افراد مناسب برای جراحی گوش چه کسانی هستند؟

13

جراحی زیبایی گوش یک عمل بسیار ساده است که در اغلب موارد به شکل سرپایی انجام می‌شود. این جراحی معمولاً بین ۶۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد و نتایج آن کاملاً دائمی هستند. ساده بودن این جراحی باعث می‌شود تا اغلب افراد فکر کنند کاندیدای مناسبی برای عمل گوش یا اتوپلاستی هستند. اما شرایط خاصی برای انجام جراحی گوش وجود دارد و همه افراد کاندیدای مناسبی برای عمل گوش نیستند. به همین دلیل در ادامه قصد داریم افراد مناسب برای جراحی گوش را به شما معرفی کنیم.

۱.مشکلات مادرزادی

از جمله افراد مناسب برای جراحی گوش، افرادی هستند به دلیل عوامل ژنتیکی یا مشکلات مادرزادی دارای گوش‌هایی با فرم نامناسب هستند. سایز و اندازه گوش به صورت ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می‌شود. به عنوان مثال، در صورتی که پدر خانواده گوش‌های بزرگ و بیرون زده داشته باشد، احتمال اینکه یکی از فرزندان نیز دارای گوش‌های بیرون زده باشد بسیار زیاد است. همچنین ممکن است به صورت مادرزادی ابعاد گوش بیش از اندازه کوچک باشد. البته کوچک بودن اندازه گوش مسئله چندان مهمی نیست.

ولی در صورتی که اندازه گوش کوچک بوده و ابعاد سر بزرگ باشد، تضاد خاصی بین اندازه سر و گوش مشاهده خواهد شد که تا حد زیادی بر زیبایی چهره فرد موثر است. افرادی که با مشکلات مادرزادی مثل گوش‌های بیرون زده و کوچک متولد شده‌اند، می‌توانند از سنین ۷ سال به بالا برای جراحی گوش اقدام کنند.

البته پزشکان توصیه می‌کنند این جراحی از سن ۱۲ سالگی به بعد انجام شود. زیرا گوش انسان تا سن ۱۸ سالگی در حال رشد است.

مشکلات مادرزادی علت جراحی گوش

۲.نامناسب بودن محل گوش

یکی دیگر از افراد مناسب برای جراحی گوش، افرادی هستند که گوش آن‌ها در محل نامناسبی نسبت به موقعیت سر قرار دارد. به عنوان مثال، ممکن است موقعیت گوش کمی عقب یا جلوتر از حالت طبیعی باشد. در این حالت می‌توان با استفاده از تکنیک‌های خاص جراحی، این مشکل را برطرف کرد و گوش را در موقعیت درستی نسبت به سر قرار داد.

۳.گوش بیرون زده و برجسته

افرادی با گوش بیرون زده و برجسته، از جمله افراد مناسب برای جراحی گوش هستند. متاسفانه گوش بیرون زده و برجسته اغلب مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرد. به همین دلیل، افرادی که دارای گوش بزرگ و برجسته هستند، به مرور زمان منزوی و افسرده می‌شوند یا از شرکت در اجتماعات بزرگ خودداری می‌کنند.

خطر ابتلا به انزوا و افسردگی با افزایش سن بیشتر می‌شود. بنابراین به والدین توصیه می‌کنیم در صورتی که فرزند آن‌ها دارای گوش بیرون زده و برجسته است، از همان سنین کودکی برای عمل گوش اقدام کنند. گوش بیرون زده و برجسته اگرچه با آسیب جسمی همراه نیست و سلامت فیزیکی را در خطر قرار نمی‌دهد، خطر بسیار زیادی برای سلامت روحی دارد و باید پیگیری شود.

۴.شکستگی گوش در اثر تصادف یا ورزش

از جمله افراد مناسب برای جراحی گوش، افرادی هستند که گوش آن‌ها در اثر تصادف و ورزش شکسته است. انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین ممکن است در نهایت موجب شکستگی گوش شود. به عنوان مثال، افرادی که در حرفه ورزشی کشتی به صورت جدی فعالیت می‌کنند، ممکن است شکستگی گوش هنگام مبارزه را تجربه کنند.

در برخی از موارد نیز تصادف ناگهانی و برخورد یک شیء سنگین با گوش، موجب شکستگی لاله گوش می‌شود که بر زیبایی فرم گوش تاثیر گذار است. خوشبختانه می‌توان این مشکل را به راحتی با استفاده از جراحی گوش یا اتوپلاستی برطرف کرد.

۵.عدم ابتلا به عفونت گوش

متقاضیان انجام جراحی گوش یا اتوپلاستی، نباید به عفونت گوش مبتلا باشند. در صورتی که با عفونت گوش برای جراحی اتوپلاستی اقدام کنید، ممکن است میزان عفونت به علت خونریزی و التهاب در محل گوش افزایش یابد.

عفونت شدید گوش باید به سرعت پیگیری شود. در غیر این صورت ممکن است موجب پارگی پرده گوش یا کر شدن شود. افرادی که به عفونت گوش مبتلا هستند، بهتر است ابتدا به متخصص گوش حلق و بینی مراجعه کرده و عفونت را درمان کنند. بعد از اینکه دوره درمان به طور کامل به پایان رسید، می‌توان برای جراحی گوش یا اتوپلاستی اقدام کرد.

متقاضیان انجام جراحی گوش

۶.محدوده سنی بالای پنج سال

مشکلات ظاهری گوش بعد از یک سالگی قابل مشاهده هستند. اما والدین نباید در سنین کمتر از ۵ سال برای جراحی اتوپلاستی اقدام کنند. در واقع، هیچ جراحی حاضر به عمل گوش کودکان در سنین کمتر از ۵ سال نیست. زیرا گوش انسان به صورت عادی تا ۱۸ سالگی رشد می‌کند و تغییر شکل می‌دهد. معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند متقاضیان جراحی گوش از سنین بالای ۱۲ سال یا بالای ۱۸ سال برای عمل اقدام کنند.

ولی در موارد شدید، می‌توان این جراحی را برای کودکان ۶ الی ۱۲ سال نیز انجام داد. انجام جراحی اتوپلاستی برای کودکان زیر ۵ سال، ممکن است منجر به بروز عوارض خطرناک شود. به عنوان مثال، ممکن است گوش مجدداً رشد کرده و تغییر شکل دهد یا دچار عفونت شدید شود.

۷.سلامت بدنی و فیزیکی

افرادی که دارای سلامت بدنی و فیزیکی هستند، از جمله افراد مناسب برای جراحی گوش می‌باشند. در جلسه مشاوره قبل از جراحی، حتما سوالاتی درباره مصرف داروهای خاص یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای از مراجعه کننده پرسیده خواهد شد. افرادی که درگیر بیماری‌های فیزیکی و روحی هستند، نمی‌توانند کاندیدای مناسب برای جراحی گوش یا اتوپلاستی باشند.

حتی اگر شخص در زمان گذشته به یک بیماری خاصی مبتلا شده است، باید دوره درمان به طور کامل سپری شده یا مصرف داروها قطع شده باشد. بنابراین افرادی که در حال حاضر به یک بیماری خاص مبتلا هستند و دارو مصرف می‌کنند قادر به انجام جراحی گوش نخواهند بود.

۸.عدم اعتیاد به سیگار

یکی از مهم‌ترین مسائلی که قبل از جراحی گوش مورد بررسی قرار می‌گیرد، عدم اعتیاد به سیگار است. متقاضیانی که به مصرف سیگار اعتیاد دارند یا به صورت دوره‌ای سیگار می‌کشند، کاندیدای مناسبی برای جراحی گوش نیستند.

زیرا دود سیگار به صورت مستقیم وارد سر می‌شود و ممکن است باعث عفونت گوش یا بروز عوارض خطرناک‌تر بعد از جراحی شود. به عنوان مثال نیکوتین موجود در سیگار بر غلظت خون موثر است. در نتیجه، خون افراد سیگاری بعد از جراحی به خوبی منعقد نمی‌شود و خونریزی به سرعت متوقف نخواهد شد.

۹.کودکان با توانایی صحبت کردن

پزشکان معتقد هستند کودکانی که برای انجام جراحی اتوپلاستی اقدام می‌کنند، باید قادر به بیان خواسته‌ها و احساسات خود باشند و اعتراضی در رابطه با جراحی گوش نداشته باشند. اگرچه والدین برای انجام جراحی فرزند  تصمیم می‌گیرند، اما در نهایت باید کودک را قانع کرد که این جراحی به نفع او است و با خطر و عوارض خاصی همراه نیست. همانطور که می‌دانید، کودکان در بازه سنی ۶ تا ۱۲ سال حتی از آمپول زدن می‌ترسند.

بنابراین تصور کنید اضطراب و نگرانی آن‌ها در رابطه با جراحی تا چه حد زیاد است. مهم‌ترین وظیفه جراح گوش این است که ابتدا ارتباط صمیمی با کودک برقرار کند یا نگرانی را در کودک از بین ببرد. جراح گوش نباید موجب وحشت یا به هم ریختگی روحی کودک شود. وگرنه عوارض دراز مدت آن تا دوران بزرگسالی همراه فرد باقی خواهد ماند.

۱۰.عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

افرادی که به مصرف نوشیدنی‌های الکلی اعتیاد دارند، کاندیدای مناسب برای جراحی اتوپلاستی یا جراحی گوش نیستند. نوشیدنی‌های الکلی درست مانند سیگار به صورت مستقیم بر غلظت خون تاثیر می‌گذارند و فرایند اکسیژن رسانی به محل زخم را تحت تاثیر قرار می‌دهند. بنابراین خونریزی بعد از اتمام جراحی متوقف نخواهد شد یا برای بازه زمانی طولانی مدت ادامه دار خواهد بود.

خونریزی بیش از حد از محل بخیه، منجر به بروز عوارض گوناگون مثل التهاب و تورم شدید گوش می‌شود. در چنین حالتی، شخص مجبور است به صورت مرتب بانداژ گوش را عوض کند که در نهایت ممکن است منجر به عفونت شدید گوش شود.

اگر یکی از متقاضیان جراحی گوش هستید، پیشنهاد می‌کنیم مصرف نوشیدنی‌های الکلی را از حدود دو الی سه هفته قبل از جراحی کنار بگذارید.

کاندیدای مناسب برای جراحی اتوپلاستی

سخن پایانی

انجام جراحی گوش یک مسئله کاملا شخصی است. بنابراین شما نباید به خاطر حرف یا تمسخر دیگران برای انجام جراحی گوش اقدام کنید. مهم‌ترین مسئله هنگام عمل گوش، سلامت روحی و جسمی است. افرادی که به دلیل تمسخر یا سخنان دیگران به افسردگی روحی و مبتلا هستند، ابتدا باید روح و روان خود را درمان کرده و سپس برای این جراحی اقدام کنند. همچنین از از لحاظ فیزیکی شرایط خاصی برای انجام جراحی گوش وجود دارد.

به عنوان مثال، شخص نباشد به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا باشد یا داروهای خاصی را مصرف کند. در این مطلب، افراد مناسب برای انجام جراحی گوش به طور کامل معرفی شد. بنابراین متقاضیان جراحی گوش می‌توانند از نکات موجود در این محتوا استفاده کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 − سیزده =