نحوه صحیح استحمام بعد از عمل بینی

9

رعایت بهداشت فردی به شما کمک می‌کند تا هر عملی را بهتر بگذرانید. عمل جراحی بینی نیز از این امر مستثنا نیست. با رعایت بهداشت خطر عفونت و سایر عوارض تا حد ممکن کاهش می‌یابد. فرقی ندارد که عمل شما چقدر بزرگ یا کوچک و سریع باشد، رعایت نظافت از واجبات است. مسلما استحمام قبل از عمل بینی مشکلی را برای شما ایجاد نمی‌کند و سوال مهم این است که استحمام بعد از عمل بینی چگونه انجام می‌شود؟ آیا خیس شدن پانسمان مشکلی را ایجاد می‌کند؟ آیا آب برای زخم‌ها مضر است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

دوش گرفتن قبل از جراحی بینی

دوش گرفتن قبل از جراحی بینی عملی بسیار مهم است. حتماً شب قبل یا صبح روز عمل به حمام بروید و خود را کاملاً بشویید. ممکن است پزشک شما توصیه کند که از نوعی صابون یا شامپوی ضد باکتری استفاده کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش پیدا کند. پس از دوش گرفتن و حمام، از استفاده از لوسیون، کرم، عطر، ادکلن یا آرایش خودداری کنید. همه این مواد می‌توانند خطر عفونت و سایر عوارض جراحی را افزایش دهند. قصد حمام کردن هم این است که پوست شما کاملاً تمیز شود. هر چند در زمان جراحی، پزشک از مواد ضدعفونی کننده مخصوص برای تمیز کردن نواحی لازم استفاده می‌کند. با این حال یک حمام کامل به شما کمک می‌کند تا بعد از جراحی دیرتر نیاز به حمام پیدا کنید. هر چند این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که موی چرب دارند، باید موهای خود را بیشتر از افرادی که موهای خشک دارند، بشویند؛ زیرا موهای آنان زودتر کثیف می‌شود.

دوش گرفتن قبل از جراحی بینی

همچنین با راهکارهای درمان چرب شدن بینی بعد از جراحی بیشتر آشنا شوید.

آیا پس از جراحی بینی نمی‌توان استحمام کرد؟

در پاسخ به سوال آیا پس از جراحی بینی نمی‌توان استحمام کرد باید در نظر داشته باشید استحمام فوری پس از جراحی بینی می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، خیس شدن ناحیه جراحی می‌تواند منجر به تحریک و همچنین افزایش خطر عفونت شود. علاوه بر این، گرما و بخار ناشی از دوش می‌تواند منجر به التهاب شود و این امر می‌تواند بر بهبود زخم تأثیر منفی بگذارد.

با این حال شما می‌توانید با روش‌های مختلف خود را تمیز کنید؛ مثلاً از پارچه یا اسفنج حمام استفاده کنید با آب ولرم خود را تمیز کنید. استفاده از دستمال مرطوب هم توصیه می‌شود. از مالیدن لیف، کیسه و… روی بینی و اطراف آن خودداری کنید.

بسیاری از بیماران می‌توانند حدود ۴۸ تا ۷۲ ساعت پس از عمل بینی خود به حمام بروند. ولی باید مراقب باشند و نمی‌توانند همانند گذشته آزادانه حمام کنند. کمی طول می‌کشد تا نحوه استحمام شما به حالت عادی برگردد. در ادامه نکاتی را بررسی می‌کنیم که افراد تازه جراحی شده باید رعایت کنند.

در مجموع، زمان بازگشت به زندگی عادی پس از جراحی بینی یا هر عمل دیگری از فردی به فرد دیگر تفاوت دارد و نمی‌توان عدد دقیقی را برای همه بیان کرد. این زمان به میزان و درجه عمل شما و جراحت ایجاد شده هم بستگی دارد. در عین حال، شرایط دیگری همچون تغذیه، تحرک مناسب و… نیز روی روند بهبودی شما تاثیر دارد. به همین دلیل اعدادی که بیان می‌شوند، ممکن است برای همه کارایی نداشته باشند. ممکن است فردی بتواند بعد از ۴ روز به حمام برود اما فرد دیگری نیاز به دو هفته زمان داشته باشد. داشتن تغذیه سالم می‌تواند روند بهبودی شما را تسریع ببخشد، در این مقاله راهنمایی کامل تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی مطالعه کنید.

نکاتی برای اولین استحمام بعد از عمل بینی و شستن موها

در این قسمت نکات کامل اولین استحمام بعد از عمل بینی و شستن موها را کامل توضیح می‌دهیم. سعی کنید حتماً نواحی جراحی شده را خشک نگه دارید. این بخش از صورت نباید مستقیما در معرض آب قرار بگیرد. از آب ولرم استفاده کنید. آب گرم موجب التهاب می‌شود. از تنظیمات ملایم دوش حمام استفاده کنید. اگر سر دوش حمام شما قابل تنظیم نیست، شیر را کم باز کنید تا آب به صورت ملایم بریزد. فشار آب قوی می‌تواند زخم‌ها را باز کند.

نیازی نیست یک ساعت در حمام بمانید. سریع دوش بگیرید و از حمام بیرون بیایید. پس از حمام خود را سریعاً خشک کنید. در هنگام خشک کردم مراقب باشید و حوله را محکم روی صورت نمالید. اجازه دهید نواحی مرطوب صورت در هوا خشک شود. می‌توانید از دستمالی نرم برای خشک کردن صورت استفاده کنید.

بهتر است برای شستن مو از یک صندلی استفاده کنید. یک صندلی پلاستیکی را درون حمام بگذارید و روی آن بنشینید. سر خود را به عقب خم کنید. از شخصی بخواهید موهای شما را به آرامی بشوید. بهتر است برای بار اول از شامپو استفاده نکنید اجازه دهید یک هفته بگذرد. سپس با شامپو موی خود را بشویید. موها را به آرامی خشک کنید.

پیشنهاد ما این است که در چند روز اول پس از عمل بینی از شامپو خشک استفاده کنید. استفاده از پودر بچه هم می‌تواند موثر باشد و از چربی سر بکاهد؛ زیرا بینی شما آتل شده است. آتل شبیه به گچی است که روی سایر نواحی بدن در زمان شکستگی گذاشته می‌شود. علاوه بر این، بینی شما چسب دارد تا فرم آن را حفظ کند. اسپلینت بینی باید ۷ الی ده روز در جای خود بماند. در نهایت هم توسط پزشک یا دستیار او از روی بینی برداشته شود. برای آشنایی بیشتر با مراقبت بعد عمل مطالعه مقاله آشنایی با روش‌های مراقبت بعد از عمل بینی را پیشنهاد میدهیم.

نکاتی برای اولین استحمام بعد از عمل بینی و شستن موها

پوششی که در این بخش قرار دارد، پیچیده است و از چسب و باند و… تشکیل شده است. پس نباید خیس شود. آب گرم و دمای بالا هم می‌تواند چسب‌ها را باز کند. بخار و تعریق هم این مشکل را ایجاد می‌کند. در نتیجه، شستن موی سر می‌تواند دشوار باشد. به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنیم از شامپوی خشک استفاده کنید؛ زیرا ممکن است آتل بینی شما به طور تصادفی خیس شود. نشستن مو آن هم موی بلند می‌تواند دشوار باشد، اما با توجه به اهمیت نتیجه نهایی عمل بینی شما، مدتی را باید تحمل کنید.

صبر کنید تا وقت برداشتن آتل برسد و سپس با خیال راحت (البته هنوز زخم و بخیه و چسب وجود دارد) حمام کنید. البته اگر موی شما خیلی چرب و کثیف شده است و تحمل آن برای شما سخت شده است، می‌توانید به سالن‌های زیبایی و مراقبت از مو بروید و شست و شوی مو را در آن جا انجام دهید. این سال‌ها دارای سینک‌های مخصوصی هستند که مراجعین به راحتی سر خود را از پشت روی آن‌ها می‌گذارند، مو توسط فرد دیگری شسته می‌شود. سال‌های تخصصی رنگ، کراتین و مراقبت‌های مو دارای این نوع سینک هستند. سر شما هم به گونه‌ای قرار می‌گیرد که آب شست و شوی مو به سمت صورت جریان پیدا نمی‌کند. البته باز هم فرد شوینده باید مراقبت باشد. این کار مقداری هزینه دارد، اما می‌تواند راه‌حل مناسبی برای افرادی باشد که موی بلند و چرب دارند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از عمل بینی موهای خود را پشت سرتان ببافید تا روی صوتتان نیاید و مجبور نشوید مدام به آن دست بزنید و از صورت خود دور کنید. برخورد مو به صورت و دست زدن مداوم آن نیز موجب زودتر کثیف شدن مو می‌شود. پس با این کار می‌توانید موهای خود را کمی بیشتر تمیز نگه دارید یا زیاد متوجه کثیف شدن آن نشوید.

همچنین برای اطلاعات بیشتر ۶ نکته قابل توجه در تمیز کردن بینی بعد از عمل را بیشتر بخوانید.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نحوه صحیح استحمام بعد از عمل بینی پرداختیم. حمام رفتن با آتل و چسب و… روی بینی می‌تواند دشوار باشد و نیاز به رعایت بسیار زیادی دارد. صورت شما نباید خیس شود، نباید عرق کنید نباید آب با فشار قوی روی بینی بخورد. همچنین نباید زخم شما در معرض بخار آب قرار بگیرد. به همین دلیل بهترین راه صبر کردن است. اگر مجبور شدید حمام بروید، حتماً رعایت کنید، مراقب باشید، سریع حمام را ترک کنید و برای شست و شو از فرد دیگری کمک بگیرید.

منبع: mediranco

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − هفت =