بررسی انواع عمل های جراحی گوش (اتوپلاستی)

3

به جراحی زیبایی گوش اتوپلاستی گفته می‌شود. با اتوپلاستی می‌توان ناهنجاری‌های گوش را اصلاح کرد. این عمل زیبایی در سال‌های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و معمولاً برای قسمت بیرونی گوش انجام می‌شود. حتی کودکان هم می‌توانند این عمل را انجام دهند. اتوپلاستی انواع مختلفی دارد. در این مقاله قصد داریم انواع جراحی گوش را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

مزایای عمل اتوپلاستی

عمل زیبایی گوش مزایای مختلفی دارد که در ادامه آنان را بررسی می‌کنیم.

  • بهبود ظاهر

با اتوپلاستی می‌توان به طور قابل توجهی ظاهر گوش را بهبود بخشید و آن را متقارن‌تر و زیباتر کرد.

  • افزایش اعتماد به نفس

بهبود ظاهر گوش می‌تواند موجب افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس شود.

  • امکان اصلاح ناهنجاری‌های مادرزادی

با اتوپلاستی می‌توان برخی از ناهنجاری‌های مادرزادی را که موجب کاهش شنوایی، اختلالات گفتاری و سایر مشکلات مرتبط می‌شوند، برطرف کرد.

در ادامه انواع عمل‌های جراحی گوش را می‌آوریم.

مزایای عمل اتوپلاستی

اتوپلاستی سنتی

در این روش جراحی برش کوچک در پشت گوش ایجاد می‌کند تا غضروفی که باید تغییر شکل داده شود، نمایان شود. سپس غضروف و پوست اضافی برداشته می‌شود و تغییرات لازم اعمال خواهد شد. پس از آن محل برش زده شده بخیه می‌شود. معمولاً از بخیه‌های قابل جذب استفاده می‌کنند. سپس پزشک بانداژی را دور سر می‌پیچد تا از گوش حفاظت شود و در اثر حرکت دادن سر جابجایی انجام نشود. معمولاً این بانداژ تا ۱۰ روز پس از جراحی و در تمام طول روز باید باقی بماند. برای اجرای روش‌های سنتی اتوپلاستی معمولاً بیمار را بی‌هوش می‌کنند و عمل ممکن است چند ساعت طول بکشد.

با توجه به توضیحات گفته شده این عمل جز جراحی‌های تهاجمی محسوب می‌شود و زمان بهبودی طولانی‌تری خواهد داشت. پس از جراحی ممکن است جای زخم باقی بماند اما از آنجایی که برش در پشت گوش زده می‌شود به چشم خواهد آمد. این نوع عمل ممکن است عوارض جانبی همچون خارش، کبودی، تورم و بی‌حسی داشته باشد. این عوارض پس از چند روز تا چند هفته برطرف می‌شوند. گاهی ممکن است این عمل باعث ایجاد عفونت، لخته شدن خون و کاهش شنوایی شود. بروز این موارد نادر است و در صورتی رخ می‌دهد که جراح شما مهارت و تجربه کافی برای انجام اتوپلاستی سنتی نداشته باشد. در نتیجه انتخاب جراح مناسب بسیار مهم است. معمولاً هزینه انجام این عمل نسبت به روش‌های غیر جراحی بیشتر است.

مقاله اقدامات قبل از جراحی گوش از دست ندهید.

اتوپلاستی غیر جراحی

در این روش معمولاً برش بزرگی ایجاد نمی‌شود و با بخیه‌های قابل جذب برش را می‌بندند. پس از مدت کوتاهی نیز بخیه‌ها جذب می‌شوند و دیگر قابل مشاهده و لمس نیستند. نتایج این نوع عمل نیز زودتر نمایان می‌شود و بیمار کافی است هدبند مخصوص را تنها در شب‌ها و به مدت یک تا دو هفته ببندد. همین امر باعث می‌شود تا انجام فعالیت‌های روزمره همانند رفتن به سرکار و مدرسه راحت‌تر انجام شود.

این عمل‌ها معمولاً حدود یک ساعت زمان می‌برند و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شوند. میزان ناراحتی و درد این نوع عمل بسیار کمتر است. در این روش هم مقداری کبودی و تورم وجود دارند اما این موارد خفیف هستند و پس از چند روز از بین می‌روند. البته ممکن است عوارض جانبی دیگری همچون عفونت رخ بدهد اما با نگهداری درست و انتخاب جراح ماهر می‌توانید احتمال بروز چنین عوارضی را کاهش دهید.

از دیگر ویژگی‌های مثبت این روش این است که می‌توان در اکثر موارد نتایج عمل را معکوس کرد. منظور این است که در صورتی که فرد از نتایج راضی نباشد می‌توان پس از چند روز مشکل را برطرف کرد و گوش را به حالت قبلی بازگرداند. هزینه انجام این عمل تقریباً نصف تا یک سوم جراحی اتوپلاستی سنتی است. با این حال هزینه عمل به موارد مختلفی بستگی دارد.

عمل جراحی بزرگ کردن گوش

یکی از انواع عمل اتوپلاستی، جراحی بزرگ کردن گوش است. از این عمل برای بهبود، ظاهر و اندازه گوش استفاده می‌شود. ممکن است گوش برخی از افراد بسیار کوچک باشد و به همین دلیل تعادل چهره آنان را به هم بزند. علاوه بر این گوش برخی از افراد ظاهر بسیار صافی دارد و به همین دلیل با ویژگی‌های صورتشان سازگار نیست. این افراد نیز می‌توانند از عمل جراحی بزرگ کردن گوش استفاده کنند و ظاهر گوش خود را بهبود بخشند. در این عمل با قطعه کوچکی از مواد خاص یا بافت طبیعی گوش را بزرگ‌تر می‌کنند. رایج‌ترین روشی که امروزه برای بزرگ کردن گوش استفاده می‌شود، پیوند غضروف است.

با توجه به نیازهای خاص، جراح ممکن است از چندین تکنیک برای تغییر ظاهر گوش استفاده کند. اتوپلاستی بزرگ کردن گوش عملی کم تهاجمی است و دوران نقاهت نسبتاً کوتاهی دارد. علاوه بر این نتایج آن معمولاً طولانی مدت است. این عمل یک روش نسبتا ایمن و ساده است. با این حال مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارض جانبی همچون عفونت، التهاب، کبودی، تورم و خونریزی خفیف داشته باشد. در مجموع خطرات آن بسیار کم است. با انجام توصیه‌های لازم پس از عمل می‌توانید روند بهبودی را سرعت بخشید و از بروز بسیاری از عوارض جلوگیری کرد. معمولاً بیماران پس از انجام این عمل درد زیادی ندارند اما در صورت داشتن درد می‌توان از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کرد.

این عمل یک جنبه منفی دارد که ممکن است برای برخی از افراد رخ بدهد. همان‌طور که پیشتر ذکر کردیم برای بزرگ کردن گوش ممکن است از غضروف استفاده شود. در برخی موارد پزشک توصیه می‌کند از مواد مصنوعی همچون پروتزهای سیلیکونی استفاده شود. در این حالت ممکن است بدن برخی از افراد این مواد را پس بزند. برای ساخت پروتزها از گوش خود فرد قالب‌گیری می‌شود و رنگ آنان نیز مطابق با پوست بیمار انتخاب می‌شود اما گاهی ممکن است تطابق کامل ایجاد نشود و ظاهر گوش جدید کمی ناهموار شود. امکان بروز چنین اتفاقاتی کم است ولی با این حال بهتر است شما این موارد را نیز در نظر داشته باشید زیرا ممکن است جراح شما پیوند پروتز را به جای پیوند غضروف پیشنهاد کند.

عمل جراحی بزرگ کردن گوش

اتوپلاستی گوش بیرون زده

برخی از گوش‌ها حالت بیرون زده‌ای دارند که با کمک اتو پلاستی پینینگ گوش می‌توان این مشکل را رفع کرد. بسیاری از افراد به ویژه کودکان این مشکل را دارا هستند. این عمل جراحی کم خطر است و در آن گوش فرد را به سر وی نزدیک می‌کنند تا ظاهر آن بهبود پیدا کند. نتایج این عمل نیز ماندگار است. برای انجام این نوع جراحی غضروفی را که در پشت گوش قرار دارد جابجا می‌کند تا به سر نزدیک‌تر شود. معمولاً یک برش در پشت لاله گوش ایجاد می‌شود تا جراح بتواند به این غضروف دسترسی پیدا کند. سپس بخش اضافی غضروف برداشته می‌شود تا ظاهر گوش طبیعی‌تر و بهتر به نظر برسد. پس از انجام این کار بافت‌ها را بخیه می‌زنند.

این عمل جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می‌شود و بین ۱ تا ۲ ساعت زمان می‌برد. اکثر بیماران هم می‌توانند پس از عمل به خانه بروند. بهبودی کامل معمولاً تا دو هفته طول می‌کشد. ناگفته نماند که ناراحتی‌های پس از عمل بعد از چند روز از بین می‌روند؛ اما برای بهبودی کامل باید بیشتر صبر و مراقبت کرد. این عمل را می‌توان هم برای کودکان و هم بزرگسالان انجام داد. انجام این عمل در بین بیماران ۷ تا ۱۴ ساله بیشتر انجام می‌شود. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که این عمل ساختار اساسی گوش را تغییر نمی‌دهد بر روی عملکرد آن تأثیر نمی‌گذارد. در نتیجه با این عمل نمی‌توان شنوایی را افزایش داد. در عین حال هم موجب کاهش شنوایی نخواهد شد و نیازی به نگرانی در این زمینه نیست.

اتوپلاستی کوچک کردن گوش

یکی دیگر از انواع جراحی گوش اتوپلاستی کوچک کردن گوش است که با هدف کاهش اندازه و حجم این عضو از بدن انجام می‌شود. معمولا از این روش برای کاهش حجم لاله گوش یا تغییر شکل آن استفاده می‌شود. این روش برای افرادی مناسب است که گوش‌های بیش از حد بزرگ، بیرون زده یا نامتقارن دارند که ممکن است اعتماد به نفس و عزت نفس آنان را تحت تأثیر قرار دهد. برای اجرای این جراحی بخشی از غضروف گوش و لایه‌های پوست را برمی‌دارند تا شکل و اندازه گوش‌ها تغییر پیدا کند.

اگر این جراحی را نزد یک جراح پلاستیک ماهر و با تجربه انجام دهید، عملی نسبتاً ایمن و ساده محسوب می‌شود. پزشک ابتدا گوش بیمار را معاینه و ارزیابی می‌کند و در مورد انتظارات بیمار سوال می‌پرسد تا ببیند می‌توان با این روش نتیجه مطلوب و دلخواه را به دست آورد یا خیر. عمل جراحی کوچک کردن گوش بین یک تا دو ساعت طول می‌کشد و معمولاً بیمار می‌تواند در همان روز به خانه برگردد.

درست است که معمولاً این عمل لاله گوش را چرا که تحت تأثیر قرار می‌دهد اما گاهی نیاز است ورودی کانال گوش نیز اصلاح گردد تا ظاهرا آن طبیعی‌تر شود. همه افراد در تمام سنین می‌توانند این عمل را انجام دهند و محدودیت سنی برای آن وجود ندارد. معمولاً این عمل برای افرادی مناسب است که گوش آن‌ها در اثر افزایش سن بزرگ و افتاده شده است. در واقع با این روش می‌توان ظاهر جوان‌تری برای گوش ایجاد کرد.

اتوپلاستی گوش لوپی

منظور از گوش لوپی وضعیتی است که در آن قسمت بالای گوش تا شده و ظاهری نوک تیز پیدا می‌کند. این نوع اتوپلاستی شامل ایجاد یک برش در پشت گوش و تغییر موقعیت غضروف و ایجاد یک چین طبیعی می‌شود. این عمل حدود ۲ ساعت طول می کشد و بیمار می تواند در همان روز به خانه برود. زمان بهبودی حدود ۱ هفته است.

اتوپلاستی گوش لوپی

اتوپلاستی گوش اشتال

منظور از گوش اشتال نوعی عارضه است که در آن قسمت بالای گوش حالت نوک تیز دارد. برای اجرای این اتوپلاستی نیز برش در پشت گوش ایجاد می‌شود و غضروف را تغییر شکل می‌دهند. این عمل حدود دو ساعت طول می‌کشد. بیمار هم می‌تواند در همان روز به خانه برود. دوران نقاهت این روش هم حدود یک هفته است.

اتوپلاستی گوش کریپتوشیا

کریپتوشیا وضعیتی است که در آن قسمت بالایی گوش در زیر پوست سر پنهان شده است. در این جراحی هم برش در پشت گوش زده می‌شود تا غضروف را بتوان جا به جا کرد. این عمل هم حدود دو ساعت طول می‌کشد و نیازی نیست بیمار در بیمارستان بستری شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره هزینه عمل جراحی گوش در سال ۱۴۰۲ این مقاله را مطالعه نمایید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی انواع جراحی گوش یا اتوپلاستی پرداختیم. اتوپلاستی یک روش ایمن و مؤثر برای اصلاح ناهنجاری‌های گوش است که انواع مختلفی دارد. جراح با توجه به مشکل بیمار نوع عمل را انتخاب می‌کنند. از مزایای این عمل‌ها می‌توان به بهبود ظاهر، اصلاح ناهنجاری‌های مادرزادی افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × پنج =