بررسی کامل تامپون بینی + مراقب‌های پس از کشیدن آن

33

فرم بینی تاثیر بسیاری در چهره افراد دارد. چند دهه است که عمل بینی با هدف تغییر شکل ظاهری بینی انجام می‌شود. تقریباً می‌توان گفت پرطرفدارترین عمل زیبایی، عمل بینی است. عمل بینی به دو دسته تقسیم می‌شود:

 ۱. عمل بینی باز ۲. عمل بینی بسته. 

جراح در عمل بینی، بینی فرد را متناسب با خواسته و البته متناسب با فیزیک صورت او، فرم می‌دهد. کوچک کردن اندازۀ سوراخ‌های بینی، رفع قوز بینی، کاهش و افزایش عرض بینی، از جمله مواردی است که در عمل بینی توسط جراح انجام می‌گیرد. پس از انجام عمل بینی، احتمال خونریزی و عفونت در بینی متقاضی وجود دارد؛ به همین دلیل جراحان، تامپون بینی را پس از جراحی، درون بینی قرار می‌دهند تا خونریزی ناشی از جراحی بینی را کنترل و از ایجاد عفونت پس از عمل، جلوگیری شود. در ادامه به بررسی نکات مهم در خصوص گذاشتن تامپون در بینی و مراقب‌های پس از کشیدن تامپون می‌پردازیم.

دلایل گذاشتن تامپون در عمل بینی

  • پس از پایان جراحی بینی، پزشکان تامپون بینی آغشته شده به پمادهای آنتی بیوتیک یا تتراسایکلین را در حفره بینی شما قرار می‌دهند.
  • مهمترین کاربرد تامپون، کنترل خونریزی از طریق اعمال فشار بر رگ‌های خونی در بینی است.
  • دومین کاربرد تامپون نرم و مرطوب کردن سوراخ‌های بینی است.
  • همچنین از تامپون به عنوان آتل داخلی بینی در برخی از جراحی‌ها نیز استفاده می‌شود.
  • جراحان بینی، گاهی تامپون را به  لیدوکائین آغشته کرده و سپس درون بینی قرار می‌دهند؛ زیرا لیدوکائین از ایجاد خونریزی در بینی جلوگیری می‌کند.
  • از تامپون در اکثر جراحی‌های بینی مانند سیستوپلاستی، توربینکتومی یا جراحی پولیپ بینی استفاده می‌شود تا از ایجاد هماتوم جلوگیری کند.

معمولاً تامپون باید تا یک روز پس از عمل در بینی شما باشد و بعد از یک روز، جراح تامپون را از بینی خارج می‌کند؛ البته زمان برداشتن تامپون از بینی شما بین ۴ تا ۲۴ ساعت متغیر است و به نظر جراح و نوع جراحی بستگی دارد. در برخی شرایط نیز ممکن است به تشخیص پزشک متخصص تا یک هفته الی ۱۰ روز، تامپون در بینی بماند.

بیرون آوردن تامپون از بینی درد ندارد و فقط برای چند ثانیه ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید. تامپون بینی، بانداژی اسفنجی و نرم است که اغلب یک نخ ۱.۵ سانتی متری به آن متصل است که شما با استفاده از این نخ می‌توانید جای تامپون را به راحتی تغییر دهید یا آن را از بینی خود خارج کنید.

در نظر داشته باشید بهتر است جهت کشیدن تامپون به پزشک خود مراجعه کنید.

بیرون آوردن تامپون از بینی و احساس درد

زمان کشیدن تامپون بینی 

بهترین زمان برای کشیدن تامپون بینی در هر فرد متفاوت است و به تشخیص جراح و میزان خونریزی بعد از جراحی بینی، بستگی دارد. در چند دهۀ پیش، اکثر جراحان زیبایی، ۱۴ روز پس از انجام عمل بینی، تامپون بینی را می‌کشیدند، اما طی تحقیقاتی که انجام شد، جراحان متوجه شدند که ماندن طولانی مدت تامپون در بینی، باعث ایجاد عفونت‌های بسیاری در بینی فرد بیمار می‌شود.

به همین دلیل امروزه جراحان تامپون بینی را بین ۴ تا ۲۴ ساعت پس از جراحی از درون بینی فرد خارج می‌کنند‌. در برخی جراحی‌های بینی مانند انحراف و شکستگی بینی، تامپون ممکن است تا ۲۴ ساعت یا حتی ۷ روز، درون بینی شما قرار داشته باشد.

چگونه تامپون را از بینی خارج کنیم؟ 

کشیدن تامپون از بینی باید توسط جراح و در کلینیک انجام شود، زیرا برداشتن تامپون در خانه ممکن است به تیغه بینی شما آسیب برساند. بر اساس زمان مشخص شده توسط جراح، باید برای برداشتن تامپون به پزشک خود مراجعه کنید. برداشتن تامپون هیچ دردی ندارد، اما برای احتیاط بیشتر، می‌توانید قبل از مراجعه به کلینیک عمل بینی، مسکن مصرف کنید.

روش برداشتن تامپون بینی در کلینیک،‌ به این صورت است که ابتدا روی تخت یا صندلی دراز کشیده و سر خود را به عقب تکیه می‌دهید؛ سپس جراح با ابزاری مانند فورسپس جراحی، شروع به برداشتن تامپون می‌کند. در عین حال، جراح علائم خونریزی بینی را با اعمال فشار روی غشای مخاطی بینی بررسی می‌کند.

اگر بعد از برداشتن تامپون هیچ نشانه‌ای از خونریزی بینی در فرد بیمار وجود نداشت، از بیمار خواسته می‌شود چند دقیقه صبر کند تا جراح مطمئن شود که خونریزی در بینی وجود ندارد؛ سپس فرد می‌تواند به خانه بازگردد.

خونریزی بعد از درآوردن تامپون بینی 

بینی، دارای رگ‌های خونی کوچک بسیاری است و به دلایل مختلف مانند خشکی بینی و ضربه،‌ دچار خونریزی می‌شود. خونریزی بینی ممکن است در پشت یا جلوی بینی اتفاق بیافتد، اما به طور کلی، بیشتر خونریزی‌های بینی روی تیغه بینی اتفاق می‌افتد. خونریزی پس از برداشتن تامپون بینی، ممکن است به دلیل کاهش فشار بر رگ‌های خونی داخل بینی باشد. بلافاصله پس از کشیدن تامپون ممکن است مقداری آبریزش یا خونریزی بینی داشته باشید که طبیعی است و نباید نگران باشید.

بعد از برداشتن تامپون، بینی خود را بر اساس دستورات زیر تمیز کنید.

  • کمپرس سرد را به مدت  ۱۰ دقیقه روی بینی خود قرار دهید تا رگ‌های خونی داخل بینی سفت شده و میزان التهاب داخل بینی کاهش یابد.
  • اگر بینی شما پس از برداشتن تامپون خونریزی کرد، نترسید و آرامش خود را حفظ کنید؛ زیرا هیجان فشار خون شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه خونریزی بینی نیز تشدید می‌شود.
  • هنگام خونریزی بینی نوک بینی خود را به مدت سه دقیقه با انگشت بگیرید.
  • صورت و گردن خود را با آب سرد بشویید یا از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • هنگام خونریزی بینی دراز نکشید و سر خود را به سمت پایین نگه ندارید.
خونریزی بعد از درآوردن تامپون بینی

تمیز کردن بینی پس از برداشتن تامپون 

پس از کشیدن تامپون بینی به دلیل تنفس، غشای مخاطی بینی خشک می‌شود. خشک شدن غشای مخاطی بینی ممکن است سبب خونریزی بینی شود. برای جلوگیری خشک شدن بینی؛ می‌توانید با سرم نمک داخل بینی خود را شست و شو دهید. در سه هفته اول بعد از عمل دو بار در روز، بینی خود را با پنبه‌ای آغشته به سرم نمک تمیز کنید. برای تهیه سرم نمک در منزل می‌توانید از مخلوط کمی نمک و آب گرم (آب جوشیدهۀ گرم شده) در فنجان استفاده کنید. در هفته چهارم پس از جراحی بینی، یک بار در روز با سرنگ پر از نرمال سالین اقدام به تمیز کردن بینی خود کنید.

مطالعه مقاله ۶ نکته قابل توجه در تمیز کردن بینی بعد از عمل پیشنهاد میدهیم.

انواع تامپون بینی 

تامپون‌های بینی دارای اندازه‌های مختلفی هستند و نوع تامپون مناسب برای بینی شما بر اساس تشخیص جراح است. مواد اولیه که تامپون از آن‌ها تولید می‌شود، می‌تواند پنبه، گاز استریل یا فوم باشد. تامپون‌هایی که قبلاً در عمل‌های بینی استفاده می‌شد، اندازۀ بزرگی داشتند و بیرون آوردن آن‌ها از بینی برای بیماران دردناک بود؛ اما امروزه مینی تامپون‌هایی تولید شده که بیرون آوردن آن‌ها از بینی بدون درد است. برخی از تامپون‌ها دارای راه هوایی سیلیکونی، جهت تنفس راحت‌تر برای بیماران هستند.

مزایا و عوارض تامپون بینی

استفاده از تامپون بینی دارای مزایا و عوارضی است که در ادامه برخی از آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

مزایای تامپون بینی

طی چند سال گذشته، تامپون بینی به عنوان یک ابزار مناسب برای جلوگیری از خونریزی شدید بینی مورد استفاده قرار گرفته است. در دهه کنونی نیز بسیاری از پزشکان برای کاهش عوارض بعد از عمل بینی از تامپون استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از مزایای تامپون بینی را برای شما بیان می‌کنیم:

●       توقف خونریزی

یکی از مهم‌ترین مزایای تامپون بینی، توقف خونریزی است. میزان خونریزی بعد از جراحی بینی بسیار شدید است. به گونه‌ای که شخص مجبور است هرچند ساعت یکبار بانداژ زیر بینی را تعویض کند. اما استفاده از تامپون بهترین راه حل برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد بخصوص در نواحی تیغه بینی یا محل شکستگی استخوان است. تامپون از ابتدای نوک بینی تا انتهای تیغه بینی کشیده می‌شود. به همین دلیل، می‌تواند بر تمامی عروق خونی موجود در بینی فشار وارد کرده و مانع از خونریزی بیش از حد بینی شود.

حفظ رطوبت داخل بینی

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از تامپون بعد از عمل بینی، حفظ رطوبت داخل بینی است. بعد از جراحی، مقدار زیاد خون و مایعات داخل حفره بینی تجمع پیدا می‌کنند که به مرور زمان خشک شده و بسیار دردناک خواهند شد. تامپون به مقدار زیادی آنتی بیوتیک و ترکیبات ضد التهاب آغشته می‌شود و سپس درون حفره بینی قرار می‌گیرد به همین دلیل، نقش موثری در حفظ رطوبت داخل بینی دارد و از خشک شدن مایعات درون بینی جلوگیری می‌کند.

●       حفظ ساختار بینی

یکی دیگر از مزایای استفاده از تامپون بعد از جراحی بینی، حفظ ساختار بینی است. تامپون باعث حفظ استحکام و پایداری تیغه بینی می‌شود و از تغییر شکل آن جلوگیری می‌کند‌ بنابراین تا زمانی که تامپون درون حفره بینی قرار داشته باشد، ضربه و فشار خارجی موجب تغییر شکل فرم بینی نخواهد شد.

●       جلوگیری از هماتوم

جلوگیری از هماتوم از دیگر مزایای استفاده از تامپون بعد از جراحی بینی است. با توجه به اینکه مقدار خونریزی بعد از عمل بینی بسیار شدید است، احتمال لخته شدن خون در حفره داخلی بینی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، می‌توان برای رفع این مشکل از تامپون بینی استفاده کرد.

مزایای استفاده از تامپون بعد از عمل بینی

معایب تامپون بینی

تامپون بینی علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می‌باشد. در ادامه برخی از این معایب را برای شما بیان می‌کنیم:

●       خشکی دهان

یکی از مهم‌ترین معایب استفاده از تامپون بعد از عمل بینی، خشکی دهان است. با توجه به اینکه تامپون تمامی بخش‌های حفره بینی را پوشش می‌دهد، بنابراین امکان تنفس از طریق بینی بعد از جراحی وجود ندارد و شخص مجبور است از طریق دهان نفس بکشد. تنفس از طریق دهان به مرور زمان موجب خشک شدن لب‌ها و گلو می‌شود که برای شخص بسیار آزار دهنده است.

●       سوزش هنگام خارج کردن تامپون

بسیاری از متقاضیان جراحی بینی، در رابطه با لحظه خروج تامپون از حفره بینی نگران هستند. خارج کردن تامپون از حفره‌های بینی برای برخی از افراد بدون درد انجام می‌شود. اما برخی دیگر ممکن است درد و سوزش زیادی را احساس کنند. با توجه به اینکه تامپون به طور کامل به لخته‌های خون و مایعات موجود در انتهای تیغه بینی چسبیده است، بنابراین خروج آن از حفره بینی ممکن است کمی دردناک باشد.

چه زمانی از تامپون در عمل بینی استفاده نمی شود؟ 

اکثر مردم به دلیل عدم دانش کافی در مورد تامپون بینی و برداشتن آن از بینی، احساس ترس می‌کنند؛ بنابراین بیشتر کسانی که جراحی بینی انجام می‌دهند از جراح خود می‌خواهند پس از عمل، تامپون در بینی آن‌ها قرار ندهد. اما همانطور که قبلاً گفته شد تامپون مزایای بسیاری دارد پس بهتر است اصرار به جراحی بینی بدون تامپون نداشته باشید و به تصمیم پزشک خود اعتماد کنید.

  • در برخی موارد جراح متخصص، با توجه به موقعیت بیمار، تشخیص می‌دهد که نیازی به استفاده از تامپون نیست؛ به عنوان مثال در عمل بینی افراد مسن که تنفس دهانی برای آن‌ها سخت است، ممکن است از تامپون استفاده نشود.
  • در مواقعی که جراحی به گونه‌ای انجام می‌شود که پس از جراحی بیمار خونریزی بینی ندارد، جراح از تامپون استفاده نمی‌کند.

تامپون هیچ ضرری برای متقاضی ندارد و تنها نقطه ضعف تامپون بینی که می‌توانیم به آن اشاره کنیم این است که با بستن راه بینی باعث خشکی دهان می‌شود. از آن جایی که یک تامپون در داخل بینی شما قرار می‌گیرد، بیمار نمی‌تواند از بینی نفس بکشد و نفس کشیدن فقط از طریق دهان برای بیمار ممکن است و به همین دلیل دهان بیمار خشک می‌شود.

به پیشنهاد ما بهتر است بیمار مقداری آب ولرم برای رفع خشکی دهان هنگام استفاده از تامپون بنوشید.

سخن پایانی

پیش از انجام هر عمل زیبایی، لازم است درباره عوارض بعد از آن اطلاعات کافی کسب کرد. عمل زیبایی بینی نیز عوارضی همچون خونریزی پس از عمل دارد. در جراحی بینی، همانند جراحی‌های دیگر نیاز به مراقبت پس از انجام عمل است.

همان طور که بیان شد پس از عمل بینی، امکان خونریزی بسیار است و برای پانسمان بینی جهت کنترل خونریزی بینی از تامپون استفاده می‌شود. در این مقاله سعی کردیم کاربرد تامپون، زمان کشیدن آن و مراقب‌های بعد از آن را بررسی کنیم. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی درباره استفاده از تامپون بینی و مزایای آن کسب کرده باشید.

منبع: medvika

بله، امروز برخی از پزشکان از تکنیک‌های جدید برای جراحی بینی استفاده می‌کنند. در این تکنیک‌ها نیازی به استفاده از تامپون برای توقف خونریزی و استحکام تیغه بینی نخواهد بود.

به طور کلی، اکثر پزشکان تامپون بینی را طی ۴۸ الی ۷۲ ساعت اول بعد از عمل از حفره بینی خارج می‌کنند. کشیدن تامپون بعد از دو هفته ممکن است بسیار خطرناک باشد و منجر به بروز مشکلات عفونت و تنگی نفس شدید شود.

تامپون بینی به شکل فشرده شده در بسته بندی خود قرار دارد. اما بعد از باز شدن، طول آن تقریباً به اندازه سه بند انگشت است.

متاسفانه راه حل خاصی برای کاهش میزان درد هنگام خروج تامپون از حفره بینی وجود ندارد. بهتر است در لحظه خروج تامپون، چند ثانیه نفس خود را حفظ کنید تا از استشمام بوی خون و مایعات بینی جلوگیری شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × یک =