فرم اصلی بینی بعد از عمل چه زمانی مشخص می‌شود؟

5

جراحی بینی، جزء رایج‌ترین و محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی خصوصا در ایران است. یکی از دلایل محبوبیت رینوپلاستی، توانایی آن در ارائه نتایج چشمگیر است زیرا بینی، یک نقطه کانونی اصلی است که ظاهر صورت را تعیین می‌کند. علاوه بر این رینوپلاستی می‌تواند برای رفع مشکلات مختلف از جمله انحراف بینی و مشکلات تنفسی به کار رود. بینی عمدتا از استخوان، غضروف و پوست تشکیل شده است. جراحی بینی می‌تواند هر یک از این سه جزء یا همه آنها را تغییر دهد. سوال پرتکراری که تقریبا همه بیماران از پزشک خود می‌پرسند، آن است که فرم بینی بعد از عمل چه زمانی مشخص می‌شود؟ مطلب امروز به این پرسش مهم پاسخ خواهد داد. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

انواع عمل بینی

پیش از پرداختن به روند بهبودی کامل بینی پس از جراحی، بهتر است با انواع عمل بینی آشنا شوید.

به طور کلی انواع رینوپلاستی عبارتند از:

  • رینوپلاستی زیبایی: این نوع جراحی بینی فقط ظاهر بینی و صورت را بهبود می بخشد.
  • رینوپلاستی فانکشنال: فرم و عملکرد بینی را پس از درمان‌های سرطان یا آسیب‌های تروماتیک بازیابی می‌کند. این نوع جراحی همچنین نقایص مادرزادی و انحراف سپتوم را اصلاح می‌نماید.
  • در رینوپلاستی تزریقی غیرجراحی: در این نوع از فیلرهای پوستی یا تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس) برای پر کردن موقت فرورفتگی در بینی، برداشتن افتادگی نوک بینی یا اصلاح یک برآمدگی کوچک استفاده می‌شود.

چه تغییراتی در شکل بینی بعد از عمل بینی غیر جراحی (فیلر بینی) ایجاد می‌شود؟

احتمالاً تا به حال متوجه شده‌اید که نتایج حاصل از عمل غیر جراحی بینی بلافاصله در حین عمل قابل مشاهده است. زیرا تزریق ژل به بینی می‌تواند باعث تغییر در بینی شود. بنابراین زمانی که پزشک ژل را تزریق می‌کند و به آن شکل می دهد، نتایج بلافاصله مشخص خواهد شد. اندکی تورم و کبودی پس از تزریق ژل وجود خواهد داشت که در عرض یک ماه برطرف می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره کبودی چشم بعد از عمل بینی می توانید مقاله علت کبودی چشم بعد از جراحی بینی + راهنمای کامل رفع آن مطالعه نمایید.

چرا مردم، جراحی زیبایی بینی انجام می‌دهند؟

جراحی بینی می‌تواند سایز و شکل بینی شما را تغییر دهد

رینوپلاستی به طور کلی برای بهبود ظاهر بینی انجام می‌شود. اگر یک جراحی خوب روی بینی شما صورت بگیرد، تغییرات مثبت و مشهودی در چهره شما ایجاد خواهد شد. در صورتی که جراح مورد اعتمادی انتخاب کنید و انتظارات واقع بینانه‌ای از نتایج عمل داشته باشید، در نهایت بینی جذابی خواهید داشت که هماهنگی بیشتری با سایر قسمت‌های صورت‌تان دارد. به دلیل همین تغییرات شگرفی که رینوپلاستی می‌تواند ایجاد کند، بیماران معمولا بسیار هیجان زده هستند و برای مشاهده فرم بینی بعد از عمل، صبر کافی ندارند. با این حال لازم است از روند تغییرات بینی پس از عمل مطلع شوید تا این دوره را با آرامش بیشتری سپری نمایید.

ممکن است افراد به دلایل زیر، جراحی بینی را انتخاب کنند:

  • اصلاح یک نقص مادرزادی در بینی
  • بهبود ظاهر کلی
  • باز کردن مجرای بینی مسدود شده ناشی از آسیب به سپتوم، استخوان و غضروفی که سوراخ‌های بینی را جدا می‌کند (انحراف تیغه بینی)
  • ترمیم شکستگی بینی
  • بازیابی عملکرد تنفسی پس از درمان سرطان، آسیب های تروماتیک یا سوختگی.

مقاله اصلاح فرم بینی با تزریق فیلر از دست ندهید.

تغییرات بینی پس از عمل جراحی

همانند هر جراحی دیگر، روند بهبودی از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما به طور کلی، بعد از هر عمل بینی، تغییرات زیر در شکل و حالت بینی اتفاق می افتد.

  • بلافاصله پس از جراحی: مهم‌ترین کار پس از جراحی بینی، استراحت است. به دنبال مشاهده تغییرات مشهود در بینی خود نباشید. زیرا با وجود تورم و کبودی صورت‌تان، تشخیص فرم بینی ممکن نیست.
تورم و کبودی پس از جراحی بینی کاملا نرمال است و یک روند طبیعی در بهبودی بدن محسوب می‌شود
  • یک هفته پس از عمل بینی: برای محافظت از بینی شما، یک گچ یا باند محافظ روی آن بسته شده است که پس از ۴ تا ۶ روز باز می‌شود. پس از برداشتن آن، فرم اولیه بینی مشخص می شود اما ممکن است به دلیل وجود تورم، تغییر چشمگیری احساس نکنید. اگرچه تغییرات ایجاد شده در پل بینی (بسته به هدف جراحی) مشخص‌تر خواهد بود. ورم روز به روز کمتر خواهد شد. کبودی ها هر روز روشن‌تر شده و از بنفش به سبز و زرد تبدیل می‌شوند.
  • دو هفته پی از عمل: در این دوره، روند کاهش تورم به سرعت پیش می‌رود. اگر هنوز مقداری کبودی وجود داشته باشد، خیلی زود برطرف خواهد شد بنابراین شما در پایان هفته دوم، ظاهر بسیار بهتری پیدا می‌کنید. اگر مشکل عمده ای ندارید (به عنوان مثال مشکل تنفسی، درد شدید یا خونریزی) نیازی نیست به پزشک مراجعه کنید. اکثر افراد در این هفته می‌توانند به سر کار خود برگردند (به شرط آنکه فعالیت بدنی شدید انجام ندهند). شستشوی ملایم صورت نیز بلامانع است.
  • سه هفته پس از جراحی: ظاهر بینی بسیار بهتر شده است. حدود ۷۰ درصد از ورم برطرف شده و تورم پل بینی عمدتا از بین رفته است. ورم اندکی که در هر دو گونه و کناره بینی وجود دارد نیز در حال ناپدید شدن است. نوک بینی همچنان تا حدی یا کاملا بی حس می‌باشد.
  • یک ماه پس از جراحی: اکثر افرادی که رینوپلاستی انجام می‌دهند، یک ماه پس از عمل بسیار خوب به نظر می‌رسند. معمولا در این زمان، درصد بسیار بالایی از علائم ناشی از عمل (کبودی و ورم) از بین رفته است.
  • دو ماه پس از عمل: در این زمان، بینی به سرعت در حال بهتر شدن است اما هنوز کمی زود است که در مورد فرم بینی بعد از عمل قضاوت کنید.
  • سه ماه پس از رینوپلاستی: در ماه سوم پس از عمل، ۸۵ تا ۹۰ درصد از تغییرات مورد انتظار انجام شده است. به خاطر داشته باشید که در رینوپلاستی لازم است پوست بینی جمع شود و ابعاد جدید بینی را به خود بگیرد. معمولا فرم بینی بعد از عمل با گذشت سه ماه، به فرم اصلی نهایی بسیار نزدیک است اما هنوز هم مقداری از روند بهبودی باقی مانده است.
  • شش ماه پس از عمل: معمولا توصیه می‌شود که بیماران شش ماه و یک سال بعد از عمل به پزشک خود مراجعه کنند تا ظاهر جدید بینی آنها با عکس‌های قبل از عمل‌شان مقایسه شود. یکی از دلایل انجام این کار، آن است که بسیاری از افراد اغلب فراموش می‌کنند که بینی‌شان قبلا چگونه به نظر می‌رسید.
  • یک سال پس از جراحی: در حالیکه فرایند ترمیم بینی پس از سه تا شش ماه کامل می‌شود اما روند بهبودی در لایه‌های زیرین و مشخص شدن شکل اصلی بینی ممکن است تا یک سال نیز طول بکشد. به طور معمول، نوک بینی تا یک سال پس از جراحی جمع و جور می‌شود. پس از یک سال از رینوپلاستی، فرم اصلی بینی شما مشخص می شود. در این زمان، بینی شما طبیعی‌تر به نظر می‌رسد و به اصطلاح در صورت شما جا می‌افتد.

چگونه می‌توانید روند بهبودی پس از جراحی بینی را تسریع کنید؟

برای کمک به بهبودی مناسب بینی در چند هفته اول پس از جراحی، باید:

  • کمپرس سرد را روی گونه ها یا زیر چشم ها قرار دهید (آن را مستقیما روی بینی نگذارید).
  • از وارد آمدن هر گونه ضربه به صورت خودداری کنید.
  • مراقب باشید هنگام استفاده از عینک طبی یا عینک آفتابی، فشار زیادی به پل بینی وارد نکنید.
  • سر خود را بالا نگه دارید، به خصوص در هنگام خواب.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید را به حداقل برسانید.
  • بینی خود را نگیرید (فین نکنید).
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • داروهای مسکن بدون نسخه مصرف کنید.

حفظ نتایج حاصل از جراحی بینی

اگر جراحی بینی شما توسط یک پزشک متبحر و با تجربه انجام شده باشد، به غیر از وارد آمدن یک ضربه یا آسیب بزرگ پس از عمل غالبا چیزی وجود ندارد که بتواند نتیجه عمل بینی شما را خراب کند.

مهم‌ترین کاری که بیماران باید انجام دهند، آن است که دستورالعمل‌های جراح بینی خود را به طور کامل دنبال نمایند

این کار به کاهش خطر عوارض و افزایش سرعت بهبودی کمک خواهد کرد. همچنین توجه داشته باشید که نتایج عمل بینی دائمی هستند و در صورت انجام جراحی ترمیمی بینی، روند بهبودی کندتر شده و حتی ممکن است تا دو سال طول بکشد.

برای آشنایی با کاندیدای مناسب برای عمل نوک بینی این مقاله را مطالعه نمایید.

حرف آخر

رینوپلاستی (جراحی بینی) یکی از محبوب ترین انواع جراحی پلاستیک (زیبایی) است. آن برای تغییر شکل بینی و بهبود ظاهر یا رفع مشکلات پزشکی که در تنفس اختلال ایجاد می‌کنند، مانند انحراف تیغه بینی یا شکستگی بینی انجام می‌شود. افرادی که قصد دارند این عمل را انجام دهند، باید انتظارات واقع بینانه‌ای داشته باشند.
درست است که رینوپلاستی اغلب به عنوان یک جراحی زیبایی جزئی در نظر گرفته می‌شود اما ممکن است تا یک سال طول بکشد تا فرم بینی بعد از عمل به طور کامل مشخص شود. حدود یک هفته پس از جراحی( زمانی که اسپلینت جدا می‌شود) شما متوجه تفاوت ظاهری در بینی خود خواهید شد. در این مدت، مقداری تورم صورت طبیعی است. اکثر افرادی که برای رفع انحراف سپتوم یا سایر مشکلات پزشکی جراحی بینی عملکردی انجام می‌دهند، در عرض شش هفته بهبود می‌یابند. حدود ۱۰ تا ۱۵درصد از افراد برای ایجاد تغییرات جزئی پس از جراحی اولیه نیاز به یک جراحی اصلاحی (ترمیمی) دارند. به طور کلی مهم‌ترین مسئله انتخاب پزشک قابل اعتماد و صبوری افراد پس از انجام جراحی بینی است. بیماران باید اطمینان حاصل کنند که می‌توانند زمان لازم برای مراقبت‌های پس از عمل را صرف نمایند تا روند بهبودی آنها بدون مشکل و به بهترین شکل ممکن پیش برود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × چهار =