آموزش کامل نحوه ماساژ بینی بعد از عمل

27

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد پس از جراحی بینی می پرسند، در مورد انجام ماساژ بینی بعد از عمل است. ماساژ بینی پس از رینوپلاستی (جراحی بینی) به کاهش تورم کمک می کند و دوره ریکاوری را تسریع می نماید. با این حال همه جراحان پلاستیک با این کار موافق نیستند. بنابراین بسیار مهم است که برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی، دستورالعمل های پزشک خودتان را دنبال کنید. مطلب زیر به ارائه نکات کلی در مورد ماساژ بینی، مزایای انجام این کار و نحوه ماساژ دادن بینی پس از عمل می پردازد و در انتها به سوالات متداول شما پاسخ می دهد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

رینوپلاستی یک نوع جراحی پلاستیک برای اصلاح یا بازسازی بینی و همچنین بهبود زیبایی آن است. این جراحی می تواند سایز، شکل یا ساختار بینی را تغییر دهد. این روش، یک درمان زیبایی بسیار محبوب است و هر ساله، صدها هزار نفر تحت رینوپلاستی قرار می گیرند. برای بدست آوردن نتیجه مطلوب و مورد نظرتان از این عمل زیبایی حساس لازم است علاوه بر انتخاب یک جراح با تجربه، مراقبت های پس از عمل بینی را نیز به دقت رعایت نمایید. یکی از مهم ترین و پر بحث ترین مواردی که باید به آن توجه کنید، نحوه ماساژ دادن بینی پس از جراحی است. اما این ماساژ چگونه انجام می شود و چه اهمیتی دارد. در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

نکات مهم در مورد ماساژ بینی بعد از عمل

به خاطر داشته باشید که همواره قبل از انجام هر نوع ماساژ بعد از جراحی بینی با جراح پلاستیک خود مشورت نمایید. اگر او توصیه کرد که بینی خود را ماساژ دهید، دستورالعمل‌ های خاص وی را به دقت دنبال کنید. مدت زمان و تکنیک‌ های ماساژ می توانند بر اساس هر موقعیتی متفاوت باشند اما به طور کلی اکثر پزشکان توصیه می کنند که ماساژ بینی چند بار در روز و هر بار به مدت ۱ تا ۲ دقیقه انجام شود.

چند نکته که بهتر است هنگام ماساژ دادن بینی خود پس از جراحی در نظر داشته باشید، عبارتند از:

  • فشار بیش از حد وارد نکنید. در صورت وارد آوردن فشار بیش از حد ممکن است غضروف های بینی شما جابجا شوند و بر نتیجه نهایی عمل تأثیر بگذارند. ماساژ بینی نباید دردناک باشد. اگر در حین ماساژ دادن بینی تان احساس درد یا ناراحتی کردید، این کار را متوقف کنید و با پزشک تان تماس بگیرید.
  • برای نظارت بهتر روی انجام صحیح ماساژ، این کار را جلوی آینه انجام دهید.
چند هفته اول بعد از عمل از وارد آوردن فشار کردن به نوک بینی خودداری کنید.

ماساژ دادن بینی در طول دوره ریکاوری پس از جراحی چه فایده ای دارد؟

انجام تکنیک های خاص ماساژ روی بینی، حدود دو هفته بعد از جراحی و پس از برداشتن گچ از روی بینی می تواند به کاهش تورم در دیواره های کناری بینی و همچنین نوک بینی کمک کند. به علاوه انجام این کار برای کاهش بافت اسکار نیز مفید است، جریان خون به ناحیه مورد نظر را افزایش می دهد و می تواند دوره بهبودی را آسان تر و کوتاه تر نماید. با این حال اگر ماساژ به درستی و با فشار مناسب انجام نشود، عوارض و خطراتی به دنبال خواهد داشت. بنابراین قبل از ماساژ دادن بینی خود مطمئن شوید که روش اصولی انجام این کار را فرا گرفته اید.

انجام ماساژ بینی پس از عمل در چه مواردی ضروری است؟

در ۵ تا ۷ روز اول پس از عمل معمولا از یک کست یا گچ روی بینی استفاده می شود تا استخوان ها در حین بهبودی به درستی در محل مورد نظر قرار بگیرند. بنابراین در اکثر موارد، استخوان های اطراف بینی در شکل و کانتور دلخواه با هم ترکیب می شوند (به یکدیگر می پیوندند).

اما در برخی مواقع به منظور اصلاح یک قوز بزرگ یا کجی شدید بینی لازم است استخوانها شکسته شوند. احتمال جا به جایی استخوان های بینی پس از این نوع عمل به دلیل تورم شدید، بیشتر از سایر مواقع خواهد بود. در چنین مواردی جراح به شما توصیه می کند ماساژ بینی انجام دهید تا استخوان های بینی تان به آرامی محل مورد نظر برگردند و به شکل صحیح ترمیم شوند.

انواع ماساژ بینی پس از عمل

به طور کلی 3 نوع ماساژ برای بینی پس از جراحی توصیه می شود.

نوع ماساژ می تواند با توجه به نوع بینی فرد (گوشتی یا استخوانی)، فرم بینی و هدف ماساژ متفاوت باشد. جراح بینی شما تنها کسی است که می تواند تعیین کند کدام روش ماساژ برای شما موثر است. ممکن است او یکی از انواع زیر را به شما توصیه کند یا تشخیص دهد ترکیبی از آنها برای فرم بینی شما مناسب است.

توجه داشته باشید که غضروف ها و استخوان های بینی در هفته های اول معمولا نرم هستند و ممکن است به طور ناخواسته و به اشتباه دفرمه شوند. بنابراین هرگز بدون مشورت اختصاصی با پزشک تان، بینی جراحی شده خود را ماساژ ندهید. انواع ماساژ بینی پس از جراحی عبارتند از:

۱.ماساژ قسمت استخوانی بینی

تعریف: این قسمت در بالای بینی قرار دارد. استخوان اصلی بینی، استخوانی است که به استخوان های فک بالا و مخروط پیشانی متصل می شود.

روش انجام: در این روش ماساژ، تمرکز روی قسمت استخوانی و دیواره های جانبی بینی است. اگر هدف از ماساژ، کاهش تورم کلی و هدایت مایع بینابینی باشد، اینگونه انجام خواهد شد:

طرز صحبح ماساژ بینی بعد از عمل

اما اگر هدف از ماساژ، کاهش تورم یک طرفه یا کج شدن جزئی تیغه بینی پس از جراحی باشد، به هیچ وجه نباید نوک و پشت بینی را لمس کنید. لازم است یک طرف بینی را با انگشت اشاره نگه دارید. سپس یک فشار ملایم به قسمت متورم یا کج شده وارد کنید. نام دیگر این ماساژ، ماساژ فشاری بینی است.

کاربرد: این ماساژ در کاهش التهاب عمومی بینی، التهاب یک طرف بینی و همچنین رفع کجی جزئی بینی پس از جراحی موثر است.

همچنین با خطرات و عوارض دست زدن به بینی بعد از عمل بیشتر آشنا شوید.

۲. ماساژ قسمت پشت بینی

تعریف: فاصله بین فرورفتگی بالای بینی که در آن، استخوان بینی به استخوان پیشانی (رادیکس) و نوک بینی متصل می گردد، پشت بینی نامیده می شود.

روش انجام: در ماساژ پشت بینی، با یک انگشت از پایین و نزدیک به نوک بینی به سمت بالا ماساژ می دهیم. قسمت هایی که برآمدگی بیشتری دارند، باید بیشتر ماساژ داده شوند.

کاربرد: این حرکت در صاف کردن پشت بینی و رفع قوز بینی موثر است. بنابراین معمولا از این ماساژ برای رفع برآمدگی استخوان بینی پس از عمل یا فرورفتگی بینی بعد از جراحی استفاده می شود.

۳. ماساژ نوک بینی

تعریف: قسمت پایینی هرم بینی که از غضروف پایینی تشکیل شده است، نوک بینی نامیده می شود.

روش انجام: ماساژ نوک بینی همانطور که از نامش پیدا است، فقط باید روی نوک بینی انجام شود. برای انجام این ماساژ لازم است نوک دو انگشت خود را روی نوک بینی بگذارید و سپس آن را به آرامی به سمت بیرون ماساژ دهید.

کاربرد: این روش ماساژ معمولا توسط جراح در مطب برای بینی های گوشتی با پره های بزرگ و ضخیم به منظور کاهش التهاب پوست و جوش دادن مجدد پوست به غضروف انجام می شود.

قسمت پایینی هرم بینی که از غضروف پایینی تشکیل شده است، نوک بینی نامیده می شود

روش صحیح انجام یک ماساژ بینی استاندارد پس از جراحی

آموزش ماساژ بینی بعد از عمل، بسیار مهم است زیرا اگر ندانید چگونه یک بینی گوشتی یا استخوانی را ماساژ دهید، ممکن است به بینی خود صدمه بزنید.

رایج ترین و استانداردترین ماساژ بینی، ترکیبی از ماساژ قسمت استخوانی بینی + پشت بینی است.

۱. ابتدا دو انگشت خود را با روغن یا کرم کمی چرب کنید تا انگشت به نرمی روی پوست حرکت کند. سپس سر خود را کمی به سمت عقب خم نمایید.

۲.بینی را با سه انگشت بگیرید و پشت بینی را از پایین به بالا ماساژ دهید. این کار را دو بار تکرار کنید.

۳. سپس دو انگشت اشاره یا دو انگشت شست خود را در کناره های بینی و در امتداد دیواره کناری بینی که به گونه ها متصل می شود، قرار داده و به سمت بیرون ماساژ دهید (به طوری که پوست به سمت گونه ها کشیده شود). این کار را دو بار انجام دهید. توجه داشته باشید که انگشت تان باید کاملا در امتداد بینی قرار بگیرد.

۴. مجددا به مرحله ۲ و سپس به مرحله ۳ بروید و آنها را به مدت یک دقیقه تکرار کنید.

جابجایی غضروف بینی پس از جراحی

در برخی از موارد ممکن است غضروف بینی پس از رینوپلاستی جا به جا شود و علائم آزار دهنده ای مانند درد در قسمت پایینی و نوک بینی و تورم ایجاد کند و حتی به خونریزی منجر گردد. این وضعیت ناخوشایند می تواند به سه دلیل اتفاق بیفتد:

  • عدم استفاده از تکنیک جراحی مناسب توسط پزشک و نداشتن تبحر کافی
  • ماساژ محکم و غلط بینی پس از جراحی
  • وارد آمدن صدمه به بینی پس از عمل

البته این مشکل نگران کننده نیست و با انجام جراحی ترمیمی بینی (اصلاحی) برطرف خواهد شد. اما ابتدا لازم است صبر کنید تا دوره بهبودی شما سپری شده و ورم بینی تان به طور کامل رفع شود و سپس برای جراحی ترمیم اقدام نمایید.

حرف آخر

ماساژ بینی بعد از عمل، یکی از تکنیک های تجربی جراحان زیبایی است. یکی از مهم ترین مزایای انجام این کار، کاهش تورم بینی پس از جراحی است. همچنین ماساژ بینی می تواند عیب های کوچکی که ممکن است پس از عمل اتفاق بیفتد را تا حدودی برطرف نماید (مانند برجستگی یا فرورفتگی روی بینی، تورم نقطه ای، انحنای بینی و کجی بینی). اما توجه داشته باشید که این کار مورد تأیید همه جراحان پلاستیک نیست بنابراین حتما قبل از اقدام به ماساژ بینی، نظر پزشک خود را جویا شوید. به شرطی که روش صحیح و اصولی ماساژ بینی را یاد بگیرید، می توانید از اوایل هفته دوم پس از جراحی، روزی چند بار به مدت ۱ تا ۲ دقیقه، بینی خود را ماساژ دهید و این روند را تا ۳ ماه تکرار نمایید.

سوالات متداول ماساژ بینی بعد از عمل

پزشکان و جراحانی که با ماساژ دادن بینی پس از جراحی مخالف هستند، می گویند که فشار ناشی از ماساژ بینی ممکن است باعث جابجایی غضروف ها و باز شدن بخیه های نازک شود. علاوه بر این اگر ماساژ با شدت انجام شود، این احتمال وجود دارد که فرم اصلی بینی به هم بریزد و به اصطلاح دفرمه شود.

بهتر است ماساژ بینی پس از استحمام یا شستشوی صورت و قبل از زدن چسب بینی انجام شود. البته انجام ماساژ روی بینی چسب زده نیز بلامانع است.

ماساژ دادن بینی پس از جراحی باعث می شود که ورم با سرعت بیشتری کاهش یابد و در زمان کوتاه تری برطرف شود. بنابراین از این نظر باعث کوچک شدن بینی می شود.. اما فرم و سایز اصلی بینی بعد از شش ماه تا یک سال مشخص خواهد شد. ماساژ بینی پس از جراحی فقط قادر است نقص های جزئی پس از عمل را برطرف نماید و به کاهش سایز قابل توجهی منجر نخواهد شد.

علاوه بر دنبال کردن توصیه های جراح تان در مورد ماساژ بینی می توانید نکات زیر را رعایت نمایید تا دوره بهبودی آسان تر و کوتاه تری داشته باشید:

  • حداقل تا یک هفته در هنگام خواب با قرار دادن چند بالش، سرتان را بالاتر نگه دارید.
  • سعی کنید تا سه هفته پس از جراحی بینی از فین کردن اجتناب کنید.
  • به منظور کاهش تورم بینی، مصرف نمک و محصولات بسته بندی شده که معمولا حاوی سدیم بالایی هستند را محدود کنید.
  • از مصرف غذاهای تند و بسیار گرم اجتناب کنید.
  • در طول دوره بهبودی خود عینک نزنید.

از آنجایی که رینوپلاستی بر اکثر نواحی صورت شما تأثیر می گذارد، بهتر است با پوست و صورت خود با ملایمت رفتار کنید. شما باید حداقل هشت هفته صبر کنید تا بخیه ها و استخوان های صورت تان ترمیم شوند. بنابراین در این مدت به هیچ وجه صورت تان را ماساژ ندهید و بعد از این زمان نیز، این کار را با ملایمت انجام دهید.

سفتی نوک بینی پس از جراحی معمولا در عرض ۴ تا ۶ ماه از بین می رود. با این حال ممکن است بی حسی در برخی از قسمت های نوک بینی در ۱ درصد از بیماران باقی بماند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + 10 =