معجزه جوانسازی پوست صورت با هایفوتراپی

3

هایفوتراپی یکی از روش‌های مدرن جوانسازی پوست است. از این دستگاه برای سفت کردن پوست استفاده می‌شود. این روش مزایای زیادی دارد و با توجه به غیرتهاجمی بودن آن، بسیاری از افراد تمایل دارند از این روش برای لیفت صورت خود استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم این روش را توضیح دهیم و نحوه تأثیرگذاری آن را بر پوست با هم بررسی کنیم. اگر شما هم تمایل دارید از این روش برای جوانسازی پوست خود استفاده کنید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی یا High-Intensity Focused Ultrasound (HIFU) یک روش زیبایی غیر جراحی برای سفت کردن پوست است. این روش برای درمان پیری صورت، چین و چروک‌های گردن و بالای سینه و لیفت ابرو استفاده می‌شود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت روزافزون هایفو این است که نتیجه این درمان تقریباً شبیه لیفت صورت است که یک درمان جراحی و تهاجمی است. اثرات این روش می‌توانید بین یک الی سه سال باقی بماند.

در این روش از امواج اولتراسوند استفاده می‌شود تا لایه‌های عمیق پوست (بدون آسیب دیدن لایه بالایی) تحریک به کلاژن سازی شوند. گرمای تولید شده از طریق دستگاه هایفو سلول‌های ناحیه هدف را از بین می‌برد و سپس سلول‌های این بخش، به طور طبیعی توسط بدن ترمیم می‌شوند. در حالی که بدن سلول‌ها را ترمیم می‌کند، کلاژن تولید می‌شود و بیشتر از پیش به رشد مجدد سلول‌ها کمک می‌کند.

در این روش متخصص ابتدا ناحیه تحت درمان را تمیز و ضدعفونی می‌کند. سپس ژل مخصوص را روی آن بخش می‌مالند و پخش می‌کنند. در مرحله بعد دستگاه هایفو را روی ناحیه موردنظر نگه می‌دارند. این دستگاه امواج فراصوت را در فواصل کوتاه منتشر می‌کند. بسته به ناحیه موردنظر، جلسه سفت کردن پوست HIFU می‌تواند بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد.

این درمان باعث تحریک رشد کلاژن می‌شود (کلاژن مسئول ایجاد خاصیت ارتجاعی پوست است). این روش بدون درد انجام می‌شود؛ اما ممکن است در برخی مواقع فرد درد بسیار خفیفی را احساس کند. در صورت تمایل می‌توانید از متخصص بخواهید که ناحیه موردنظر را با کرم بی‌حس کند. هایفو با سایر درمان‌ها و جراحی‌های زیبایی کاملاً متفاوت است زیرا معمولاً نیازی به زمان آماده‌سازی و بی‌حسی ندارد. برای کاهش این درد خفیف می‌توان از استامینوفن یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (ادویل) استفاده کرد. بلافاصله پس از درمان، ممکن است قرمزی یا تورم خفیفی را تجربه کنید که به تدریج طی چند ساعت بعد از جلسه هایفو کاهش می‌یابد. شما می‌توانید بلافاصله پس از انجام عمل به خانه بروید و فعالیت‌های عادی روزانه خود را از سر بگیرید. پس با این روش می‌توان کارهای زیر را انجام داد:

  • کاهش چین و چروک
  • سفت کردن پوست شل شده گردن
  • لیفت گونه، ابرو و پلک
  • تغییر خط فک
  • سفت کردن پوست پایین گردن
  • صاف کردن پوست
هایفوتراپی چیست؟

آیا هایفوتراپی به مرور زمان به پوست آسیب می‌رساند؟

دستگاه هایفوتراپی با ایجاد ریز آسیب‌هایی در لایه بنیادی پوست باعث فعال کردن پاسخ طبیعی و شفابخش در بدن می‌شود. با این حال، این آسیب در سطح پوست قابل تشخیص نیست، زیرا انرژی اولتراسوند تنها بافت عمیق زیر لایه‌های سطحی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در نتیجه آسیبی قابل مشاهده و غیرقابل درمان وجود ندارد.

در این روش از سوزن یا برش دادن استفاده نمی‌شود و به همین دلیل از هر گونه خطر عفونت و جای زخم هم جلوگیری می‌کند.

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست می‌دهد. عوامل زیادی می‌توانند در تسریع روند پیری نقش داشته باشند از جمله عدم خواب کافی، رژیم غذایی نامناسب و داشتن یک زندگی پراسترس و پرمشغله.

لیفت صورت HIFU که به عنوان لیفت صورت غیر جراحی نیز شناخته می‌شود، یک درمان ایده آل برای افرادی است که شلی و افتادگی خفیف تا متوسط پوست را تجربه می‌کنند. می‌توان تأثیرات افتادگی را در اطراف خط ابرو، پلک‌ها، گونه‌ها و خط فک مشاهده کرد. به این ترتیب، این یک روش فوق‌العاده محبوب در میان بیماران بالای ۳۰ سال است که می‌خواهند به پوست سفت‌تر و منعطف‌تر داشته باشند و از شر خطوط صورت و گردن خلاص شوند، زیرا پس از این سن روند طبیعی پیری اتفاق می‌افتد. این روش سفت کردن پوست برای خطوط ریز و لیفت پوست ایده‌ال است و در عین حال باعث جوانسازی کلی صورت می‌شود. با وجود تمامی این مزایا، هایفو بهترین گزینه برای همه نیست و فقط برای افرادی مناسب است که هنوز مقداری سفتی در پوست آن‌ها وجود دارد و نمی‌خواهند تفاوت زیادی در چهره خود ایجاد کنند.

کسانی که سن بالاتری دارند و اثرات بالا رفتن سن به طور مشخصی در چهره آن‌ها مشاهده می‌شود، شلی قابل‌توجه پوست یا افتادگی شدید پوست در ناحیه گردن دارند، ممکن است بهترین کاندید برای هایفو نباشند و ممکن است جراحی لیفت صورت برای آن‌ها مناسب‌تر باشند. هایفو همچنین به افرادی که از ضایعات باز، عفونت‌های پوستی یا آکنه‌های شدید یا کیستیک رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

مانند هر عمل زیبایی دیگری، نتایج همیشه بسته به ساختار صورت، سن و سبک زندگی فرد متفاوت خواهد بود، به همین دلیل است که باید قبل از عمل با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها درک عمیقی از آناتومی صورت دارند و می‌توانند طرحی را برای درمان ارائه دهند که کاملاً متناسب با صورت شما باشد.

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه مقاله لیفت گونه چیست؟ + مزایا و معایب، ماندگاری را پیشنهاد میکنیم.

درمان ‌هایفوتراپی چقدر طول می‌کشد و چه زمانی می‌توان نتایج آن را دید؟

تأثیرگذاری درمان ‌هایفو به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه این عوامل را بررسی می‌کنیم.

  • مدت زمان جلسه درمانی

بسته به نواحی تحت درمان، زمان جلسه از ۱ تا ۳ ساعت متغیر است. زمان جلسه هر چقدر هم باشد، شما پس از آن می‌توانید به روال عادی زندگی خود برگردید. هیچ زمانی برای گذران نقاهت نیاز ندارید. اصلاً همین مورد باعث می‌شود تا بسیاری از افراد هایفو را به شیوه‌های درمانی دیگر ترجیح دهند. با این حال، ممکن است کمی قرمزی را تجربه کنید. تورم و سوزن سوزن شدن پوست نیز طبیعی است.

  • زمان نتیجه دادن هایفوتراپی

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، نتیجه درمان به ماهیت و شدت مشکلات پوستی شما بستگی دارد. بسیاری از افراد تنها با یک جلسه درمانی می‌توانند نتایج هایفو را مشاهده کنند. از سوی دیگر بسته به فرایند کلاژن سازی بدن و پاسخ بیولوژیکی آن به انرژی اولتراسوند، می‌توان نتایج درمان را پس از ۸ الی ۱۲ هفته (بعد از اولین جلسه هایفو) مشاهده کرد. معمولاً باید روی همان ۱۲ هفته حساب کنید. گاهی در بخش‌هایی که شدت مشکلات بیشتر است باید تا ۶ ماه صبر کنید تا بتوانید نتیجه را مشاهده کنید.

با وجود این فواصل زمانی، نتایج درمان ‌هایفو بین ۲ الی ۳ سال باقی می‌مانند. توصیه می‌شود افرادی که از این روش استفاده کرده‌اند، سالی یک بار درمان خود را شارژ کنند تا نتایج بهتری بگیرند. با ادامه درمان هایفو می‌توانید پوستی سفت و شاداب داشته باشید و روند پیری را به چالش بکشید.

مزایای هایفوتراپی

همان طور که گفته شد، لیفت پوست با HIFU یک درمان غیر جراحی است و بنابراین نیازی به سوزن و چاقو ندارد. این روش مزایای زیادی دارد. از جمله این که معمولاً این روش بدون درد انجام می‌شود یا فرد درد بسیار خفیفی احساس خواهد کرد. علاوه بر این، پیش از جلسه نیازی نیست زمانی برای اماده‌سازی بگذارید. جدا از این موارد، هایفو چند مزیت دیگر هم دارد:

هایفو به دلیل نتایج دقیقش شناخته شده است زیرا دستگاه آن طوری طراحی شده است که روی یک ناحیه خاص متمرکز می‌شود و بر بالاترین لایه پوست تأثیر نمی‌گذارد. این روش کاملاً ایمن است و از تمام دستورالعمل‌های FDA پیروی می‌کند. می‌توان گفت که این روش عوارض جانبی خاصی ندارد و نتایج آن نیز تا یک سال و حتی بیشتر باقی می‌ماند. با این روش می‌توان صورت را بدون نیاز به گذراندن دوره نقاهت لیفت کرد.

مزایای هایفوتراپی

عوارض جانبی هایفوتراپی

اگر این کار را نزد یک متخصص و در کلینیکی حرفه‌ای انجام دهید، مشکلی برای شما پیش نمی‌آید. ممکن است پس از جلسه مقداری قرمزی و تورم را مشاهده کنید که به سرعت از بین می‌رود. ممکن است تا چند هفته احساس کنید که ناحیه تحت درمان سوزن سوزن می‌شود؛ اما این احساس بسیار خفیف خواهد بود. ممکن است بی‌حسی یا کبودی موقتی را تجربه کنید که معمولاً در عرض چند روز فروکش می‌کند. اگر هایفوتراپی توسط یک متخصص آموزش دیده و واجد شرایط انجام شود، بسیار ایمن خواهد بود. به ندرت ممکن است بی‌حسی یا کبودی موقتی را تجربه کنید، اما این عوارض هایفوتراپی معمولاً پس از چند روز از بین می‌روند.

آیا هایفوتراپی می‌تواند جایگزینی برای جراحی لیفت صورت باشد؟

در برخی شرایط می‌توان از این روش به جای جراحی لیفت صورت استفاده کرد. افرادی که می‌خواهند پوست صورت خود را لیفت کنند اما تمایلی به رفتن زیر تیغ جراحی ندارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. بسیاری از افراد وقتی برای گذران دوران نقاهت و مراقبت‌های لازم پس از جراحی را ندارند. برای همین این روش را برای لیفت صورت انتخاب می‌کنند. با این حال، همان طور که اشاره کردیم همه افراد نمی‌توانند از این روش استفاده کنند زیرا ممکن است میزان شل شدگی و افتادگی پوست آن قدر زیاد باشد که این درمان کارساز نباشد. این افراد بهتر است از همان روش جراحی استفاده کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

در روش جراحی سنتی بیمار را بی‌هوش می‌کنند تا بتوانند بخش‌هایی از پوست و بافت ماهیچه‌ای صورت و گردن را بردارند و پوست را تنظیم کنند. بسیاری از افراد به دلیل همین بیهوشی و خطرات آن سراغ هایفوتراپی می‌روند و تمایلی به جراحی شدن ندارند. با این حال برای این که فرد در حین عمل دردی را احساس نکند، بیمار باید بی‌هوش شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که نتایج جراحی لیفت صورت به گونه‌ای دائمی است. در واقع، نمی‌توان نتایج آن را دائمی دانست اما می‌توان گفت برای مدت زمان بیشتری باقی می‌ماند و با گذر زمان و بالاتر رفتن سن، دوباره پوست افتاده می‌شود؛ اما هر چه باشد نتایج آن بیشتر از هایفوتراپی باقی می‌ماند؛ اما از طرفی جراحی نیاز به مراقبت زیادی دارد و عوارضی همچون تورم، کبودی و قرمزی را به همراه دارد. علاوه بر این، ممکن است جای اسکار بخیه‌ها پس از عمل کمی مشخص باشد. البته سعی می‌شود بخیه‌ها در جایی قرار بگیرند که در دید نباشند.

با این حال اگر تمایلی به گذراندن دوران بهبودی طولانی ندارید و نمی‌توانید از پس کبودی و تورم بعد از عمل برآید، بهتر است سراغ جراحی لیفت صورت نروید و همان هایفوتراپی یا روش‌های غیر جراحی را انتخاب کنید؛ زیرا بسیاری از افراد حتی وقت کافی برای گذراندن دوران بهبودی بعد از عمل را ندارند. نکته مهم دیگری که در تفاوت این دو وجود دارد این است که لیفت صورت به روش جراحی بسیار گران‌تر است و نتایج آن همیشه طبیعی نیست. در واقع، اگر به دنبال چهره‌ای طبیعی هستید بهتر هایفوتراپی را انتخاب کنید.

یکی از دلایل محبوبیت این روش این است که از منابع طبیعی بدن برای جوانسازی استفاده می‌کند. نیازی نیست چیزی برداشته یا اضافه شود. بلکه این خود بدن است که با کلاژن سازی پس از درمان ‌هایفو، صورت را رفته رفته جوان می‌کند. به همین دلیل هم نتایج این روش طبیعی‌تر است.

آیا مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در زمینه هایفوتراپی نتایج مثبتی را نشان می‌دهند؟

در بسیاری از مطالعات آمده است که هایفوتراپی واقعاً جواب می‌دهد و می‌تواند پوست را جوان‌تر کند. در پژوهشی که در سال ۲۰۱۸ روی ۲۳۱ نفر انجام شد، آمده است که این روش می‌تواند پوست بدن را سفت کند و سلولیت را کاهش دهد. علاوه بر این، محققان این پژوهش موفق شدن ایمن بودن این روش را در کنار اثرگذاری آن ثابت کنند.

در پژوهش دیگری که در کره انجام شده است، آمده است که این روش می‌تواند چین دو چروک‌های اطراف فک، گونه و دهان را رفع کند. معمولاً می‌توان نتایج نهایی را پس از دو الی سه ماه مشاهده کرد. در صورت مراقبت درست از پوست نتایج تا یک سال باقی می‌مانند.

در مطالعه دیگری پوست صورت شرکت‌کنندگان پس از انجام هایفوتراپی بعد از ۷ روز، ۴ هفته و ۱۲ هفته ارزیابی شد. محققان دریافتند که خاصیت ارتجاعی پوست شرکت‌کنندگان پس از ۱۲ هفته به طور قابل‌توجهی بهبود یافته است. در نتایج مطالعه دیگری که روی ۷۳ زن انجام شده، بهبود ۸۰ درصدی پوست صورت و گردن مشاهده شده است. میزان رضایت شرکت‌کنندگان نیز ۷۸ درصد بود.

مطالعات اشاره شده تنها چند مورد از صدها مطالعه‌ای است که در زمینه هایفوتراپی انجام شده است. همین امر نشان می‌دهد که محققین روی این روش کار کرده و تحقیق کرده‌اند. در اکثر موارد نیز نتایج این روش توسط دانشمندان تائید شده است. پس می‌توانید با خیال راحت این روش درمانی را برای لیفت صورت خود انتخاب کنید و نگران عوارض و خطرات خاصی نباشید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی چیستی هایفوتراپی پرداختیم و مزایا و معایب، روش انجام کار، هدف از استفاده از این روش و… را بررسی کردیم. این روش غیرتهاجمی مناسب افرادی است که در سن پایین‌تری هستند و به تازگی نشانه‌هایی از افزایش سن را در پوست خود مشاهده کرده‌اند. این افراد می‌توانند با این روش پوست خود را لیفت دهند و شادابی را به آن بازگردانند؛ زیرا در این روش از منابع طبیعی خود بدن استفاده می‌شود و دستگاه پوست را تحریک به کلاژن سازی می‌کند؛ یعنی قرار نیست چیزی به پوست شما تزریق شود یا پوست و بافتی از آن برداشته شود. نظر شما در این باره چیست؟ آیا قصد دارید از این روش برای جوانسازی پوست صورت خود استفاده کنید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده − 8 =