جراحی زیبایی کانتوپلاستی (Canthoplasty) درشت کردن چشم

1

فرم چشم ما حرف های زیادی برای گفتن دارد. ما به طور طبیعی می‌دانیم که شکل طبیعی چشم ما ممکن است پیامی را که می ‌خواهیم به دیگران ارسال کنیم، منتقل نکند. به همین دلیل است که جراحان برای افرادی که می خواهند شکل چشم خود را تغییر دهند و آن را درشت تر کنند، جراحی کانتوپلاستی با کیفیت بالا را پیشنهاد می کنند.

این عمل زیبایی می تواند برای اهداف زیبایی یا عملکردی و درمانی باشد و هدف اصلی آن نیز تغییر شکل گوشه بیرونی چشم است. اغلب، فرم مورد نظر یک فرم بادامی شکل زیبا است و به همین دلیل است که این جراحی را می توان جراحی چشم بادامی نیز نامید. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با زیر و بم این جراحی زیبایی آشنا کنیم تا اطلاعات جامع درباره عمل چشم به دست آورید؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کانتوپلاستی چیست؟

کانتوپلاستی در حقیقت یک تکنیک جراحی است که برای کشیده تر کردن و درشت کردن گوشه های خارجی چشم، اصلاح افتادگی پلک و ایجاد حمایت اضافی از پلک پس از بلفاروپلاستی پلک های بالا یا پایین استفاده می شود. این عمل زیبایی برای بهبود حالت خسته یا غمگین و ایجاد ظاهری جوان تر به ناحیه چشم ایده آل است.

از سوی دیگر کانتوپلاستی می تواند پلک پایین افتادگی و شل را لیفت کند و کانتوس جانبی چشم فرد را تغییر شکل داده و در موقعیت صحیح آن قرار دهد. این روش درمانی از برشی در گوشه خارجی پلک برای بازسازی تاندون کانتال ضعیف یا کشیده استفاده می‌ کند که باعث می شود پلک پایینی لنگر بیاندازد، که به نوبه خود گوشه ‌های خارجی چشم را بالا برده و لیفت کرده و در نهایت شکل کلی آنها را بهبود می ‌بخشد. در برخی موارد، پزشک جراح، ممکن است پوست و چربی اضافی را در طول عمل برای نتایج بهینه بررسی کند.

یک جراح با تجربه معمولاً برای گرفتن نتایج بهتر از یک روش کم تهاجمی برای عمل های کانتال جانبی و سفت کردن پلک پایین استفاده می کند تا به کانتور بهتر پوست چشم دست یابد و از این طریق باعث شود تا جای زخم و اسکار ها پنهان باقی بماند. جراحی جانبی چشم همچنین می تواند برای بیمارانی که قبلاً جراحی پلک پایین (بلفاروپلاستی تحتانی) با جمع شدن (کشیده شده به پایین) پلک پایین و کانتوس گرد انجام داده اند نیز بسیار مفید باشد.

ناگفته نماند که از این تکنیک می توان برای ترمیم ظاهر یا جراحی چشم ها استفاده کرد. اما این عمل دقیقاً چه چیزی را درمان می کند؟

کانتوپلاستی چیست؟

مواردی که کانتوپلاستی آنها را اصلاح می کند

کانتوپلاستی برای اصلاح چندین مشکل و بیماری های زیبایی از جمله اکتروپیون و افتادگی پلک پایین استفاده می شود. همچنین ممکن است برای اصلاح بدشکلی های ناشی از ضربه، بیماری یا جراحی قبلی پلک نیز استفاده شود. مواردی که این جراحی می تواند آنها را درمان و اصلاح کند شامل موارد زیر می شود:

۱. اکتروپیون

اکتروپیون وضعیتی است که در آن پلک پایین از چشم فاصله می ‌گیرد و پلک داخلی و سطح چشم را آشکار می ‌کند. این امر می تواند منجر به خشکی، تحریک و افزایش خطر عفونت چشم بیمار شود. اکتروپیون در بزرگسالان مسن‌ تر معمولاً شایع‌ تر است، اما ضربه خوردن یا قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید نیز می‌تواند باعث ایجاد اکتروپیون در بیماران جوان ‌تر شود. Canthoplasty تنها روش موثر برای اصلاح این وضعیت است و به همین دلیل هم این عمل علاوه بر اینکه یک عمل زیبایی است، یک روش درمانی نیز محسوب می شود.

۲. افتادگی پلک ها

علت اصلی افتادگی پلک پایین، از دست دادن کلاژن ناشی از افزایش سن و آسیب انباشته ناشی از نور خورشید است که در طی سال ها به سراغ افراد به خصوص افراد میانسال و مسن می آید. زمانی که کانتوپلاستی توسط یک جراح چشم با تجربه انجام شود، می ‌تواند شلی و افتادگی بافت را بهبود بخشد و ظاهری جوان‌تر را به ناحیه چشم فرد بازگرداند.

۳. درشت تر کردن چشم ها

این جراحی شامل بازآرایی بافتی در پلک پایین و چشم داخلی است تا آنها را بزرگتر و درشت تر نشان دهد. هدف این است که قسمت های داخلی چشم را لیفت کند تا چشم بزرگتر دیده شود. برای این کار حذف چین گوشه داخلی نیز توسط جراح صورت می گیرد. جراحی کانتوپلاستی یک عمل زیبایی ماهرانه است و فقط باید توسط متخصصان با تجربه انجام شود.

این تکنیک همچنین به تغییر شکل ناحیه کانتال بسته به نیاز های مشخص شده هر بیمار می پردازد و در نتیجه هرگونه عدم تقارن را اصلاح می کند.

روند انجام کانتوپلاستی

این عمل که گاهی اوقات به عنوان کانتوپکسی نیز شناخته می ‌شود، یک روش جراحی ترمیمی است که برای اصلاح افتادگی یا شلی پوست اطراف چشم. این روش زیبایی و درمانی با سفت کردن ماهیچه ‌ها یا رباط ‌هایی که از گوشه ‌های بیرونی پلک حمایت می‌ کنند، استفاده می‌ شود.

جراحی کانتوپلاستی اساساً شکل چشم را تغییر می دهد و بنا به درخواست بیمار آن ها را درشت تر نشان می دهد. از طرف دیگر، کانتو پلاستی در گوشه بیرونی چشم که به آن کانتوس می گویند، در قسمتی که پلک پایین و پلک بالایی به هم می ‌رسند، انجام می ‌شود که از نظر پزشکی به آن کانتوس جانبی گفته می ‌شود. برای اکثر مردم، این نقطه ملاقات باید درست بالای کانتوس داخلی، که محل اتصال پلک پایین و بالایی است، نزدیک بینی قرار گیرد. این معمولاً منجر به شیب کانتال مثبت یا مایل به سمت بالا می شود و چشمی به شکل بادام ایجاد می کند.

جراحی چشم برای اصلاح کجی‌های کانتال که منفی یا خنثی هستند و باعث افتادگی پلک‌ ها می ‌شوند، استفاده می ‌شود، که ممکن است باعث ناراحتی بیمار شود که ظاهر پلک ‌های خود را دوست ندارد. این روش بین بیماران متفاوت است، اما هدف کلی این است که تاندون کانتال تحتانی برش داده شده و سپس آن را تغییر مکان داده یا لیفت شود. برای دسترسی به این تاندون، معمولاً برشی در گوشه بیرونی چشم ایجاد می ‌شود. تاندون به منظور حمایت از پلک به سمت موقعیت جدید خود کشیده می شود و سپس با استفاده از بخیه مجدداً متصل می شود. یک جراح چشم باتجربه مراقبت زیادی برای ایجاد برش در چین طبیعی پلک انجام می دهد تا جای زخم و اسکار پس از جراحی به حداقل برسد.

اگر بیمار فقط افتادگی خفیف را در ناحیه چشم خود تجربه می کند، ممکن است انجام یک روش کانتوپکسی کمتر تهاجمی مناسب تر باشد. هر دو معمولاً بین ۱ تا ۲ ساعت بسته به روش مورد استفاده و اینکه آیا شما تحت درمان های دیگر قرار خواهید گرفت یا خیر، طول می کشد.

جراحی چشم برای اصلاح کجی های کانتال

کاندیدای مناسب برای کانتوپلاستی چه کسانی هستند؟

با افزایش سن، پوست اطراف چشم به طور طبیعی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه باعث افتادگی پلک پایین (اکتروپیون) می ‌شود که ناشی از شلی تاندون پلک پایین است. این مشکل مرتبط با افزایش سن اغلب با کیسه های زیر چشم همراه است که می تواند افراد را خسته یا غمگین نشان دهد.

اما این فقط روند پیری نیست که می تواند باعث افتادگی پلک ها شود، عوامل دیگر ممکن است  باعث بروز این مشکل شود، مانند قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید بدون محافظت کافی از پوست و همچنین انتخاب های سبک ناسالم در زندگی مانند سیگار کشیدن یا مصرف زیاد الکل. شرایط ارثی، ضربه به چشم یا فلج شدن ماهیچه اطراف چشم نیز ممکن است باعث این مشکلات شود.

علاوه بر این، برخی از بیمارانی که نیاز به کانتوپلاستی دارند، این کار را برای اصلاح یک عمل جراحی قبلی چشم انجام می دهند که باعث ایجاد عوارض پلک تحتانی آنها شده است بنابراین این عمل چشم خود به عنوان یک درمان ترمیمی نیز شناخته شده است. تعداد کمی از بیماران وجود دارند که مایل به انجام این جراحی هستند تا چشمانی با ظاهری بادامی شکل و درشت تر داشته باشند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که به طور معمول، بیمارانی که دارای شلی، افتادگی یا پف پلک پایین هستند، کاندیدای مناسبی برای این نوع روش زیبایی و درمانی هستند، به خصوص اگر ظاهر و شکل فعلی چشم باعث ناراحتی آنها شود و بخواهند فرم چشم های خود را کشیده تر و درشت تر کنند.

کاندیدای مناسب برای کانتوپلاستی

مراقبت های بعد از عمل کانتوپلاستی

یکی از راه کار های اصلی برای افزایش ماندگاری نتیجه نهایی کانتوپلاستی رعایت مراقبت های بعد از عمل و اجرای دقیق دستورالعمل های پزشک و جراح است. بهبودی کامل پس از جراحی معمولاً بین ۲ تا ۴ هفته است، در این مدت رعایت دستورالعمل ‌های بعد از عمل جراح و شرکت در هر قرار ملاقات برنامه‌ریزی شده برای پیگیری بسیار مهم است. برخی از مراقبت ها و نکاتی را که باید مو به مو رعایت کنید را در ادامه برایتان بازگو می کنیم:

  • به طور معمول، بیماران بعد از این عمل زیبایی درد بسیار کمی دارند و فقط گاهی به مسکن های بدون نسخه مانند تیلنول یا ایبوپروفن نیاز دارند. هرچند حتماً پزشکتان برای شما مسکن هایی را تجویز خواهد کرد.
  • برخی از بیماران خشکی جزئی چشم را برای چند روز پس از جراحی توصیف می کنند و بنابراین ممکن است برای این مدت نیاز به استفاده از اشک مصنوعی داشته باشید.
  • اکثر بیماران می توانند در عرض یک یا دو روز فعالیت های عادی و روزمره خود را از سر بگیرند، تنها با چند محدودیت، از جمله بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش های سنگین.
  • بخیه ها معمولا در عرض ۱۰ روز در پوست جذب و حل می شوند.
  • پزشک و جراح چشم معمولاً یک هفته پس از عمل جراحی، بیماران را می بیند تا مطمئن شود که همه چیز خوب پیش می رود و بیمار ناراحتی جدی ندارد.
  • کبودی و تورم پس از جراحی چشم شایع است، اما باید پس از ۷ تا ۱۰ روز کاهش پیدا کند. برای بهبود سریع تر این علائم سعی کنید سر را خود را در طول روز بالا نگه دارید و در ابتدا تا آنجا که می توانید استراحت کنید.
  • بیماران باید به مدت یک هفته از ورزش، مالیدن ناحیه چشم یا آرایش کردن خودداری کنند.
  • در برخی موارد، افراد ممکن است متوجه تغییر و ضعف در بینایی خود شوند، اما این عارضه جانبی باید موقتی باشد و بینایی طبیعی بدون مداخله پزشکی بازگردد. در غیر این صورت و در صورت ادامه پیدا کردن این شرایط به سرعت با پزشک و جراح خود تماس بگیرید و از آنها راهنمایی های لازم را دریافت کنید.
  • توصیه می شود که بیماران پس از عمل جراحی تا حد ممکن فشار کمتری به چشم خود وارد کنند، مثلاً از خیره شدن به تلفن، خواندن یا تماشای تلویزیون خودداری کنند.
  • تا چند هفته پس از جراحی نباید از لنزهای تماسی استفاده کرد.

ریسک و عوارض جانبی کانتوپلاستی

این روش شامل برش هایی در سطح خارجی پلک های تحتانی است. بنابراین مثل هر عمل جراحی دیگری عوارض جانبی ممکن است رخ دهد، اما معمولاً این خطرات نادر هستند. برخی از عوارض جانبی و خطرات ناشی از کانتوپلاستی چشم را در ادامه به شما معرفی می کنیم:

  • عفونت همیشه و در تمام عمل های زیبایی یک احتمال است، اما این امر پس از جراحی پلک غیر معمول است. خونریزی می تواند رخ دهد و این پتانسیل را دارد که بینایی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آسیب به ماهیچه پلک بالا یا پایین می تواند منجر به افتادگی مجدد پلک شود. بنابراین لازم است اقدامات احتیاطی انجام شود تا این اتفاق نیفتد، اما در صورت وقوع، می توان آن را ترمیم کرد.
  • آسیب به عضله در پلک پایین می تواند منجر به دوبینی شود.
  • اگر پوست بیش از حد از پلک بالایی گرفته شود، ممکن است در بستن چشم مشکل ایجاد شود.
  • به دلیل اینکه که پوست پلک بالایی برش داده می شود، ممکن است اسکار ایجاد شود. برش در چین پلک است و با گذشت زمان محو می شود. اما اگر بیش از حد زخم شود، ممکن است برجسته تر باشد و نیاز به اصلاح داشته باشد.
  • عدم تقارن ممکن است رخ دهد و نیاز به اصلاح داشته باشد.
  • مقداری ناراحتی، تورم و احتمالاً کبودی ممکن است رخ دهد، که معمولاً پس از ۷ تا ۱۰ روز کاهش پیدا می کند.
عوارض جانبی کانتوپلاستی

هزینه عمل کانتوپلاستی چشم

قیمت عمل کانتوپلاستی چشم را نمی توان به طور کلی دقیق تخمین زد زیرا فاکتورها و عوامل زیادی روی قیمت گذاری آن تاثیر دارد. عواملی مانند بیهوشی، امکانات اتاق عمل یا سایر هزینه های مرتبط برخی از این موارد هستند که روی قیمت کانتو پلاستی در ایران تاثیر می گذارند. بنابراین لطفاً برای تعیین هزینه نهایی خود با مطب جراح پلاستیک خود مشورت کنید و از آنها راهنمایی بگیرید. هزینه های این نوع جراحی چشم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حق الزحمه جراح
  • هزینه های بیمارستان یا مرکز جراحی
  • هزینه های بیهوشی
  • نسخه های دارویی
  • آزمایش های پزشکی

هنگام انتخاب یک جراح پلاستیک دارای گواهی تخته در ناحیه خود برای جراحی پلک، به یاد داشته باشید که تجربه جراح و راحتی شما با او به اندازه هزینه نهایی جراحی مهم است. به علاوه فراموش نکنید که بیشتر بیمه های درمانی جراحی زیبایی یا عوارض آن را پوشش نمی دهند.

اگر عمل چشم شما صرفاً به دلیل زیبایی باشد تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد اما اگر از جنبه درمانی آن وارد عمل شوید ممکن است بسته به بیمه ای که دارید، مشمول پوشش دهی بیمه برای پرداخت هزینه ها شوید.

در آخر

همه ما چشم های درشت و بادامی شکل را می پسندیم و به دنبال راهی برای زیباتر کردن فرم چشم ها می گردیم. کانتوپلاستی به عنوان راهی برای درشت تر کردن چشم ممکن است نوع مناسب جراحی برای فردی باشد که پلک ‌هایش افتادگی دارد یا از عدم تقارن رنج می برد. این یک درمان تخصصی است که تنها توسط یک جراح با مهارت بالا که تجربه قابل توجهی در عمل های زیبایی چشم دارد انجام می شود. بنابراین هدف از این عمل زیبایی بهبود فرم پلک ها، لیفت آن ها و ایجاد ظاهری جوان تر و با طراوت تر است. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید خوشحال می شویم آن را به اشتراک بگذارید.

منبع: drfagien

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + 7 =