راهنمایی کامل تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی

12

تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی

اگر تصمیم دارید بینی خود را جراحی کنید، باید در انتخاب مواد غذایی بیشتر دقت کنید. داشتن تغذیه سالم می‌تواند روند بهبودی شما را تسریع ببخشد و پس از تصمیم‌گیری برای انجام جراحی بینی، جراح هم مصرف هر چه بیشتر غذاهای سالم را برای کاهش خطرات و عوارض ناشی از جراحی و تسریع بهبودی توصیه می‌کند. رژیم رینوپلاستی شما به اندازه کیفیت جراحی اهمیت دارد. البته منظور ما این نیست که تغییرات قابل توجه و زیادی را انجام دهید. محتاط بودن و پرهیز از برخی غذاها یا اطمینان از دریافت کافی مواد مغذی در رژیم غذایی می‌تواند به روند بهبودی کمک کند. در این مقاله به بررسی نکات مهم تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

هدف رژیم غذایی سالم مختص به جراحی بینی

هدف از رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی، تسریع بهبودی با کمک به سیستم ایمنی بدن و کاهش درد، التهاب و تورم بعد از عمل است.

رژیم غذایی قبل از جراحی بینی

بهتر است تغییراتی را ۲ تا ۴ هفته قبل از جراحی بینی در رژیم غذایی خود اعمال کنید. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

مواد معدنی و ویتامین‌ها

پیشنهاد می‌کنیم با نظارت پزشک مصرف متعادل مواد معدنی و ویتامین‌ها  را شروع کنید. ویتامین‌ها می‌توانند روند بهبودی شما را تسریع ببخشند. البته نکته مهمی که در مصرف ویتامین‌ها وجود دارد، تعادل است. نباید بیش از حد مصرف کنید. از قبل از جراحی مصرف آن‌ها را شروع کنید. البته توصیه می‌شود ویتامین سی کمی بیشتر مصرف کنید زیرا نتایج مطالعات نشان می‌دهد ویتامین C می‌تواند برای بهبود سریع‌تر زخم‌ها پس از جراحی زیبایی مفید باشد. مراقب مصرف ویتامین E باشید. سطوح بالای ویتامین E (بیش از ۴۰۰ میلی‌گرم در روز) می‌تواند کبودی و خونریزی را در حین و بعد از جراحی افزایش دهد.

پروتئین

پروتئین دومین بلوک بزرگ ساختمانی بدن است و برای ساخت و ترمیم بافت‌ها حیاتی است. اندام‌ها، هورمون‌ها، گلبول‌های قرمز، سیستم ایمنی، آنزیم‌ها همگی از پروتئین تشکیل شده‌اند. مصرف کافی پروتئین برای رفع نیازهای روزانه، آماده‌سازی بدن برای جراحی بینی و کمک به ترمیم بافت‌ها ضروری است.

چای سبز

چای سبز به عنوان منبع آنتی‌اکسیدان شناخته شده است. با این حال، این نوشیدنی محبوب می‌تواند بر بیهوشی، فشار خون و ضربان قلب تأثیر منفی بگذارد. حداقل ده روز قبل از جراحی بینی از نوشیدن چای سبز خودداری کنید و در مورد زمان مناسب برای استفاده مجدد از آن پس از جراحی با جراح خود مشورت کنید.

میوه‌ها و سبزیجات

مصرف میوه‌ها و سبزیجات بعد از عمل بینی

با این حال، مصرف این موارد در زمان آماده شدن برای جراحی توصیه نمی‌شود. از بیماران خواسته می‌شود ۲۴ ساعت قبل از جراحی از غذاهای پر فیبر استفاده نکنند. هضم میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل بیشتر از سایر غذاها طول می‌کشد و مهم است که قبل از جراحی غذای زیادی در معده شما نباشد.

آیا خوردن آناناس برای قبل و بعد از جراحی بینی مناسب است؟

سوال بسیاری از افراد بعد از جراحی این است که آیا خوردن آناناس برای قبل و بعد از جراحی مناسب است؟ بله! توصیه می‌شود چند روز قبل از جراحی و روزهای بعد از آن، این میوه شگفت‌انگیز را مصرف کنید. آناناس حاوی بروملین است، یک آنزیم قدرتمند با ویژگی‌های منحصر به فرد و مفید که با کاهش التهاب، بهبودی را تسریع می‌بخشد. همچنین بروز کبودی را به حداقل می‌رساند.

بروملین همچنین با تسکین حالت تهوع هضم را تسهیل می‌کند و حتی از گرفتگی بینی جلوگیری می‌کند. قبل از شروع مصرف آناناس با جراح خود مشورت کنید. خوردن این میوه خوب در همه شرایط سالم و بی‌خطر است، اما بهتر است از جراح تأییدیه بگیرید. در کنار این میوه، می‌توانید آب کرفس هم مصرف کنید.

آب کرفس التهاب و کبودی بعد از جراحی بینی را کاهش می‌دهد.

تغذیه بعد از جراحی بینی

ممکن است بلافاصله پس از اتمام داروی بیهوشی کمی احساس گرسنگی کنید که تغذیه پس از جراحی در این مرحله مهم می‌باشد. غذاهای نرم که ولرم و نسبتا بی‌مزه هستند (عدم استفاده از ادویه‌ها مانند نمک و فلفل)، برای دوره بعد از جراحی مناسب هستند. ماست، بلغور یا سوپ‌هایی که نیاز به حرارت ندارند، بهترین انتخاب‌های غذایی برای این دوران هستند. نرم بودن غذا بسیار مهم است؛ زیرا نرمی غذا باعث می‌شود تا نیاز نباشد آن را بجویید و به صورت خود فشار بیاورید. اگر غذا خوردن باعث استفراغ می‌شود، حتما مایعات فروان بنوشید.

پروتئین

پروتئین اسیدهای آمینه مورد نیاز برای التیام زخم‌ها و ترمیم بافت‌ها را فراهم می‌کند. بهترین منابع پروتئینی عبارت‌اند از: گوشت بدون چربی، مرغ، تخم‌مرغ، ماهی، لبنیات، لوبیا، عدس، آجیل و محصولات سویا.

چربی

چربی به بدن انرژی می‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. برای تقویت سیستم ایمنی بدن از چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل استفاده کنید.

فیبر

مصرف غذاهای فیبر دار بعد از عمل بینی

پس از جراحی بینی مانند سایر جراحی‌های زیبایی ممکن است دچار یبوست شوید. یبوست به دلیل ترکیبات دارویی، عدم تحرک و رژیم غذایی محدود، نسبتاً شایع است. افزودن مقداری فیبر به رژیم غذایی جراحی بینی می‌تواند حرکات معده شما را در کنار مصرف داروها تسهیل کند. میوه‌های نرم مانند هلو و انواع توت‌ها به همراه بلغور جو دوسر، سبزیجات خوب پخته شده مانند هویج، نان و غلات کامل منابع غنی فیبر هستند.

غذاهای ضد التهاب

بسیاری از جراحان بینی توصیه می‌کنند غذاهای ضد التهاب را در رژیم غذایی دوره بهبودی خود قرار دهید. این غذاها حاوی موادی هستند که می‌توانند از تورم بینی و کبودی بیش از حد جلوگیری کنند. خوردن مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار، سیب، مرکبات و آناناس برای رسیدن به این هدف بسیار مفید است. بوته کَبَر و پیاز قرمز نیز خاصیت ضدالتهابی دارند.

آب و نوشیدنی‌های مغذی

نوشیدن هشت لیوان آب روزانه بعد از عمل بینی

نوشیدن آب‌میوه‌های تازه غیر اسیدی آب و نوشیدنی‌های مغذی به خصوص آب کرفس و آناناس بعد از جراحی بینی توصیه می‌شود. آب‌میوه‌های اسیدی مانند آب پرتقال ممکن است معده شما را تحریک کنند و به همین دلیل است که معمولاً توصیه می‌شود بعد از جراحی بینی از مصرف این نوع آب‌میوه‌ها خودداری کنید. مصرف شیک پروتئین هم توصیه می‌شود.

نکاتی درباره تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی

برای تسریع بهبودی بعد از جراحی بینی، کاهش کبودی و تورم و گرفتن بهترین نتیجه از جراحی بینی خود نکاتی درباره تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی آورده‌ایم، نکات زیر را در رابطه با تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی رعایت کنید.

خوردن غذاهای نرم بعد از جراحی بینی

همان طور که گفتیم، بیماران معمولاً بعد از جراحی بینی احساس گرسنگی می‌کنند. غذاهای نرم که نیازی به جویدن ندارند و به بینی فشار نمی‌آورند، بهترین گزینه خوردن غذاهای نرم بع از جراحی هستند. مصرف سوپ و مایعات همیشه توصیه می‌شود. ماست و سوپ جو ولرم از وعده‌های غذایی مناسب بعد از جراحی بینی هستند. اگر بعد از جراحی حالت تهوع دارید، ممکن است تمایلی به خوردن غذا نداشته باشید و ترجیح دهید مایعاتی مانند آب و آب میوه بنوشید.

عدم جویدن غذا

قبل از جراحی بینی، هنگام جویدن دست خود را روی بینی قرار دهید. متوجه می‌شوید که دست شما حرکت می‌کند. این حرکت در حالت عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما ممکن است پس از جراحی روی نتیجه عمل اثر منفی بگذارد. البته منظور ما این نیست که پس از جراحی فقط غذای نرم و مایعات باید بخورید؛ اما بهتر است به بینی خود فشار نیاورید و مصرف غذاهای جویدنی را کاهش دهید.

رژیم غذایی شما باید شامل غذاهای نرم و مایعات باشد.

خودداری از مصرف کافئین، الکل و نمک

مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین دار تا چند روز بعد از جراحی بینی ممنوع است. الکل رقیق‌کننده خون است و خطر خونریزی، لخته شدن و تجمع خون در زیر پوست و تورم بعد از جراحی بینی را افزایش می‌دهد. کافئین فشار خون را بالا می‌برد و مشکلات مشابهی را برای بیماران ایجاد می‌کند. مقادیر زیاد نمک و سدیم در غذاها هم باعث حفظ آب و در نتیجه التهاب بیشتر بینی می‌شود. پس بهتر است برای مدتی در غذای خود نمک نریزید.

مراقب دمای غذاهایی که بعد از جراحی بینی مصرف می‌کنید باشید

اگر به دمای غذاهایی که بعد از جراحی بینی مصرف می‌کنید دقت کنید کمک‌کننده خواهد بود و حتما مراقب دمای غذاهایی که بعد از جراحی بینی مصرف می‌کنید باشید. غذاهای بسیار گرم و منجمد می‌توانند روند بهبودی شما را کندتر کنند. برای جلوگیری از سوزش دهان در دوران نقاهت، توصیه می‌شود مصرف سوپ‌های داغ و سایر غذاهای گرم را به مدت چند هفته کاهش دهید. اگرچه غذاهای سرد شما را نمی‌سوزاند، اما می‌تواند منجر به سردرد شود و باعث گاز گرفتن دهان و دندان شما شود و وضعیت شما را بدتر کند. پس از جراحی بینی باید غذاهایی با بیشترین ارزش غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات پخته شده و منابع پروتئین و فیبر مصرف کنید. تغذیه سالم متشکل از این غذاهای شفابخش به شما کمک می‌کند تا بهبودی بهتری داشته باشید و دوره نقاهت راحت‌تری داشته باشید.

تا چه مدت بعد از جراحی بینی باید رژیم غذایی را دنبال کنید؟

طبق سوال شما که تا چه مدت بعد از جراحی بینی باید رژیم غذایی را دنبال کنید باید بگوییم معمولا دوره نقاهت بعد از عمل جراحی بینی ۱ هفته طول می‌کشد اما در برخی موارد خاص ممکن است تا ۲ هفته هم طول بکشد، بنابراین رعایت این رژیم در این مدت به شدت توصیه می‌شود. پس از آن، می‌توانید به تدریج به رژیم غذایی عادی خود برگردید. در ادامه نمونه‌ای از روند تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی را با توجه به دوره زمانی می‌آوریم.

اولین روز بعد از عمل بینی

دوازده ساعت پیش از جراحی بینی غذا نخورید و برای عمل ناشتا باشید

خالی شدن معده برای عمل مهم است زیرا پر بودن آن می‌تواند در اولین روز بعد از عمل بینی عوارضی داشته باشد. البته خوردن مایعات موردی ندارد. پس از آن هم باید غذایی را بخورید که می‌دانید با معده شما سازگار است و موجب حالت تهوع در شما نمی‌شود. از خوردن هر چیزی که خیلی سرد یا خیلی گرم است خودداری کنید. خوردن غذاهای مفید مانند مرغ، برنج، ماهی و… ایرادی ندارد. فقط به شرط این که نرم باشند.

هفته اول بعد از جراحی

در هفته اول بعد از جراحی باید خیلی مراقب خود باشید. همچنان باید تغذیه خود را با مراعات انجام دهید. از خوردن غذاهایی که موجب تجمع مخاط می‌شوند، خودداری کنید. غذاهای تند نمونه‌ای از این مواد خوراکی هستند. بهتر است سوپ صاف شده گوشت و سبزیجات بخورید. خوردن هر چیزی که نیاز به جویدن ندارد، مشکلی ایجاد نمی‌کند. حتما غذاهای فیبردار بخورید. برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار نیز می‌توانند به جلوگیری از یبوست کمک کنند. به هر حال ممکن است داروهایی که مصرف کنید، موجب بروز این مشکل شوند. تا می‌توانید مایعات مصرف کنید. البته منظور ما مایعات مفید مانند آب یا آب میوه است، نه چای و قهوه و نوشابه!

شما باید برخی از غذاها را مصرف کنید و از خوردن برخی مواد غذایی قبل و بعد از جراحی خودداری کنید.

هفته دوم بعد از جراحی بینی

در هفته دوم بعد از جراحی بینی می‌توانید غذاهای جامد مصرف کنید. احتمالا همچنان گرفتگی بینی را احساس خواهید کرد. می‌توانید از محصولات لبنی مثل شیر، ماست و پنیر استفاده کنید؛ زیرا نیاز به جویدن ندارند و به بینی شما فشار نمی‌آورند. پروتئین هم فراموش نشود. همچنان از خوردن غذاهای تحریک‌کننده بینی و گلو خودداری کنید.

کلام آخر در رابطه با تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی

در این مقاله به بررسی نحوه صحیح تغذیه بعد از جراحی بینی پرداختیم. هر فردی به دستورالعمل رژیم غذایی متفاوتی نیاز دارد. پزشک در مورد رژیم غذایی به شما کمک می‌کند و کارهایی را که باید بعد از جراحی بینی انجام دهید و مواردی را که باید از آن‌ها خودداری کنید، برایتان تجویز می‌کند. هنگامی که در شرف انجام جراحی بینی هستید، جراح ممکن است به شما توصیه کند که تا حد امکان غذاهای سالم بخورید. این گونه خطرات و عوارض بعد از جراحی را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و به بهبود سریع‌تر بدن خود کمک می‌کند. پس از آن نیز باید از خوردن برخی مواد غذایی خودداری کنید و غذای خود را به شکل نرم و ولرم مصرف کنید. نظر شما درباره تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی چیست؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =