درمان کم شنوایی ناگهانی یا سکته گوش چگونه است؟

8

یکی از بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای گوش رخ بدهد، سکته گوش آیا کم شدن شنوایی ناگهانی است. بسیاری از افراد هیچ اطلاعی از این مشکل ندارند و ممکن است در زمان ابتلا به آن فکر کنند که موقتی است و در اثر آلرژی یا عفونت ایجاد شده و رفع می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی سکته گوش بپردازیم و علل آن را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از سکته گوش چیست؟

منظور از سکته گوش از دست دادن بخش زیادی از شنوایی به صورت ناگهانی است. ممکن است این اتفاق تنها در چند روز رخ بدهد و فرد افت شنوایی شدیدی پیدا کند یا حتی دیگر نتواند با گوش خود چیزی بشنود. معمولاً این اتفاق فقط برای یک گوش رخ می‌دهد و اندام‌های حسی گوش داخلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

معمولاً افرادی که دچار کری ناگهانی می‌شوند، پس از بیدار شدن از خواب متوجه این اتفاق می‌شوند. در برخی موارد ممکن است فرد ابتدا صدای بسیار بلندی را در گوش خود بشنود و ناگهان شنوایی خود را از دست بدهد. در صورت بروز این اتفاق باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. متأسفانه بسیاری از افراد این مشکل را جدی نمی‌گیرند و فکر می‌کنند مشکلی موقتی است و به مرور رفت می‌شود. در صورتی که چنین نیست و برای درمان آن باید به متخصص مراجعه شود.

بروز این اتفاق ربطی به سن ندارد و ممکن است افراد در سنین مختلف به آن مبتلا شوند. با این حال اکثر افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، در اواخر دهه چهل و اوایل دهه پنجاه قرار دارند. ناگفته نماند که برخی از افرادی که دچار کم شنوایی ناگهانی می‌شوند، با پیگیری درمان مشکل آن‌ها رفع می‌شود. هرچه فرد دیرتر به متخصص مراجعه کند، شانس بهبودی خود را بیشتر کاهش می‌دهد. ممکن است بین ۱ تا ۶ نفر از میان پنج هزار نفر به این مشکل دچار شوند. البته بسیاری از افراد پس از بروز این مشکل به پزشک مراجعه نمی‌کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که معمولاً افراد قبل از دست دادن شنوایی خود علائمی را تجربه می‌کنند اما متأسفانه به آن‌ها توجه نمی‌کنند.

در بیشتر موارد ۳ روز طول می‌کشد تا فرد شنوایی خود را از دست بدهد یعنی از سه روز قبل نشانه‌هایی دارد. ممکن است فرد دچار سرگیجه شود. در گوش خود دردی احساس کند و دچار وزوز شود. به محض احساس چنین علائمی باید به پزشک مراجعه کنید زیرا با مراجعه سریع می‌توان تا حد زیادی جلوی بروز این مشکل را گرفت یا آن را درمان کرد. معمولاً فرد دو هفته وقت دارد تا برای درمان آن اقدام کند. پس از آن ۱۶ بازگشت شنوایی خود را بیشتر و بیشتر کاهش می‌دهد.

منظور از سکته گوش چیست؟

خارش گوش به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و ممکن است گاهی بسیار شدت یابد. اما خارش گوش چه علتی دارد و چگونه درمان می شود؟ در این مقاله درباره آن بخوانید.

چه عواملی باعث بروز سکته گوش می‌شود؟

عوامل مختلفی موجب بروز این مشکل می‌شود. در بسیاری از موارد نمی‌توان علت را شناسایی کرد. در ادامه عواملی را که موجب بروز کم شنوایی ناگهانی می‌شوند، نام می‌بریم:

  • وارد شدن ضربه به سر یا گوش
  • ناهنجاری گوش داخلی
  • بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی بدن همچون سندروم گوگان
  • قرارگیری طولانی مدت در معرض سر و صدای بسیار بلند
  • بیماری لایم
  • بیماری منییر
  • وجود مشکلاتی در گردش خون
  • وجود بافت‌های غیرطبیعی یا تومور
  • بیماری‌های عروقی
  • برخی از داروها و مصرف نادرست آن‌ها
  • اختلالات هورمونی
  • برخی از ویروس‌ها مثل آنفولانزای شدید

نشانه‌های سکته گوش چیست؟

درست است که فرد در این بیماری به صورت ناگهانی شنوایی خود را از دست می‌دهد اما گاهی علائمی وجود دارد که از چند روز قبل رخ می‌دهند. این علائم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • احساس درد در ناحیه گوش
  • سنگین شدن گوش
  • حالت تهوع
  • کم شدن شنوایی
  • وزوز کردن گوش

نحوه تشخیص سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی

برای تشخیص سکته گوش باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک در مورد سوابق پزشکی و سلامتی شما پرسش خواهد کرد. سپس پزشک گوش شما را معاینه می‌کند. ممکن است پزشک انواع تست‌های سنجش شنوایی را انجام دهد تا بتواند شنوایی شما را با دقت بررسی کند. در این تست‌ها صداهایی مختلف با شدت‌های گوناگون پخش می‌شود تا مشخص شود شما کدام درجه از صدا را می‌توانید بشنوید. سپس بر اساس میزان شنوایی شما اقدامات درمانی اجرا می‌شود.

در این آزمایشات شنوایی هر دو گوش را بررسی اگر نتایج تست‌ها کاهش شنوایی را تا ۳۰ دسی‌بل یا بیشتر نشان دهند، یعنی فرد دچار بیماری سکته گوش شده است. البته در برخی موارد ممکن است نیاز باشد به MRI مراجعه کنید تا با تصویربرداری بتوان ساختارهای عصبی درگیر در دستگاه شنوایی شما را بررسی کرد. علاوه بر این ممکن است بافت توموری وجود داشته باشد.

نحوه تشخیص سکته گوش یا کم شنوایی ناگهانی

روش‌های درمانی بیماری سکته گوش

همان‌طور که گفتیم در صورت اقدام فوری می‌توان شنوایی را به فرد بازگرداند. البته این مورد نیز صددرصدی نیست و ممکن است شنوایی برخی از افراد بازنگردد یا تنها بخشی از شنوایی خود را به دست بیاورند. برای درمان این بیماری از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. بیمار نباید خوددرمانی کند زیرا علت از دست دادن شنوایی به صورت ناگهانی باید ابتدا مشخص شود. بسیاری از پزشکان نمی‌توانند علت دقیق را بیابند به همین دلیل روش‌های درمانی را با احتیاط اجرا می‌کنند. پس فردی که هیچ تخصصی ندارد نمی‌تواند از پس این بیماری بربیاید و خوددرمانی کند. در ادامه روش‌های درمانی از دست دادن ناگهانی شنوایی را بررسی می‌کنیم.

درمان با کورتون

متداول‌ترین روش درمانی بیماری سکته گوش کمک گرفتن از کورتون است. معمولاً از داروی کورتیکو استروئید خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود. همچنین ممکن است از داروهایی با ترکیبات گلیکو کورتیکو استروئید یا داروهای پنتوپرازول استفاده شود. در برخی موارد اسیکلوویر تجویز می‌شود.

همچنین ممکن است پزشک به جای داروی خوراکی از نوع تزریقی استفاده کند. در این حالت پزشک کورتون تزریقی را به داخل گوش وارد می‌کند. این داروها با سوزن‌های بلندی به گوش تزریق می‌شوند. سوزن‌ها بسیار نازک هستند پس نیاز نیست نگران درد گرفتن باشید. برای درمان فرد باید به گونه‌ای قرار بگیرد که داروی تزریقی به خوبی با پرده گوش و دریچه راند تماس پیدا کند. در حالت تزریقی درمان سریع‌تر انجام می‌شود و معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که شرایط حادتری دارند. معمولاً نیاز هست تا هر سه روز یک‌بار تزریقات انجام شود. دوره درمانی نیز اصولاً شامل ۵ تزریق می‌شود. البته میزان تزریق دارو به شرایط بیمار بستگی دارد و ممکن است فردی به داروی کمتر یا بیشتری نیاز پیدا کند. اگر درمان را زود شروع کنید، در طی دو تا سه هفته شاهد تغییرات می‌شوید.

کاشت حلزون

روش دیگر استفاده از کاشت حلزون است. در این حالت الکترودی را درون گوش قرار می‌دهند تا باعث تحریک عصب شنوایی شود. در نتیجه میزان شنوایی فرد افزایش پیدا کند. الکترود موج صوتی را دریافت می‌کند و سپس آن را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا فرد بتواند بهتر بشنود. ناگفته نماند که شنوایی فرد پس از کاشت حلزون برنمی‌گردد و به کمی زمان نیاز است.

آیا می‌توان با استفاده از سمعک کاهش شنوایی ناگهانی را بهبود بخشید؟

متأسفانه نمی‌توان از سمعک برای درمان این بیماری استفاده کرد. سکته گوش نوعی ناشنوایی حسی- عصبی است؛ یعنی به مژه‌های حلزون گوش آسیب وارد شده است. در حالی که سمعک مناسب ناشنوایی انتقالی -حرکتی است. به همین دلیل هم توصیه می‌شود تا این افراد در صورت عدم درمان با دارو، از کاشت حلزون استفاده کنند.

آیا می‌توان با استفاده از سمعک کاهش شنوایی ناگهانی را بهبود بخشید؟

کلام آخر

در این مقاله به بررسی سکته گوش یا کاهش ناگهانی شنوایی پرداختیم. همان‌طور که توضیح دادیم مهم‌ترین کاری که فرد پس از بروز این مشکل باید بکند، مراجعه فوری به پزشک است. در صورت اقدام فوری شانس بهبود شنوایی وجود دارد اما اگر دیر مراجعه کنید امکان دارد برای همیشه شنوایی خود را از دست بدهید. آیا شما هم با علائم این بیماری مواجه شده‌اید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: mountsinai

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − چهارده =