آیا عمل زیبایی بینی همزمان با عمل جراحی پلک امکان پذیر است؟

7

اگر قصد دارید هم بینی و هم پلک خود را جراحی کنید، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا عمل همزمان بینی و پلک امکان‌پذیر است؟ آیا جراحی همزمان این دو بخش مزایا یا عوارضی دارد؟ در چه شرایطی می‌توان این کار را انجام داد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب را مطالعه کنید. ما در این مقاله قصد داریم به نکات مختلف درباره امکان انجام عمل جراحی همزمان پلک و بینی بپردازیم.

آیا می‌توان بینی و پلک را همزمان عمل کرد؟

بله. شما می‌توانید در صورت فراهم بودن شرایط لازم بینی و پلک خود را به طور همزمان عمل کنید. ممکن است یک شخص بخواهد به دلایل مختلف این دو عمل را با هم انجام دهد. انجام همزمان این دو عمل مزایا و معایبی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم؛ اما ابتدا نگاهی مختصر به عمل زیبایی بینی و جراحی پلک می‌اندازیم.

عمل زیبایی بینی چیست؟

رینوپلاستی یا عمل بینی می‌تواند علاوه بر مشکلات زیبایی، مشکلات پزشکی را هم برطرف کند. در واقع برای درمان برخی مسائل پزشکی باید از عمل زیبایی بینی استفاده کرد و فرم بینی را تغییر داد. به عنوان مثال، ممکن است بینی فردی در اثر سانحه‌ای کج شده باشد. این مشکل باعث شده است تا وی نتواند به خوبی نفس بکشد.

در این زمان از رینوپلاستی استفاده می‌شود تا بینی صاف شود و مشکل تنفسی هم برطرف شود. در واقع نه تنها مشکل تنفسی برطرف می‌شود، بلکه بینی نیز شکلی زیبا پیدا می‌کند و اعتماد به نفس فرد بالا می‌رود. حال ممکن است فردی بخواهد برای تکمیل تصویر نهایی و ایجاد چهره‌ای با اجزای متناسب و سازگار جراحی پلک هم انجام دهد.

برای انجام عمل زیبایی بینی روش‌های مختلفی وجود دارد. رینوپلاستی را می‌توان به روش باز یا بسته انجام داد. هر کدام از این تکنیک‌ها را در شرایط خاصی می‌توان استفاده کرد. بستگی دارد که بین بیمار در چه وضعیتی باشد و چه نتیجه‌ای از آن بخواهد. همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره رینوپلاستی باز و بسته می توانید مقاله جراحی بینی به روش بسته + مراحل، مزایا، معایب مطالعه نمایید.

عمل زیبایی بینی با اهداف مختلف

عمل پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

در عمل جراحی پلک مشکلات مربوط به این ناحیه از صورت اصلاح می‌شود. این عمل شامل برداشتن پوست، عضلات و چربی اضافی پلک می‌شود. ممکن است این مشکلات در بخش بالایی یا پایینی چشم وجود داشته باشد. برخی از بیماران مجبور هستند این عمل را انجام دهند تا بهتر ببینند. برخی هم برای تغییر حالت چشم خود از این عمل استفاده می‌کنند. در واقع این افراد می‌خواهند چشمانی بازتر، کشیده‌تر و… داشته باشند.

مشاوره قبل از عمل زیبایی

مانند سایر عمل‌های جراحی، انجام مشاوره قبل از انجام عمل زیبایی همزمان بینی و پلک ضرورت دارد و حتی می‌توان گفت اهمیت مشاوره در عمل‌ زیبایی همزمان بسیار بیشتر است.

  • پزشک در جلسه مشاوره، وضعیت سلامتی شما را به طور کامل ارزیابی می‌کند. به خاطر داشته باشید که سوابق جراحی، مشکلات سلامتی زمینه‌ای، داروهای مصرفی و هر گونه حساسیت دارویی را با پزشک‌تان در میان بگذارید.
  • انتظارات خود را از این عمل زیبایی همزمان به طور شفاف مشخص کنید و مطمئن شوید که انجام این جراحی می‌تواند نتایج مورد نظر شما را فراهم نماید یا خیر.
  • پزشک پس از مشاهده نتایج آزمایشات و عکسبرداری‌ها و همچنین ارزیابی شما از نظر بدنی مطمئن می‌شود که آمادگی سپری کردن یک عمل جراحی طولانی را دارید یا خیر.
  • اطمینان حاصل کنید که پزشک مورد نظرتان از شایستگی، تجربه و مهارت لازم برای انجام هر دو جراحی زیبایی به طور همزمان برخوردار است؛ برخی از جراحان ممکن است در یکی از این جراحی‌ها مسلط‌ تر باشند و یا علی رغم داشتن مهارت در هر دو جراحی‌، تسلط کافی برای اجرای همزمان آنها را نداشته باشند.
  • در جلسه مشاوره، از صورت شما عکسبرداری می‌شود و پس از طراحی عکس مطابق با خواسته‌های شما و محدودیت‌های ممکن، شکل تقریبی بینی و پلک‌ها پس از جراحی مشخص خواهد شد.
  • همچنین پزشک، مزایا و معایب انجام این جراحی زیبایی همزمان را برای شما تشریح خواهد کرد.

نحوه انجام عمل پلک و بینی به صورت همزمان

در اغلب موارد ابتدا جراحی بینی انجام خواهد شد. همانطور که می‌دانید جراحی بینی با توجه به فرم اولیه بینی و شدت مشکلات آن می‌تواند به صورت باز یا بسته انجام شود.

  • ابتدا بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد.
  • سپس با توجه به نوع جراحی بینی، برش‌های لازم ایجاد شده و مشکلات زیبایی و یا عملکردی بینی برطرف می‌شود.
  • و بالاخره با زدن بخیه، رینوپلاستی به پایان می‌رسد.

مراحل کلی عمل زیبایی پلک نیز از این قرار است:

  • جراحی پلک ممکن است روی پلک بالا، پایین یا هر دو انجام شود. با توجه به این مسئله، برش‌های لازم در پلک ایجاد می‌شود و چربی و پوست اضافه برداشته خواهد شد.
  • بعد از رفع مشکلات مربوط به پلک، جراحی با زدن بخیه به اتمام می‌رسد.

همانطور که مشاهده کردید، روال انجام هر یک از این دو عمل همانند همیشه است و فقط به صورت همزمان انجام می‌شوند.

مزایا و معایب عمل همزمان بینی و پلک

در این بخش به بررسی معایب و مزایای عمل جراحی همزمان پلک و بینی می‌پردازیم. پیش از تصمیم‌گیری در این باره با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشک شما مهارت کافی برای انجام عمل پلک را نداشته باشد. معمولاً پزشکی که جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهد، می‌تواند عمل پلک هم انجام دهد. با این حال، ممکن است پزشک شما جراح ماهری در عمل بینی باشد اما مهارت کافی برای انجام جراحی پلک را نداشته باشد یا حتی بتواند هر دو را انجام بدهد ولی تسلط کافی برای اجرای همزمان این دو را نداشته باشد.

تحمل بدن برای عمل همزمان بینی و پلک

اگر سالم هستید و مشکل پزشکی و سلامتی خاصی ندارید، احتمالاً بتوانید هر دو عمل را با هم انجام دهید. باید دید که آیا بدن شما می‌تواند ۱ الی ۲ ساعت بیهوشی بیشتر را تحمل کند یا خیر. البته باید شرایط پیش‌بینی نشده جراحی را هم در نظر گرفت. این شرایط می‌توانند مدت زمان عمل را افزایش دهند.

معایب عمل همزمان پلک و بینی

همزمانی این دو عمل باعث می‌شود تا تورم و کبودی بیشتری را تجربه کنید. مخصوصاً زمانی که جراحی روی بخش پایین چشم اجرا شود. نکته دیگر که پیشتر هم به آن اشاره کردیم، مدت زمان بیشتر انجام همزمان این دو عمل است. شما باید برای مدت زمان بیشتری بیهوش باشید. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که شما برای انجام جداگانه این دو عمل هم باید به هر حال بیهوش شوید.

ممکن است مجموع بیهوشی این دو عمل روی هم بیشتر از بیهوشی اجرای عمل‌ها به صورت همزمان شود. نکته مهم طول مدت بیهوشی است. احتمالاً بیهوشی برای ۴-۵ ساعت به صورت ممتد خطر بیشتری نسبت به دو بار بیهوشی به مدت ۱/۵ الی ۲ ساعت دارد.

علاوه بر این، ممکن است خطر عفونت و خونریزی نیز بیشتر شود. وقتی این دو عمل با هم انجام شوند، شما چند بخیه در چند ناحیه از صورت خود خواهید داشت. همین امر باعث می‌شود تا بعد از عمل نیاز باشد بیشتر از خود مراقبت کنید و حواستان باید به چند بخش از صورتتان باشد. عمل بینی به اندازه کافی به مراقبت نیاز دارد. حال اگر پلک‌ها هم اضافه شوند، این مراقبت باید دو چندان شود. پس بار دیگر معایب این کار را به صورت خلاصه نام می‌بریم:

  • احتمال خونریزی و عفونت بیشتر
  • تعداد بخیه بیشتر
  • دوره نقاهت دردناک‌تر
  • نیاز به مراقبت بیشتر
  • تورم و کبودی بیشتر
  • مدت زمان طولانی‌تر بیهوشی

مزایای همزمانی عمل بینی و پلک

درست است که ترکیب این دو عمل می‌تواند معایبی داشته باشد اما این کار مزایایی دارد که همین نکات مثبت باعث می‌شوند تا بیمار ترجیح دهد پلک و بینی خود را به صورت همزمان عمل کند.

دوره نقاهت و بهبودی

درست است که مدت زمان دوره نقاهت انجام این دو عمل به صورت همزمان ممکن است کمی بیشتر از انجام یک عمل شود اما اگر بخواهیم مدت زمان دوره نقاهت اجرای جداگانه این دو عمل را روی هم حساب کنیم، احتمالاً خیلی بیشتر خواهد شد. فرض کنید دوره نقاهت عمل بینی سه ماهه و دوره نقاهت عمل پلک هم ۳ ماه باشد. حال شما با اجرای همزمان این دو عمل فقط یک دوره سه ماهه را صرف بهبودی خواهید کرد و نیازی نیست شش ماه از عمر خود را برای ترمیم و مراقبت بعد از عمل بینی بگذارید. همین امر هم یعنی نیازی نیست برای مدت زمان بیشتری از مسئولیت‌ها، کار، دانشگاه و… دور شوید.

کاهش هزینه‌های درمان

ترکیب این دو جراحی می‌تواند هزینه‌های درمان شما را کاهش دهد. البته نمی‌توان گفت که هزینه عمل کمتر خواهد بود. اتفاقاً هزینه عمل همزمان (مسلماً) بیشتر از یک عمل خواهد بود؛ اما شما یک بار هزینه بیمارستان و تجهیزات و… را پرداخت می‌کنید و نیازی نیست هزینه‌های جانبی را دو بار پرداخت کنید.

امکان ایجاد تناسب بهتر بین بینی و پلک

همخوانی داشتن پلک ها با کل صورت بعد از عمل بینی

البته پزشکی که مهارت داشته باشد، بینی شما را با توجه به سایر اجزای صورتتان عمل می‌کند اما پلک افتاده، پف کردن و… را نمی‌توان هیچ جوره زیبا جلوه داد. وقتی شما بینی و پلک‌ها را به صورت همزمان عمل می‌کنید، جراح بهتر می‌تواند همخوانی لازم را بین این اجزای صورت ایجاد کند و آنان را در تناسب با هم عمل کند.

با انواع مدل های عمل بینی مردانه بیشتر آشنا شوید.

چه کسانی نامزد جراحی همزمان پلک و بینی هستند؟

افرادی که علاوه بر نقص‌های ظاهری یا عملکردی بینی دارای شرایط زیر هستند، می‌توانند کاندید مناسبی برای عمل زیبایی همزمان بینی و پلک باشند:

  • کسانی که خطوط بسیار عمیقی در کنار چشم‌هایشان دارند.
  • افرادی که دچار افتادگی پلک یا کیسه‌های زیر چشم هستند.
  • در مواردی که افتادگی پلک آنقدر شدید است که دید محیطی فرد دچار اختلال شده است.
  • کسانی که ترجیح می‌دهند با صرف وقت و هزینه کمتری، مشکلات بینی و نواقص پلک خود را برطرف سازند و در عین حال وضعیت جسمانی مطلوبی برای تحمل زمان طولانی‌تر جراحی همزمان دارند.
  • افرادی که یکی از این جراحی‌ها (مثلا جراحی بینی) برای آنها جنبه درمانی دارند و می‌خواهند با یک تیر، دو نشان بزنند.
  • افرادی که قصد دارند در فاصله کمی از عمل جراحی اول برای جراحی دوم اقدام کنند اما به دلیل شرایط جسمانی نمی‌توانند دو بار بیهوش شوند، می‌توانند این دو عمل را به طور همزمان انجام دهند.

مراقبت‌های بعد از عمل جراحی بینی و پلک

مراقبت‌های بعد از عمل زیبایی همزمان بینی و پلک، مشابه زمانی است که هر یک از این دو عمل را به تنهایی انجام دهید. یعنی لازم است نکات مراقبتی مربوط به هر دو عمل را به طور همزمان رعایت کنید.

  • در هنگام استراحت، چند بالش زیر سرتان قرار دهید.
  • داروها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کنید.
  • از انجام فعالیت‌های بدنی شدید اجتناب نمایید.
  • تا زمانی که پزشک‌تان به شما اجازه نداده فین نکنید، عینک نزنید و از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
  • در دوره نقاهت از لباس‌های راحت با یقه‌های گشاد استفاده کنید تا فشاری به بینی و پلک‌های شما وارد نشود.
  • چکاپ‌ها و ویزیت‌هایی بعد از عمل را به طور منظم انجام دهید.
  • پیروی از یک رژیم غذایی کم نمک، کم چرب و سرشار از میوه‌ها و سبزیجات تازه به تسریع روند ریکاوری شما کمک می‌کند.
مصرف دخانیات در دوره نقاهت بعد از عمل جراحی بینی و پلک

چرا بهتر است در کنار عمل بینی، عمل پلک هم انجام شود؟

بینی و چشمان شما همسایه هم هستند. اگر بتوانید این سه عضو بدن را هماهنگ با هم عمل کنید، نتیجه بسیار خوبی خواهید گرفت. عمل بینی می‌تواند چهره شما را زیر و رو کند؛ اما با این حال ممکن است در این میان چیزی کم باشد. می‌توان گفت عمل پلک قطعه گمشده پازل است؛ زیرا با عمل پلک می‌توانید ظاهری کامل‌تر و یکدست‌تر داشته باشید. در واقع عمل پلک باعث می‌شود تا چهره جوان‌تری داشته باشید؛ زیرا پلک افتاده، پف کرده و… می‌تواند چهره را خسته و شکسته نشان دهد.

برای این که بتوانید تصمیم بگیرید که آیا انجام این دو عمل با هم امکان‌پذیر است یا خیر، باید با جراح خود مشورت کنید؛ زیرا ممکن است شرایط لازم و ذکر شده برای عمل همزمان را نداشته باشید یا جراح شما نتواند این دو عمل را با هم ادغام کند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی امکان اجرای همزمان عمل بینی و پلک پرداختیم و ترکیب این دو جراحی را از زوایای مختلف بررسی کردیم. سپس مزایا و معایب عمل همزمان بینی و پلک را نام بردیم و توضیح دادیم. جراحان نیز ترجیح می‌دهند در صورت امکان این دو عمل را با هم اجرا کنند. با این حال، باید تمامی شرایط را به خوبی بررسی کرد و سپس درباره اجرای همزمان این دو عمل تصمیم گرفت. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 17 =