دیمپلاستی یا عمل کاشت چال گونه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

5

فاکتورهای زیادی وجود دارند که روی زیبایی چهره افراد اثرگذار هستند. از چشم، ابرو، پلک و بینی گرفته تا چانه، لب و گونه همگی سهم خاصی در زیبایی صورت افراد دارند. لبخند زیبا یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در چهره افراد است که دیگران را مجذوب می‌کند جراحی‌های پلاستیک خاصی نیز در این زمینه ابداع شده‌اند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها عمل دیمپلاستی (Dimpleplasty) است. اگر عاشق چال گونه هستید، می‌توانید با این جراحی به آرزوی خود برسید. البته لازم است قبل از تصمیم‌گیری، با این این جراحی به خوبی آشنا شوید. در همین راستا قصد داریم به بررسی شرایط، عوارض، هزینه و روش اجرای جراحی دیمپلاستی بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

جراحی چال گونه چیست؟

دیمپلاستی یکی از انواع جراحی‌های پلاستیک است که در عرف رایج جامعه ایرانی با نام عمل چال گونه شناخته می‌شود. برخی از افراد به‌صورت طبیعی دارای چال روی گونه‌های خود هستند. منظور از چال، فرورفتگی‌ جزئی روی سطح گونه است که معمولا هنگام لبخند زدن بیشتر به چشم می‌آید. این فرورفتگی به صورت متقارن روی هر دو گونه و معمولا در قسمت پایین آن‌ها ایجاد می‌شود.

برخی از افراد بر این باورند که وجود چال روی گونه‌ها، زیبایی ظاهری را افزایش می‌دهد. حتی در برخی از فرهنگ‌های محلی این فرورفتگی‌ها به داشتن شانس و ثروت زیاد تعبیر می‌شود. هرچه که هست، در سال‌های اخیر شاهد افزایش تقاضا برای این جراحی دیمپلاستی در ایران و سایر کشورهای دنیا هستیم. جراحان پلاستیک ایرانی در این سال‌ها عمل‌های موفق بسیاری را در این زمینه تجربه کرده‌اند. نه‌تنها مردم ایران، بلکه گردشگران خارجی زیادی نیز برای انجام این جراحی به کشور ما سفر می‌کنند.

بهترین دکتر برای جراحی چال گونه

یکی از سوالات مهمی که باید به آن پاسخ داد، این است که بهترین دکتر برای جراحی چال گونه کیست؟ بهترین گزینه برای این جراحی زیبایی، متخصصان پوست هستند که آموزش لازم را در این زمینه دیده‌اند و تجربه کافی نیز دارند. فراموش نکنید که این عمل زیبایی نیز مانند سایر جراحی‌های این حوزه بدون ریسک نیست.

پزشک حرفه‌ای و کاربلد در کنار بیان مزایای دیمپلاستی، شما را در جریان عوارض احتمالی آن نیز می‌گذارد. به علاوه اینکه با بررسی شرایط جسمی شما، پزشک تشخیص می‌دهد که کاندیدای مناسبی برای این جراحی هستند یا خیر. از آن گذشته درباره نتایج عمل با شما صحبت می‌کند تا انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشید. حتما در زمان انتخاب پزشک متخصص، ویژگی‌هایی که برشمردیم را مد نظر قرار دهید.

بهترین دکتر برای جراحی چال گونه

چه کسانی کاندید جراحی دیمپلاستی هستند؟

یکی از سوالات مهم که قبل از هر جراحی پلاستیک مطرح می‌شود، این است که چه افراد واجد شرایط انجام آن عمل هستند؟ خوشبختانه محدودیت خاصی برای عمل چال گونه وجود ندارد. افراد با شرایط مختلف و در رده‌های سنی گوناگون می‌توانند تحت این جراحی قرار بگیرند. البته تشخیص نهایی این موضوع بر عهده پزشک است.

برخی از پزشکان در صورت مصرف داروهای خاص، با انجام این عمل مخالفت می‌کنند. یک نکته مهم در این زمینه وجود دارد که به تجربه کسب شده است. معمولا افرادی که از گونه‌های حجیم و گوشتی برخوردار هستند، از نتیجه جراحی دیمپلاستی چندان ابراز رضایت نمی‌کنند. بنابراین اگر از گونه‌های حجیم برخوردار هستید، حتما این نکته مهم را در نظر بگیرید.

اقدامات قبل از عمل چال گونه

برای اینکه بهترین نتیجه در جریان جراحی‌های پلاستیک حاصل شود، پزشکان پیشنهاد انجام اقدامات خاصی قبل از عمل را به بیماران خود می‌دهند. جراحی دیمپلاستی نیز از این موضوع مستثنا نیست. قبل از قرار گرفتن تحت این عمل زیبایی باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • از حدود یک ماه قبل باید مصرف الکل و سیگار را ترک کنید.
  • مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین را متوقف کنید.
  • از چند ساعت قبل از جراحی خوردن و آشامیدن را کنار بگذارید.
  • در زمان جراحی نباید هیچ‌گونه آرایشی در صورت داشته باشید.
  • برای پاکسازی صورت پیشنهاد می‌کنیم قبل از جراحی حتما حمام کنید.
اقدامات قبل از عمل چال گونه

برای اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های پس از پروتز گونه این مقاله را از دست ندهید.

جراحی دیمپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

عمل چال گونه جزء جراحی‌های زیبایی سرپایی به حساب می‌آید. بنابراین تعداد قابل توجهی از جراحی‌های دیمپلاستی بدون مراجعه به بیمارستان، در مطب یا کلینیک پزشک انجام می‌شوند. در خصوص نیاز به بیهوشی حین جراحی نیز تصمیم‌گیری بر عهده پزشک است. معمولا تعداد زیادی از افراد بدون نیاز به بیهوشی تحت این جراحی قرار می‌گیرند. بر این اساس پزشک با استفاده از بی‌حسی موضعی عمل دیمپلاستی را پیش می‌برد. هدف از این کار اطمینان از عدم احساس درد از سوی بیمار در حین جراحی است.

ابزار تخصصی پزشک برای ایجاد چال گونه، بیوپسی (biopsy) است که برای برداشت بافت پوست استفاده می‌شود. به این ترتیب با برداشتن مقدار کمی از ماهیچه‌ها و چربی‌های سطح پوست، گودی یا فرورفتگی ایجاد می‌شود. عمق فرورفتگی چیزی در حدود ۲ تا ۳ میلی متر است. نکته مهم در این زمینه رعایت اصل تقارن در ایجاد چال روی دو طرف گونه‌هاست. پزشک باید دقت زیادی در این زمینه به خرج دهد. در پایان پزشک با استفاده از بخیه ماهیچه‌های زیر پوست را به یکدیگر پیوند می‌زند تا محل فرورفتگی تثبیت شود. به این ترتیب جراحی دیمپلاستی ظرف مدت زمان حدود ۲۰ دقیقه به پایان می‌رسد.

روند بهبود بعد از جراحی دیمپلاستی

با توجه به اینکه جراحی چال گونه خیلی سنگین نیست و به سادگی انجام می‌شود، روند بهبودی و دوران نقاهت آن نیز نیز کوتاه است. در صورتی که عوارض احتمالی بروز پیدا نکنند، بدون نیاز به بستری شدن می‌توانید از بیمارستان یا مطب پزشک برای استراحت به خانه بروید. بعد از پایان جراحی ممکن است که تورم خفیفی در ناحیه صورت ایجاد شود. با استفاده از کمپرس سرد می‌توانید میزان تورم را کاهش دهید. به این ترتیب ظرف چند روز تورم از بین می‌رود.

مدت زمانی که باید برای استراحت بعد از جراحی دیمپلاستی در نظر بگیرید نیز حدود ۲ روز است. پس از طی شدن این زمان می‌توانید فعالیت‌های عادی زندگی روزمره خود را از سر بگیرید. معمولا بعد از چند هفته باید به پزشک جراح خود مراجعه کنید تا نتایج جراحی را ارزیابی کند. به این ترتیب می‌توانید این عمل را با موفقیت پشت سر بگذارید و از لبخند زیبای خود لذت ببرید. ۴ هفته زمان مناسبی است که بتوانید نتیجه نهایی جراحی دیمپلاستی را مشاهده کنید.

روند بهبود بعد از جراحی دیمپلاستی

عوارض جراحی چال گونه

خوشبختانه به تجربه ثابت شده است که جراحی چال گونه عوارض چندانی ندارد. در موارد نادری شاهد برخی از عوارض دردسرساز برای این عمل زیبایی هستیم که ممکن است خطرات جدی را به دنبال داشته باشند. از جمله عوارض احتمالی جراحی دیمپلاستی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خون‌ریزی در محل جراحی
  • آسیب عصبی در ناحیه صورت
  • قرمز شدن و تورم صورت
  • عفونت
  • باقی ماندن جای زخم

اگر بعد از جراحی، شاهد خون‌ریزی شدید در ناحیه صورت خود بودید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. همچنین باید مراقبت‌های لازم را برای جلوگیری از بروز عفونت زیر نظر پزشک رعایت کنید. تشدید عفونت در ناحیه صورت ممکن است که باعث بروز مشکلات جانبی دیگری نیز شود. به خصوص این که ممکن است جای زخم در صورت شما باقی بماند که نتیجه جراحی را به کلی زیر سوال ببرد.

هزینه عمل چال گونه

مهارت پزشک جراح و عمق چال گونه دو فاکتور اساسی تعیین کننده هزینه جراحی دیمپلاستی هستند. همان‌طور که می‌دانید که جراحی‌های پلاستیک تحت پوشش بیمه نیستند. البته خوشبختانه دیمپلاستی در مقایسه با بسیاری دیگر از عمل‌های زیبایی هزینه به مراتب کمتری دارد. در کشورهای خارجی برای این جراحی باید چیزی در حدود ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار بپردازید. در حالی که این جراحی در ایران با هزینه کمتر از ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ انجام می‌شود. فراموش نکنید که نوع کلینیک زیبایی که برای این جراحی انتخاب می‌کنید، در هزینه نهایی کاملا اثرگذار است.

هزینه عمل چال گونه

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی جراحی چال گونه به عنوان یکی از انواع عمل‌های زیبایی پرداختیم. مهارت پزشک نقش اصلی را در موفقیت جراحی دیمپلاستی ایفا می‌کند. بنابراین لازم است که حتما هنگام انتخاب پزشک جراحی نهایت دقت را به خرج دهید. نکته مهم دیگر این است که توجه داشته باشید نتیجه این جراحی پلاستیک، دائمی است. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری نهایی حتما تمام جوانب امر را در نظر بگیرید. مشورت با پزشک متخصص در این زمینه کمک زیادی به شما خواهد کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + 3 =