همه چیز درباره لیفت لب (سانترال لب)

8

لیفت لب از ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راه‌ها برای جوانسازی و بهبود هارمونی زیبایی است. این روش شامل کاهش فاصله بین بینی و دهان می‌شود تا این گونه لب‌های شما پرتر و جوان‌تر به نظر برسند. برای انجام این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. اگر برای شما این سوال پیش آمده است که لیفت لب چگونه انجام می‌شود؟ آیا روشی دردناک است؟ دوره مراقبت بعد از عمل لیفت لب چگونه است؟ مزایا و عوارض این روش چیست؟ با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید. در این مقاله قصد داریم به تمام نکات مربوط به لیفت لب بپردازیم.

لیفت لب چیست؟

منظور از لیفت لب نوعی جراحی است که در آن مقداری از پوست بین بینی و لب بالایی برداشته می‌شود تا با کوتاه شدن فاصله این بخش، قرمزی لب مشخص‌تر شود؛ زیرا با این کار لب بالا کمی به سمت بیرون کشیده می‌شود و ظاهری حجیم‌تری پیدا می‌کند. معمولاً هدف این است که فاصله این ناحیه کوتاه‌تر شود. ولی در عین حال، افرادی که لب‌های نازکی دارند، می‌توانند پس از انجام عمل به صورت طبیعی لب حجیم‌تری داشته باشند. به فاصله بین بینی و بالای لب، طول فیلترال گفته می‌شود. با وجود این که صورت انسان‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارد، متخصصان زیبایی معتقد هستند، برای این بخش طول ایدئالی وجود دارد. طول ایدئال فیلترال برای زنان بین ۱۱ تا ۱۳ میلی‌متر است و برای مردان بین ۱۳ الی ۱۵ میلی‌متر است.

با کاهش فاصله فیترال، یک سوم پایینی صورت متعادل‌تر می‌شود. همچنین به بیشتر شدن قسمت قرمزی لب بالایی کمک می‌کند. این کار نه تنها ظاهر متعادل‌تر ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند از پنهان شدن دندان‌ها توسط لب بالایی جلوگیری کند. اندازه طول فیلترال به ژنتیک برمی‌گردد. حتی اگر به صورت ژنتیکی هم این فاصله ایدئال باشد، به مرور زمان و در اثر کاهش کلاژن و کشش رباط‌ها زیاد می‌شود.

با افزایش سن لب به سمت داخل می‌چرخد و در نتیجه نازک‌تر به نظر می‌رسد.

تکنیک‌های لیفت لب

روش‌های مختلفی برای انجام لیفت لب وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها تاثیر خاصی روی شکل لب می‌گذارند. نحوه برش ایجاد شده برای لیفت لب نوع تکنیک را مشخص می‌کند. با پیشرفت علم نیز تکنیک‌های جدیدی برای انجام این کار شکل خواهد گرفت. در ادامه انواع روش‌های لیفت لب را توضیح می‌دهیم.

لیفت لب مستقیم یا لیفت لب Gullwing

در این شیوه بخشی از پوست اضافی لبه لب بالایی به شکل یک مرغ دریایی در حال پرواز برداشته می‌شود. با این کار می‌توان بین لب بالایی و پایینی تقارن ایجاد کرد. حال ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تکلیف اسکارهایی که بالای لب ایجاد می‌شوند، چه می‌شود؟ اسکارها در مرز لب قرار می‌گیرند. می‌توان گفت اسکار این تکنیک کمی مشخص خواهد بود. البته وقتی عمل به درستی انجام شود، اسکار بسیار ظریفی ایجاد می‌شود و به راحتی به چشم نمی‌آید.

لیفت لب شاخ گاوی

برای متوجه شدن شکل برش این عمل شاخ گاو میش را تصور کنید. در این شیوه پست اضافی را از زیر سوراخ بینی برمی‌دارند و برشی به شکل شاخ گاو در این ناحیه ایجاد می‌کنند. این روش مناسب افرادی است که فاصله بین لب بالایی و بینی آن‌ها زیاد است. وقتی پوست اضافی را از زیر بینی برمی‌دارند، لب به سمت بالا کشیده می‌شود و فاصله بین لب و بینی کمتر می‌شود. پوست باز شده را به قسمت زیرین بینی متصل می‌کنند. این گونه قسمت قرمز لب به سمت بیرون می‌چرخد و لب‌ها حجیم‌تر نشان داده می‌شوند. این گونه دندان‌های بالایی نیز مشخص‌تر می‌شوند.

لیفت لب اصلاح شده

در این روش به جای برش دادن پوست زیر بینی، برش‌ها را به سمت داخل مخاط بینی هدایت می‌کنند. این گونه اسکار حاصل از برش در داخل بینی قرار می‌گیرد و مشخص نخواهند بود. در روش‌های دیگر ممکن است با ایجاد برش در زیر بینی، سوراخ‌های بینی کمی بزرگ‌تر شوند. این در حالی است که در این روش برش‌ها در قسمت چین طبیعی زیر بینی قرار می‌گیرند و تاثیر منفی روی اندازه سوراخ‌ها نمی‌گذارند. با توجه به این که برش‌ها در قسمت غیرقابل مشاهده ایجاد می‌شوند، به مرور زمان تحت تاثیر حرکت پوست و افتادگی آن قرار نمی‌گیرند و به سمت پایین حرکت نمی‌کنند. در حالت عادی ممکن است اسکار ایجاد شده حرکت کند و به سمت وسط فاصله میان لب بالایی و بینی برود. در این حالت اسکار مشخص‌تر می‌شود.

لیفت گوشه لب

این نوع لیفت لب مناسب افرادی است که گوشه‌های لب‌های آنان به سمت پایین خمیده شده است. با خمیده شدن گوشه‌های لب، چهره حالت غمگین و گاهی عصبانی پیدا می‌کند. در این روش بخش‌های کوچکی از هر دو گوشه بیرونی دهان برداشته می‌شود. در واقع، برش‌هایی مثلثی شکل در این دو بخش ایجاد می‌شود تا گوشه‌ها به سمت بالا کشیده شوند و چهره از حالت ناراحت خارج شود. این نوع لیفت بیشتر برای افرادی توصیه می‌شود که هنوز دچار افتادگی شدید گوشه‌های لب نشده‌اند. برای برخی از افراد مسن‌تر هم می‌توان این عمل را اجرا کرد.

لیفت لب ایتالیایی

این نوع لیفت شبیه به لیفت لب شاخ گاوی است. با این تفاوت که برش‌ها به صورت دو هلال کوچک‌تر در زیر سوراخ‌های بینی ایجاد می‌شوند. این در حالی است که در روش لیفت لب شاخ گاوی برشی یکسره ایجاد می‌شود. این تکنیک مناسب افرادی است که نمی‌خواهند لب‌های خود را زیاد لیفت دهند و قصد دارند لیفتی ظریف انجام دهند. در این روش میزان اسکار نیز کمتر است.

لیفت لب سانترال

لیفت لب سانترال نیز با هدف کاهش فاصله بین بینی و لب بالایی انجام می‌شود. این روش شبیه به تکنیک لیفت لب شاخ گاوی است. جراح برشی در پایه بینی ایجاد می‌کند. سپس یک نوار نازک از پوست را از قسمت پایینی بینی برمی‌دارد تا لب بالایی به سمت بیرون پیچ بخورد و پرتر نشان دهد. البته این روش صرفاً برای افرادی مناسب است که می‌خواهند لیفتی ظریف انجام دهند و پوست اضافه زیادی در این بخش از صورت ندارند. این عمل حدوداً سی دقیق طول می‌کشد.

تکنیک‌های لیفت لب

لیفت لب به چه دلایلی انجام می‌شود؟

افراد ممکن است با اهداف مختلفی سراغ این عمل بروند. در ادامه رایج‌ترین انگیزه‌ها برای عمل لیفت لب را توضیح می‌دهیم:

  • کاهش فاصله میان لب بالایی و بینی

از رایج‌ترین دلایل لیفت لب، کاهش فاصله میان لب بالایی و بینی است. فاصله این بخش از صورت برخی از افراد به صورت مادرزادی زیاد است. این افراد می‌توانند از این عمل برای کاهش این فاصله استفاده کنند. با این حال باید مراقب باشند تا لب زیاد از حد بالا نرود و دندان‌ها بیش از حد نمایان نشوند.

  • کاهش علائم پیری

با افزایش سن فاصله بین لب بالایی و بینی زیاد می‌شود. این مسئله می‌تواند لب‌ها را کوچک‌تر و پایین‌تر نشان دهد. افرادی که با افزایش سن دچار این مشکل شده‌اند، می‌توانند از این روش استفاده کنند.

  • عدم تمایل به استفاده از فیلر لب

معمولاً وقتی فیلر به لب تزریق می‌شود، لب‌ها کمی به سمت جلو کشیده می‌شوند. این جلو آمدن لب می‌تواند چهره را غیرطبیعی کند. حتی بسیاری از جوانان نیز پس از تزریق فیلر لب از نتیجه راضی نیستند. این روش نیز موقت است. در حالی که با عمل لیفت لب می‌توانید تغییراتی دائمی را مشاهده کنید.

  • نمایان کردن دندان‌ها

وقتی در هنگام حرف زدن و خندیدن مقداری دندان مشخص شود، چهره جوان‌تر و شاداب‌تر نشان می‌دهد. گاهی لب‌های بالا به شکلی هستند که در هنگام صحبت کردن لبخند دندان‌ها را می‌پوشانند. بسیاری از افراد مشکلی با فاصله بین لب بالایی و بینی ندارند، بلکه مشکل اصلی آن‌ها همین عدم نمایان شدن دندان‌ها است که با این روش می‌توانند مقداری از آن‌ها را نمایان کنند.

لیفت لب به چه دلایلی انجام می‌شود؟

مزایا و معایب لیفت لب چیست؟

در این بخش مزایا و معایب لیفت لب را بررسی می‌کنیم. ابتدا به ویژگی‌های مثبت این عمل می‌پردازیم:

لیفت لب یک راه حل دائمی برای ایجاد لب‌هایی پرتر و حجیم‌تر است. در حالی که فیلرها موقتی هستند و مدام باید تمدید شوند.

این عمل نسبتاً ساده است و می‌توان آن را تحت بی‌حسی موضعی انجام داد و نیازی به بیهوشی عمومی نیست.

از آنجایی که در این روش برای پرتر نشان دادن لب‌ها از تزریق ماده‌ای خارجی به آن‌ها استفاده نمی‌شود، لب‌ها حالتی طبیعی دارند و اصطلاحاً اردکی نمی‌شوند.

با این روش می‌توان چهره را متعادل کرد و شکل لب را تغییر داد و مقداری از دندان‌های بالایی را نمایان کرد. این گونه فرد ظاهری جوان‌تر پیدا می‌کند.

در ادامه معایب لیفت لب را شرح می‌دهیم:

اگر جراح مهارت کافی نداشته باشد و مقدار زیادی از پوست را بردارد، ترمیم این مشکل بسیار چالش‌برانگیز است.

از آنجایی که این روش باعث نمایان شدن دندان‌های بالایی می‌شود، امکان دارد برای افرادی که دندان‌های نامرتب، تیره رنگ و… دارند مناسب نباشد. این افراد بهتر است برای حجیم کردن لب از فیلر استفاده کنند. راه حل دیگر این است که دندان‌ها را با روش‌های مختلف ترمیم کنند و سپس سراغ این عمل بروند.

با استفاده از این روش جای زخمی در قسمت پایینی بینی ایجاد می‌شود. اگر جراح شما مهارت کافی داشته باشد، این اسکار را در جایی از بینی قرار می‌دهد که نمایان نباشد و به چشم نیاید. در حالی که پزشک بی‌تجربه ممکن است بخیه را درست نزند و جای اسکار به چشم بیاید.

مزایا لیفت لب

فیلر و لیفت لب، کدام بهتر است؟

جراحی لیفت لب یک عمل سرپایی است که در آن برش‌هایی بین لب بالایی و بینی ایجاد می‌شود تا با برداشتن پوست اضافی موقعیت لب را بهبود بخشند. برای انجام این کار زا بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و نیازی به بیهوشی نیست. نتایج عمل ماندگارتر از فیلر است و یک گزینه دائمی محسوب می‌شود. در صورتی که فیلر را مدام باید تمدید کنید. حتی ممکن است فیلر به بدن شما نسازد و واکنش‌های آلرژیک نشان دهید. به هر حال فیلر یک ماده خارجی است و بدن برای از بین بردن آن فعال می‌شود.

بدن برخی از افراد نیز به گونه‌ای است که فیلر را سریع جذب می‌کند. ممکن است فیلر در بدن یک فرد به مدت ۸ ماه بماند. در صورتی که در فردی دیگر تنها دو ماه یا کمتر دوام بیاورد. علاوه بر این، در لیفت لب ظاهر طبیعی لب‌ها حفظ می‌شود. در حالی که فیلرها می‌توانند لب‌ها را زیاد از حد حجیم کنند و به سمت جلو بکشانند و حالتی اردکی به آن‌ها بدهند.

البته ناگفته نماند که عمل لیفت لب دارای دوران نقاهتی طولانی‌تر از فیلر است. شما پس فیلر می‌توانید فوراً به انجام کارهای عادی و روزمره خود برگردید. در حالی که پس از جراحی لیفت لب باید از خود مراقبت کنید، تا چند روز مراقب نحوه ورزش کردن، حمام کردن، غذا خوردن، خوابیدن و… باشید. نکته مهم دیگر نیز اسکاری است که عمل جراحی باقی می‌گذارد. در حالی که فیلر هیچ گونه اسکاری ندارد زیرا با یک سوزن نازک به لب‌ها تزریق می‌شود. از دیگر نکاتی که باید در این زمینه اشاره کنیم، تفاوت قیمت است. قیمت فیلر نسبت به عمل سانترال لب کمتر است؛ اما همان گونه که گفتیم نتایج آن دائمی نیست و بیمار باید هر ۶ الی ۱۲ ماه آن را تمدید کند و دوباره تزریق کند.

چه کسانی می‌توانند لیفت لب انجام دهند؟

این عمل را هم جوانان و هم افراد مسن می‌توانند انجام دهند. افراد مسن می‌توانند این عمل را برای بهتر کردن موقعیت لب‌های خود انجام دهند. جوانان هم می‌توانند با این روش لب‌های خود را حجیم‌تر کنند و فاصله بین لب و بینی را تنظیم کنند. علاوه بر این، افرادی که می‌خواهند حالت لب خود را تغییر دهند و آن را زنانه‌تر یا مردانه‌تر کنند هم می‌توانند از این روش استفاده کنند. افرادی که فاصله بین لب بالایی و بینی آن‌ها بیشتر از ۱.۵ سانتی‌متر است هم می‌توانند از سانترال لب استفاده کنند. با لیفت لب می‌توان بین اندازه و شکل لب‌های بالا و پایین تعادل ایجاد کرد. همچنین افرادی که خواهان تغییری دائمی هستند و تمایلی به استفاده از فیلر ندارند، می‌توانند از جراحی لیفت لب استفاده کنند.

در مقابل این افراد نیز کسانی وجود دارند که پیشنهاد می‌کنیم از عمل لیفت لب استفاده نکنند:

  • افراد مبتلا به هر نوع عفونتی که ممکن است دهان را درگیر کند، مثل تب‌خال.
  • افرادی که نمی‌خواهند اسکار یا زخمی خارجی داشته باشند، هر چند اسکارهای عمل لیفت بسیار کم و خفیف است و به مرور ترمیم می‌یابد.
  • افرادی که نمی‌توانند برای مدتی سیگار را ترک کنند؛ زیرا برای انجام عمل باید قبل از عمل و تا مدتی پس از آن، سیگار را کنار بگذارید.
  • افراد مبتلا به دیابت، لوپوس یا بیماری‌هایی که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می‌گذارد.

آیا عمل لیفت لب دردناک است؟

برای انجام عمل سانترال لب به بیمار بی‌حسی تزریق می‌شود. به همین دلیل بیمار در حین عمل چیزی را احساس نخواهد کرد اما ممکن است پس از جراحی مقداری درد و سوزش احساس شود. پزشک برای بیمار مسکن تجویز می‌کند تا درد خفیفی که در چند روز ابتدایی احساس می‌شود، رفع شود. این درد خفیف در روزهای ابتدایی طبیعی است و جای نگرانی نیست.

مراقبت‌های لازم پس از لیفت لب

بلافاصله پس از جراحی لیفت لب، ممکن است کمی احساس ناراحتی و درد داشته باشید زیرا دهان متورم می‌شود و به گونه‌ای احساس سفت شدن در این ناحیه را تجربه خواهید کرد. پس از چند روز یا یک هفته، تورم باید به صورت قابل توجهی از بین برود. ممکن است پس از یک هفته همچنان تورم وجود داشته باشد اما مقدار آن باید بسیار کم باشد. تقریباً تمام تورم باید در عرض چهار هفته از بین برود. پیشنهاد می‌کنیم در دوره نقاهت پس از عمل سانترال لب نکات زیر را رعایت کنید:

  • توصیه می‌شود تمامی داروهایی را که پزشک تجویز می‌کند با دقت مصرف کنید. این داروها ضدویروسی و آنتی بیوتیک هستند تا از هر گونه عفونت جلوگیری کنند.
  • اگر برای بخیه از نخ‌های غیرقابل جذب استفاده شده است، تقریباً پس از ۵ الی ۷ روز می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا بخیه‌ها کشیده شوند.
  • ممکن است پزشک برای بهبود بهتر اسکار و جای بخیه پماد و کرم‌هایی را برای شما تجویز کند. این پمادها را با دقت استفاده کنید.
  • تورم و واکنش‌های التهابی بخشی طبیعی از بهبود زخم هستند، بنابراین لیفت لب می‌تواند ظاهر بینی و سوراخ‌های بینی را تحت تاثیر قرار دهد و در چند روز اول آن‌ها را بزرگ‌تر نشان دهد.
  • ناحیه جراحی ممکن است برای مدتی قرمز یا کبود باشد.
  • نتایج نهایی عمل را می‌توان پس از حداقل شش هفته مشاهده کرد.
  • در چند روز اول از کمپرس یخ استفاده کنید تا تورم کاهش پیدا کند.
  • تنها از داروهایی استفاده کنید که پزشک برای شما تجویز کرده است.
  • ممکن است اسکار عمل کمی کج باشد و به دلیل گره‌های بخیه روی آن برجستگی‌هایی ایجاد شود.
  • در چند روز اول دهان خود را زیاد باز نکنید. لب و بینی را زیاد تکان ندهید. علاوه بر این، در هنگام غذا خوردن آهسته بجوید تا بخیه شما باز نشود.

برای آشنایی با لیفت گونه این مقاله را مطالعه نمایید.

نکاتی برای قبل و بعد از عمل لیفت لب

پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام عمل لیفت توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

  • حداقل شش ساعت قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • چهار هفته قبل از لیفت لب و چهار هفته بعد از آن سیگار نکشید، زیرا سیگار (به دلیل کاهش جریان خون) می‌تواند به بهبود پوست آسیب برساند و روند ترمیم را آهسته کند.
  • نوشیدن الکل را از حداقل دو روز پیش از عمل قطع کنید؛ زیرا الکل می‌تواند روی بی‌حسی تاثیر منفی بگذارد.
  • مصرف آسپرین و سایر داروهای رقیق‌کننده خون را از ۱۴ روز قبل از جراحی قطع کنید. پیش از قطع داروها حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.

در ادامه به نکاتی می‌پردازیم که باید پس از انجام عمل به آن‌ها توجه کنید:

  • اولین روز پس از عمل را به خوبی استراحت کنید و تا ۲۴ ساعت پس از جراحی سراغ فعالیت‌های عادی و سنگین نروید.
  • از ورزش کردن به مدت ۷ الی ۱۴ روز خودداری کنید زیرا لب شما هنوز حساس است و نباید به آن ضربه و فشار وارد شود.
  • در چند روز اولیه پس از جراحی غذاهای نرم بخورید و از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن زیاد ندارند. تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از مصرف مایعات داغ و همچنین غذاهای شور خودداری کنید.
  • به روی صورت خود نخوابید و برای چند روز به گونه‌ای بخوابید که سر شما بالاتر از بدن قرار بگیرد. این گونه از آسیب به لب و متورم شدن آن جلوگیری می‌کنید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید، وسایل سنگین بلند نکنید و حداقل ۷۲ تا ۹۶ ساعت پس از جراحی خم نشوید یا به خود فشار نیاورید.
  • دهان خود را خیلی باز نکنید.
  • برای مسواک زدن از مسواک نرم و کوچک کودکان استفاده کنید تا نیاز نباشد برای این کار دهان خود را خیلی باز کنید.
  • بعد از هر وعده غذایی دهان خود را بشویید و برش‌ها را با پراکسید هیدروژن رقیق شده تمیز کنید.
  • برای پیشگیری از کبودی و افزایش سرعت روند بهبودی از دو قبل از عمل و تا دو هفته بعد از عمل، ویتامین C و آرنیکا مصرف کنید.
  • لب‌ها را برای سه هفته (گاهی بیشتر) با وازلین یا بالم لب و پمادهای مخصوص مرطوب نگه دارید.

هزینه لیفت لب چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه لیفت لب به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع تکنیک این جراحی روی قیمت تاثیرگذار است. گاهی ممکن است نیاز باشد که این عمل را با سایر جراحی‌های زیبایی ترکیب کنند تا چهره حالت طبیعی‌تری به خود بگیرد و تعادل آن از بین نرود. در این صورت قیمت عمل بالاتر می‌رود. این که عمل در کدام شهر و توسط کدام پزشک انجام می‌شود هم روی قیمت تاثیر دارد. معمولاً هزینه عمل در شهرهای بزرگ‌تر بیشتر است و اگر عمل را پزشکی مشهور و باتجربه انجام دهد، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

در این میان ممکن است هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای هم وجود داشته باشد که از فردی به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نکات مختلف درباره لیفت لب پرداختیم و این روش زیبایی را از منظر نحوه اجرا، تکنیک‌های گوناگون، مزایا و معایب، قیمت، نحوه مراقبت پس از عمل و… بررسی کردیم. همان طور که گفتیم لیفت لب باعث می‌شود تا فاصله بین بینی و لب بالایی کاهش پیدا کند، لب حجیم‌تر نشان داده شود، مقداری از دندان‌های بالایی نمایان شوند و لب‌ها جوان‌تر به نظر برسند. این جراحی را هم جوانان و هم افراد مسن می‌توانند انجام دهند. آیا شما هم قصد دارید لب‌های خود را لیفت دهید؟ دلیل شما برای انجام این کار چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

منبع: harpersbazaar

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 3 =