مراقبت های بعد از لیفت با نخ به چه شکل انجام می شود؟

5

یکی از محبوب‌ترین روش‌های جوانسازی، لیفت با نخ است. این روش کمترین آسیب را به فرد می‌رساند. زمان انجام آن نیز کوتاه است و درد، خونریزی، جای زخم و این گونه عوارض را هم به همراه ندارد. با این حال، پس از انجام این کار باید از خود مراقبت کنید. در هر صورت تغییراتی در پوست و بافت بدن شما ایجاد شده است. شاید از خود بپرسید بعد از لیفت با نخ باید چه کار کنید؟ چه نکاتی را باید رعایت کنید و از انجام چه کارهایی باید خودداری کنید؟ در این مقاله نکات مراقبت بعد از لیفت با نخ را توضیح می‌دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از لیفت با نخ چیست؟

با توجه به تعریف انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، لیفت با نخ روشی است که در آن از بخیه‌های موقت برای کشیدن و سفت کردن پوست استفاده می‌شود. درست است که بخیه‌ها در زیر پوست پنهان می‌شوند اما می‌توان کشیده شدن پوست را مشاهده کرد. این روش در دسته جراحی‌ها قرار نمی‌گیرد و کمتر تهاجمی است. درد و خونریزی ندارد. با کمک نخ می‌توان موقعیت پوست را تغییر داد و چین و چروک‌ها را از بین برد. نخ با تحریک کلاژن سازی باعث جوانسازی می‌شود. این بخیه‌ها از موادی ساخته شده‌اند که به مرور توسط بدن جذب می‌شوند. نتایج لیفت با نخ هم می‌تواند تا ۱۲ ماه ادامه داشته باشد. البته میزان ماندگاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نحوه مراقبت بعد از انجام این کار است. در ادامه نحوه مراقبت بعد از لیفت با نخ را توضیح می‌دهیم.

لیفت با نخ

به ناحیه مورد نظر دست نزنید

پس از کشیدن پوست با نخ باید کمی به بدن خود زمان بدهید تا ترمیم شود. با مالیدن ناحیه لیفت شده ممکن است باعث شوید نخ از موقعیت خود خارج شود. این امر می‌تواند روی نتیجه تأثیر منفی بگذارد. به عنوان مثال، اگر همیشه ماساژ صورت می‌روید، پوست خود را پاکسازی و لایه‌برداری می‌کنید، برای مدتی باید این کارها را کنار بگذارید. معمولاً برای انجام مجدد ماساژ باید یک ماهی صبر کنید. با این کار به پوست فشار وارد می‌شود و می‌تواند منجر به کبودی، تورم و خارج شدن نخ‌ها از جای خود شود. علاوه بر این، از استفاده از هر گونه مرطوب‌کننده، سرم یا محلول تجویز نشده توسط پزشک خودداری کنید. برای استفاده مجدد از روتین‌های پوستی باید حداقل یک هفته صبر کنید. میزان انتظار ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. پس در این زمینه حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

بعد از لیفت با نخ به ناحیه موردنظر دست نزنید

دقت در مصرف داروها و ویتامین‌ها

در هفته اولیه پس لیفت با نخ، باید از مصرف هر گونه دارو، مکمل غذایی و ویتامین که باعث رقیق شدن خون می‌شود، خودداری کنید. به عنوان مثال، ویتامین‌های A، C و E، مکمل‌های سیر، جینکو بیلوبا و روغن ماهی باعث رقیق شدن خون می‌شوند. از مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن خودداری کنید. چنین داروهایی به طور قابل‌توجهی فرآیند کلاژن سازی را مختل می‌کنند. قبل از انجام لیفت باید لیست داروهایی را که مصرف می‌کنید در اختیار پزشک قرار دهید. علاوه بر این، برخی از داروها را نمی‌توان قطع کرد. پس حتماً با متخصص در این باره صحبت کنید تا راه حلی برای این مسئله داده شود. در کنار این داروها، مواردی وجود دارند که باید مصرف کنید. حتماً این داروها را سر ساعت مصرف کنید زیرا اکثر آنان روی کاهش تورم و التهاب تأثیر دارند.

دقت در مصرف داروها و ویتامین‌ها بعد از لیفت با نخ

از خوابیدن روی شکم یا پهلو خودداری کنید

از مهم‌ترین نکاتی که باید در مرحله مراقبت بعد از لیفت با نخ به آن توجه شود، نحوه خوابیدن است. خوابیدن روی شکم یا پهلو فشار زیادی به ناحیه تحت درمان وارد می‌کند و ممکن است منجر به تورم، کبودی، ناراحتی و نتیجه اثر منفی شود. توصیه می‌شود بیشتر به پشت بخوابید و تلاش کنید تا هنگام خواب غلت نزنید. بهتر است برای چند روز اول زیر سر خود چند بالش گذارید. علاوه بر این، در اطراف خود چند بالش قرار دهید تا از جلوی غلت زدن گرفته شود.

عدم خوابیدن روی شکم یا پهلو بعد از لیفت با نخ

از لوازم آرایشی استفاده نکنید

قبل از اجرای لیفت با نخ، هیچ گونه آرایشی نباید داشته باشید. معمولاً پزشکان برای اطمینان به بیمار دستمال پاک‌کننده آرایش می‌دهند تا هر گونه مواد آرایشی از روی صورت پاک شود. در ۱۰ الی ۱۵ ساعت اول پس از لیفت نباید خود را آرایش کنید. پوست شما هنوز حساس است و پس از لیفت صورت با نخ باید کمی نفس بکشد. علاوه بر این، همان گونه که گفتیم برای مدتی نباید پوشت صورت خود را بمالید. برای پاک کردن آرایش مجبور می‌شوید پاک‌کننده‌ها را روی صورت بکشید. در نتیجه، به نخ‌ها فشار وارد می‌شود. اکثر مواد آرایشی شیمیایی هستند و ممکن است از طریق محل وارد شدن سوزن بخیه به زیر پوست روی این محل تأثیر بگذارند و باعث ایجاد عفونت شود.

عدم استفاده از لوازم آرایشی

دوری از مکان‌های گرم

در زمان نقاهت خود از قرارگیری در مکان‌های گرم خودداری کنید. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گرما فشار خون شما را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. بهتر است در چند روز اول به جای استفاده از آب گرم از آب ولرم برای حمام کردن استفاده کنید. از سونا، جکوزی و امثال این موارد هم تا مدتی نباید استفاده کنید. این فضاها می‌توانند دمای بدن شما را افزایش دهند.

استفاده از کمپرس سرد

یکی از بهترین شیوه‌های کاهش تورم و کبودی پس از انجام عمل‌ها و روش‌های جوانسازی، استفاده از کمپرس سرد است. پس از لیفت با نخ میران تورم و کبودی بسیار کم است. برای از بین بردن همین مقدار تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. حدود ۴ الی ۶ بار در روز به مدت چند دقیقه کمپرس سرد را روی صورت خود قرار دهید. از قرار دادن مستقیم یخ روی پوست به شدت خودداری کنید. بهترین راه استفاده از بسته‌های ژله‌ای کمپرس است. می‌توانید این کیسه‌ها را تهیه کنید. در یخچال قرار دهید تا خنک شوند. سپس چند دقیقه‌ای روی صورت خود بگذارید.

استفاده از کمپرس سرد

سیگار و الکل را کنار بگذارید

با مصرف الکل و سیگار فشار خون شما افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم به مدت ۱۴ روز از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار خودداری کنید. اصولاً پزشک از شما می‌خواهد که مصرف این دو مورد را پیش از انجام لیفت قطع کنید و این دوره را تا دو هفته پس از لیفت ادامه دهید.

لیفت غبغب چیست؟ برای آشنایی می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

توجه به حالت سر در روزهای اولیه

توصیه می‌کنیم در چند روز اول از خم شدن و پایین آوردن بیش از حد سر خودداری کنید. این نکته را در هفته اول حتماً رعایت کنید؛ زیرا وقتی سر خود را خم می‌کنید و پایین می‌آورید، خون در صورت جمع می‌شود. این گونه ممکن است دچار تورم و التهاب شوید. در هنگام خواب نیز سر خود را در موقعیتی قرار دهید که بالاتر از بدن قرار بگیرد. این مورد را در هنگام خوابیدن حتماً رعایت کنید.

عدم استفاده از استخر و شنا

تا زمان بهبودی بخیه نباید وارد استخر شوید یا به طور کلی شنا کنید. اگر اهل شنا کردن هستید، یک تا دو هفته صبر کنید. سپس به دوره‌های شنای خود برگردید. درست است که در این روش بخیه و زخم خاصی وجود ندارد اما برای وارد نشدن فشار به ناحیه موردنظر بهتر است تا مدتی از شنا کردن دوری کنید.

عدم استفاده از استخر و شنا

از انجام ورزش‌های شدید خودداری کنید

از انجام هر گونه ورزش که باعث بالا رفتن فشار خون شما می‌شود خودداری کنید. اگر ورزش‌ها و تمرین‌های شما بیش از حد فیزیکی هستند، پیشنهاد می‌کنیم بین ۱۰ الی ۱۴ روز پس از انجام لیفت صبر کنید. سپس ورزش‌ها را از سر بگیرید.

عدم برقراری رابطه جنسی

فعالیت‌های جنسی نوعی فعالیت بدنی است. در نتیجه، ممکن است باعث وارد شدن فشار به ناحیه لیفت شده با نخ شوند. بهتر است یک هفته صبر کنید و پس از آن رابطه جنسی سبک را شروع کنید. بسته به سرعت بهبودی، معمولاً می‌توانید در عرض چند هفته به زندگی جنسی عادی خود بازگردید.

فاصله انداختن میان انجام سایر درمان‌های ضد پیری

اگر قصد دارید از دیگر روش‌های جوانسازی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم مدتی را صبر کنید. وقتی از لیفت با نخ استفاده می‌کنید، باید منتظر بمانید تا درمان اثر کند. سپس می‌توانید از سایر روش‌ها استفاده کنید. به صورت کلی پیشنهاد می‌شود روش‌هایی مانند پلاسما جت، میکرونیدلینگ و فیلر را قبل از لیفت با نخ انجام دهید. علاوه بر این، درمان‌های فرکانس رادیویی (RF)، درمان‌های لیزری و درمان‌های IPL باید برای ۱۰ هفته پس از لیفت نخ برنامه‌ریزی شوند.

به تاخیر انداختن درمان‌های دندان پزشکی

اگر قصد دارید دندان‌های خود را ترمیم کنید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا کارهای دندان پزشکی خود را انجام دهید و سپس لیفت با نخ انجام دهید. پس از لیفت با نخ به مدت سه الی چهار هفته نباید دهان خود را خیلی باز کنید. اکیداً پیشنهاد می‌شود تا دو هفته پس از لیفت با نخ هیچ گونه ملاقات دندانپزشکی انجام نشود. حتی ممکن است در حین انجام کارهای دندانپزشکی، دندانپزشک دست خود را روی صورت شما تکیه دهد. این کار موجب وارد شدن فشار به صورت و نخ‌ها می‌شود.

شست و شوی صحیح صورت

شما می‌توانید پس از انجام لیفت و در همان روز اول صورت خود را بشویید؛ زیرا بخیه‌ای وجود ندارد که بخواهید نگران آن باشید. با این حال نباید برای شست و شو از آب گرم استفاده کنید و صورت خود را بمالید.

توجه به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها

پیشتر تاکید کردیم که برخی از داروها و مکمل‌ها را نباید مصرف کنید؛ اما پس از لیفت با نخ باید یک دوره کامل آنتی بیوتیک مصرف کنید؛ زیرا در این روش نخی را وارد بدن شما می‌کنند و برای جلوگیری از عفونت، باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

ممکن است در ناحیه موردنظر احساس خارش کنید یا متوجه پوسته پوسته شدن شوید. برای کاهش خارش می‌توانید از نوعی آنتی‌هیستامین بدون نسخه استفاده کنید. همچنین نباید پوسته پوسته را از جدا کنید؛ زیرا پوست شما در ورزهای اول حساس است و ممکن است قرمز یا زخم شود.

قرارهای ملاقات را جدی بگیرید

پس از لیفت با نخ باید چند باری به پزشک خود مراجعه کنید تا وی بتواند روند بهبودی را زیر نظر داشته باشد. حتماً قرارهای ملاقات خود را جدی بگیرید. ممکن است در این قرارها پزشک به شما دارویی بدهد یا داروی از قبل تجویز شده را تغییر دهد. همچنین ممکن است مشکلی رخ بدهد که شما متوجه آن نشوید اما پزشک می‌تواند آن را تشخص دهد و راه چاره‌ای برای حل مشکل بیندیشد.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نحوه مراقبت بعد از لیفت با نخ پرداختیم و نکاتی را که در این دوره باید رعایت کنید، توضیح دادیم. لیفت با نخ برخلاف بسیاری از روش‌های جوانسازی هیچ گونه درد و خونریزی و جای زخمی ندارد اما با این حال، باید توجه کنید که ماده‌ای خارجی زیر پوست شما قرار دارد و ممکن است باعث بروز عفونت شود. در نتیجه، باید در یک الی دو هفته اول به خوبی از خود مراقبت کنید تا نخ‌ها به گونه‌ای زیر پوست تثبیت شوند. هر چند شما به راحتی می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهید اما رعایت نکات ذکر شده نتیجه بهتری را برای شما تضمین می‌کند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

18 − 6 =