بررسی مهم ترین موارد عوارض هایفوتراپی صورت

2

هایفوتراپی یا High-Intensity Focused Ultrasound از روش‌های محبوب جوانسازی است. از این دستگاه معمولا در ناحیه صورت و گردن استفاده می‌شود تا پوست سفت و لیفت شود. این دستگاه می‌تواند علائم پیری را کاهش دهد و رنگ پوست را در حتی یک جلسه بهبود ببخشد. با وجود این مزایا بسیاری از افراد نگران عوارض این روش هستند؛ زیرا در این روش با استفاده از انرژی اولتراسوند پوست را لیفت می‌دهند و سفت می‌کنند. اگر شما هم نگران عوارض هایفوتراپی صورت هستید، با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از هایفوتراپی صورت چیست؟

در هایفوتراپی صورت از دستگاهی با انرژی اولتراسوند برای لیفت پوست استفاده می‌کنند. این روش غیر جراحی، غیرتهاجمی است و ماندگاری طولانی مدتی دارد. این روش مزایای زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کاهش چین و چروک و سفت کردن پوست‌های شل و افتاده
  • لیفت گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها
  • مشخص کردن خط فک
  • ظاهری طبیعی و نتایجی طولانی
  • ایمن و موثر

در جراحی لیفت صورت پوست‌های اضافی برداشته می‌شوند. سپس پوست را تنظیم می‌کنند تا چهره جوان‌تر نشان دهد. در شیوه سنتی فرد تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد تا دردی را احساس نکند و در حین عمل صورت خود را تکان ندهد. می‌توان گفت نتایج این روش نسبتاً دائمی است. با این حال زخم‌هایی باقی می‌ماند که به مرور باید بهبود یابند و ترمیم شوند. هزینه این روش نیز زیادتر است و گاهی ممکن است نتایج طبیعی نداشته باشد.

در حالی که در روش هایفوتراپی از پرتوهای لیزر برای تحریک تولید کلاژن طبیعی استفاده می‌شود. تولید کلاژن باعث می‌شود تا پوست اطراف صورت سفت و منعطف‌تر شود. یکی از دلایل محبوبیت این روش استفاده از شیوه طبیعی بدن برای سفت کردن پوست است. در این روش پوست فرد ظاهری جوان‌تر به خود می‌گیرد و ظاهر فرد غیرطبیعی و متفاوت نمی‌شود. هزینه این روش نیز کمتر از روش سنتی است؛ اما نکته منفی این است که این روش دائمی نیست و فرد باید هر دو الی سه سال یکبار آن را تمدید کند.

برای آگاهی از عوامل تاثیر گذار روی هزینه این عمل  لیفت ابرو، به مقاله عوامل موثر بر هزینه جراحی لیفت ابرو چیست؟ مراجعه نمایید.

عوارض هایفوتراپی صورت

هر روش جوانسازی عوارض خاص خود را دارد. معمولا در همه روش‌ها می‌توان تورم، التهاب، قرمزی و مقدار کمی درد را مشاهده کرد. این عوارض کاملاً طبیعی هستند و به مرور برطرف می‌شوند. هایفوتراپی نیز از این امر مستثنا نیست. در ادامه عوارض انجام این روش را توضیح می‌دهیم.

احساس درد

هایفوترافی معمولا دردی ندارد. ممکن است بیمار کمی احساس سوزن سوزن شدن بکند اما این حس نیز بسیار خفیف است. برخی هم ممکن است گرمایی را روی پوست خود احساس کنند. این عوارض تنها در طول درمان رخ می‌دهد و پس از آن دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. ناراحتی‌های جزئی در هر روشی وجود دارد اما مهم این است که پس از پایان درمان نتایج شگفت‌انگیزی را مشاهده خواهید کرد. امکان احساس درد شدید بسیار نادر است. برخی از افراد پوست حساسی دارند و ممکن است آستانه تحمل درد آن‌ها کم باشد. معمولا برای این افراد از کرم بی‌حس کننده استفاده می‌شود یا دارویی خوراکی تجویز می‌شود که فرد دردی را احساس نکند.

ناگفته نماند که دستگاه‌های هایفوتراپی قدیمی می‌توانند درد زیادی ایجاد کنند. در این شرایط باید از کرم بی‌حس کننده یا حتی تزریق بی‌حسی استفاده شود. بهتر است برای انجام این کار به کلینیکی مراجعه کنید که از به روزترین تکنولوژی استفاده می‌کنند. دستگاه‌های جدید درد، گرما و ناراحتی ایجاد نمی‌کنند.

لکه شدن پوست

در نتایج مطالعه‌ای آمده است که این عارضه شایع‌ترین مشکل پس از انجام هایفوتراپی صورت است. نواحی تحت درمان ممکن است قرمز و لکه‌دار شوند، به خصوص اگر پوست شما حساس و مستعد قرمزی باشد. این عارضه جانبی دائمی نیست، معمولا چند ساعت پس از درمان از بین می‌رود. برای رفع این مشکل کرم‌هایی تجویز می‌شود. ممکن است پزشک توصیه کند کرم را در خانه نیز استفاده کنید.

تورم

متورم شدن پوست از عوارض نادر هایفوتراپی صورت است؛ اما از آنجایی که پوست هر فرد متفاوت است، ممکن است تورم ایجاد شود. تورم معمولاً پس از چند روز ناپدید می‌شود؛ بنابراین با خیال راحت می‌توانید از این روش برای جوانسازی استفاده کنید.

بی‌حس شدن پوست

امواج صوتی ساطع شده در طول درمان هایفو به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ می‌کند تا حتی عمیق‌ترین چین و چروک‌ها را از بین ببرد. این فناوری توانایی منحصر به فردی در نفوذ به درم و لایه سیستم آپونورتیک عضلانی سطحی (SMAS) دارد و عمیق‌تر از تمام درمان‌های غیرتهاجمی دیگر است. SMAS همان لایه‌ای است که در طی جراحی معمولی سفت می‌شود، با این حال، بر خلاف جراحی، HIFU مقرون به صرفه‌تر است و نیازی به مرخصی و عدم انجام فعالیت‌های روزمره ندارد. از آنجایی که هایفو به عمیق‌ترین لایه‌ها نفوذ می‌کند، گاهی اوقات این مورد می‌تواند باعث آسیب جزئی شود و در نهایت منجر به بی‌حسی شود؛ یعنی فرد نمی‌تواند برای چند ساعتی صورت خود و حرکات آن را به خوبی احساس کند.

احساس سوزن سوزن شدن بیشتر در نواحی ظریف مانند چشم‌ها و لب‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکل طی دو هفته بدون نیاز به دارو یا مداخله پزشکی برطرف می‌شود. لطفاً توجه داشته باشید که این عوارض نادر است و در طول مشاوره به طور کامل برای شما توضیح داده خواهد شد.

هایپرپیگمانتاسیون

یکی دیگر از عوارض جانبی نادر هایفوتراپی صورت، هایپرپیگمانتاسیون است. این عارضه می‌تواند تاثیری دائمی داشته باشد. منظور از هایپرپیگمانتاسیون تغییر رنگ پوست و تیره شدن آن است. این عارضه در صورتی رخ می‌دهد که دمای دستگاه به ۴۵ الی ۶۵ درجه سانتی‌گراد برشد. برای این که از بروز این عارضه نادر جلوگیری شود، تست پچ انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که فرد دچار مشکلی نخواهد شد. اگر دستگاه جدید باشد و پزشک انجام دهنده هایفوتراپی نیز مهارت داشته باشد، بروز این مشکل بسیار نادر است.

اثر نداشتن

گاهی برخی از افرادی که تحت درمان هایفوتراپی قرار می‌گیرند، هیچ اثری را مشاهده نمی‌کنند. گاهی نه تنها هیچ اثری از درمان دیده نمی‌شود بلکه هیچ عارضه‌ای هم در پوست آنان مشاهده نمی‌شود؛ یعنی پوست آن‌ها سفت نمی‌شود و لیفتی در آن انجام نمی‌شود. در ۱۰ درصد موارد، کاربران هیچ تفاوتی در ظاهر پوست و گردن خود نمی‌بینند. گاهی ممکن است کلاژن سازی انجام شود اما فرد نمی‌توان تأثیرات قابل‌مشاهده‌ای را در بخش بیرونی پوست خود ببیند.

هر درمان جوانسازی صورت با برخی عوارض جانبی بالقوه نامطلوب همراه است. با این حال، درمان صورت HIFU یک روش تائید شده توسط FDA (برای سفت کردن و لیفت دادن صورت) است. عوارض جانبی دائمی نادر هستند و عوارض جانبی جزئی بسیار کم رخ می‌دهند و در عرض یک یا دو هفته ناپدید می‌شوند. اگر دچار افتادگی در ناحیه ابرو و پلک بالایی چشم شدید؛ مطالعه مقاله اصلاح افتادگی ابرو با جراحی؛ مراحل انجام، مراقبت ها، هزینه را پیشنهاد میدهیم.

عوارض هایفوتراپی

آیا هایفوتراپی باعث فلج شدن صورت می‌شود؟

یکی از سوالات مهمی که ذهن متقاضیان این روش را درگیر می‌کند این است که آیا هایفوتراپی می‌تواند باعث فلج شدن صورت شود؟ اگر پزشکی که این کار را انجام می‌دهد در کار خود تخصص داشته باشد و اطلاعات جامعی درباره آناتومی و فیزیولوژی اعصاب صورت داشته باشد، هیچ مشکلی برای شما رخ نمی‌دهد. آسیب به اعصاب با این روش بسیار نادر است؛ زیرا انرژی دستگاه هم آن قدر قوی نیست.

آیا ممکن است هایفوتراپی باعث از دست دادن حجم صورت و گونه‌ها شود؟

این روش غیرتهاجمی از جانب FDA تائید شده است. برای استفاده از هایفو می‌توان از سه کارتریج مختلف استفاده کرد. این سه مورد عمق ۱.۵ میلی‌متر، ۳ میلی‌متر و ۴.۵ میلی‌متر پوست را هدف قرار می‌دهند. اگر در حین انجام این کار عمق اشتباهی از پوست هدف قرار گیرد، امکان دارد که پرتو با چربی برخورد کند. در این صورت امکان کاهش حجم وجود دارد. وقتی پزشک در انجام این کار ماهر باشد، مشکلی رخ نخواهد داد.

آیا هایفوتراپی می‌تواند لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن را بدتر کند؟

دستگاه هایفو از اولتراسوند متمرکز استفاده می‌کند و درمانی مبتنی بر نور نیست. ملانین فراصوت را جذب نمی‌کند، بنابراین هر رنگی در پوست، مانند لکه‌های افزایش سن، تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

آیا عدم تمدید هایفوتراپی می‌تواند موجب بدتر شدن افتادگی پوست صورت شود؟

همان طور که گفتیم این درمان دائمی نیست و باید هر دو الی سه سال یک بار آن را تمدید کنید. عدم تمدید آن موجب بدتر شدن افتادگی پوست صورت شما نمی‌شود؛ اما پوست شما به حالت قبل از انجام هایفوتراپی برمی‌گردد. به این نکته هم توجه کنید که در این فاصله تأثیرات بالا رفتن سن نیز ادامه خواهد داشت و اگر افتادگی بیشتری مشاهده شود، دلیل آن همین افزایش سن است.

دوام هایفوتراپی

آیا انجام هایفوگرافی در سنین پایین عوارضی دارد؟

انجام هایفوگرافی در دهه ۲۰ سالگی خطری ندارد و استفاده از آن به میزان افتادگی پوست صورت ربط دارد. برخی از افراد جوان که پوست افتاده دارند، می‌توانند از این روش استفاده کنند و همچنین می‌توان برای پیشگیری از افتادگی پوست از آن استفاده کرد؛ اما به طور کلی انجام این روش برای افرادی که در دهه ۲۰ (مخصوصا اوایل دهه ۲۰) خود هستند، توصیه نمی‌شود؛ زیرا این افراد پوست خوبی دارند و نیازی به انجام این کار نیست.

چه افرادی نمی‌توانند از هایفوتراپی استفاده کنند؟

برخی افراد شرایط پزشکی و سلامتی دارند و نمی‌توانند از این روش استفاده کنند. افرادی که دارای دستگاه ضربان‌ساز هستند، افراد مبتلا به صرع، فلج صورت، اختلالات قلبی عروقی/کلیوی یا خود ایمنی، سرطان و مصرف‌کنندگان داروهای ضد انعقادی نباید از این روش برای جوانسازی استفاده کنند. علاوه بر این افرادی که عفونت پوستی فعال دارند، شایعات آکنه قابل‌مشاهده‌ای در ناحیه درمان دارند، روی پوست خود زخم باز دارند و از ایمپلنت های الکترونیکی استفاده می‌کنند هم نمی‌توانند از این روش برای جوانسازی استفاده کنند. زنان باردارها هم تا پایان بارداری نمی‌توانند از این روش درمانی بهره ببرند. با مشورت پزشک می‌توان راهکارهای دیگری را برای این افراد اتخاذ کرد.

به صورت کلی تقریباً همه افراد می‌توانند از این روش استفاده کنند. هیچ مانعی بر اساس جنسیت، رنگ پوست، نوع پوست یا سن وجود ندارد، با این حال افرادی که پوست افتاده‌ای دارند، بهترین نتیجه را از این شیوه درمانی می‌گیرند.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین موارد عوارض هایفوتراپی صورت پرداختیم. همان طور که توضیح دادیم که این روش محبوب جوانسازی هم مانند سایر روش‌های درمانی عوارضی دارد. با این حال، برخی از عوارض آن ممکن است در بعضی از افراد شدت بیشتری داشته باشد و دیرتر هم بهبود یابد. اگر پزشک شما مهارت کافی را در این زمینه داشته باشد، مشکلی برای شما پیش نمی‌آید. البته ناگفته نماند که میزان و شدت عوارض از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نوع پوست، میزان و شدت افتادگی و عوامل این چنینی می‌توانند روی شدت عوارض و مدت زمان بهبود آن تاثیر بگذارند. آیا شما هم قصد دارید برای جوانسازی پوست خود از روش هایفوتراپی استفاده کنید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =