مراقبت های بعد از جراحی گوش

2

بخشی از نتیجه عمل جراحی به کیفیت کار جراح برمی‌گردد اما بخش دیگر آن به مراقبت‌ها و رعایت دستورالعمل‌های پس از عمل برمی‌گردد. جراحی گوش نیز از این امر مستثنا نیست و فرد باید پس از عمل نکاتی را رعایت کند تا روی نتیجه اثر منفی نگذارد. این نکات شامل رعایت دستورالعمل‌هایی در زمینه تغذیه، نظافت، نگه داری از بخیه‌ها و… می‌شود. در این مقاله قصد داریم به اقدامات بعد از جراحی گوش بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نکاتی درباره تغذیه پس از جراحی گوش

از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت شود، نوع غذایی است که پس از عمل جراحی گوش می‌خورید. در واقع شما باید تمامی مواد مغذی را در رژیم غذایی خود قرار دهید؛ زیرا بدن شما برای ترمیم زخم‌ها به این مواد مغذی نیاز دارد؛ اما نکته مهمی که وجود دارد، حالت غذا و میزان نرمی و گرمی آن است. غذای شما نباید سفت باشد زیرا با گاز زدن گوش شما نیز حرکت می‌کند و ممکن است به بخیه‌ها فشار وارد شود. باید در چند روز اول غذایی بخورید که نیاز به جویدن نداشته باشد. می‌توانید از پوره‌ها، سوپ، آش و… استفاده کنید.

همین الان آینه‌ای بردارید و دهان خود را به حالت جویدن تکان دهید. همان طور که می‌بینید گوش شما نیز در زمان جویدن تکان می‌خورد. علاوه بر این، از خوردن غذاهای بسیار گرم خودداری کنید؛ زیرا ممکن است گرمای آن را در ناحیه گوش خود احساس کنید و گوش شما درد بگیرد. همچنین باید به این نکته توجه کنید که در عمل‌هایی که وسعت بیهوشی زیاد است، ممکن است فرد نتواند در روز اول و چند ساعت پس از جراحی غذا بخورد. در این زمان می‌توانید مایعات بنوشید. ولی معمولاً با گذر یک روز مشکل رفع می‌شود و می‌توانید دوباره غذا بخورید. بهتر است احتیاط کنید تا غذا به معده فشار نیاورد و دچار استفراغ نشوید؛ زیرا استفراغ کردن می‌تواند به زخم‌های شما فشار وارد کند و نواحی بخیه زده شده درد بگیرد.

تغذیه پس از جراحی گوش

برای آشنایی با جراحی پروتز گوش مصنوعی این مقاله از دست ندهید.

توجه به وضعیت خواب پس از جراحی گوش

مسلما خوابیدن پس از عمل جراحی گوش تبدیل به یک چالش خواهد شد زیرا بسیاری از افراد عادت دارند روی پهلو بخوابند. در این حالت گوش روی بالش قرار می‌گیرد. علاوه بر این ممکن است در زمان خواب غلت بزنید گوش شما روی بالش قرار بگیرد. در این زمان برای این که به گوش شما فشار وارد نشود، نباید سنگینی سر را روی آن بگذارید. علاوه بر این سر شما باید به گونه‌ای قرار بگیرد که بالاتر از بدن شما باشد.

این گونه میزان تورم و التهاب گوش بیشتر نمی‌شود. بهتر است زیر سر خود چند بالش قرار بدهید تا سر بالاتر از بدن قرار بگیرد. علاوه بر این می‌توانید دور خود را هم چند بالش یا پتوی تا شده قرار دهید تا از غلت زدن شما در زمان خواب جلوگیری شود. بهترین حالت این است روی پشت خود بخوابید. علاوه بر ین، در چند روز اول را تنها بخوابید تا دست و صورت فرد دیگری به گوش شما برخورد نکند.

مصرف درست داروها

ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از عفونت، کاهش درد و … برای شما داروهایی را تجویز کندو معمولاً برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. این داروها را حتما باید سر وقت و به تعداد درست مصرف کنید. تمامی داروها را مصرف کنید و از مصرف هر گونه دارویی که پزشک آن را منع کرده است، خودداری کنید. برخی از داروها رقیق‌کننده خون هستند و ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف آنان را برای مدتی قطع کنید تا زخم‌های شما بهبود پیدا کنند.

عدم مصرف سیگار و الکل

پزشک به شما توصیه خواهد کرد که از حدود یک ماه قبل از عمل و مدتی پس از آن سیگار و الکل را ترک کنید. این موارد موجب رقیق شدن خون، عدم اکسیژن‌رسانی کافی و مشکلات این چنینی می‌شوند. در نتیجه روند بهبودی شما را مختل خواهند کرد.

عدم انجام فعالیت‌های سنگین

از هر گونه فعالیت سنگین بعد از عمل جراحی گوش خودداری کنید. برای چند روز از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید. تحرک زیاد نداشته باشید. سر خود را خم نکنید و سعی نکنید اجسام سنگین را بلند کنید. معمولاً ۳ تا ۱۴ روز پس از عمل نباید فعالیت سنگین داشته باشید و به گوش خود فشار بیاورید. از انجام هر گونه فعالیت و ورزش تماسی نیز خودداری کنید.

نحوه حمام کردن پس از جراحی گوش

پزشکان توصیه می‌کنند تا چند ساعت قبل از عمل به حمام بروید زیرا نمی‌توانید این کار را پس از عمل انجام دهید. گوش شما نباید خیس شود. زخم با خیس شدن بدتر می‌شود و ممکن است عفونی شود. علاوه بر این، در این زمان نباید به استخر و… بروید. تا زمانی که گوش شما پانسمان است نباید بخیه‌ها را خیس کنید. پس از آن می‌توانید به حمام بروید اما نباید از آب خیلی گرم استفاده کنید. برای مدت زمان زیاد هم در حمام نمانید زیرا گرما می‌تواند تورم و زخم را بدتر کند. پس از حمام گوش خود را به آرامی و کامل خشک کنید تا هیچ گونه رطوبتی وجود نداشته باشد.

برای آشنایی بیشتر درباره جراحی نرمه گوش این مقاله را مطالعه نمایید.

انتخاب درست لباس پس از عمل جراحی گوش

حتما بعد از جراحی گوش از لباس‌هایی استفاده کنید یقه بار دارند یا دکمه‌دار هستند؛ زیرا نباید به گوش خود فشار بیاورید. در نتیجه یقه بسته می‌تواند در زمان ورود به سر یا خارج کردن لباس به آن فشار وارد کند. حتما در روز جراحی هم لباسی دکمه‌دار بپوشید تا بتوانید راحت آن را عوض کنید.

انتخاب درست لباس پس از عمل جراحی گوش

مراقبت از زخم

تا زمانی که گوش شما بخیه دارد، باید از زخم‌ها مراقبت کنید. دست آلوده به آن نمالید. به نخ‌ها دست نزنید. اگر نخ‌ها قابل جذب هستند، به مرور توسط بدن شما جذب می‌شوند. در غیر این صورت پزشک به شما می‌گوید که چند روز پس از جراحی باید برای کشیدن نخ‌ها مراجعه کنید. در صورتی که گوش شما پانسمان دارد، اصلا پانسمان را جدا نکنید و تنها زمانی آن را عوض کنید که پزشک به شما توصیه کرده است. ممکن است نیاز باشد برای عوض کردن پانسمان به پزشک مراجعه کنید.

در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که دچار مشکلات و عوارض زیر شدید، به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تب و دمای بالای بدن
  • مشکل در خوردن و نوشیدن
  • درد قفسه سینه
  • دشواری در تنفس
  • سردرد شدید همراه با سفتی گردن
  • حالت تهوع و استفراغ مداوم
  • تشدید قرمزی، تورم، درد
  • بدتر شدن سرگیجه
  • اشباع شدن پانسمان از خون
  • مشاهده تراوشات غلیظ، خونی و بدبو

بروز موارد ذکر شده بسیار نادر است و معمولاً برای عمل‌های زیبایی گوش رخ نمی‌دهند. علاوه بر این، اگر پزشک خود را به درستی انتخاب کرده باشید، مشکلات به حداقل می‌رسند. مراقبت شما از گوش نیز بسیار اهمیت دارد و نمی‌توان همه چیز را به گردن جراح انداخت زیرا وقتی به خانه می‌روید، مسئول مراقبت از گوش خود هستید و باید دستورات پزشک را به درستی رعایت کنید.

مقاله اقدامات قبل از جراحی گوش از دست ندهید.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی اقدامات بعد از جراحی گوش پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم بعد از جراحی گوش نباید فعالیت‌های سنگین انجام دهید و از هر گونه کاری که به گوش شما فشار می‌آورد، خودداری کنید. علاوه بر این، باید از زخم به خوبی مراقبت کنید و به بخیه‌ها دست نزنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + سیزده =