ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل + راه‌های بهبودی سریع

57

ایجاد ورم و کبودی پس از انجام رینوپلاستی، بسیار رایج است. برطرف شدن کامل این ورم می‌تواند بین شش ماه تا یک سال طول بکشد و فرم نهایی بینی پس از این مدت مشخص خواهد شد. جالب است بدانید که ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل نیز چندان غیرمعمول نیست و در بسیاری از اوقات بلافاصله پس از عمل، یک طرف بینی کمی متفاوت از طرف دیگر به نظر می‌رسد. اما برای بهبود سریع‌تر این وضعیت چه کارهایی می‌توانید انجام دهید! در مطلب امروز راه حل‌های موجود را به طور کامل بررسی خواهیم کرد.

علت ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل چیست؟

آیا این سوال برای شما پیش آمده که علت ورم و تورم یک طرفه بعد از عمل چیست؟ تورم بعد از جراحی بینی در داخل و خارج بینی ایجاد می‌شود. میزان تورم و مدت زمان آن به فرد بیمار بستگی دارد اما روزهای اول معمولا بدترین روزها هستند. در عرض ۳ هفته پس از جراحی معمولا حدود ۷۰  درصد از تورم کاهش می‌یابد. چیزی که می‌تواند باعث نگرانی بیماران شود، ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل (تورم نامتقارن) است زیرا ممکن است اینگونه به نظر برسد که بینی شما کج شده است. اما در واقع این فقط تورم است و بخشی از فرایند بهبودی محسوب می‌شود. تورم نامتقارن بینی برای همه بیماران اتفاق نمی‌افتد، اما شایع است و می‌تواند در ۲ هفته اول پس از جراحی قابل انتظار باشد.

معمولا آن طرف بینی که در طی عمل بیشتر دستکاری شده است، تورم و التهاب بیشتری خواهد داشت. همچنین روند بهبودی بینی در تمام بخش‌های آن با یک سرعت پیش نخواهد رفت بنابراین ممکن است تورم بعضی نواحی زودتر فروکش کند و در مورد سایر بخش‌های بینی مدت بیشتری طول بکشد. در واقع دلیل اینکه حدود یک سال طول می‌کشد تا تورم بعد از جراحی بینی به طور کامل برطرف شود، آن است که قسمت‌های مختلف بینی به دلایل آناتومیک با سرعت‌های متفاوتی جمع می‌شوند.علاوه بر این، وارد آمدن فشار بیشتر یا کمتر به یک سمت بینی (به واسطه خوابیدن به آن طرف یا شل زدن چسب به آن سمت بینی) می تواند باعث شود ورم آن طرف بینی بیشتر شود یا دیرتر برطرف گردد.

جالب توجه است که این تورم یک طرفه می‌تواند گاهی اوقات به سمت دیگر منتقل شود و شما را گیج کند. اما نگران نباشید. این نیز طبیعی محسوب می‌شود. با گذشت زمان، عدم تقارن ظاهری بینی باید بهبود یابد، نه اینکه بدتر شود. از سوی دیگر صاف کردن کامل بینی کج، کار دشواری است و ممکن است بینی پس از جراحی همچنان تا حدی کج باشد. اما تا چند هفته یا چند ماه اول پس از عمل نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد. یکی از مواردی که می‌توانید بررسی کنید تا اندکی آسوده‌تر شوید، آن است که آیا ناحیه متورم بینی نرم است یا خیر. اگر بافت ناحیه متورم اسفنجی و قابل فشردن باشد، یعنی فقط ورم دارد و با گذشت زمان برطرف خواهد شد. به هر حال در مورد نگرانی‌های خود پیرامون ورم بینی حتما با پزشک‌تان صحبت کنید.

انواع تورم پس از جراحی بینی

در این بخش با انواع تورم پس از جراحی آشنا می‌شوید. اساسا دو نوع تورم پس از رینوپلاستی ایجاد می‌شود. پس از جراحی، یک تورم فوری وجود دارد که به ترومای جراحی مربوط می‌شود. سپس یک تورم طولانی مدت‌تر اتفاق می‌افتد که ناشی از احتباس مایعات است.

تورم فوری، آشکار بوده و صرفا به خاطر التهاب ناشی از جراحی است. این نوع تورم می‌تواند همزمان با کبودی اتفاق بیفتد. اگرچه روند بهبودی هر بیمار با دیگری متفاوت است اما شدت این ورم را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های مناسب برای جراحی بینی تا حدی کاهش داد.

میزان ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل

آیا عمل زیبایی بینی همزمان با عمل جراحی پلک امکان پذیر است؟ برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

فاکتورهای موثر بر تورم بینی پس از عمل

همانطور که گفته شد، ورم بینی حتی ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل، طبیعی است و با گذشت زمان برطرف خواهد شد. اما ممکن است رفع کامل ورم بینی پس از رینوپلاستی برای برخی از افراد، بیشتر از حد معمول طول بکشد. برخی از بیماران پس از جراحی بینی بیشتر از دیگران دچار تورم می‌شوند که یکی از دلایل آن، متفاوت بودن روند بهبودی در هر فرد است. سایر فاکتورهای موثر بر تورم بینی پس از عمل بر میزان تورم بینی تأثیر بگذارند، عبارتند از:

  •  پوست ضخیم: میزان تورم در بینی‌هایی با پوست ضخیم معمولا بیشتر و طولانی‌تر از بینی‌هایی است که پوست نازک دارند.
  •  جراحی بینی باز: جراحی بینی باز در مواردی به کار می‌رود که بینی به تغییر و دستکاری زیادی نیاز دارد. بنابراین طبیعی است که میزان ورم پس از این نوع عمل بینی نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.
  •  جراحی بینی اصلاحی: در جراحی بینی ترمیمی (اصلاحی) عموما ورم بیشتری ایجاد می شود و دوره بهبودی نیز طولانی‌تر خواهد بود.

تورم بینی می تواند به دلایل زیادی به جز جراحی نیز رخ دهد. عواملی مانند رژیم غذایی، هورمون‌ها، احساسات، دما، داروها و مکمل‌ها، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا دود و آلرژی‌ها همگی در ایجاد تورم نقش دارند. در طول روند بهبودی ممکن است بینی در برخی از روزها متورم‌تر و در سایر روزها کوچکتر به نظر برسد. برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله بررسی کامل جنبه‌های مختلف جراحی بینی طبیعی پیشنهاد میدهیم.

فاکتورهای موثر بر تورم بینی پس از عمل

روند بهبودی جراحی بینی در بازه‌های زمانی مختلف

روند بهبودی کامل جراحی بینی در بازه‌های زمانی مختلف پس از جراحی، فرایندی زمانبر است بنابراین بهتر است صبور باشید و برای مشاهده نتیجه نهایی عجله نکنید.

  • روز جراحی: عمل جراحی بینی حدود دو ساعت طول می‌کشد و بسته به پیچیدگی عمل، شما در همان روز به خانه برمی‌گردید یا یک شب در بیمارستان می‌مانید.
  •  یک هفته بعد: گچ شما معمولاً یک هفته پس از عمل برداشته می‌شود.
  • دو هفته بعد: بیشتر تورم صورت باید کاهش یابد و اکثر بیماران در بازگشت به محل کار و فعالیت‌های اجتماعی احساس راحتی می‌کنند.
  • شش هفته بعد: استخوان‌ها باید به حدی بهبود یافته باشند که بتوانید فعالیت بدنی شدید را از سر بگیرید.
  •  بین سه تا شش ماه بعد بیماران در اغلب موارد پس از رینوپلاستی، نوعی سنگینی و بی حسی را در پوست بینی خود تجربه می‌کنند اما هرگونه بی حسی باید تا این مرحله برطرف شود.
  • یک سال بعد: می‌توانید انتظار داشته باشید که اکثر مراحل بهبودی در این مرحله کامل شود و تقریباً تمام تورم از بین رفته باشد، اما تغییرات می‌تواند تا سال‌ها پس از جراحی بینی در بینی ادامه یابد.

تسریع روند بهبودی جراحی رینوپلاستی

برای تسریع روند بهبودی جراحی رینوپلاستی می‌توانید توصیه‌های زیر را دنبال نمایید:

  • خواب و استراحت کافی: در طول خواب، بدن شما از تمام ظرفیت طبیعی خود برای بهبودی استفاده می‌کند.در هنگام خواب، بدن و ذهن شما آرام می گیرد و استرس پس از جراحی به حداقل می‌رسد. توصیه می‌شود که بیماران حداقل در چند هفته اول پس از عمل بینی، یک خواب کامل شبانه (۷ تا  ۹ساعت در شب) داشته باشند.
  • حداقل یک هفته قبل و بعد از عمل آسپرین مصرف نکنید: آسپرین باعث رقیق شدن خون و بنابراین افزایش احتمال خونریزی پس از جراحی خواهد شد.
  • مصرف نمک را به شدت کاهش دهید: سدیم می‌تواند تورم را تشدید نماید. تا حد امکان از مصرف غذاهای شور اجتناب نمایید و سعی کنید مصرف روزانه خود را به حدود ۱۵۰۰ میلی گرم یا کمتر محدود کنید. برای نحوه درست استحمام بعد عمل مطالعه مقاله نحوه صحیح استحمام بعد از عمل بینی از دست ندهید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید: اهمیت نوشیدن مایعات و آبرسانی به بدن در این دوران، بیشتر از هر زمان دیگری است. آب سموم بدن را دفع می‌کند و با تنظیم گردش خون باعث می شود تورم و کبودی ناشی از عمل، زودتر برطرف شود.
  • به جلو خم نشوید: حداقل تا ۱۰ روز اول پس از رینوپلاستی از خم شدن به جلو اجتناب کنید زیرا احتمال خونریزی و تورم افزایش می‌یابد. به جای خم شدن، فقط زانوهای خود را خم کنید.
  •   سرتان را بالا نگه دارید: برای به حداکثر رساندن راحتی و هدایت گردش خون مناسب به بینی و بدن، در دوره نقاهت همیشه با ۲ تا ۳ بالش زیر سر خود بخوابید.

برای آشنایی بیشتر با مراقبت بعد عمل مطالعه مقاله آشنایی با روش‌های مراقبت بعد از عمل بینی را پیشنهاد میدهیم.

روند بهبودی جراحی بینی و میزان پیچیدگی آن

کاربرد استروئیدها در رینوپلاستی

تزریق استروئیدها، یک ابزار حیاتی برای هر جراح بینی می‌باشد. کورتیکواستروئیدها می‌توانند برای کاهش التهاب در بافت‌های بینی پس از جراحی به کار روند. آنها را می‌توانید به صورت خوراکی یا تزریقی دریافت کنید. اگر ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از جراحی با رعایت نکات و روش‌های گفته شده رفع نشد،  پزشک می‌تواند برای کاهش تورم و بافت اسکار شما استروئیدها را مستقیما به بینی تزریق نماید.

کنالوگ، استروئیدی است که معمولا پس از جراحی بینی برای کاهش تورم به کار می‌رود. آن اغلب در افرادی استفاده می‌شود که پوست ضخیمی دارند یا یک جراحی بینی سنگین انجام داده‌اند (از بینی بسیار بزرگ به بینی بسیار کوچک). تقریبا ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا اثرگذاری این استروئید آغاز شود. تعداد دفعات تزریق به تصمیم پزشک شما بستگی دارد. داشتن تغذیه سالم می‌تواند روند بهبودی شما را تسریع ببخشد، در این مقاله راهنمایی کامل تغذیه و رژیم غذایی صحیح بعد از جراحی بینی مطالعه کنید.

حرف آخر

ورم و تورم یک طرفه بینی بعد از عمل ممکن است شما را نگران یا ناامید سازد اما بهتر است بدانید که این، مسئله عجیبی نیست و در اکثر موارد با رعایت دستورالعمل‌های پزشک و مراقبت‌های خانگی برطرف خواهد شد. عوامل متعددی در ایجاد ورم شدید و طولانی دخیل هستند از جمله جنس پوست، میزان دستکاری بینی در حین عمل و غیره. در هر حال اگر تورم یک طرفه بینی شما پس از عمل رینوپلاستی بیش از حد طولانی شده است، برای تسریع روند بهبودی به پزشک خود مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 15 =