خارش گوش چه علتی دارد و چگونه درمان می شود؟

5

گوش از مهم‌ترین اعضای بدن است و آسیب به آن می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای گوش رخ بدهد خارش است. خارش گوش به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و ممکن است گاهی بسیار شدت یابد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل خارش گوش و نحوه درمان آن بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از خارش گوش چیست؟

گوش انسان دارای فیبرهای عصبی حساس بسیار زیادی است. به همین دلیل کوچک‌ترین آسیب و مشکلی می‌تواند باعث بروز حساسیت و خارج در این عضو شود. معمولاً خارش شدید گوش با علائمی همچون تب، ورم و ترشحات همراه است. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. در ادامه این عوامل را بررسی خواهیم کرد.

حساسیت غذایی

برخی از انسان‌ها به بعضی از مواد خوراکی حساسیت دارند و ممکن است آلرژی آن‌ها به اشکال مختلفی نمایان شود. یکی از رایج‌ترین علائم آلرژی خارش گوش است. ممکن است با خوردن غذاهایی همچون شیر، انواع آجیل مانند بادام، ماهی، سویا و… دچار آلرژی شوید و واکنش بدن شما این گونه باشد. در این حالت باید ببینید چه غذایی باعث حساسیت شما می‌شود و از خوردن آن خودداری کنید.

خشکی پوست

از دیگر عواملی که موجب خارش گوش می‌شود خشکی پوست است. گوش برای اینکه از ایجاد خشکی جلوگیری کند، موم تولید می‌کند. حال ممکن است به دلایلی گوش شما نتواند موم کافی تولید کند. در نتیجه پوست خشک می‌شود و باعث ایجاد خارش می‌شود. در صورت خشکی زیاد ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن درون گوش خود شوید.

خشکی پوست یکی از عوامل خارش گوش

درماتیت مجرای گوش

منظور از درماتیت ملتهب شدن پوست داخل و اطراف کانال گوش است. این مشکل هم معمولاً در اثر آلرژی رخ می‌دهد. البته منظور حساسیت غذایی نیست. گوش شما به گوشواره یا برخی از مواد پاک‌کننده‌ای که در اطراف گوش خود استفاده می‌کنید، حساسیت داشته باشد.

عفونت یا اوتیت خارجی گوش

این مشکل نیز می‌تواند باعث ایجاد خارش در گوش شود. افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، تورم و التهاب را نیز تجربه می‌کنند.

استفاده از سمعک

سمعک هم می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. از آنجایی که سمعک دارای پوششی پلاستیکی است، ممکن است در برخی از افراد آلرژی ایجاد کند. علاوه بر این اگر به فرم و ساختار سمعک دقت کنید، متوجه می‌شوید که ممکن است باعث گیر کردن رطوبت در گوش ‌شود و همین امر موجب خارش می‌شود. افرادی که از سمعک استفاده می‌کنند، باید هر چند ساعت یک بار آن را از گوش خارج کنند.

تب یونجه یا رینیت آلرژیک

برخی از افراد به موادی همچون گرد و غبار یا پشم حیوانات حساسیت دارند. معمولاً این افراد به دلیل حساسیت دچار تب یونجه می‌شوند. افرادی که این مشکل را تجربه می‌کنند در کنار خارش گوش متوجه آبریزش بینی و چشم، سردرد بعد عطسه نیز می‌شوند.

پسوریازیس

پسوریازیس نیز یک بیماری پوستی است که موجب التهاب و قرمزی می‌شود و ممکن است برخی از افراد نشانه‌های آن را در گوش خود احساس کنند.

جرم گوش

همان ‌طور که گفتیم گوش مومی تولید می‌کند. علاوه بر این ممکن است مجرای گوش گاهی جرم تولید کند. جرم‌ها همان سلول‌های مرده پوست هستند که به مرور زمان جمع می‌شوند. جرم گوش به صورت طبیعی از مجرای آن خارج می‌شود اما گاهی ممکن است به دلیل فرو کردن گوش پاک کن، مداد و… به عقب برگردد. همین امر می‌تواند باعث انسداد مجرای گوش و عفونت و در نتیجه خارج شود.

پیرسینگ گوش

بروز خارش در بخشی که پیرسینگ در آن انجام شده است، طبیعی است. پس نیازی به نگرانی نیست. برخی از بخش‌های گوش حساس‌تر هستند و ممکن است پس از انجام این کار بیشتر متوجه خارش شوید. در این حالت نیازی نیست کار خاصی انجام بدهید. پس از مدتی احساس خارش برطرف می‌شود. ممکن است برای جلوگیری از عفونت به شما پمادی پیشنهاد شود که می‌توانید از آن مصرف کنید.

پیرسینگ گوش یکی از عوامل خارش گوش

یکی از بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای گوش رخ بدهد، سکته گوش آیا کم شدن شنوایی ناگهانی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سکته گوش و علل آن، این مقاله را مطالعه فرمایید.

نحوه درمان خارش گوش

در بسیاری از موارد خارش خفیف به مرور خوب می‌شود. البته به شرطی که به گوش دست نزنید و با گوش پاک کن، سنجاق سر، کلید، مداد نوکی و وسایل این چنینی التهاب آن را بدتر نکنید. گاهی اوقات درمان گوش باید توسط متخصص انجام شود و ممکن است با عدم پیگیری رفته رفته بدتر شود.

هر زمان که متوجه شدید در کنار خارش، در گوش خود احساس گرما می‌کنید، گوش شما ملتهب شده است و درد می‌کند، متوجه خونریزی یا ترشحات غیرعادی شده‌اید و علاوه بر این‌ها از میزان شنوایی شما کاسته شده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید. پزشک گوش شما را بررسی می‌کند و می‌تواند علت خارش را بیابد. در این موارد از انجام هرگونه خوددرمانی در منزل خودداری کنید. برای درمان معمولاً از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • پماد آنتی بیوتیک مخصوص گوش
  • استفاده از روغن بچه یا روغن مخصوص برای نرم کردن پوست گوش
  • تجویز پماد موضعی استروئیدی مانند کرم یک درصد هیدروکورتیزون یا کرم بتامتازون
  • داروهای آنتی بیوتیکی
  • شستشو با مواد مخصوص توسط پزشک
  • قطره گوش مخصوص یا محلول رقیق شده از الکل مالشی، اسید استیک یا پراکسید هیدروژن

ممکن است پزشک از شما بخواهد تا به صورت منظم برای تمیز کردن گوش مراجعه کنید. به هیچ عنوان به گوش خود دست نزنید و وسایل تیز یا گوش پاک کن را وارد آن نکنید. می‌توانید با دستمالی تمیز بخش بیرونی گوش را تمیز کنید اما به هیچ عنوان چیزی وارد گوش خود نکنید. اگر پزشک برای شما دارو و قطره تجویز کرد، آنان را به موقع مصرف کنید. علاوه بر این اگر زیاد از استخر استفاده می‌کنید، بیشتر برای چکاپ به پزشک مراجعه کنید زیرا آب استخر باعث خشکی گوش می‌شود. هر زمان که به استخر رفتید، بعد از شنا کردن مجرای گوش خود را به خوبی خشک کنید.

نحوه درمان خارش گوش

کلام آخر

در این مقاله به بررسی علل خارش گوش و نحوه درمان آن پرداختیم. عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند. هر زمان که چنین احساسی داشتید، به گوش خود دست نزنید و به پزشک مراجعه کنید. با دست زدن به گوش و فرو کردن اجسام به درون آن مشکل خود را بدتر خواهید کرد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =