مهمترین تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی چیست؟

3

چشم ها یکی از اعضای اصلی چهره ما هستند که روی شادابی و زیبایی تاثیر به سزایی دارند. از طرفی در نتیجه روند طبیعی پیری، عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده و انتخاب های سبک زندگی مثل سیگار کشیدن؛ پوست صورت ما به مرور زمان خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

از دست دادن ارتجاعی پوست از این لحاظ اهمیت دارد که در نهایت منجر به شلی و افتادگی نامطلوب پلک های تحتانی و ایجاد برجسته‌گی زیر چشم ها می شود. این تغییرات زیبایی شناختی نامطلوب می تواند ظاهر و چهره فرد را به طور قابل توجهی پیر و ظاهری را ایجاد کند که همیشه خسته یا ناراضی است. بنابراین با پیشرفت علم جراحی زیبایی، پزشکان به روش هایی دست پیدا کردند تا این نواقص را در چشم ها از بن برده و آنها را درمان کنند، دو روش محبوب در این زمینه هم کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی نام دارد. اما این روش ها هر کدام چه خاصیتی دارند و برای چه مشکلی مناسب هستند؟ در ادامه این مطلب می خواهیم شما را مختصری با این دو عمل چشم آشنا کرده و تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی را بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

کانتوپلاستی چیست؟

کانتوپلاستی نوعی جراحی پلاستیک ترمیمی است که برای سفت کردن و لیفت افتادگی پلک ها و ارائه ظاهری طبیعی و جذاب به چشم و در نتیجه صورت انجام می شود. جراحان این عمل زیبایی را روی کانتوس جانبی یعنی گوشه داخلی جایی که پلک های پایین و بالایی به هم می رسند، انجام می دهند. به این روش گاهی جراحی چشم بادام نیز می گویند، زیرا:

  • ظاهر و فرم پلک های شما را درشت تر می کند.
  • با سفت شدن رباط ‌های چشم، ظاهری درخشان‌تر به چشم می‌ دهد.
  • شما را جوان تر نشان می دهد زیرا با انجام این عمل از شر افتادگی پلک خلاص می شوید.

بنابراین می توان نتیجه گرفت افرادی که دارای وضعیت نامناسب در پلک پایینی خود (مثل افتادگی، شلی یا گشادی بیش از اندازه) هستند، از نظر روحی و جسمی پایدار هستند و هیچ مشکلی از بابت شرایط سلامتی ندارند بهترین کاندیدا ها برای انجام کانتوپلاستی هستند.

کانتوپلاستی چیست؟

 روند انجام کانتوپلاستی

اگرچه یک عمل کانتوپلاستی معمولاً به عنوان یک روش سریع و سرپایی انجام می شود، اما هنوز هم آماده شدن برای انجام این عمل بسیار مهم است. این جراحی لیفت چشم روباهی هم به بی حسی موضعی در اطراف چشم و هم به آرامبخشی داخل وریدی نیاز دارد و این مثالی از تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی است. یکی از مزایای کانتوپلاستی این است که می توان آن را همزمان با سایر عمل های زیبایی چشم هم ترکیب و ادغام کرد، در این صورت اگر بیش از یک عمل انجام می دهید، به بیهوشی عمومی نیز نیاز خواهید داشت. از آنجایی که در طول جراحی کانتوپلاستی با بیهوشی آرام می شوید، پزشک احتمالاً از شما می خواهد که:

  • مصرف داروهایی که به عنوان رقیق کننده خون عمل می کنند، مانند آسپرین و ایبوپروفن را متوقف کنید
  • شب قبل از جراحی از خوردن وعده های غذایی زیاد خودداری کنید
  • بعد از نیمه شب از خوردن و آشامیدن خودداری کنید
  • از یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید بعد از عمل شما را به خانه برساند
  • از آرایش کردن در تاریخ جراحی خودداری کنید
  • داروهای ضروری را فقط با جرعه های کوچک آب در صبح روز جراحی خود مصرف کنید

بلفاروپلاستی چیست؟

جراحی پلک یا همان بلفاروپلاستی، نوعی جراحی زیبایی برای برداشتن پوست یا چربی اضافی از پلک ها است. هدف از این عمل زیبایی این است که پلک های سرپوش دار یا افتاده یا کیسه های به وجود آمده زیر چشم را بهبود بخشد.

بلفاروپلاستی چیست؟

در طی این نوع جراحی پلاستیک، پزشک پوست، ماهیچه و گاهی چربی را که ممکن است باعث افتادگی ناحیه اطراف چشم شما شود، برمی دارد. اما بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب است؟ این نوع جراحی پلک عمدتاً توسط افرادی انجام می شود که به دنبال درمان های ضد پیری هستند. افتادگی پوست اطراف چشم شما بخشی طبیعی از پیری است، اما اگر شروع به آزاردهنده شدن شرایط برای بیمار کند، ممکن است این نوع جراحی را در نظر بگیرند. اگر کاندید ها دارای کیسه های قابل توجهی در زیر چشم هستند یا اگر ابرو هایشان شروع به افتادگی کرده است، بلفاروپلاستی می تواند گزینه درمانی بسیار مناسبی باشد.

اما از سوی دیگر برای برخی افراد، بلفاروپلاستی فراتر از نگرانی های زیبایی است و به عنوان یک روش درمانی از آن استفاده می کنند؛ برای مثال اگر بینایی شما تحت تأثیر افتادگی پوست باشد، ممکن است کاندیدای خوبی برای این روش باشید.

بلفاروپلاستی نیز به عنوان یک روش درمانی استفاده می شود

آیا عمل زیبایی بینی همزمان با عمل جراحی پلک امکان پذیر است؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

روند انجام بلفاروپلاستی

عمل بلفاروپلاستی به صورت سرپایی انجام می شود. این بدان معناست که می توانید مدت کوتاهی پس از عمل به خانه بروید و بنابراین نیازی به گذراندن دوران نقاهت طولانی مدت نیست. بیهوشی عمومی فقط برای برخی افراد استفاده می شود و جراح شما معمولا یک عامل بی حس کننده را به پلک های شما تزریق می کند.

در این نوع عمل زیبایی ابتدا پلک های بالایی مورد توجه پزشک و جراح چشم قرار می گیرد. در اینجا، جراح شما یک برش کوچک ایجاد می کند و پوست اضافی و همچنین عضلات و گاهی اوقات چربی را برداشته و از بین می برد. برخی از این بافت ها ممکن است قبل از اینکه جراح برش را ببندد، به سایر نواحی اطراف چشم منتقل شوند.

بلفاروپلاستی پلک تحتانی معمولاً شامل برداشتن چربی است که به برجسته تر شدن کیسه های زیر چشم کمک می کند و همچنین گاهی اوقات مقدار کمی از پوست اطراف آن ناحیه که حالت شل و افتاده دارند هم برداشته می شود. این برش ممکن است در داخل پلک یا در قسمت بیرونی زیر مژه های پایینی باشد. در برخی افراد، پلک پایین ممکن است سفت شده یا به اسکلت استخوانی محکم شود.

تا زمانی که برای نگرانی های بینایی تحت عمل جراحی پلک قرار نگیرید، بیمه احتمالاً این عمل را پوشش نمی دهد، بنابراین در مورد تمام هزینه های مربوطه از قبل با پزشک خود صحبت کنید.

گاهی اوقات از بلفاروپلاستی همراه با روش دیگری برای بهبود نتایج استفاده می شود. برخی از افراد با ابرو های افتاده قابل توجه ممکن است لیفت ابرو را انتخاب کنند. برخی دیگر حتی ممکن است تحت یک لیفت کامل صورت قرار گیرند تا به طور همزمان به سایر نگرانی های صورتشان هم رسیدگی شود. برای مثال شما می توانید کانتوپلاستی را با بلفاروپلاستی ترکیب کنید زیرا در عین حال که تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی مشهود است، اما از جهاتی جراحی های مشابهی هستند.

بلفاروپلاستی جراحی بر روی هر قسمت از پلک است و برای جوان ‌تر و سالم ‌تر جلوه دادن پلک ‌ها انجام می ‌شود. در طی این فرآیند، پلک ها بریده می شوند و پوست، چربی و ماهیچه های اضافی آن برداشته می شوند تا از افتادگی پلک ها جلوگیری کرده و آنها را سفت تر کنند. با این تفاسیر اغلب، کانتوپلاستی همزمان با بلفاروپلاستی انجام می شود تا پلک ها سفت تر شوند و احتمال عوارض حین جراحی کاهش یابد. در نتیجه زمان جراحی طولانی شده و پس از این عمل چشمان شما بیشتر متورم خواهد شد. اما بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

روند انجام عمل بلفاروپلاستی

تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی

همانطور که پیش تر هم توضیح دادیم بلفاروپلاستی یک اصطلاح پزشکی برای لیفت پلک است و این اصطلاح می تواند برای پلک بالا یا پلک پایین صدق کند. بد نیست بدانید که به لیفت پلک فوقانی بلفاروپلاستی فوقانی گفته می شود و در طی بلفاروپلاستی فوقانی، جراح پوست اضافی و یا بافت چربی را که به افتادگی یا سنگینی پلک فوقانی کمک می کند، برمی دارد. گاهی برای کمک به کاهش حجم چربی، نوار نازکی از عضله نیز در طی عمل برداشته می شود.

اما از سوی دیگر گاهی اوقات پوست از ناحیه کره چشم و در پلک پایین شل می شود و نیاز به لیفت افتادگی در این قسمت وجود دارد. این عمل کانتوپلاستی نامیده می شود که می تواند همزمان با بلفاروپلاستی انجام شود.

بنابراین اگر سنگینی، پف کردگی یا افتادگی پلک بالایی دارید، ممکن است کاندیدای بلفاروپلاستی باشید؛ اما در لیفت افتادگی در ناحیه پلک پایین کانتوپلاستی است که می تواند به شما کمک کند جوان تر به نظر برسید و این ظاهر خسته را بهبود بخشد.

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بلفاروپلاستی یک عمل بازسازی است که افتادگی پلک، برجستگی کیسه های زیر چشم، پف کردگی چشم و اختلالات بینایی را اصلاح می کند. همچنین چربی و ماهیچه های اضافی را از بین می برد تا در ناحیه چشم و ابرو ظاهری جوان تر داشته باشید.

این در حالی است که کانتوپلاستی گوشه داخلی محل برخورد پلک بالا و پایین (کانتوس) را هدف قرار می دهد. این عمل هم زیباییو هم درمانی است و بیشتر اوقات برای درشت تر کردن چشم و لیفت گوشه بیرونی چشم رو به بالا استفاده می شود. کانتوپلاستی را می توان در کنار بلفاروپلاستی و برای گرفتن نتایج بهتر و ماندگارتر اجرا کرد. با تمام این تفاسیر می توان نتیجه گرفت که عمده تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی شامل برداشتن پوست، ماهیچه و چربی اضافی در پلک پایین و بالایی در روش درمانی بلفاروپلاستی است.

بلفاروپلاستی یک عمل بازسازی افتادگی پلک است

برای آشنایی بیشتر با عمل جراحی زیبایی پلک بالا و پایین این مقاله را مطالعه نمایید.

دلایل انجام کانتوپلاستی

کانتوپلاستی می‌تواند به دلایل زیر انجام شود:

  • رفع افتادگی در گوشه خارجی چشم
  • رفع نواقص چشمی ناشی از بیماری‌هایی نظیر اکتروپیون یا انتروپیون
  • بادامی و کشیده‌تر کردن چشم‌ها (لیفت گوشه بیرونی چشم)
  • درشت‌تر کردن چشم‌هایی که حالت خواب آلوده دارند.
  • نیاز به بازسازی کانتوس (به عنوان مثال بخاطر برداشتن تومور پلکی)

دلایل انجام بلفاروپلاستی

افراد به دلایل زیر ممکن است به عمل بلفاروپلاستی نیاز پیدا کنند:

  • رفع افتادگی پلک بالا و پایین
  • هنگامیکه افتادگی پلک به حدی شدید است که باعث کاهش دید محیطی فرد می‌شود.
  • برداشتن کیسه‌های زیر چشم
  • حذف رسوبات چربی و پوست اضافه پلک
  • جوانسازی پلک در افراد مسن

مراقبت‌های مشابه قبل از جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی

مراقبت‌های قبل از جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی مشابه یکدیگر هستند. توجه دقیق به مراقبت‌های قبل از این دو عمل چشم همانند سایر جراحی‌ها به افزایش ماندگاری نتایج حاصل از جراحی و همچنین کاهش ریسک عوارض جانبی کمک خواهد کرد.

  • در جلسه مشاوره پیش از این دو جراحی باید سابقه پزشکی، مشکلات چشمی که قبلا تجربه کرده‌اید، لیست داروهای مصرفی و سوابق جراحی خود را با پزشک‌تان مطرح نمایید.
  • پیش از انجام هریک از این دو جراحی لازم است توسط یک چشم پزشک با تجربه که در جراحی زیبایی چشم نیز مهارت دارد (اکولوپلاستیک) به طور دقیق معاینه شوید. چشم پزشک به بررسی سایز چشم، فعالیت غدد اشکی و فاکتورهایی از این دست می‌پردازد. همچنین یک تست سلامت چشم از شما گرفته خواهد شد و از زاویه‌های مختلف از چشم‌هایتان عکسبرداری می‌شود.
  • هدف خود را از انجام جراحی مشخص کنید و به طور دقیق با پزشک‌تان در میان بگذارید. مطمئن شوید که انجام کانتوپلاستی و یا بلفاروپلاستی می‌تواند نتایج دلخواه شما را فراهم نماید یا خیر.
  • اگر داروهایی نظیر آسپرین، وارفارین، ایبوپروفن و … و مکمل‌هایی مانند ویتامین E و امگا ۳ مصرف می‌کنید، لازم است حداقل از ۱۰ روز قبل از جراحی آنها را قطع کنید. زیرا این داروها با اثرگذاری روی جریان خون می‌توانند خونریزی حین عمل جراحی را افزایش دهند.
  • اگر اهل مصرف سیگار یا سایر دخانیات هستید، از دو هفته قبل از عمل آنها را کنار بگذارید. زیرا نیکوتین موجود در آنها با ایجاد اختلال در جریان خون باعث تشدید خونریزی در حین عمل و طولانی‌تر شدن دوره نقاهت خواهد شد.
  • طوری برنامه ریزی کنید که پس از عمل، یکی از اعضای خانواده یا دوستان‌تان در کنار شما حضور داشته باشند و شما را تا خانه همراهی کنند. زیرا اجازه رانندگی نخواهید داشت.
  • شب قبل از عمل، چند بسته یخ آماده کنید و درون فریزر قرار دهید. زیرا در چند روز اول پس از بلفاروپلاستی و یا کانتوپلاستی لازم است از کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و کبودی پلک‌هایتان فروکش کند.
  • شب قبل از عمل دوش بگیرید و با صورت شسته شده، بدون آرایش و لنز چشم به مطب یا کلینیک مراجعه کنید.
  • اگر قرار است جراحی شما تحت بیهوشی عمومی انجام شود، از شب قبل عمل از ۱۲ شب چیزی نخورید و با معده خالی به کلینیک بروید.
  • از آنجایی که تا چند روز پس از عمل بلفاروپلاستی و یا کانتوپلاستی لازم است استراحت کنید، ممکن است دچار یبوست شوید. داروهای تجویزی پس از عمل نیز می‌توانند احتمال ایجاد یبوست را افزایش دهند. ایده خوبی است که یک مکمل پروبیوتیک تهیه کنید تا در روزهای ابتدایی پس از عمل مصرف نمایید.
  • در روزهای منتهی به جراحی ممکن است استرس شما افزایش یابد. این استرس تا حدی طبیعی است اما اگر بیش از حد باشد، می‌تواند به مشکلاتی نظیر بالا رفتن فشار خون، افزایش شدید قند خون، تپش قلب و … و حتی لغو شدن جراحی منجر شود. سعی کنید در روزهای نزدیک عمل با انجام فعالیت‌هایی نظیر پیاده روی آرام، یوگا، گوش دادن به موسیقی ملایم و مطالعه استرس و اضطراب خود را کنترل کنید.
اقدامات شب قبل از جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی

مراقبت‌های مشابه بعد از جراحی بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی

با وجود تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی، مراقبت‌های بعد از این دو عمل مشابه یکدیگر است. مراقبت‌های بعد از این دو جراحی اهمیت ویژه‌ای دارند و رعایت آنها می‌تواند دوره نقاهت شما را کوتاه‌تر و ساده‌تر نماید.

  • تا چند روز پس از جراحی از قرارگیری در معرض نور خورشید اجتناب کنید و اگر مجبور به این کار شدید، حتما از کلاه آفتابی و عینک آفتابی بزرگ استفاده نمایید.
  • برای کاهش التهاب و کبودی پس از عمل، در روز انجام عمل در هر ساعت ۱۰ دقیقه و در سایر روزها در هر ۵ ساعت به مدت ۱۰ دقیقه کمپرس سرد انجام دهید.
  • هنگام خواب چند بالش زیر سرتان بگذارید؛ این کار به کاهش تورم و کبودی کمک خواهد کرد. همچنین به پشت بخوابید و مطمئن شوید که به صورت‌تان فشار نمی‌آورید.
  • حداقل به مدت ۱۰ روز فعالیت بدنی شدید و سنگین نداشته باشید.
  • حداقل تا دو هفته از لنزهای تماسی استفاده نکنید.
  • حداقل تا ۱۰ روز همچنان از داروها و مکمل‌هایی که قبل از عمل قطع کرده‌اید، استفاده نکنید.
  • استعمال دخانیات، آرایش ناحیه چشم و اطراف چشم تا به پایان رسیدن دوره نقاهت شما ممنوع است.
  • برای جلوگیری از آلوده شدن محل جراحی لازم است تا بهبودی کامل به استخر نروید.
  • در مورد زمان مجاز برای دوش گرفتن پس از این دو جراحی از پزشک‌تان سوال کنید (حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از عمل دوش نگیرید).

عوارض جانبی جراحی کانتوپلاستی

جراحی کانتوپلاستی عارضه جانبی خطرناک و نگران کننده‌ای ندارد و در اکثر موارد تقریبا بدون عارضه است. با اینحال ممکن است حداکثر تا ۲ هفته پس از کانتوپلاستی، علائم زیر را تجربه کنید:

  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • ریزش اشک
  • تورم
  • التهاب کبودی
  • حساس شدن چشم‌ها به نور

عوارض جانبی جراحی بلفاروپلاستی

هیچ عمل جراحی بدون عارضه نیست، حتی عمل‌های جراحی سرپایی و سبک نیز می‌توانند با عوارضی همراه باشند. اما انجام جراحی توسط یک پزشک باتجربه و رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل، ریسک عوارض جانبی بلفاروپلاستی از جمله موارد زیر را به حداقل خواهد رساند:

  • به جای ماندن اسکار
  • تاری دید؛ در موارد بسیار نادر ممکن است به از دست دادن بینایی منجر شود.
  • آسیب دیدن عضلات چشم در حین عمل
  • خشکی و التهاب چشم
  • تورم و کبودی
  • خونریزی
  • عفونت

رژیم غذایی قبل از بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی

تأثیر رژیم غذایی بر وضعیت سلامتی بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. اما رژیم غذایی قبل از انجام یک عمل جراحی نظیر بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی می‌تواند بر سرعت بهبودی بدن در دوره نقاهت تأثیر بگذارد و حتی برخی از عوارض جانبی حین و بعد از عمل را کاهش دهد.

توصیه می‌شود از چند روز قبل از عمل‌های جراحی فوق، نکات زیر را در رژیم غذایی‌تان رعایت فرمایید:

  • در روزهای قبل از جراحی از خوردن خوراکی‌هایی نظیر سیر، جینسینگ و زنجبیل خودداری کنید زیرا اینها عملکردی مشابه داروهای رقیق کننده خون دارند و می‌توانند ریسک خونریزی در حین عمل و پس از آن را افزایش دهند.
  • مصرف زردچوبه را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید؛ کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد التهابی است و میزان التهاب در بدن را کاهش می‌دهد.
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان را افزایش دهید؛ مانند هویج، گوجه، فلفل دلمه‌ای و …
  • مایعات کافی مصرف نمایید تا بدن‌تان کاملا هیدراته باشد.
  • مصرف غذاهای سرخ کردنی و پرچرب را محدود کنید و در عوض وعده‌های سبک و کم چرب میل نمایید.
  • آدامس نجوید زیرا باعث افزایش اسید معده می‌شود که ممکن است روی جراحی شما تأثیر نامطلوبی بگذارد.
رژیم غذایی قبل از بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی

هزینه انجام این دو جراحی

تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی شامل هزینه آنها نیز می‌شود. به طور کلی هزینه این دو جراحی با یکدیگر متفاوت است. علاوه بر این، فاکتورهای مختلفی روی هزینه این دو جراحی تأثیر می‌گذارند بنابراین نمی‌توان هزینه این دو جراحی را به طور دقیق مشخص کرد.

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی هزینه آنها عبارتند از:

  • محل کلینیک یا مطب
  • میزان وسعت و پیچیدگی جراحی (به عنوان مثال شدت افتادگی پلک)
  • میزان تجربه و مهارت پزشک
  • مدت عمل جراحی
  • روش بیهوشی (بیحسی موضعی یا بیهوشی عمومی)
  • تیم جراحی

همچنین لازم به ذکر است که در اکثر موارد، شرکت‌های بیمه هزینه این دو جراحی را تقبل نمی‌کنند مگر آنکه با ارائه عکس و مدارک پزشکی اثبات شود که جراحی شما جنبه درمانی داشته است.

در آخر

یکی از راه های شاداب تر کردن و جوانسازی صورت این است که نواقص چشم ها را اصلاح و یا فرم آنها را به دلخواه بیمار تغییر داد. خوشبختانه برای رسیدن به این نتایج راه های زیادی اعم از جراحی و غیر جراحی وجود دارد، اما در بین تمام این راه ها، بلفاروپلاستی و کانتوپلاستی از جمله محبوب ترین روش های جراحی زیبایی محسوب می شوند. این دو روش گاهی در کنار هم و باهم نیز ادغام می شوند تا نتایج حاصل از عمل را قوت ببخشند؛ اما با این وجود تفاوت کانتوپلاستی و بلفاروپلاستی قابل انکار نیست. در این مطلب تفاوت این دو روش درمانی و زیبایی را بررسی کردیم، اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید می توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =