عمل جراحی گوش یا اتوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟

8

اتوپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که در آن شکل و فرم گوش را تغییر می‌دهند. این عمل با هدف تنظیم اندازه، موقعیت یا شکل گوش انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی جراحی گوش یا اتوپلاستی بپردازیم و نحوه انجام آن را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

اتوپلاستی چیست؟

اتوپلاستی جراحی زیبایی گوش محسوب می‌شود. این عمل روی قسمت قابل مشاهده گوش یعنی بخش خارجی آن می‌شود. اتوپلاستی انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • اتوپلاستی بزرگ کردن گوش: برخی از افراد ممکن است گوش‌های کوچکی نسبت به اندازه صورتشان داشته باشند و گوشه‌های آن‌ها اندازه کافی رشد نکرده باشد. این افراد می‌توانند با اتوپلاستی گوش‌های خود را بزرگ‌تر کنند.
  • اتوپلاستی کوچک کردن گوش: در مقابل دسته پیشین گروه قرار دارند که گوش‌های بزرگی دارند. این افراد می‌توانند با کمک اتوپلاستی اندازه گوش خود را کوچک‌تر کنند.
  • اتوپلاستی نزدیک کردن گوش به سر: گوش‌های برخی از افراد اندازه مناسبی دارند اما غضروف بیرونی از سر فرد فاصله زیادی دارد. در واقع گوشه‌ها برجسته‌تر است حالت طبیعی هستند. در این شرایط می‌توان با استفاده از این اتوپلاستی فاصله گوش با سر را کم کرد و حالت برجستگی را از بین برد.
اتوپلاستی چیست؟

عمل جراحی گوش یا اتوپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟

اتوپلاستی معمولاً برای افرادی مناسب است که شرایط زیر را دارند:

  • گوشی‌های بیش از حد برجسته
  • کوچک‌تر یا بزرگ‌تر بودن گوش اندازه عادی
  • افرادی که ظاهر گوش آن‌ها در اثر ضربه، آسیب یا مشکلات مادرزادی شکل غیرطبیعی دارد.

افرادی که قصد دارند اتوپلاستی انجام دهند باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • سن ۵ سال به بالا: پس از ۵ سالگی ۹۰ درصد گوش انسان رشد کرده است.
  • سلامت عمومی کافی: داشتن بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند خطر عوارض جانبی عمل را افزایش دهد و روی بهبودی اثر منفی بگذارد. در نتیجه فرد باید سلامت عمومی خوبی باشد تا بتوان جراحی را روی وی اجرا کرد.
  • عدم مصرف سیگار با الکل: مصرف این موارد باعث کاهش جریان خون می‌شود و روند بهبودی را کند می‌کند.

مقاله مراقبت های بعد از جراحی گوش از دست ندهید.

نحوه انجام اتوپلاستی چگونه است؟

در این بخش به بررسی روند جراحی گوش می‌پردازیم و نکات قبل، بعد و در حین عمل را توضیح می‌دهیم.

قبل از عمل جراحی گوش

پیش از انجام جراحی فرد باید تحقیقات لازم را انجام دهد و جراحی ماهر و باتجربه پیدا کند. سپس وقت مشاوره بگیرد. در مشاوره پزشک گوش فرد را بررسی و معاینه می‌کند. فرد می‌تواند تمام سؤالات خود را در زمینه اتوپلاستی از جراح بپرسد. علاوه بر این فرد باید سابقه پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهد و در صورت داشتن بیماری یا مصرف داروهای خاص به پزشک اطلاع بدهد زیرا برخی از داروها روی عمل و نتیجه و همچنین روند بهبودی اثر منفی می‌گذارند.

جراح در مشاوره اندازه و محل قرارگیری گوش‌های فرد را ارزیابی می‌کند. علاوه بر این ممکن است نیاز به عکس‌برداری باشد. بیمار می‌تواند در مورد هزینه، خطرات و عوارض جانبی احتمالی با جراح پلاستیک صحبت کند. هر گونه ابهام باید در جلسات مشاوره رفع شود. در صورتی که امکان جراحی وجود داشته باشد، پزشک نوع عمل را به بیمار اطلاع می‌دهد و زمانی را برای انجام جراحی تنظیم می‌کند.

در حین حمل عمل جراحی اتوپلاستی

عمل اتوپلاستی جراحی سرپایی محسوب می‌شود و بسته به مشکلات و پیچیدگی روش ممکن است بین یک تا سه ساعت طول بکشد. معمولاً برای بزرگسال و کودکانی که سن بیشتری دارند از بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش استفاده می‌شود. در موارد پیچیده‌تر ممکن است از بیهوشی عمومی استفاده شود. معمولاً از این روش برای جراحی گوش کودکان کم سن‌تر استفاده می‌شود. تکنیک به کار رفته در عمل به نوع اتوپلاستی بستگی دارد اما در مجموع می‌توان گفت جراحی گوش شامل مراحل زیر می‌شود:

  • بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر
  • ایجاد برش در پشت گوش یا داخل چین‌های آن
  • تنظیم بافت گوش که شامل برداشتن غضروف یا پوست، تا زدن و شکل دادن به غضروف با بخیه‌های دائمی یا استفاده از روش پیوند غضروف می‌شود. پس از تغییرات لازم برش‌ها را با بخیه می‌بندند.

بعد از عمل جراحی گوش

بعد از عمل اتوپلاستی پانسمانی را روی گوش‌ها قرار می‌دهند. معمولاً بیمار می‌تواند پس از انجام عمل به خانه برود. در اکثر موارد نیاز به بستری شدن نیست. از این پس فرد باید نکات و دستورالعمل‌های جراحی را با دقت اجرا کند تا بهترین نتیجه را از عمل خود بگیرد. مهم است که پانسمان روی گوش همیشه تمیز و خشک بماند. علاوه بر این فرد باید از دست زدن به گوش خودداری کند. نحوه خوابیدن نیز بسیار مهم است فرد باید به گونه‌ای بخوابد که سر به گوش عمل شده فشار وارد نکند.

انتخاب لباس نیز مهم است و بیمار باید لباس‌های انتخاب کند که یقه‌های باز دارند یا دکمه‌دار هستند. چگونه در زمان پوشیدن لباس به گوش‌ها فشار وارد نمی‌شود. معمولاً برای بخیه از نخ‌های قابل جذب استفاده می‌کنند ممکن است جراحی ترجیح بدهد از نخ‌های غیرقابل جذب استفاده کند.

در این حالت باید پس از چند روز به جراح مراجعه کنید تا بخیه‌ها کشیده شوند. احتمالاً حمام کردن در این زمان کمی دشوار می‌شود زیرا تا زمانی که بخیه‌ها وجود دارند، گوش نباید خیس شود. پس از عمل از انجام هرگونه فعالیت سنگین و ورزش‌های تماسی خودداری کنید. علاوه بر این از خم شدن ناگهانی خودداری کنید.

عوارض شایع پس از جراحی گوش

این عمل نیز همانند سایر جراحی‌ها عوارض جانبی دارد که بروز اکثر آن‌ها طبیعی است. عوارض جانبی رایج جراحی گوش عبارت‌اند از:

  • التهاب و قرمزی
  • تورم
  • کبودی
  • احساس درد خفیف
  • حساس شدن گوش و ایجاد خارش
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن

معمولاً پانسمان را پس از یک هفته جدا می‌کنند. پس از برداشتن پانسمان فرد باید ۴ تا ۶ هفته از بندی مخصوص استفاده کند. معمولاً توصیه می‌شود از این هدبند در زمان خواب استفاده شود. البته این عمل می‌تواند عوارض جانبی نادری هم داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • واکنش آلرژیک به بیهوشی
  • خون‌ریزی
  • عفونت
  • عدم تقارن گوش‌ها و ایجاد خطوط غیرطبیعی
  • جای زخم در اطراف محل برش
  • بروز تغییراتی در احساس پوست که معمولاً موقتی هستند
  • اکستروژن بخیه که باعث می‌شود شکل گوش‌ها بد شود و بخیه‌ها باید برداشته و دوباره زده شوند.

مزایای عمل اتوپلاستی گوش

این عمل در کنار عوارض و خطرات، مزایای زیادی هم دارد. البته ناگفته نماند که با انتخاب جراح ماهر و اجرای دستورالعمل‌های وی می‌توانید از بسیاری از این موارد جلوگیری کنید. در ادامه مزایای اتوپلاستی را بررسی می‌کنیم:

اصلاح مشکلات ظاهری گوش

مسلماً مهم‌ترین مزیت جراحی گوش، اصلاح شکل ظاهری آن است. گوش‌ها می‌توانند باعث ایجاد تعادل در صورت شوند. در نتیجه بیرون‌زدگی، کوچک بودن و… می‌تواند روی چهره فرد اثر منفی بگذارد. در اکثر افراد گوش خارجی در زاویه تقریباً ۱۵ درجه قرار دارد. اگر این زاویه از ۲۵ درجه بیشتر شود، گوش‌ها بسیار برجسته می‌شوند و از سر فاصله زیادی می‌گیرند. با کمک این عمل‌ها می‌توان چنین مشکلاتی را رفع کرد.

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

مسلماً اصلاح شکل ظاهری گوش می‌تواند روی اعتماد به نفس فرد اثر بگذارد؛ زیرا این عضو از بدن بسیار در دید است و نمی‌توان به سادگی آن را پنهان کرد.

ایجاد ظاهری طبیعی و متعادل

برجستگی بیش از حد گوش، اندازه نامتعادل و به طور کلی ظاهر غیرطبیعی می‌تواند روی چهره فرد اثر بگذارد. با کمک این عمل می‌توان این مشکلات را رفع کرد و ظاهری متعادل ایجاد کرد.

نتایج ماندگار

نتایج اتوپلاستی دائمی است و ماندگاری بالایی دارد. در نتیجه با یک بار عمل کردن می‌توانید نتایجی ماندگار کسب کنید.

جراحی ایمن و نسبتا بی‌خطر

از دیگر مزایای اتوپلاستی این است که این جراحی خطرات بسیار کمی دارد و دوران نقاهت آن نیز به نسبت کوتاه است. همان طور که پیشتر ذکر کردیم فرد می‌تواند پس از عمل به خانه برود و حتی نیازی به بستری شدن هم نیست.

مزایای عمل اتوپلاستی گوش

مقاله اقدامات قبل از جراحی گوش از دست ندهید.

هزینه عمل جراحی گوش چقدر است؟

هزینه عمل جراحی گوش به عوامل مختلفی بستگی دارد و با توجه به تنوع این عمل‌ها نمی‌توان قیمت دقیقی برای آن بیان کرد. این که در کجا گوش خود را عمل می‌کنید، بسیار مهم است. به عنوان مثال مبلغ عمل در شهرهای بزرگ ممکن است بیشتر از شهرهای کوچک شود. به هر حال هزینه این شهرها بیشتر هم هست. از طرفی هم ممکن است مشکل بیمار ساده باشد و پیچیدگی خاصی نداشته باشد. در حالی که این عمل زیبایی می‌تواند برای برخی از افراد بسیار پیچیده شود.

گاهی هم ممکن است برای عمل کردن نیاز به پیوند زدن باشد. در این شرایط با توجه به نوع پیوند نیز هزینه‌ها متفاوت می‌شوند. تجربه و مهارت جراح هم روی هزینه‌ها اثر می‌گذارد. در عین حال فرد باید مقداری بودجه برای هزینه‌های ناگهانی کنار بگذارد. گاهی نیاز است عمل را در دو مرحله انجام داد تا نتیجه بهتر شود. معمولاً هزینه چنین عمل‌هایی بیشتر می‌شود. شما می‌توانید تمامی هزینه‌ها را پیش از جراحی بپرسید تا بتوانید برآورد کنید.

هزینه عمل جراحی گوش چقدر است؟

بهترین زمان انجام عمل اتوپلاستی

جراحی اتوپلاستی در تمام سنین قابل انجام است. رشد گوش تقریباً در پنج سالگی کامل می‌شود. پس می‌توان در ۵-۶ سالگی هم این عمل را انجام داد. این عمل روی رشد کودک اثر نمی‌گذارد. معمولاً هم در این سن کودکان بیشتر متوجه تفاوت‌های ویژگی‌های صورت می‌شوند و ممکن است خود را متفاوت از دیگران ببینند. پس بهتر است عمل را در سنین پایین‌تر انجام داد. این گونه مشکلات گوش روی اعتماد به نفس آنان نیز اثر منفی نمی‌گذارد. با این حال در هر سنی می‌توان این عمل را انجام داد.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی اتوپلاستی یا جراحی گوش پرداختیم. اتوپلاستی انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها یکی از مشکلات را حل می‌کنند. این عمل نقاط قوت و عوارض جانبی دارد. عوارض جانبی آن نیز پس از مدتی برطرف می‌شوند و در حد تورم، کبودی و قرمزی هستند که در تمامی عمل‌ها ممکن است رخ بدهد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =