آشنایی با مراحل تزریق چربی به پشت پلک؛ مراقبت ها، مزایا و معایب

7

یکی از جنبه های اصلی پیری صورت کاهش حجم و از دست دادن کلاژن پوست است و بیشتر آن به دلیل کاهش تدریجی چربی است. به همین دلیل هم بسیاری از افراد به این نتیجه می رسند که چربی از دست رفته در ناحیه صورت که زمانی باعث ظاهری جوان و شاداب برای آنها می شد، باید با چربی سایر قسمت های بدن مانند ران یا شکم جایگزین شود.

با این حال، روش انتقال چربی یا پیوند چربی به این سادگی نیست. از آنجایی که چربی یک حجم فیزیکی است که به منبع خون نیاز دارد (برخلاف پرکننده ‌های مصنوعی اسید هیالورونیک)، غیرقابل پیش‌بینی است که آیا این حجم همان‌طور که پزشک می‌خواهد در دسترس باشد یا خیر. به عبارت دیگر انتقال چربی فقط باید در جایی که پوست ضخامت مناسبی دارد، مانند قسمت پایین صورت و یا ناحیه پلک پایین، انجام شود. بنابراین گزینه دیگر برای جوانسازی صورت و به خصوص اطراف ناحیه چشم، تزریق چربی پشت پلک است. در این مطلب می خواهیم تمام آنچه را که نیاز است رادر مورد تزریق ژل پلک بدانید، از مراقبت های بعد از اعمل آن گرفته تا مزایا و معایب این روش؛ توضیح دهیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تزریق چربی پشت پلک چیست؟

یکی از اثرات کلیدی پیری در صورت، از دست دادن حجم به دلیل آتروفی پیشرونده صفحات چربی صورت است. کاهش حجم ناشی از افزایش سن منجر به ظاهری لاغر و توخالی روی پوست و چین و چروک اطراف چشم می شود که می تواند چهره را خسته و فرسوده تر از آنچه در واقعیت است، نشان دهد. تا کنون روش های درمانی زیاد و بی نظیری برای مقابله با این معضل در کلینیک های زیبایی ارائه شده. برای مثال تکنیک‌ های لیفتینگ صورت که می ‌توانند در از بین بردن پوست اضافی و افتاده صورت بسیار مؤثر باشند، اما این روش ها کمبود حجم را که از مشخصه ‌های بارز چهره‌ ای جوان است، برطرف نمی ‌کنند.

در واقع می توان گفت چربی به عنوان یک پرکننده طبیعی برای بازگرداندن پری و لطافت صورت شما که با افزایش سن از بین می رود، استفاده می شود. یکی از روش های بازگرداندن چربی به بافت صورت و ناحیه چشم، انتقال و پیوند چربی است. در این روش مقدار کمی از سلول های چربی از یک قسمت از بدن شما ساکشن می شود، مانند شکم، باسن، ران ها و غیره، و سپس این چربی در جایی که لازم است قرار می گیرد تا شما را به همان شکل سابق و جوانی که بودید، برگرداند. انتقال چربی، همچنین به عنوان “لیپواسکالپچر” یا “انتقال سلول های بنیادی” در سال های اخیر بسیار رایج شده است.

تکنیک های پیشرفته و بهبود یافته اکنون امکان بقای بسیار بیشتری از بافت چربی را فراهم می کند. روشی بی نظیر که قصد داریم امروز در مورد آن به طور مفصل صحبت کنیم، روش تزریق چربی پشت پلک است. اما پیش از هر چیز به سراغ نحوه انجام این روش جوانسازی می رویم:

تزریق چربی پشت پلک چیست؟

مراحل تزریق چربی پشت پلک

عمل پیوند چربی یا همان تزریق ژل پلک را باید به دست یک متخصص با تجربه و معتبر سپرد تا نتایج بی نظیر آن قابل برداشت باشد، از سوی دیگر ناحیه چشم جزو حساس ترین نواحی صورت است و هرگونه سهل انگاری و خطا در انجام این روش درمانی می تواند منجر به آسیب رسانی و عوارض خطرناکی شود. پس شاید بهتر است بگوییم اولین مرحله تحقیق و انتخاب بهترین پزشک تزریق چربی پشت پلک است! حال که پزشک مناسب را انتخاب کردیم و با صلاح دید او این روش درمانی را برای جوانسازی پوست و ناحیه پلک خود انتخاب کردیم، نوبت به روز عمل یا تزریق می رسد.

معمولاً کل پروسه تزریق چربی پشت پلک و زیر چشم ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می کشد. مراحل زیر روند کلی این روش جوانسازی را مشخص می کند.

۱. بیهوشی

بی‌حسی استانداردی که برای عمل پیوند چربی زیر چشم استفاده می ‌شود، بی ‌حسی موضعی است، به‌ویژه در ناحیه استخراج. بسته به نیاز بیمار، بی حسی موضعی را می توان با آرامبخش IV یا وریدی نیز همراه کرد.

۲. استخراج

همانطور که پیش تر هم گفتیم چربی که قرار است زیر پلک تزریق شود باید در یک مرحله از سایر نواحی بدن شما مثل شکم یا ران، استخراج شود. در فرآیند استخراج از تکنیک ‌های لیپوساکشن دستی استفاده می ‌شود زیرا لیپوساکشن لیزر یا اولتراسوند اغلب سلول ‌های چربی مورد نیاز برای پیوند را از بین می ‌برد. بنابراین جراح با کمک یک کانول، چربی کافی برای ناحیه زیر چشم را ساکشن می کند.

۳. سانتریفیوژ

پس از جمع آوری چربی ها از قسمت دیگری از بدن بیمار، آن را در لوله آزمایش قرار می دهند و در سانتریفیوژ قرار می دهند. سانتریفیوژ ماشینی است که نیروی گریز از مرکز را برای جدا کردن مایعات اضافی، سلول ‌های چربی مرده و سایر مواد زائد از سلول‌ های چربی زنده اعمال می‌ کند. روش دیگری که برخی جراحان از آن استفاده می کنند استفاده از محلول نمکی برای شستشوی چربی است. چربی های دور ریخته شده آنهایی هستند که بعید است بعد از پیوند زنده بمانند.

۴. تزریق و پیوند چربی

در این مرحله مایع حاوی چربی و این سلول ‌ها به نواحی استراتژیک صورت منتقل می ‌شوند تا حجم گونه‌ ها، ابرو ها، لب ‌ها و شقیقه ‌ها را بازگردانند و در عین حال حفره‌ های اطراف چشم را پر کنند. در این مورد خاص که ما درمان پشت پلک را در نظر داریم، چربی استخراج شده به پشت پلک تزریق می شود.

لازم به ذکر است که در این روش، بیشتر چربی های منتقل شده معمولاً زنده می مانند، اما نتایج می تواند کمی متغیر و غیر قابل پیش بینی باشد. به علاوه گاهی استفاده از انتقال چربی باعث ایجاد ناراحتی اضافی در ناحیه اهدا کننده می شود، به همین دلیل هم مثل هر عمل زیبایی دیگری خطرات و عوارض جانبی دارد که در ادامه انها را بیشتر بررسی می کنیم.

به طور کلی روش تزریق چربی به پشت پلک؛ جراحی جزئی و سبک است که می تواند در اتاق درمان جراح یا در اتاق عمل انجام شود و اگر مراقبت های پس از آن از سوی بیمار جدی گرفته شود، می تواند ماندگاری و ثبات بالایی داشته باشد.

مراحل تزریق چربی پشت پلک

معایب تزریق چربی پشت پلک

همانطور که پیشتر هم تذکر دادیم عوارض و خطرات تزریق ژل پلک در دستان یک جراح آموزش دیده و با تجربه بسیار نادر است و تمام اقدامات احتیاطی برای به حداقل رساندن هرگونه خطر انجام می گیرد. برخی عوارض و معایب این جراحی عبارتند از:

تاری دید یا دو بینی

این عارضه عمدتاً برای چند ساعت و گاهی تا یک یا دو روز بعد از عمل ادامه دارد و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، مانند پماد قرار داده شده در چشم بلافاصله پس از عمل، بی حس کننده موضعی مورد استفاده در عمل، تورم عضلات کنترل کننده حرکت چشم یا تورم پوشش معمولی شفاف اطراف چشم (تورم ملتحمه ). یکی دیگر از عوارض جانبی تزریق چربی پشت پلک، تورم ملتحمه است که به عنوان “کموزیس” نامیده می شود و در برخی بیماران ممکن است چند هفته طول بکشد تا برطرف شود. اگر تاری دید بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشت، مهم است که جراح خود را مطلع کنید. کوری، سکته مغزی یا از دست دادن پوست ناشی از تزریق چربی به صورت عوارض بسیار نادری هستند که در اثرات جانبی این عمل گزارش شده اند.

خون ریزی

تجمع خون در اطراف پلک ها یا در صورت را هماتوم می گویند. یک هماتوم معمولاً باید در اتاق عمل تخلیه شود. بنابراین انتخاب یک مطب یا کلینیک زیبایی که تزریق ژل پلک آنجا انجام شود نیز اهمیت زیادی دارد.

عفونت

عفونت پس از این جراحی بسیار نادر است، اما رعایت دستورالعمل های مراقبت از زخم پس از عمل برای جلوگیری از چنین مشکلی بسیار مهم است. این مراقبت ها باید به صورت کتبی از سوی پزشک به شما داده شود تا بعد از جراحی به خانه ببرید و به دقت آنها را انجام دهید.

آتروفی چربی پیوندی

این خطر، درصد کمی از بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل است که این روش درمانی در افراد سیگاری که ریز عروق ضعیفی دارند توصیه نمی شود. میزان شکست در بیماران بالای ۶۰ سال نیز افزایش می یابد. در صورت لزوم می توان این روش را تکرار کرد.

عدم تقارن

دستیابی به تقارن کامل برای همه جراحان غیرممکن است، اگرچه یک جراح چشم برای رسیدن به آن تلاش می کند. عدم تقارن روی زیبایی نتیجه نهایی تاثیر مستقیم دارد و برای رفع این مورد ممکن است به جراحی ترمیمی نیاز باشد.

اسکار و جای زخم

بیشتر زخم ‌های کوچک پلک و صورت با زخم‌ هایی که به سختی قابل تشخیص هستند بهبود می ‌یابند، اگرچه از بین رفتن کامل جای زخم ‌ها ممکن است چند ماه طول بکشد. اما یک جای زخم ضعیف می تواند به دنبال عفونت یا اختلال در زخم باشد، هرچند که بسیار نادر است. اسکار های ضعیف را می توان با تزریق استروئید یا با استفاده از ژل های سیلیکون درمان کرد.

توده های زیر پلک

توده ها می توانند اغلب در واکنش به چربی تزریق شده ایجاد شوند. اینها معمولاً با گذشت زمان و ماساژ بعد از عمل به راحتی برطرف می شوند و برای از بین بردن آنها به ندرت نیاز به تزریق استروئید است. از آنجایی که پوست پلک بسیار نازک است، فقط از میکرو چربی برای پلک ها استفاده می شود و تزریق ژل پلک معمولا در قسمت بیرونی پلک ها، در محل اتصال گونه پلک ها انجام می شود.

معایب تزریق چربی پشت پلک

مزایای تزریق چربی پشت پلک

تزریق چربی به پلک نسبت به سایر گزینه های درمانی، بسیار ایمن‌تر است زیرا پزشک از سلول ‌های چربی خود استفاده می ‌کند که پس از استخراج از نواحی انتخابی همچنان زنده می ‌مانند، به این معنی که در اینجا خطر عفونت یا پس زدن از سی بدن بسیار کمتر است. علاوه بر بهبود حجم صورت و کیفیت پوست، چندین مزیت دیگر نیز برای انجام این عمل زیبایی صورت وجود دارد، از جمله:

  • کم تهاجمی است و به جای بیهوشی عمومی تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  • بستری طولانی مدت در بیمارستان وجود ندارد و اکثر بیماران می توانند به زودی پس از انجام عمل به خانه بروند.
  • با استفاده از بافت های چربی خود بیمار، نتایج تزریق فوق العاده طبیعی به نظر می رسد.
  • حداقل درد، سوزش یا جای زخم.
  • بازگشت به فعالیت های عادی تنها در چند روز.
  • ظاهری جوان و شاداب برای سالهای آینده.
  • بازگرداندن حجم به قسمت های خالی زیر چشم
  • خلاص شدن از شر کیسه های دور چشم و سیاهی دور چشم
  • بدون خطر واکنش های آلرژیک

کاندیدای مناسب تزریق چربی به پشت پلک

تزریق چربی به پشت پلک یک روش کم تهاجمی است و معمولاً منجر به بروز حساسیت و آلرژی نمی‌شود. با این حال، کم تهاجمی بودن این روش باعث نمی‌شود همه افراد کاندیدای مناسبی برای تزریق چربی پشت پلک باشند. به همین دلیل، در ادامه برخی از کاندیدای مناسب برای تزریق چربی را به شما معرفی می‌کنیم:

  • عدم ابتلا به بیماری های چشم

دسته اول افرادی هستند که به بیماری‌های مرتبط با چشم مبتلا نباشند. به عنوان مثال، افرادی که بیماری آب مروارید مبتلا هستند، کاندیدای مناسبی برای تزریق چربی به پشت چشم نخواهند بود. زیرا ممکن است بدن چربی تزریق شده را پس بزند. این مسئله در نهایت منجر به بروز مشکلاتی مثل عفونت در ناحیه چشم می‌شود.

  • افرادی با علائم پیری چشم شدید 

یکی دیگر از کاندیدای مناسب برای تزریق چربی به پشت پلک چشم، افرادی با علائم پیری چشم شدید هستند. به عنوان مثال، تجمع بافت و غده‌های اضافی در زیر پوست اطراف چشم یا افتادگی بیش از حد پلک‌ها از علائم پیری چشم شدید است. تزریق چربی می‌تواند حفره‌ها و فضاهای خالی موجود در زیر سطح پوست چشم را پر کند و به این ترتیب، بر جوانسازی و شاداب شدن پوست اطراف چشم موثر باشد.‌

مزایای تزریق چربی پشت پلک

مراقبت های بعد از تزریق چربی پشت پلک

بهبود علائم و عوارض تزریق چربی پشت پلک تنها چند روز تا یک هفته طول می کشد زیرا این یک روش کم تهاجمی است و شما فقط یک برش کوچک از فرآیند استخراج دارید. کبودی، تورم و درد همگی مانند هر عمل جراحی پلاستیک استاندارد دیگری وجود دارند. این جای نگرانی نیست زیرا پزشک دارو های مسکنی را برای شما تجویز می کند که ناراحتی شما را کاهش می دهد و می توانید با قرار دادن کیسه یخ روی نواحی آسیب دیده به کاهش تورم کمک کنید.

یک هفته برای استراحت، بهبودی و استراحت از کار کافی است زیرا تورم و کبودی تا آن زمان در هر دو ناحیه اهداکننده و گیرنده کاهش می ‌یابد. در طول دوره بهبودی باید حدود ۴۸ ساعت از آفتاب دوری کنید و در صورت نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتماً از محافظ ضد آفتاب استفاده کنید.

احساس بی حسی اولیه در ناحیه ای که برش ها ایجاد شده و چربی منتقل شده نیز طبیعی است. اسکار های کوچک ۱ تا ۲ میلی متری نیز ممکن است قابل مشاهده باشند، اما این زخم ها باید با گذشت زمان محو شوند.

فراموش نکنید که برای اینکه بتوانید بهبودی سریع و موفقیت آمیزی داشته باشید، ضروری است که تمام توصیه های مراقبت های بعد را به طور کامل دنبال کنید.

معمولاً یک جلسه مشاوره بعدی با پزشک و جراح ترتیب داده می شود تا پزشک شما بتواند بررسی کند که بهبودی شما خوب پیش می رود یا خیر.

هزینه تزریق چربی به پشت پلک

هزینه تزریق ژل پلک به طور کلی متغیر و وابسته به عوامل مختلفی است. عواملی مانند بیهوشی، امکانات اتاق عمل یا سایر هزینه های مرتبط و پنهان روی قیمت تزریق چربی به پشت پلک اثرگذار است. بنابراین پیش از تعیین روز عمل، برای تعیین هزینه نهایی خود با مطب جراح پلاستیک خود مشورت کنید.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار روی هزینه این درمان دستمزد جراح برای جراحی زیبایی پلک بر اساس تجربه وی، نوع روش مورد استفاده و موقعیت جغرافیایی مطب او خواهد بود. به علاوه هزینه های بیمارستان یا مرکز جراحی، هزینه های بیهوشی، خرید نسخه های دارویی و آزمایش های پزشکی مستقیماً روی قیمت نهایی تزریق چربی به صورت تاثیر دارد.

در آخر

در روش تزریق چربی پشت پلک از چربی فرد یا انواع ژل و فیلر برای از بین بردن علائم پیری در ناحیه زیر چشم استفاده می شود. این روش همچنین باعث بازیابی حجم و جوانسازی نیز می شود. به علاوه از آنجایی که از سلول های چربی شما استفاده می کند، یکی از بهترین مزایای آن این است که هیچ واکنش آلرژیکی در ناحیه درمان ایجاد نمی کند یا خطر رد شدن از سوی بدن را ندارد. این روش کم تهاجمی، تنها به یک هفته برای بهبودی نیاز دارد و با وجود نتایج از تصاویر قبل و بعد از بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته اند، به نظر می رسد ارزش امتحان را دارد. اما نظر شما چیست؟ آیا تجربه ای در این زمینه دارید تا آن را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید؟

منبع: seoulguidemedical

سؤالات متداول تزریق چربی به پشت پلک

بله، در اکثر موارد برای رفع سیاهی پشت پلک از روش‌هایی مثل تزریق چربی استفاده می‌شود.

در صورتی که از چربی بدن خود شخص استفاده شود، احتمال پس زدن چربی بسیار کم است. ولی در برخی موارد، ممکن است بدن به چربی تزریق شده واکنش نشان دهد و چربی پس زده شود.

تعیین حجم مورد نیاز چربی بر عهده پزشک است و بعد از معاینه اولیه و بررسی وضعیت چشم‌ها تعیین می‌شود.

تزریق چربی به صورت دائمی انجام می‌شود. اما نتایج تزریق ژل موقتی هستند. همچنین تزریق چربی به پشت پلک برخلاف تزریق ژل نیاز به جراحی دارد و ممکن است دوره نقاهت طولانی‌تری داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − شش =