مصرف قرص راکوتان قبل و بعد از عمل جراحی بینی

2

راکوتان دارویی است که برای درمان آکنه شدید تجویز می‌شود. با توجه به تأثیری که این دارو بر پوست می‌گذارد، افرادی که قصد جراحی بینی دارند و در عین حال برای درمان پوست خود به این دارو نیاز دارند، نگران این هستند که آیا راکوتان تأثیری بر عمل بینی آن‌ها خواهد گذاشت یا خیر. در این مقاله به بررسی ارتباط قرص راکوتان و عمل بینی می‌پردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

راکوتان چیست؟

راکوتان که با نام‌های آکوتان، آ-کنوترن و ایزوترتینوین نیز شناخته می‌شود، دارویی است که برای درمان آکنه شدید، پیشگیری از ابتلا به سرطان SCC، سرطان مغز، پانکراس و… استفاده می‌شود. این دارو موجب می‌شود تا غدد چربی پوست، چربی کمتری تولید کنند. در نتیجه آکنه‌های پوست کم می‌شوند. این دارو از مشتقات ویتامین A است. میزان این نوع ویتامین آ در بدن خیلی کم است. راکوتان در کنار مزایایی که دارد، عوارض جانبی نیز دارد و برای کنترل این عوارض، فرد مصرف‌کننده باید آزمایش‌هایی را برای تعیین سطح کلسترول خون و آنزیم‌های کبدی انجام دهد. در ادامه به عوارض جانبی راکوتان اشاره می‌کنیم:

  • خشکی لب
  • خشکی دهان
  • خشکی چشم
  • خشکی بینی
  • خونریزی بینی
  • درد خفیف مفاصل
  • تأخیر در بهبود آسیب پوستی
  • احساس خستگی
  • سردرد خفیف
  • ریزش مو
  • حساس شدن پوست
  • آفتاب‌سوختگی (در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید)
  • افسردگی و تغییر حالات روحی

البته ناگفته نماند که این عوارض پس از قطع مصرف دارو و پایان دوره درمان از بین می‌روند. در اکثر موارد نیز فرد این عوارض را تجربه نمی‌کند اما معمولاً پوست حساس می‌شود.

معرفی قرص راکوتان

مصرف قرص راکوتان قبل و بعد از جراحی بینی

با توجه به عوارض جانبی داروی راکوتان و تأثیر مستقیم آن بر پوست، برای بسیاری از افراد سوال است که آیا می‌توانند این قرص را قبل و بعد از عمل بینی مصرف کنند؟ بین عمل بینی با مصرف قرص یا قطع کردن آن چه مدت زمان باید فاصله باشد؟ آیا اصلاً این قرص تداخلی با عمل بینی دارد؟

فرقی ندارد دارویی که مصرف می‌کنید، راکوتان باشد یا چیز دیگری، هر داروی شیمیایی می‌تواند روی روند بهبودی جراحی تأثیر منفی بگذارد. تأثیر این قرص نیز تا مدت‌ها در بدن باقی می‌ماند. به همین دلیل هم زنانی که این قرص را مصرف می‌کنند در زمان مصرف و تا مدتی پس از آن نباید باردار شوند.

وقتی تصمیم به انجام جراحی بینی می‌گیرید، باید فهرست تمامی داروهایی را که مصرف می‌کنید به پزشک ارائه دهید؛ زیرا ممکن است این داروها در روند جراحی تأثیر بگذارند یا حتی نیاز باشد مدتی دارو را قطع و صبر کنید تا بتوانید جراحی بینی را انجام دهید. علت این امر هم تأثیری است که دارو در روند جراحی و بهبود آن می‌گذارد؛ مثلاً ممکن است یک دارو سبب خونریزی در حین جراحی شود یا بر بیهوشی تأثیر بگذارد.

معمولاً توصیه می‌شود مصرف قرص راکوتان را از حداقل شش ماه قبل از عمل جراحی بینی قطع کنید. علاوه بر این، توصیه می‌شود این قرص را تا حداقل دو ماه پس از عمل بینی مصرف نکنید. برخی از پزشکان هم معتقد هستند که تا شش ماه پس از عمل بینی نباید قرص راکوتان مصرف کرد. البته این مدت زمان ممکن است از فردی به فرد دیگر تفاوت داشته باشد و برخی از افراد به فاصله زمانی بیشتری نیاز داشته باشند؛ مثلاً ممکن است نیاز باشد تا دو سال پس از عمل بینی این قرص را مصرف نکنید زیرا بینی شما در این مدت هنوز شکل نهایی خود را پیدا نکرده است و غضروف و بخش بافت مخاطی بینی در حال ترمیم هستند.

مصرف قرص راکوتان حداقل 6 ماه قبل از عمل جراحی بینی قطع شود.

تأثیر راکوتان بر جراحی بینی

ممکن است با عدم رعایت فاصله زمانی بین مصرف راکوتان و عمل بینی، دچار بدشکل شدن نوک بینی و تغییر کردن ساختار غضروفی شوید؛ زیرا همان طور که گفتیم بدن شما برای ترمیم شدن به زمان نیاز دارد. ممکن است زخم‌ها و بخیه‌ها زودتر بهبود پیدا کنند اما بدن شما برای ترمیم بخش داخلی بینی به زمان بیشتری نیاز دارد. با توجه به این که مصرف این دارو باعث جمع شدن پوست می‌شود، ممکن است نوک بینی پس از عمل بدفرم شود.

علاوه بر این، مدت زمان ترمیم بینی و پوست نیز افزایش پیدا می‌کند زیرا این دارو باعث حساس شدن پوست می‌شود. در نتیجه ممکن است بینی شما گوشت اضافه بیاورد یا روی آن اسکار ایجاد شود. راکوتان موجب خشک شدن غشای مخاطی می‌شود. در نتیجه ممکن است احساس کنید بینی شما خشک شده است. همین امر باعث می‌شود ترمیم بینی دشوارتر شود.

تأثیر راکوتان بر جراحی بینی

تمامی نکات درباره پیوند غضروف در عمل جراحی بینی در این مقاله بخوانید.

تأثیر مصرف راکوتان بر جراحی بینی های گوشتی

درست است که راکوتان مضراتی دارد و باید بین مصرف آن و عمل بینی فاصله زمانی قابل‌توجهی باشد اما گروهی از بیماران از مصرف این قرص سود خواهند برد. ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که بینی شما پس از عمل برای مدتی پانسمان می‌شود. در روزهای اولیه نیز بینی را آتل می‌بندند. پس از برداشتن این موارد هم باید برای تثبیت شکل بینی از چسب استفاده شود. این چیزها باعث می‌شود تا پوست چرب شود. حتی در برخی موارد باعث جوش زدن پوست بینی و اطراف آن می‌شود.

اگر بینی شما پوستی نازک دارد، باید بدانید که این پوست پس از عمل نازک‌تر هم خواهد شد. در نتیجه توصیه می‌شود افرادی که پوست نازک دارند کلا مصرف راکوتان را پس از عمل قطع کنند زیرا پوست حساس می‌شود. این حساسیت موجب نازک شدن پوست می‌شود و در نتیجه روی سطح پوست بینی فرورفتگی‌ها و اسکارهایی ایجاد می‌شود.

حال این امر برای بیمارانی که بینی گوشتی دارند، متفاوت است. بینی‌های گوشتی پوستی ضخیم و چرب دارند. میزان چربی پوست پس از عمل بیشتر می‌شود. در عین حال ممکن است مقدار ضخامت پوست بینی این افراد نیز بیشتر هم شود. در این حالت ممکن است روی پوست منافذ زیادی ایجاد شود. افرادی که بینی گوشتی دارند، می‌توانند با توصیه پزشک راکوتان مصرف کنند تا هم پوست ضخیم روی بینی نازک‌تر شود و هم چربی آن کنترل گردد. این نکته هم باعث می‌شود تا بینی کوچک‌تر به نظر برسد و خوش فرم‌تر شود.

معمولاً این قرص برای یک دوره ۴ ماهه تجویز می‌شود اما باز هم پزشک بیمار باید این زمان را مشخص کند. با این حال، رعایت فاصله زمانی حداقل دو ماهه توصیه می‌شود و نباید پس از عمل بینی فورا سراغ قرص راکوتان بروید. حتی ممکن است با وجود این مشکل نیاز باشد تا یک سال صبر کنید و سپس قرص را مصرف کنید. دوره ممنوعیت را حتماً جدی بگیرید.

فاصله زمانی مصرف قرص راکوتان

یکی از اتفاقات رایج بعد از جراحی بینی، جوش زدن روی بینی است. علل و درمان آن را در مقاله جوش زدن بعد از عمل بینی؛ علل و درمان بخوانید.

سخن نهایی

در این مقاله ارتباط قرص راکوتان و عمل بینی را بررسی کردیم. همان طور که توضیح دادیم بین عمل بینی و مصرف قرص راکوتان باید فاصله‌ای باشد و این فاصله زمانی هم باید قبل از عمل رعایت شود و هم بعد از عمل. با وجود تاثیرات منفی مصرف قرص راکوتان بر عمل بینی، افرادی که بینی گوشتی با پوستی ضخیم دارند، پوستشان چرب است و منافذ زیادی روی پوست ایجاد شده است، می‌توانند در صورت تائید پزشک از این قرص استفاده کنند. علت مصرف قرص هم این است که چربی پوست را کنترل می‌کند و از ضخامت آن می‌کاهد. این قرص بسیار قوی است و فقط باید با تجویز پزشک مصرف شود. دوز آن را هم پزشک باید با توجه به وضعیت فرد تعیین کند. پس سر خود این قرص را مصرف نکنید یا دوز آن را تغییر ندهید. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم از قرص راکوتان استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 7 =