تزریق کورتون بعد از عمل بینی؛ یکی از موثرترین روش های رفع ورم بینی

6

تورم بعد از جراحی و عمل بینی کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد. کبودی و تورم جزو عوارض جانبی پس از عمل بینی هستند و به طور طبیعی هم از بین می روند. برای مثال تورم بعد از عمل در چند روز اول پس از جراحی بینی در بدترین حالت خود خواهد بود، اما تورم نیز باید ظرف یک هفته پس از جراحی کاهش یابد.

نکته مهم اینجاست که برای کمک به از بین رفتن تورم بعد از عمل بینی یک سری راه حل ها و مراقبت های بعد از عملی وجود دارد که تزریق کورتون بعد از عمل بینی یکی از آنهاست. بنابراین بهتر است به دقت آن ها را انجام دهید تا این روند بهبودی را تسریع کنید. بنابراین لازم دیدیم تا در این مقاله در مورد ورم بینی بعد از عمل بیشتر بدانیم و با تزریق کورتون به عنوان راه حلی برای آن بیشتر آشنا شویم.

این تزریق یکی از راه های کاهش ورم بینی است که در ادامه این مقاله آن را بیشتر بررسی می کنیم:

تزریق کورتون راهی برای کاهش ورم بینی

یکی از اهداف اصلی آمپول کورتون برای ورم بینی، کاهش ورم بعد از عمل است. هنگامی که مردم به تزریق کورتون فکر می کنند، ممکن است در ابتدا به بدنسازان یا ورزشکاران حرفه ای فکر کنند، اما انواع مختلفی از تزریق کورتون وجود دارد که برای اهداف مختلف هستند و یکی از آنها رفع ورم ناشی از عمل جراحی بینی است.

در جراحی بینی، تزریق کورتون (به نام کورتیکواستروئید) یک عامل ضد التهابی قوی است که به کاهش حجم بافت نرم کمک می کند. این امر تورم پس از جراحی و پتانسیل تشکیل بافت اسکار را کاهش می دهد.

نوع دیگری از استروئید که اغلب در جراحی بینی استفاده می شود، تریامسینولون (Kenalog) است، یک استروئید مصنوعی که به التهاب نیز کمک می کند. یک واقعیت جالب در مورد کنالوگ این است که مقدار تزریق آن بسته به میزان بافت اسکار و میزان تورم در یک بیمار خاص متفاوت است. این بدان معنی است که دوز مورد نیاز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به جراحان توانایی شخصی سازی فرآیند را می دهد.

همانطور که می دانید در انواع عمل بینی، ورم بینی بسته به نوع پوست و آنچه در طی فرآیند بازسازی بینی انجام می شود، در درجات مختلفی ایجاد می شود که عموماً در عرض ۱۰ تا ۱۴ روز اکثر آن برطرف می شود؛ اما گاهی نیز بسته فرد زمان رفع ورم بینی بیشتر طول می کشد.

بنابراینبرخی از افراد ترجیح می دهند مدت زیادی صبر نکنند تا این روند طبیعی اتفاق بیفتد و به دنبال رفع ورم بینی در اسرع وقت هستند! در چنین مواردی، تزریق کورتون به بینی ممکن است مفید باشد.

تزریق کورتون به بینی یک ابزار مهم برای هر جراحی بینی است

برای اطلاعات بیشتر درباره عمل بینی گوشتی پیشنهاد می شود مقاله هر آن چه که باید درباره عمل بینی گوشتی و نتیجه آن بدانید از دست ندهید.

زمان تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

زمان تزریق کورتون بعد از جراحی بینی یک موضوع بحث برانگیز در جراحی بینی و جراحی اصلاح بینی است. برخی از متخصصان جراحی بینی فکر می کنند که اگر قصد استفاده از آمپول کورتون برای ورم بینی را دارید، باید در ۱ تا ۲ ماه اول این کار را انجام دهید تا روی بینی موثر باشد و ورم بینی را به سرعت از بین ببرد. این نظریه در واقع بر اساس این واقعیت است که بدن بیشتر کلاژن جدید را در دو ماه اول بهبودی پس از بازسازی بینی از دست می دهد و به همین دلیل هم تزریق کورتون در این زمان می تواند باعث نتیجه گیری بهتری شود.

این متخصصان بر این باورند که بهترین استفاده از کورتون در دوران نقاهت زودهنگام است، زیرا این زمان شروع فرآیند توسعه بافت اسکار و بیشترین مقدار ورم بینی است.

برخی دیگر از پزشکان جراح بینی اما نظر متفاوتی دارند و قبل از در نظر گرفتن تزریق کورتون به بینی، معمولاً ترجیح می دهند حداقل ۳ تا ۴ ماه از جراحی های زیبایی بینی بگذرد. در این مرحله از روند بهبودی، اکثر افراد در واقع شروع به مشاهده تغییر در کانتور بینی خود می کنند و در عین حال، تغییرات نازک بینی را بهتر درک می کنند. بنابراین تزریق کورتون در این مرحله از بهبودی بعد از عمل بینی، به کانتور کردن بیشتر بینی شما کمک می کند. در این مرحله، تزریق ایمن‌تر انجام می ‌شود، زیرا احتمال کمتری دارد که تشکیل بافت بهبودی طبیعی را به خطر بیندازید.

حال که از مزایای تزریق کورتون بعد از عمل بینی و کمک آن به کاهش ورم بینی گفتیم، بد نیست از اهمیت این تزریق نیز صحبت کنیم.

چرا تزریق کورتون به بینی اهمیت دارد؟

دلیل اصلی استفاده جراحان از تزریق کورتون در جراحی بینی کاهش تورم است. در واقع هر زمان که پوست بریده می شود، منجر به تورم می شود و از آنجایی که بینی بسیار حساس است و نقش اساسی در تنفس دارد، مدیریت تورم بسیار مهم است و به همین دلیل است که پای آمپول کورتون برای ورم بینی به میدان باز می شود.

یکی دیگر از دلایلی که برای تزریق کورتون وجود دارد این است که برای جلوگیری از تشکیل بافت اسکار در محل جراحی به کار می رود. پس از جراحی، ایجاد بافت اسکار طبیعی است و از بین بردن تمام بافت اسکار تقریبا غیرممکن است اما با این وجود، تزریق کورتون می تواند مقدار بافت اسکار و جای زخم بالقوه را کاهش دهند.

کاندیدای مناسب برای تزریق کورتون بعد از عمل بینی

یکی از سوالاتی که افراد متقاضی جراحی بینی می پرسند و در مورد آن دچار دغدغه می شوند، این است که آیا تزریق کورتون به بینی بعد از جراحی بینی الزامی است و آیا همه افرادی که عل بینی انجام داده اند باید حتما این تزریق را انجام دهند؟ پاسخ منفی است. همانطور که توضیح دادیم بیشتر کاربردی که تزریق کورتون به بینی دارد، اصلاح ورم بعد از عمل بینی است و تعداد کمی از افراد به آن نیاز دارند. در واقع به طور دقیق می توان گفت آمپول کورتون برای ورم بینی،  برای افرادی که بینی گوشتی و با پوست ضخیم دارند، افرادی که عمل ترمیمی بینی انجام داده اند و افرادی که دچار تورم بعد از عمل بینی شده اند؛ مناسب است.

دفعات تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

به طور کلی آمپول های کورتونی که برای رفع ورم بینی بعد از جراحی بینی مورد استفاده قرار می گیرند، در حجم و غلظت ۱۰ و ۴۰ سی سی در بازار عرضه می شوند. اغلب پزشکان تزریق کورتون را ۱ تا ۲ ماه بعد از جراحی بینی تشخیص می دهند و اولین دو را با غلظت ۱۰ سی سی انجام می دهند. پس از اولین دوز تزریق بیمار می تواند این تزریق را حداقل ۴ بار دیگر هم انجام دهد؛ در این شرایط پزشک دفعات بعدی تزریق را هر ۶ هفته یک بار و تا زمانی که نیاز باشد انجام می دهد. این تزریق برای رفع ورم بینی انجام می شود بنابراین می توانید بعد از تزریق تا ۲ هفته از چسب بینی استفاده نکنید و نکته دیگر اینکه برای تزریق کورتون پزشکی با تجربه و معتبر انتخاب کنید تا از عوارض جانبی آن حذر کنید.

زمان مناسب تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

همچنین با نحوه صحیح استحمام بعد از عمل بینی بیشتر آشنا شوید.

عوارض تزریق کورتون بعد از جراحی بینی

تا به اینجا از مزایای و نکات مثبت تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی گفتیم، اما فراموش نکنید که این تزریق هم مثل سایر روش های درمانی می تواند خطرناک و با عوارض جانبی همراه باشد. از جمله عوارض جانبی تزریق کورتون به بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سست شدن و ضعف عضلات
  • ایجاد تورفتگی و عدم تقارن در بینی
  • شل شدن و افتادگی پوست بینی
  • امکان آسیب به چشم مانند کم شدن بینایی
  • اختلال در جذب کلسیم به بدن
  • ایجاد لکه روی پوست بینی

مراقبت های بعد از تزریق کورتون

یکی از بزرگترین نتایج تزریق آمپول کورتون، رفع ورم بینی بعد از جراحی است. از طرفی ورم بینی هم از عوارض جانبی طبیعی جراحی بینی است که مدت زمان بهبودی مشخصی دارد و بعد از آن خود به خود رفع می شود، هر چند رعایت دستورالعمل های و مراقبت های بعد از عمل بینی در رفع تورم خالی از لطف نیست. اما بیماران گاهی به اشتباه فکر می کنند که تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی به تنهایی کافی است و دیگر نیازی به رعایت مراقبت های بعد از آن نیست؛ غافل از اینکه خود این آمپول نیز عوارض جانبی دارد و به همین علت نیاز به مراقبت های بعد از تزریق کورتون است تا بتوان بهترین نتایج را از تزریق کورتون گرفت. بنابراین در ادامه شما را با برخی از دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از تزریق آمپول کورتون آشنا می کنیم:

  • استفاده از کمپرس یخ برای کمک به کاهش ورم بینی
  • هنگام استراحت یا نشستن سر خود را کمی رو به بالا نگه دارید تا باعث بهبود روند خونرسانی شود و از این طریق به کاهش تورم و کبودی کمک کنید.
  • تا قبل از برداشتن پانسمان توسط پزشک به هیچ عنوان به آن دست نزنید.
  • برای حدود ۲ تا ۳ هفته از فعالیت های روزمره و سنگین مانند ورزش های شدید و سنگین اجتناب کنید.
  • از قرار گرفتن زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید.
  • به هنگام شست و شوی صورت یا استحمام از آب گرم استفاده نکنید زیرا آب گرم باعث افزایش تورم بعد از عمل بینی می شود.

در آخر

هر بیماری پاسخ درمانی متغیری دارد و بر اساس همین موضوع میزان ورم بینی بعد از عمل زیبایی بینی نیز متغیر است. مهم نیست که جراح شما چقدر مراقب یا کار کشته باشد، باز هم کبودی و ورم بینی جزء لاینفک جراحی بینی است اما این موضوع طبیعی است و با گذشت زمان این تورم کاهش پیدا می کند. اما در این بین روش هایی برای رفع و کاهش ورم بینی وجود دارد که می تواند مفید باشد و یکی از بهترین آنها تزریق آمپول کورتون برای ورم بینی است. مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد تزریق کورتون به بینی، تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی را کاهش می دهد و ما هم در این مطلب به طور مفصل در مورد این روش رفع ورم بینی صحبت کردیم. اگر شما هم تجربه ای در این زمینه دارید که برای رفع ورم بینی مناسب است می توانید آن را به اشتراک بگذارید.

منبع: feelbeautiful

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − یک =