جراحی بینی به روش باز؛ مزایا و معایب، دوره نقاهت

6

اگر از شکل بینی خود ناراضی هستید یا به دلیل بد شکل بودن پل یا آسیب قبلی در خوابیدن یا تنفس راحت مشکل دارید، ممکن است به جراحی بینی فکر کرده باشید. رینوپلاستی که معمولاً جراحی بینی نامیده می‌شود، راهی برای تغییر شکل بینی است که ظاهر آن را اصلاح می‌کند تا بتوانید با ظاهر خود اعتماد به نفس بیشتر و احساس بهتری داشته باشید. در کشور ما، جراحی بینی در صدر فهرست جراحی ‌های زیبایی قرار می‌گیرد. اگرچه رینوپلاستی می تواند علاوه بر بهبود ظاهر بینی به اصلاح عملکرد آن نیز بپردازد اما هدف اصلی اکثر متقاضیان جراحی بینی، دستیابی به یک بینی متناسب و هماهنگ با صورت‌شان است. جراحی بینی به طور کلی به دو روش می‌تواند انجام شود: باز و یا بسته. با این حال معمول‌ترین روش جراحی بینی، روش باز است. در مطلب امروز قصد داریم در مورد جراحی بینی به روش باز با شما صحبت کنیم و به مزایا و معایب آن بپردازیم. امیدواریم تا پایان، همراه ما باشید.

جراحی بینی به روش باز چیست؟

در جراحی بینی باز که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود، جراح دو طرف پره‌های بینی، قسمت پایینی پل و داخل سوراخ‌های بینی را برش می‌دهد و پوست بینی را بالا می‌آورد. به این ترتیب جراح به نوک و پشت بینی و کل ساختار بینی مانند سپتوم، سوراخ‌های خارجی بینی و غضروف به طور کامل دسترسی پیدا می‌کند. سپس تغییرات مورد نیاز در استخوان و غضروف را ایجاد می‌کند و در انتها پوست را دوباره پایین می‌آورد.  معمولاً در مواقعی که بیمار نیاز به جراحی بینی مجدد دارد یا زمانی که بینی و نوک آن بیش از حد گوشتی است، جراحی بینی باز انجام می‌شود. همچنین جراحی بینی باز برای افرادی که از تومورهای بینی و نقص‌های مادرزادی مانند شکاف لب و کیست‌های درموئید رنج می‌برند مناسب است.

مزایای جراحی بینی به روش باز

رویکرد باز در جراحی بینی اغلب به سه دلیل انتخاب بهتری است:

  • جراح به قسمت‌های مختلف بینی دسترسی بیشتری دارد: در جراحی بینی باز از آنجایی که پوست بینی لیفت می‌شود، جراح می‌تواند قسمت های مختلف بینی را بهتر تجسم کند و عیوب آن را با دقت بیشتری برطرف نماید. همچنین احتمال عدم تقارن بینی در عمل بینی باز کمتر است.
  • قرار دادن گرافت و پروتز آسان‌تر است: گاهی اوقات، جراح مجبور است از پیوند یا پروتز برای بازسازی پل و نوک بینی، حمایت از ساختار بینی یا افزایش طول سپتوم استفاده کند. در رینوپلاستی باز، قرار دادن پیوند غضروف و پروتز بسیار آسان‌تر است زیرا جراح می‌تواند مستقیماً به بخش‌های مختلف اسکلت بینی دسترسی داشته باشد.
  • برای جراحی‌های پیچیده مناسب‌تر است: افرادی که بینی کج یا نوک بینی تغییر شکل داده شده دارند و یا کسانی که از عوارض اولین جراحی بینی خود رنج می‌برند، باید تحت عمل جراحی بینی باز قرار گیرند زیرا رینوپلاستی باز به جراح امکان می‌دهد بسیار دقیق‌تر عمل نماید. با توجه به اینکه بینی از ویژگی‌های برجسته صورت است و ساختار ظریفی دارد، هر چه جراح در جراحی بینی دقت بیشتری داشته باشد، نتایج نهایی بهتر خواهد بود.

معایب جراحی بینی باز

مهم‌ترین معایب جراحی بینی باز عبارتند از:

  • تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی باز، مدت نسبتا زیادی طول می‌کشد (۴ تا ۶ هفته).
  • از آنجایی که رینوپلاستی باز یک عمل تهاجمی است، دو تا سه هفته طول می کشد تا بیمار به طور کامل بهبود یابد.
  • این جراحی باعث ایجاد اسکار در محل برش می‌شود، اگرچه اسکارها به مرور زمان ناپدید خواهند شد.
  • مدت زمان این جراحی طولانی است (۱٫۵ تا ۳ ساعت).

دوره نقاهت رینوپلاستی باز

زمان بهبودی جراحی بینی باز معمولاً ۴ تا ۷ روز است. با این حال فردی که به دلایل پزشکی تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته است، دوره نقاهت طولانی‌تری خواهد داشت. در این مدت بانداژ روی بینی شما قرار می‌گیرد و دو تامپون داخل سوراخ های بینی شما هستند. جراح بر اساس وسعت و پیچیدگی عمل شما تصمیم می‌گیرد که چه زمانی پانسمان‌ها و تامپون‌ها را بردارید اما معمولاً پزشکان ۴ تا ۶ روز پس از عمل آنها را برمی‌دارند. علاوه بر این، برخی از بیماران تورم، کبودی، احتقان بینی، فشار داخل بینی، تپش قلب، سرگیجه، حالت تهوع و سردرد را تجربه خواهند کرد که همگی طبیعی هستند.

دوره نقاهت رینوپلاستی باز

شستشوی بینی بعد از عمل چگونه انجام می شود؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می شود مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

جراحی بینی به روش باز دامنه وسیع‌تری از حرکت، دید بیشتر و همچنین دسترسی به ناحیه بزرگتری از بینی را ارائه می‌دهد، بنابراین اغلب برای ایجاد اصلاحات چشمگیرتر استفاده می‌شود از جمله عمل ترمیمی بینی، ترمیم بینی شکسته، اصلاح پل کج یا مشکل ساختاری بینی، تغییر شکل قابل توجه بینی و … . یک اسکار کوچک روی کلوملا (خط وسط بین دو سوراخ بینی) باقی می‌ماند اما به سختی قابل مشاهده است و با گذشت زمان محو می‌شود. اگرچه جراحی بینی باز، رایج‌ترین روش جراحی بینی در ایران است و نتایج قابل توجه و دقیق‌تری ارائه می‌دهد اما با اینحال روش مناسب شما به تشخیص جراح و وضعیت فعلی بینی‌تان بستگی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =