

همچنین فراموش نکنید که پس از جراحی بینی ممکن است به انجام برخی از جراحی‌های اضافی احتیاج پیدا کنید؛ پس بهتر است تا زمانی که خیالتان از بابت پایان ترمیم بینی و رسیدن به نتیجه نهایی راحت نشده، نسبت به بارداری اقدام نکنید. چرا که در این دوران تغییرات هورمونی جدی در بدن زنان اتفاق می‌افتد که فرآیند بهبود پس از عمل را به تعویق می‌اندازد.

همچنین با آموزش نحوه صحیح چسب زدن بینی بعد از عمل بیشتر آشنا شوید.

آیا بارداری نتایج جراحی بینی را تغییر می‌دهد؟

به طور کلی، زمانی که بیمار جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهد، جراح بینی مراقبت‌هایی را به بیمار توصیه می‌کند که به شرح زیر است:

این مراقبت‌ها و توصیه‌ها در تثبیت نتایج جراحی و موفقیت‌آمیز بودن عمل بسیار مؤثر هستند.

زمان مناسب بارداری پس از عمل بینی

از سوی دیگر مشکلات ناشی از عمل بینی که به خوبی بهبود نیافته ممکن است در دوران بارداری تشدید شود.

با ویژگی های بهترین جراح زیبایی بینی بیشتر آشنا شوید.

بهترین زمان برای حاملگی بعد از عمل بینی

در خصوص اینکه مناسب‌ترین زمان برای انجام جراحی بینی پس از اتمام دوران حاملگی چه موقعی است، مهم‌ترین مسئله این است که فراموش نشود افراد ویژگی‌های جسمی و شرایط متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؛ اما در هر صورت از یاد نبرید که باردار شدن بلافاصله پس از جراحی بینی بی‌خطر نیست.

به طور کلی بسیاری از جراحان معتقدند که حاملگی در بهبود بینی پس از عمل زیبایی اختلالی ایجاد نمی‌کند و شما می‌توانید به محض قطع مصرف داروهای تجویز شده پس از جراحی بینی یا طبق توصیه پزشک متخصص زنان و زایمان باردار شوید.

برخی از جراحان معتقدند که یک ماه پس از جراحی بینی، این امکان برای شما وجود دارد که برای بارداری اقدام کنید. تورم عمده داخلی بینی بعد از یک ماه از بین می‌رود، بنابراین باردار شدن بعد از یک ماه مشکلی ندارد؛ اما برخی از جراحان نیز ادعا می‌کنند که بارداری باید حداقل بعد از ۴-۶ ماه پس از عمل انجام گیرد.

اما به طور کلی در خصوص زمان ایدئال حاملگی پس از جراحی بینی باید گفت که از آنجا که بعد از جراحی، مدتی طول می‌کشد تا زخم‌ها خوب شوند، تورم برطرف شود و ساختار بینی تقویت شود، فاصله حداقل دو ماه پس از جراحی بینی برای بارداری ضروری است. اما برای به دست آوردن نتایج بهتر توصیه می‌شود این زمان کمتر از ۶ ماه نباشد. حالت ایده‌آل آن هم فاصله‌ای یک ساله است. زیرا بسیاری از عوارض از بین رفته‌اند و بدن شما ترمیم شده است. ممکن است یک تورم بسیار خفیف داشته باشید که در حالت عادی مشخص نیست.

در نظر داشته باشید که گاهی برای بهبود نتیجه نهایی نیاز است عمل‌های دیگری انجام شود. به عنوان مثال، ممکن است برای بالا بردن نوک بینی بعد از جراحی اصلی بینی به عملی نیاز پیدا کنید. در چنین مواردی، اگر فرد باردار باشد، داروهای بیهوشی ممکن است به جنین در رحم آسیب برساند. به همین دلیل بهتر است تا نتیجه نهایی عمل بینی صبر کنید و باردار نشوید.

نکات مهمی که باید بدانید

زمان مناسب بارداری پس از عمل بینی

چرا که جراحان رینوپلاستی معمولاً یک آنتی‌بیوتیک و داروی ضد درد تجویز می‌کنند که دو داروی قوی هستند و در هنگام تلاش برای باردار شدن نباید در سیستم بدن وجود داشته باشند؛ و بهتر است برای حفظ اطمینان یک هفته پس از اتمام داروهای خود صبر کنید تا بتوانید برنامه‌ریزی بارداری خود را شروع کنید.

در نظر داشته باشید که بعد از جراحی بینی سوراخ‌های بینی شما بسیار حساس خواهند بود و ممکن است احساس ناخوشی داشته باشید و مشکلاتی همچون سردرد را تجربه کنید. همچنین در این دوران باید هنگام خواب زاویه مناسب سر را حفظ کنید. پس تا زمانی که نسبت به خواب و از بین رفتن درد در ناحیه سر و صورت خود اطمینان پیدا نکرده‌اید، بهتر است نسبت به بارداری اقدام نکنید. چرا که مسائلی همچون حالت تهوع، سرگیجه و بی‌خوابی اجزای جدانشدنی دوران حاملگی هستند و ممکن است شرایط شما را وخیم‌تر کنند.

در کنار این موارد ناراحتی ناشی از گچ گیری و بسته شدن روی بینی نیز مشکلاتی را برای شما ایجاد خواهد کرد و ممکن است در تنفس دچار اختلال شوید. حتی پس از باز کردن پانسمان و برداشتن گچ بینی نیز ممکن است درد در ناحیه صورت شما ادامه‌دار باشد و کبودی و تورم قابل‌توجه در اطراف بینی و چشم برای چند هفته یا حتی چند ماه وجود داشته باشد؛ بنابراین تا زمانی که این علائم و مسائل رفع نشده‌اند برای آرامش و بهبود شرایط خودتان و تمرکز بر حفظ سلامت جنین هم که شده به باردار شدن فکر نکنید.

اگر در دوران شیردهی هستید، نباید برای عمل بینی اقدام کنید. داروهایی که ممکن است پزشک شما تجویز کند تا ۱۲ ساعت پس از مصرف در شیر مادر باقی می‌مانند و از طریق شیر به نوزاد منتقل می‌شوند.

از آنجایی که زنان جوان بیشتر احتمال دارد که جراحی زیبایی بینی انجام دهند، این جراحی ممکن است با اولین زایمان آن‌ها هم‌زمان باشد.

اولین زایمان و همزمان جراحی زیبایی بینی

مادر شدن برای اولین بار تجربه شگفت‌انگیزی است که معمولاً توصیه نمی‌شود تحت تأثیر جراحی و استرس بهبودی عملی سخت قرار گیرد. این استرس و اضطراب ممکن است از طریق شیر مادر نیز به نوزاد منتقل شود.

فراموش نکنید عوارضی مانند از دست دادن حس بویایی، احتقان بینی، تورم و کبودی بعد از جراحی طبیعی است و اگر این علائم در دوران بارداری بعد از جراحی تشدید شوند هم با گذشت زمان برطرف می‌شود و جای نگرانی زیادی نیست.

کلام آخر

بارداری بعد یا قبل از جراحی بینی با رعایت فاصله زمانی مناسب هیچ عارضه‌ای برای جنین ندارد و تنها نکته‌ای که همه جراحان بینی بر آن تاکید دارند این است که به دلیل تجویز داروهای بیهوشی انجام این عمل زیبایی در طول دوران بارداری ممکن نبوده و انجام آن تاثیرات مضری روی جنین می‌گذارد. مگر اینکه به تشخیص پزشک به دلیل شرایط اضطراری همچون مشکلات تنفسی مادر (نه اهداف زیبایی) این عمل در طول دوران بارداری توصیه شود؛ بنابراین با رعایت نکات لازم و در نظر گرفتن طول دوران نقاهت و کسب بهبودی و همچنین رسیدن به ظاهر نهایی بینی، می‌توان باردار شد و این دوران را با خیال راحت طی کرد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × دو =