لیفت گونه چیست؟ + مزایا و معایب، ماندگاری

1

هر چه سن بالاتر می‌شود، پوست طراوت و جوانی خود را بیشتر و بیشتر از دست می‌دهد. در واقع، با کاهش تولید کلاژن در بدن، پوست انسان دیگر به درستی در جای خود نمی‌ماند و تحت تاثیر جاذبه زمین قرار می‌گیرد. به همین دلیل هم هر چه سن بالاتر می‌شود، پوست انسان افتاده‌تر می‌شود. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های صورت که مشخصاً تاثیر گرانش زمین را نشان می‌دهد، گونه است. گونه‌ها معمولاً قسمت پر صورت هستند که با بالا رفتن سن و شروع روند پیری، به سمت پایین افت می‌کنند. برای دستیابی به ظاهری جوان‌تر می‌توان گونه‌ها را لیفت داد و به سمت بالا کشاند. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم لیفت گونه را بررسی کنیم و مزایا و معایب، نحوه انجام این کار، قیمت و… را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

لیفت گونه چیست؟

منظور از لیفت گونه بالا بردن این بخش از صورت به روش‌های مختلف است. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. در جراحی لیفت گونه، پدهای چربی گونه یا مالارها را به سمت بالا می‌کشند. این کار باعث می‌شود تا گونه‌ها و همچنین چشم‌ها پرتر نشان داده شوند. درنتیجه چهره جوان‌تر و شاداب‌تر می‌شود. با این روش می‌توان پوست اضافی و چین‌های نازولبیال یا خطوط لبخند را هم از بین برد. با توجه به این که بافت نرم گونه به سمت بالا کشیده می‌شود، گودی زیر چشم که نشانه دیگری از بالا رفتن سن است هم تا حدی رفع می‌شود. اصولاً محل اتصال گونه با پلک با افزایش سن نمایان‌تر می‌شود. معمولاً لیفت گونه را با سایر روش‌های زیبایی همچون بلفاروپلاستی یا جراحی پلک، لیفت گردن، لیفت ابرو و پیشانی یا جراحی زیبایی بینی ترکیب می‌کنند و به صورت همزمان انجام می‌دهند. در ادامه روش‌های مختلف انجام این کار را توضیح می‌دهیم.

لیفت گونه چیست؟

نحوه انجام لیفت گونه

برای انجام لیفت گونه از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. هم می‌توان از روش جراحی برای بالا بردن گونه‌ها استفاده کرد و هم از روش‌های کم تهاجمی برای انجام این کار بهره برد. همه چیز به شرایط بیمار برمی‌گردد و گاهی ممکن است وی چندین انتخاب پیش روی خود داشته باشد و بتواند از میان چند روش یکی را با توجه به هزینه‌ها، میزان ماندگاری و… انتخاب کند. در این بخش این روش‌ها را توضیح می‌دهیم. ابتدا با روش‌های کم تهاجمی شروع می‌کنیم و سپس سراغ توضیح روش جراحی می‌رویم.

لیفت گونه با اندوتاین

لیفت گونه با اندوتاین

می‌توان گفت این روش نیز نوعی جراحی است. در این روش برای بالا کشیدن گونه از پروتز نواری استفاده می‌شود. این پروتزها بسیار باریک هستند و روی آن‌ها دندانه‌های ریزی وجود دارد. این دندانه‌ها به بافت زیر پوست متصل می‌شوند و گونه را به سمت بالا می‌کشند. این پروتزهای نواری پس از مدتی توسط بدن جذب می‌شوند. شش ماهی طول می‌کشد تا اندوتاین‌ها جذب شوند؛ اما نگران نباشید. پس از جذب این نوارها توسط بدن، تاثیر آن‌ها همچنان باقی می‌ماند و گونه‌ها به سمت پایین کشیده نمی‌شوند. برای اجرای این روش از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود. این روش نسبت به جراحی کمتر تهاجمی است و خطرات آن را ندارد.

لیفت گونه با فیلر و ژل

با کمک فیلرهای تزریقی هم می‌توان گونه را لیفت دارد. فیلرهای مختلفی (ژوودرم، ریستیلن، بلوترو، ولوما و…) برای انجام این کار وجود دارد. همان طور که پیشتر توضیح دادیم، دلیل کم حجم شدن گونه‌ها در سنین بالاتر نزول گرانشی پوست است. در این روش بخش خالی شده با فیلر پر می‌شود.

بسیاری از بیماران می‌توانند از این روش استفاده کنند اما یکی از معایب لیفت گونه با فیلر، تاثیر موقتی و کوتاه مدت آن است. شما باید هر چند ماه یک بار فیلر خود را تمدید کنید. اگر پزشک انتخابی شما مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است فضای خالی را بیش از حد پر کند و درنتیجه، چهره شما پوف کند و غیرطبیعی شود. اگر پزشک باتجربه باشد و از مواد باکیفیت استفاده کند، این مشکل رخ نمی‌دهد. این روش را به افرادی پیشنهاد می‌کنیم که افتادگی گونه خفیف تا متوسط دارند.

لیفت گونه با فیلر و ژل

لیفت گونه با پلاسما

گزینه دیگری که برای لیفت گونه و جوان‌سازی آن وجود دارد، لیفت با پلاسما است. در این روش از پلاسمای غنی از پلاکت خود بیمار استفاده می‌شود. نواحی خالی شده را با پلاسما پر می‌کنند تا بدن وادار به کلاژن سازی شود. اصولاً این تکنیک یک سال ماندگاری دارد و روشی دائمی نیست. این روش مناسب افرادی است که به فیلرها واکنش آلرژیک و منفی نشان می‌دهند. علاوه بر این، به شکل توده‌ای در زیر پوست جمع نمی‌شود. در برخی موارد فیلر به شکل یک یا چند توده زیر پوست جمع می‌شود و حالت بدی ایجاد می‌کند. در صورتی که این روش چنین مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

تزریق چربی یا Micro-Liporeinjections

روش دیگری که می‌تواند جایگزین فیلر شود، تزریق چربی است. این روش ماندگاری زیادی ندارد و معمولاً تا شش ماه دوام می‌آورد. معمولاً بیمار برای تکمیل این دوره درمانی باید چند تزریق انجام دهد تا بتواند نتیجه بهتری بگیرد. این روش هم برای افرادی مناسب است که به فیلر واکنش منفی نشان می‌دهند. چربی تزریقی از بدن خود بیمار گرفته می‌شود. معمولاً چربی را از شکم و پهلو می‌گیرند و سپس به گونه تزریق می‌کنند.

لیفت گونه با سلول‌های بنیادی

در روشی دیگر از سلول‌های بنیادی برای لیفت استفاده می‌شود. به دلیل پردردسر بودن این روش، کمتر از آن استفاده می‌شود. اگر بخواهیم این روش را با شیوه لیفت با تزریق چربی مقایسه کنیم، می‌توانیم ببینیم که برتری خاصی وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود از این روش برای بالا کشیدن گونه استفاده نشود.

لیفت گونه با ژل اسکالپترا

Scultptra نوعی ژل است و تزریق آن همانند تزریق چربی است. این ژل کلاژن سازی را تحریک می‌کند و اثر آن تا سه سال هم باقی می‌ماند. در این روش نیازی نیست که تزریق را چند بار تمدید کنید تا بتوانید نتیجه بگیرید. به همین دلیل هم دوره نقاهت و بهبودی آن کوتاه است و تورم و کبودی آن چنانی وجود ندارد. مشکلی که این روش دارد، همان حالت توده‌ای شدن و یکدست نبودن در زیر پوست است.

لیفت گونه با اولتراپی

با روش اولتراپی می‌توان پوست شل را سفت کرد. درنتیجه افرادی که در ناحیه گونه دچار افتادگی پوست شده‌اند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. این روش غیرتهاجمی است و در آن با استفاده از انرژی متمرکز اولتراسوند کلاژن سازی بدن را تحریک می‌کنند. در واقع، حرارتی که این دستگاه ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا پوست تحریک شود و میزان کلاژن را در آن ناحیه بیشتر کند. این روش را به افرادی توصیه می‌کنیم که افتادگی خفیف تا متوسط دارند.

لیفت گونه با نخ

لیفت گونه با نخ

نخ‌ها بخیه‌هایی هستند که در زیر پوست قرار می‌گیرند. این بخیه‌ها قابل جذب هستند. پزشک با کمک سوزنی نازک نخ را زیر پوست وارد می‌کند. سپس پوست را به سمت بالا می‌کشد و حالت می‌دهد. تعداد نخ‌های به کار رفته شده رد یک لیفت به میزان افتادگی پوست فرد بستگی دارد. این نخ‌ها دارای آج‌هایی هستند.

علاوه بر این که به پوست می‌چسبند و آن را بالا می‌کشند، موجب کلاژن سازی نیز می‌شوند. روش لیفت با نخ دائمی نیست و معمولاً بین یک الی دو سال باقی می‌ماند. میزان ماندگاری آن بستگی به بدن بیمار دارد. نخ در بدن برخی از بیماران زودتر جذب می‌شود. برای اجرای این روش نیاز به بیهوشی نیست و با بی‌حسی موضعی می‌توان این کار را انجام داد. مدت زمان انجام آن نیز بستگی به تعداد نخ‌ها دارد و می‌تواند تا دو ساعت هم ادامه پیدا کند.

لیفت گونه با جراحی

برای اجرای این روش معمولاً از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. سپس برای لیفت دادن گونه، بخش‌هایی از آن را برش می‌زنند و از طریق این برش‌ها، گونه را بالا می‌کشند. اصولاً این جراحی به همراه عمل لیفت چشم یا بلفاروپلاستی انجام می‌شود تا نتیجه نهایی بهتر و کامل‌تر شود. بسته به میزان افتادگی گونه این عمل می‌تواند تا دو ساعت هم طول بکشد. در این نوع جراحی سعی می‌شود روی تاثیر گونه بر اطراف چشم کار شود. علاوه بر این، خط لبخند نیز مورد هدف قرار می‌گیرد. وقتی گونه را بالا بکشند، زیر چشم پرتر نشان می‌دهد و خطوط اطراف دهان نیز کمتر می‌شوند.

مزایای لیفت گونه با روش جراحی

لیفت و بالا کشیدن گونه با جراحی مزایایی دارد که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • نتایج مثبت

می‌توان گفت که اکثر بیمارانی که قصد دارند برای بالا کشیدن گونه خود از روش جراحی استفاده کنند، از نتایج راضی هستند. وقتی این کار را نزد یک پزشک ماهر انجام دهید، مشکلی پیش نمی‌آید. درنتیجه می‌توانید با مقداری وقت گذاشتن، چهره خود را شاداب‌تر کنید. در بسیاری از موارد لیفت گونه می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی در چهره فرد بگذارد. در حدی که دیگر نیازی نیست فرد سراغ لیفت کامل صورت برود.

  • نتایج طولانی مدت

نتیجه عمل جراحی لیفت گونه می‌تواند تا ده سال و حتی بیشتر دوام بیاورد.

  • آسان و راحت

لیفت گونه یکی از سریع‌ترین جراحی‌های صورت است و اجرای آن تقریباً ساده است. البته این در صورتی است که پزشک شما تجربه کافی برای انجام این کار را داشته باشد.

  • مشاهده سریع نتایج

اکثر بیماران می‌توانند یک هفته پس از جرحی نتیجه عمل خود را مشاهده کنند. در واقع، برخلاف برخی دیگر از جراحی‌های زیبایی نیازی به یک الی چند ماه صبر کردن نیست تا بتوانید نتیجه کار را مشاهده کنید.

  • ماندگاری بیشتر

این روش در برابر روش‌های غیرتهاجمی مانند فیلر و نخ ماندگاری بسیار بالاتری دارد. به عنوان مثال، فیلرها معمولاً یک سال ماندگاری دارند. پس از آن باید دوباره برای تزریق فیلر به پزشک مراجعه کنید. در حالی که همان طور که پیشتر ذکر شد، نتیجه جراحی لیفت گونه می‌تواند تا ده سال و حتی بیشتر باقی بماند.

  • ایمن و موثر

اگر لیفت گونه توسط یک جراح ماهر و باتجربه انجام شود، بسیار ایمن و موثر خواهد بود.

  • جوان‌سازی

از اولین نشانه‌های افزایش سن، افتادگی گونه است که با این روش می‌توانید آن را رفع کنید.

  • افزایش اعتماد به نفس

با توجه به تاثیر چهره در برخوردهای اجتماعی روزمره ما، با لیفت گونه و شاداب شدن صورت، اعتماد به نفس افراد افزایش می‌یابد.

معایب لیفت گونه با روش جراحی

این روش نیز همانند سایر روش‌های زیبایی معایبی دارد و بیماران باید قبل از انتخاب این روش معایب آن را بدانند تا با آگاهی آن را انتخاب کنند؛ مانند دیگر روش‌های جراحی زیبایی، این درمان نیز شامل خطرات بی‌حسی، تورم، کبودی و درد خفیف می‌شود. علاوه بر این، جراحی شامل بخیه زدن می‌شود و باید با اسکارهای بخیه در زمان ترمیم کنار بیایید.

اصولاً بخیه‌ها در محلی زده می‌شوند که دیده نشوند یا به صورت کلی زیاد مشخص نیستند. دوره نقاهت جراحی بیشتر از روش‌های غیرتهاجمی یا کمتر تهاجمی طول می‌کشد. علاوه بر این، در دوره نقاهت جراحی لیفت گونه باید به خوبی از خود مراقبت کنید و تا مدتی کارهای روزمره خود را با احتیاط انجام دهید. ورزش‌های سنگین، فعالیت‌هایی که ممکن است به صورت فشار بیاورد و… را هم باید برای مدتی کنار بگذارید. در حالی که سایر روش‌های لیفت گونه این میزان احتیاط و دور شدن از فعالیت روزمره را نمی‌طلبند.

میزان ماندگاری جراحی لیفت گونه چقدر است؟

می‌توان گفت که تمامی روش‌های غیر جراحی ماندگاری بسیار کمی دارند و با توجه به بدن هر فرد، میزان ماندگاری نیز متغیر است. ممکن است یک روش برای یک فرد تا دو سال دوام بیاورد. در حالی که برای فرد دیگر تنها ۳ الی ۴ ماه باقی بماند. این در حالی است که ماندگاری روش جراحی بسیار بیشتر است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم نتایج جراحی لیفت گونه می‌تواند تا ده سال و حتی بیشتر دوام بیاورد. مسلماً با بالا رفتن سن تاثیر جراحی نیز از بین می‌رود اما در صورت مراقبت از پوست و رعایت نکات مختلف می‌توانید این نتیجه را تا سال‌ها حفظ کنید. خوب خوابیدن و دوری از استرس می‌تواند روی میزان ماندگاری اثر بگذارد.

تفاوت لیفت کامل صورت با لیفت گونه

هر دو لیفت به صورت مشابه انجام می‌شود با این تفاوت که لیفت کامل صورت تهاجمی‌تر است. برای لیفت صورت، گردن و پیشانی نیز باید کنترل شود. در حالی که برای لیفت گونه فصلی بین لب بالایی و گوشه‌های چشم هدف قرار می‌گیرد. در لیفت صورت چین و چروک‌های پیشانی و پوست گردن نیز باید تا جای ممکن رفع شوند. در حالی که در لیفت گونه تلاش می‌شود تا پوست اطراف گونه‌ها سفت شوند.

لیفت کامل صورت هم به سفت شدن پوست کمک می‌کند اما میزان گستردگی آن بیشتر است. مدت زمان نقاهت این دو روش به نوع تکنیکی برمی‌گردد که برای لیفت استفاده می‌شود. اگر از تکنیک جراحی استفاده شود، مسلماً میزان نقاهت بیشتر خواهد بود. اگر از روش غیرتهاجمی مانند لیفت با نخ استفاده شود، مدت زمان نقاهت بسیار کمتر خواهد بود. آن چه مشخص است این است که هزینه لیفت کامل صورت بسیار بیشتر از هزینه لیفت گونه است.

مراقبت‌های لازم پس از لیفت گونه

با توجه به این که نحوه انجام هر یک از روش‌های لیفت گونه متفاوت است، نوع مراقبت بعد از آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. روش‌های غیرتهاجمی و کمتر تهاجمی معمولاً نیاز به مراقبت زیاد ندارند؛ زیرا در این روش‌ها بخیه‌ای وجود ندارد و میزان تورم و کبودی نیز بسیار ناچیز است. علاوه بر این، احتمال خونریزی نیز بسیار کم است زیرا زخم خاصی وجود ندارد. با این حال مقداری تورم و کبودی را مشاهده خواهید کرد.

در حالی که جراحی لیفت گونه تهاجمی است و به مراقبت‌های بسیار بیشتری نیاز دارد. پس از جراحی صورت شما پانسمان می‌شود. معمولاً بانداژ را ۲۴ ساعت پس از جراحی برمی‌دارند. در هفته اول باید به نوع خوابیدن خود بسیار توجه کنید. البته این مورد را باید در تمامی روش‌ها رعایت کنید. در چند روز اول نباید روی صورت خود بخوابید. زیر سر خود چند بالش قرار دهید تا سر بالاتر از بدن قرار بگیرد. این کار باعث کاهش تورم و کبودی می‌شود.

ممکن است کبودی را روی پیشانی و اطراف چشم هم مشاهده کنید. کبودی معمولاً ۷ الی ده روز باقی می‌ماند. در برخی افراد ممکن است تا ۸ هفته باقی بماند. بهترین راه برای کاهش میزان تورم و کبودی استفاده از کمپرس سرد است. در دو روز اول حتماً هر چند ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید. بخیه‌ها را نیز در حدود روز دهم تا چهاردهم می‌کشند. در این مدت ممکن است احساس کنید که ناحیه میانی صورت سفت شده است یا تکان دادن دهان کمی دشوار است. این احساس کاملاً طبیعی است و پس از ده الی ۱۴ روز از بین می‌رود.

پس از عمل ممکن است کمی ضعف در این بخش از صورت احساس کنید. این ضعف موقت عضلانی نیز طبیعی است و به دلیل ضربات عصبی وارد شده به این قسمت رخ می‌دهد. معمولاً اسکارهای عمل در جایی قرار می‌گیرند که دیده نشوند. جراحان سعی می‌کنند تا اسکارها را در خطوط مو پنهان کنند. اصولاً اسکارها بسیار جزئی و کمرنگ هستند. در برخی موارد هم ممکن است از بخیه جذب شونده استفاده شود؛ یعنی نیازی به کشیدن بخیه‌ها نیست و آن‌ها خود به خود توسط بدن جذب می‌شوند و از بین می‌روند.

فرقی ندارد از چه روشی برای لیفت گونه استفاده کرده‌اید تا دو هفته‌ای پس از انجام لیفت گونه، از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنید. این مورد را افرادی که جراحی انجام داده‌اند یا از نخ برای لیفت استفاده کرده‌اند، بیشتر باید رعایت کنند. برای دیدن نتایج جراحی عجله نکنید و به بدن خود زمان بدهید تا بهبود یابد. در صورت نگرانی و بروز مشکل فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف سیگار و الکل را از حداقل شش هفته قبل از عمل باید کنار بگذارید. علاوه بر این، این روند را باید بعد از جراحی نیز ادامه دهید. سیگار و الکل روند بهبودی را مختل می‌کنند و می‌توانند روی عمل نیز اثر منفی بگذارند. همچنین، باید داروهای رقیق‌کننده خون را نیز برای مدتی کنار بگذارید. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می‌توانند میزان خونریزی و کبودی را افزایش دهند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی روش‌های مختلف انجام لیفت گونه پرداختیم و این روش جوان‌سازی را از نظر جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. مزایا و معایب هر روش را توضیح دادیم. میزان ماندگاری این تکنیک‌ها را بررسی کردیم و… . همان طور که در این مطلب خواندید روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. انتخاب روش به عوامل مختلفی برمی‌گردد. برای انتخاب بهترین روش باید با پزشک خود مشورت کنید. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + نه =